Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyutvecklad Ambilightlösning - Det grymmaste USB tillbehöret jag ägt till min HTPC

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tqila:

haha, snacka om att våldta filmtittandet
helt ofattbart att någon vill ha det så där..

nej tacka vet jag en projektor, duk och ett mörkt rum à la biosalong (i mitt fall min hemmabio) och inte något jäkla disco bakom tv-apparaten.

Bara för du tycker så behöver du väl inte idiotförklara alla som tycker att ambilight är en bra grej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-01 22:06

Ambilight är nog en extremt splittrad smaksak. Jag förstår tqilas inställning även om han kanske uttrycker sig lite väl... Ärligt...

Möjligen en häftig lösning för digitala tavlor / konstverk. Även om det går emot min idé av hur bilder ska upplevas kan ambilight bli en upplevelse i sig själv. Men jag tvivlar på att någon kreatör av rörligt media gör deras verk med ambilight i åtanke.

Hela grejen med ambilight är väl att det ska bli en vilsammare upplevelse för ögonen? Man kan tycka att det ser snyggt ut eller inte, men den egentliga effekten är väl meningen att den ska vara subliminal (heter det så)?

Exakt.

Jag tycker visserligen att det också är snyggt men om vi frångår från det så har jag testat att se film med och utan detta ambilight system efter att diskussionen var igång å efter flertalet tester kan jag säga att det är mycket mer avkopplande för ögonen att ha fet igång plus att man på något sätt försjunker djupare i filmen med systemet på..

  • Medlem
  • 2012-04-25 11:33
Ursprungligen av gotfredsen:

Exakt.

Jag tycker visserligen att det också är snyggt men om vi frångår från det så har jag testat att se film med och utan detta ambilight system efter att diskussionen var igång å efter flertalet tester kan jag säga att det är mycket mer avkopplande för ögonen att ha fet igång plus att man på något sätt försjunker djupare i filmen med systemet på..

Philips har kört med Ambilight ett antal år. Philips är ju hyfsat stora på TV så man kan nog anta att Philips ser en positiv försäljningseffekt av denna finess. Dvs de har ett tillräckligt stort antal kunder som gillar systemet. Philips har dessutom riktat in systemet mot sina highend-modeller, t ex 21:9 skärmarna som definitivt riktar in sig mot de som är extra filmintresserade. Om man nu inte tror att Philips är fullständigt korkade som bygger in en (fördyrande) idiotfiness i TVn år efter år så måste ju slutsatsen bli att systemet KAN vara intressant.

Väl värt att pröva alltså (även om jag ej testat själv ännu).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 11:45

Philips icke-standard 21:9 skärmarna är förvisso helt off-topic men det kan också diskuteras deras "funktion". De har eventuellt en plats i TV / film-rummet men de ställer också till det något. Visningsmediat BluRay (om vi utgår från high-end) är alltid 1920x1080 (16x9) så du får en skalning / beskärning på dessa Philips skärmar. 16x9 eller 1:1.85 material (som också är vanligt) blir också ett problem.

Är det någon här som beställt iBeLight (förutom jag) ? Bara nyfiken ...

Bevaka tråden