Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är det klart: det blir ett Apple-event den 7 mars

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-29 14:51

Jag tror korthoga menade att han ville att det skulle finnas GPS-chip i Wifi-modellen och inte bara i 3G-modellen av iPad.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror korthoga menade att han ville att det skulle finnas GPS-chip i Wifi-modellen och inte bara i 3G-modellen av iPad.

Jo, det var nog det - och det är nog en stor risk att han får vänta eftersom (så vitt som jag vet) GPS-delen är integrerad med 3G chippet. (Eller minns jag fel?)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-29 16:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, det var nog det - och det är nog en stor risk att han får vänta eftersom (så vitt som jag vet) GPS-delen är integrerad med 3G chippet. (Eller minns jag fel?)

Helt korrekt.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror korthoga menade att han ville att det skulle finnas GPS-chip i Wifi-modellen och inte bara i 3G-modellen av iPad.

Precis så jag menade. Är inte i behov av 3g när jag har min iPhone och dess internetutdelning.
Känns dumt att köpa ett abonnemang till en iPad 3g då jag enbart kommer använda 3gn under mina privatflygningar. Inte ens då kommer jag använda 3gn, enbart gpsen. Så en iPad med gps hade varit fint.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-29 22:57
Ursprungligen av korthoga:

Precis så jag menade. Är inte i behov av 3g när jag har min iPhone och dess internetutdelning.
Känns dumt att köpa ett abonnemang till en iPad 3g då jag enbart kommer använda 3gn under mina privatflygningar. Inte ens då kommer jag använda 3gn, enbart gpsen. Så en iPad med gps hade varit fint.

Du behöver inget abonnemang för att använda GPS'en i en iPad 3G. Däremot kanske det är en onödig kostnad för dig om du aldrig kommer använda mobilnätet för datatrafik, det är ju något du själv får väga mot fördelen att ha GPS.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-29 15:25
Ursprungligen av gotfredsen:

Det här var sjukt intressant ...

This Is the iPad 3 Hiding In Plain Sight

De flesta verkar tro att bilderna på nästa iPad som sets på injudan är i landscape vilket då hade förklarat varför ingen home button syns .. men efter mycket nogranna analyser som ni kan läsa om via länken så är denna ipad faktist i portrait läge .. ALLTSÅ INGEN HOME BUTTON på nästa ipad ...

Eller så är den upp och ner?

Ursprungligen av -David-:

Eller så är den upp och ner?

Men då borde väl sensorn på övre delen synas?

Nej, det är nog bara att vänta till eventet...

  • Medlem
  • 2012-02-29 15:49

Hoppas den snart kommer till Sverige. Jag är grymt sugen på att byta ut min gamla iPad 1gen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 18:45

Nu har jag sju vänner som jag har "hindrat" från att köpa iPad under de senaste två månaderna och övertalat att vänta på den nya iPaden med retinaskärm. Så nu vill det till att Sverige får snabb leverans så mina väntande vänner får sina iPads. Och jag, jag vill såklart också ha en iPad med retinaskärm. Åh vad jag längtar efter att få se den!

Jag hoppas de, om nu knappen försvinner, löser problematiken med att multitouch gestures inte fungerar ihop med exempelvis UPAD och funktionen för att kunna ha handloven mot skärmen när man skriver.

Du måste ju inte tvunget ha ett SIM-kort i.

Ursprungligen av pmarriott:

Du måste ju inte tvunget ha ett SIM-kort i.

Aha, det var ju bra. Då är det löst! Men nu till den andra saken…3g är ful ful ful jämfört med WiFi.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-01 01:49

Har du en iPhone kan du dela GPSen med iPad.

Video: Wi-Fi Only iPad 2 GPS Navigation

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-01 10:48
Ursprungligen av Robo-X:

Har du en iPhone kan du dela GPSen med iPad.

Video: Wi-Fi Only iPad 2 GPS Navigation

Det den kör är triangulering, inte GPS.

Positionsuppdateringen är långt ifrån GPS.

Ursprungligen av zinned:

Det den kör är triangulering, inte GPS.

Positionsuppdateringen är långt ifrån GPS.

Nja, det stämmer inte riktigt. Det som Robo-X länkar till handlar just om att använda iPhones GPS för positionering, och har man då Hotspot-funktionen aktiverad så delar även din iPhone med sig av GPS-datan till iPaden. Det blir självfallet inte lika snabbt som med en inbyggd GPS, men någon triangulering enbart är det inte tal om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-01 11:34

Mig veterligen är det definitivt triangulering då den inte kan skicka ren GPS-data.

Dessutom detta med snabbheten, den är ju värdelös då det handlar om uppdatering i minutintervall och inte sekundintervall eller snabbare. Då kan man inte kalla det GPS.

Varför kan den inte skicka GPS-data? Det är vad alla artiklar jag läst i ämnet säger att den gör...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-01 15:00

Inte jag men jag har ju då bevisligen läst andra artiklar än dig

I vilket fall som helst så skickas ju lokationsdatan med så usel uppdateringsfrekvens att det knappt är användbart och framför allt kan man ju inte kalla det GPS när uppdateringarna sker minutvis.

Alltså, det Robo-X skrev stämmer. Data från GPSen skickas från iPhone till iPad. Om man tycker det är användbart eller inte är en annan femma - men det ger åtminstone mer exakt positionering än om man bara använder iPadens triangulering/WiFi-positionering.

Sen är det ju självklart så att om man vill använda iPaden för någon sorts seriös navigering så får man skaffa 3G-varianten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-01 15:32
Ursprungligen av Capeman:

Alltså, det Robo-X skrev stämmer. Data från GPSen skickas från iPhone till iPad. Om man tycker det är användbart eller inte är en annan femma - men det ger åtminstone mer exakt positionering än om man bara använder iPadens triangulering/WiFi-positionering.

Nja, där håller inte jag med. Om positionen endast uppdaterar minutvis så skulle jag säga att triangulering är bättre. My two cents only.

Ursprungligen av Capeman:

Sen är det ju självklart så att om man vill använda iPaden för någon sorts seriös navigering så får man skaffa 3G-varianten.

Absolut

Vi får vi nog återgå till topic.

Fanken det är ju imorrn det är dax. Prima kvällsnöje att efter Bachata-kursen sätta sig o se videon från Apple's event

Kan man se det någonstans på webben och vilken tid kör de igång?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan man se det någonstans på webben och vilken tid kör de igång?

Den kanske genom tiderna vanligaste frågan på 99.se?

Livestreaming finns från vissa källor, dock ofta med usel, knappast sevärd, kvalitet. En liveblog är ditt säkraste kort, t ex Engadget, MacWorld eller liknande.

Det börjar kl 19.

Ursprungligen av Capeman:

Den kanske genom tiderna vanligaste frågan på 99.se?

Livestreaming finns från vissa källor, dock ofta med usel, knappast sevärd, kvalitet. En liveblog är ditt säkraste kort, t ex Engadget, MacWorld eller liknande.

Det börjar kl 19.

någon som har någon vettig förklaring till varför Apple gav upp live streamingen? vill minnas att det var en (2?) sändningar 2010.
Jag tyckte det funkade bra...

Min gissning är att det blev för allmoge - spridningen för stor från en enda megafon. Apples enorma genomslag i i media hänger en hel del på att källan inte ska vara allt för lätt att nå för allmogen. Direktsända events tog lite udden av klubbkänslan - att dom är "speciella" och pratar till "dig" du intelligenta coola människa. Det blev nog för "lätt" att dricka ur källan hel enkelt :-D.
Jag ser i alla fall ingen teknisk anledning att dom lade ner. Beslutet är säkert taget efter omfattande research och möten och resonemanget hade garanterat med Apple som varumärke att göra.
Man ska låta journalister, djungeltrumman (=här t.ex.) och viktiga bloggare sprida budskapet. genomslaget blir större och folk tror mera på det. Gammal sanning. Det är vittnesmål och trender som får oss att köpa grejer. När det gäller dom som använder burkarna som verktyg för försörjning så ser det en aning annorlunda ut så klart.

Märk väl att Apple inte heller åker omkring runt klotet och håller väckelsemöten som t.ex. MS gör (MS har t.o.m. hyrt Globen en gång ). Detta är inget för Apple - dom är för smarta, smakfulla och...tja, intelligenta när det gäller förståelsen för sitt eget varumärke och VARFÖR det är så starkt. Dom skulle kunna förstöra varumärket lätt som en plätt bara genom att ösa på utav h-e. Dom har så mycket stålar att dom inte bara kan köpa 100 ggr mera reklamtid i TV - ja, köpa upp hela TV-stationer - men sådant skulle knäcka ett varumärke av Apple's typ. Sådant kan funka med tvättmedel kanske :-D.

Ursprungligen av ilPadrino:

någon som har någon vettig förklaring till varför Apple gav upp live streamingen? vill minnas att det var en (2?) sändningar 2010.
Jag tyckte det funkade bra...

99mac tänkte testa livechat imorgon kväll: 99mac - Live

  • Medlem
  • 2012-03-06 15:09

"We have something you really have to see" kan man ju lätt relatera till retinadisplay. Men "And touch" låter ju lite som att hemknappen kan försvinna, även fast jag inte tror det. Finns det nått annat relaterat till "touch" som vi kan ha missat?

Ursprungligen av Spata:

"We have something you really have to see" kan man ju lätt relatera till retinadisplay. Men "And touch" låter ju lite som att hemknappen kan försvinna, även fast jag inte tror det. Finns det nått annat relaterat till "touch" som vi kan ha missat?

A faktiskt ...Tactile FeedBack ... Apple patents tactile feedback on a touchscreen

"...on a smooth touch surface". ?? Jag tror inte på iPad (eller iPhone) med mjuka skärmar :-D. Dom har kämpat som djur för att ta fram glas som är relevant när det gäller bärbart som man kladdar på hela dagarna och råddar runt med. Kan inte i min vildaste fantasi se ett mjukt material som fixar biffen.
Kanske kommer tangentbord med denna patent. Tangentbord som bara är en tunn LCD/Retina/OLED/Etc - en modell för hela klotet och alla språk - som man dessutom givetvis kan kustomajsa lite hur man vill - medicinbranchen, industrin, mediahusen - etcetcetc - vill kanske ha specialstyrningar och kommandon - specifika ytor som gör ditt och datt - appar lägger upp relevant tangentbord för just den appen (för oss som proddar video och musik är det ju guld så klart). Dessa tangenbord visar ju alltså bild och där finns oanade möjligheter. Vi apor - och alla djur antar jag - vill ju dock ha bekräftelse i nervsystemet när vi gör något (har med hjärnans uppbyggnad att göra) och detta skulle denna patens kunna leverera.
För blinda är det givetvis en revolution, med det är nog inte deras behov som driver utvecklingen...även om Apple historiskt har satsat en hel del på just funktionsnedsatta.

Ursprungligen av gotfredsen:

A faktiskt ...Tactile FeedBack ... Apple patents tactile feedback on a touchscreen

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-03-06 15:59
Ursprungligen av Spata:

Finns det nått annat relaterat till "touch" som vi kan ha missat?

Kan ju finnas något vi ännu inte vet att vi behöver... Det har ju hänt förr.

Bevaka tråden