Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 8 är här - kommer du installera?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Rätt? Fel? Det skiter jag i - deltar inte i Mac-Win-kriget.

Jo, i största mån, grattis, hoppas det känns bra.

Windows 7 är faktiskt ett helt ok operativsystem som duger bra som just operativsystem. Bara inte lika snyggt och smidig som OSX men så stor skillnad är det inte. Eftersom microsoft bara lyckas med varannan stor uppgradering tror jag att windows 8 blir sådär. Windows 9 däremot kommer säkert funka kanon

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är kravet på bakåtkompabilitet - ett resultat av att klotet snurrar på Win - som gör att Win är i en återvändsgränd och bara sjunker djupare och djupare ner i ett oöverskådligt kluster av dll-filer och skit. Ingen på MS har heller en sunsing om hela systemet längre :-D. Win är fast i ett fängelse som heter bakåtkompabilitet och detta är straffet för att vara gigantiskt ofattbart dominerande på Tellus.

Apple skiter i sådant - dom genomför brutala paradigmskiften då och då för att ta OSet in i framtiden. Det är tufft för oss användare - många gånger har man ju svurit eder (mest när man legat ur rytm inköpsmässigt av hård- och mjukvara) - men pallar man inte trycket så ska man satsa på Win istället.

Fast bakåtkompatibelt windows? Vi har ett transportledningssystem på jobbet som är ca 6-7 år men uppdaterats genom åren. Fast det rullar bara på XP, på våra nya datorer som vi måste ha Win7 då HP inte har drivrutiner för XP så måste vi köra fusion player och XP virtuellt på dessa! Hur sanslöst är det att program designade för XP inte går att köra Win7?? Leverantören har naturligtvis en ny verision som kostar över 100 Tkr för att kunna köras på Win7 . Vi har nu bytt till Visma Business som går på Win 7 men vi måste likförbannat har kvar virtuella XP på dessa om de skall se gamla ordrar?

  • Medlem
  • 2012-03-04 17:33
Ursprungligen av stile:

Men Apple kan väl inte anpassa OS X efter extern programvara som finns? Det måste ligga på mjukvaruföretagen att uppdatera sin mjukvara så att det funkar med nya versioner av OS X. Eller har jag missat något?

Om de största programvarutillverkarna väljer att INTE stödja OSX fullt ut längre så berättar det nått, för mig i alla fall. Sedan var det beror på, om det är apple eller programvarutillverkarnas fel är för mig som användare helt ointressant. Jag bryr mig bara om att det ska fungera. Vad ska jag göra, maila Autodesk(ett jättelikt programvaruföretag) o fråga om de kan stödja osx lite bättre till nästa uppdatering.

Fel ligger extremt sällan bara hos en av parterna i ett samarbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-04 17:59
Ursprungligen av oee:

Om de största programvarutillverkarna väljer att INTE stödja OSX fullt ut längre så berättar det nått, för mig i alla fall. Sedan var det beror på, om det är apple eller programvarutillverkarnas fel är för mig som användare helt ointressant. Jag bryr mig bara om att det ska fungera. Vad ska jag göra, maila Autodesk(ett jättelikt programvaruföretag) o fråga om de kan stödja osx lite bättre till nästa uppdatering.

Fel ligger extremt sällan bara hos en av parterna i ett samarbete.

Absolut att det för användare handlar om att det ska fungera, och om det kommer funka med Win 8 så är det ju kanon för dem som vill köra det istället för att ha en äldre version av OS X.

Apple gör uppdateringar och förbättringar av OS X för att det ska bli bättre för användaren och bakåtkompatibiliteten kan inte gälla hur långt som helst. Visst är det trist om program man använder slutar fungera och tillverkaren inte uppdaterar men Apple har massor av programtillverkare att ta hänsyn till.

Jag kan inget om hur det går till när Apple gör sina uppdateringar och ser över bakåtkompatibiliteten men jag gissar på att de gör vissa avvägningar och sen ser framåt. Förhoppningsvis så hänger programtillverkarna på, och det är ju inte vid varje ny version som mjukvara behöver uppdateras. Vissa mjukvarutillverkare kanske inte tycker det är lönt att uppdatera till exempelvis nya versioner av OS X utan väljer att lägga hela utvecklingen på att det ska funka bra i Win för att vinsten inte motsvara kostnaderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-04 19:45
Ursprungligen av oee:

...Vad ska jag göra, maila Autodesk(ett jättelikt programvaruföretag) o fråga om de kan stödja osx lite bättre till nästa uppdatering.

Allvarligt talat: Ja varför inte? Du är väl en kund hos dem?

Gör bugrapporter på fel du hittar och skicka in till Företaget. Begär rättelser eller åtminstone en förklaring. Speciellt om det är ett stort företag. De borde väl vara seriösa?

Ursprungligen av oee:

Fel ligger extremt sällan bara hos en av parterna i ett samarbete.

Har Apple och Autodesk ett samarbete?

Jag har ingen aning om hur det ser ut i det här fallet, men det är inte ovanligt att mjukvarutillverkare är ganska lata på att koda efter senaste dokumenterade APIerna. Det är lätt hänt att man använder obsoleta APIer eller kanske odokumenterad funktionalitet. Och då slutar programmen att fungera efter en OS uppdatering. Ofta så gör tillverkaren mjukvaran för ett annat OS (Windows?) och gör en port till OS X. Kanske jobbar inte Apple-spetskompetensen kvar? Hur behåller man en sån på ett Windows-företag? Ansvaret för allt detta ligger hos mjukvarutillverkaren.

Sedan har Apple ett ansvar att de dokumenterade APIerna som ej är markerade som "deprecated" skall fungera i senare versioner. Ett kompetent mjukvarubolag kör utvecklar-versionerna som Apple släpper och går igenom sina testsviter, samt rapporterar eventuella avvikelser från dokumenterade APIer till Apple innan Apple släpper sitt OS. Har Apple inte rättat sådana innan release så faller ansvaret på Apple.

Hade Parallels och Win7 på alla Macar en tid...rensade bort det då det visade sig att jag aldrig behövde det. Aldrig. Inte en enda gång. Jag kommer aldrig i kontakt med Win numera - inte ens på jobbet.

  • Medlem
  • 2012-03-04 17:26

Jag gillar inte designen på Windows Phone 7, och Windows 8 gick i samma stil. Den enda anledningen för mig att installera Windows under en kort tid är att göra en kurs från min arbetsgivare. Denna kurs är så otroligt dåligt kodad så att den endast funkar i IE. Helt värdelöst.
Men annars ser jag absolut ingen anledning att börja köra Windows.

  • Medlem
  • 2012-03-04 21:31

Visst, jag ska skicka ett mail till Autodesk i ärendet!

Jag skulle helt ärligt helst av allt stanna med OSX, men det börjar kännas som att välja mellan Pest eller Kolera... Wndows 8, som jag inte ens prövat ännu kommer jag definitivt att installera för att börja utvärdera ett alternativ. Snow Leopard kommer vi inte kunna köra på i all framtid.

Jag är van vid att programvara brukar vara lite buggig i början av ett nytt system. Men med Lion är det annorlunda... det är inte nytt längre o det funkar fortfarande inte. Och då kommer apple med ännu ett nytt system till sommaren... och jag börjar faktiskt gråta (på riktigt) när jag ser vilka uppdateringar de lovar för Mountain Lion. Massa löjliga gizmos bara... att göra ett operativsystem mer likt ett operativsystem för en telefon eller ipad är för mig samma sak som att säga hejdå till proffsanvändare.

I min drömvärld skulle apple ha ett light system för konsumenter och ett PRO system, kanske döpt efter hundraser eller nått. Basset OSX.:) Ett system som är oss proanvändare troget och som kanske uppdateras vart tredje år max, så mjukvarutillverkare hinner anpassa sina programvaror.

Well Windows 8 tycker jag är väldigt jobbigt att behöva switcha mellan två olika desktop Metro och klassiska. Tycket att Windows 8 blivit för mycket ett tablet Pc operativsystem än ett riktigt desktop operativsystem.

Så för min del blir det nej! Jag kommer inte att installera det på min Mac. Om inte MS lyckas att klämma in en inställning att jag kan själv välja att köra bara klassik (windows 7 stil) eller nya Metro stil med möjligheten att switcha mellan två olika desktop.

Vilken version?

Windows 8 Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Professional Plus, Enterprise, Enterprise Eval, Ultimate eller ARM Edition?

Låter som 8 nyanser av brunt.....

Jag såg windows 8 för första gången häromdagen, skämtar de? De kan väl inte mena allvar med den där gröten av gammalt och nytt, jag blev i det närmaste illamående när jag fick se på hur "startknappen" fungerar och det växlade över till något flumläge och sedan tillbaka till notepadstuket och tillbaka. Har de inga användarrepresentanter med när de "designar"?

Ursprungligen av akerstrom:

Jag såg windows 8 för första gången häromdagen, skämtar de? De kan väl inte mena allvar med den där gröten av gammalt och nytt, jag blev i det närmaste illamående när jag fick se på hur "startknappen" fungerar och det växlade över till något flumläge och sedan tillbaka till notepadstuket och tillbaka. Har de inga användarrepresentanter med när de "designar"?

Om man ser till du ljusa sidan så kan ingen hävda att de bara kopierar OSX och inte går din egen väg i alla fall.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag såg windows 8 för första gången häromdagen, skämtar de? De kan väl inte mena allvar med den där gröten av gammalt och nytt, jag blev i det närmaste illamående när jag fick se på hur "startknappen" fungerar och det växlade över till något flumläge och sedan tillbaka till notepadstuket och tillbaka. Har de inga användarrepresentanter med när de "designar"?

Kanske är det just det de har, för Apple har det nämligen inte

Jag har bara sett demo av Win 8 under CES men jag tycker faktiskt att MS är på rätt spår. De går sin helt egna väg och gör användargränssnittet mer enhetligt på mobila och stationära enheter. Om inte det fanns OSX så hade helt klart win 8 varit mitt förstahandsval. Vi får se om jag ändrar uppfattning efter att ha använt win 8 på riktigt

Checka in denna viden: Windows 8 Apps: Desktop - YouTube

Får mig att vilja gråta. =( Enhetligt? Tycker inte det finns mycket enhetligt där tyvärr. Verkar mest som om dom bara slängt på Windows Phone OS:et pladask rakt över vanliga Windows utan att tänkt till ordäntligt.

Windows står redan på gammal grund. Så försökte dom bygga någon form av ny grund (Windows Vista/7?) och på den grunden försöker dom nu, åter igen, att smälla på någonting nytt. Men det är ju liksom fortfarande samma gamla skit kvar under det där flashiga.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-26 09:05

Installerade demo i Virtualbox på min MBP 6,2 i7 2.6GHz och ja vad säger man.. en pdf-läsare var på tiden men annars har MS lyckats igen att överträffa sig själv i kampen om krångligaste operativsystemet. Det hela stinker desperat försök att hävda sig, Nokia och MS sitter i samma båt med en gammaltvåtaktare som bara tänder var 8:e varv och vattenfallet hörs mer och mer.

Tanken föll snabbt på Micromor ett gammalt dosbaserat bokföringsprogram som kom i windowsutförande så en del uppgifter gick att göra i win3x miljö, övriga hoppade den ut till dos för att öppna den vanliga versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-26 17:09

Nej, jag är så nöjd med XP som bara rullar på.
Naturligtvis med allt jävla säkerhetsskit avstängt så att man faktiskt kan använda systemet.

Skulle inte i nuläget komma på tanken att köra någon senare version av Windows.

Well Windows 8 tycker jag är väldigt jobbigt att behöva switcha mellan två olika desktop Metro och klassiska.
Om inte MS lyckas att klämma in en inställning att jag kan själv välja att köra bara klassik (windows 7 stil) eller nya Metro stil utan att behöva switcha mellan två olika desktop.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-04-27 10:11

Ja att behöva switcha mellan olika miljöer ger ett väldigt splittrat intryck. Man får ingen helhetsbild utan det känns bara extremt rörigt. Och när då start-menyn är borta från det klassiska läget känns det bara stympat och ganska oanvändbart. Det känns som att Microsoft velat göra något radikalt annorlunda, men inte riktigt vågar och i sista stund ångrat sig och slängt med det klassiska läget som en nödlösning.
Men som det funkar nu är det varken hackat eller malet.

Ska Windows 8 lyckas tror jag de måste satsa helhjärtat på Metro.

Ursprungligen av Mach2:

Ska Windows 8 lyckas tror jag de måste satsa helhjärtat på Metro.

Håller inte med här, att bara arbete med fullskärmsappar skulle hämma mitt arbetsflöde, hemma för surt i soffan fungerar det strålande.

Bevaka tråden