Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kastas ikonerna om på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-29 12:20

Jag har en MacBook Pro 15". När jag använder datorn på kontoret så har jag den kopplad till skärm. Sen tar jag ofta med den hem eller ut på stan och då kör jag utan extern skärm. Nu är det så att jag har en särskild struktur med dokument och mappar på skrivbordet. Jag har upptäckt att skrivbordet "nollställs" påfallande ofta, dvs när jag öppnar datorn efter att ha pluggat ur skärmen så är allt i en enda röra.

Detta är givetvis mycket irriterande. Men vad beror det på, har det något med den externa skärmen att göra? Kan man göra något åt det? Har tidigare fått tips om att radera en fil som heter com.apple.finder.plist, men någon sådan fil finns inte i mina inställningar.

Jag kör system 10.6.8.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-29 14:01

Jag är inte säker på att jag är hundra på vad du menar men det kan mycket väl bara en upplösningsfråga, dvs att du har en högre upplösning på din externa skärm än vad din MBP-skärm har och således möblerar den om ikonerna på skrivbordet när upplösningen ändras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-29 16:59
Ursprungligen av zinned:

Jag är inte säker på att jag är hundra på vad du menar men det kan mycket väl bara en upplösningsfråga, dvs att du har en högre upplösning på din externa skärm än vad din MBP-skärm har och således möblerar den om ikonerna på skrivbordet när upplösningen ändras.

Japp, det är nog det som är boven. Men det är minst sagt ett märkligt beteende - alla ikoner får ju plats i bägge upplösningarna (jag möblerar på 15-tums skärmen). Nåja, tack för svaret!

Du kan nog hitta svar och tips i någon av de befintliga trådarna i ämnet. Här är ett par exempel:

http://www.99.se/os-x/286154-mapparna-pa-skrivbordet-flyttar-pa-sig.html
http://www.99.se/os-x/259465-skrivbordsikoner-flyttar-sig-konstant.html

1
Bevaka tråden