Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWorks Numbers - Låsa enskilda celler

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-22 22:37

Har ett större kalkylblad där jag önskar låsa enskilda celler i tabellerna så att funktionerna inte raderas av misstag. Jag vet hur jag kan låsa hela tabellen men det är inte av intresse då jag är i behov av att låta vissa celler vara olåsta för inmatning av information som resterande celler är beroende av.

Efter lite letande på nätet så är det många som påstår att detta inte går i Numbers men att det går i Excel. Är det någon som hittat en lösning på problemet i Numbers?

Ett alternativ som jag ser det (något omständigt dock) är att skapa skilda tabeller - en för inmatning och en för visning. Den för inmatning lämnas givetvis olåst och den tabellen som endast genererar resultat av inmatningen kan förbli låst då det är dessa celler som innehåller funktionerna och som bör skyddas. Helst önskar jag lösa det utan att göra på detta vis.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-29 13:46

Ingen som vet om det antingen går eller ej?

Det går inte att göra på samma sätt som i Excel. Kanske i nästa version om det blir någon.

Ett tips som jag läste om är att lägga en genomskinlig rektangel ovanpå den eller de celler man vill skydda och låsa denna. Då kan man inte klicka på cellen utan att låsa upp objektet. Man kan däremot om man är illvillig/klantig markera en annan cell och vandra mha piltangenterna till den "gömda" cellen och ändra innehållet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-29 17:08

Bra tips! Tack för det!
Det är givetvis inte fullständigt men helt klart fungerande tills de bestämmer sig för att uppdatera systemet.

1
Bevaka tråden