Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man se film på en liten iPhone skärm?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vit man göra stor eld - sitta långt ifrån.
Indian göra liten eld - sitta nära.

Så här har jag det med jämna mellanrum
det enda sättet att se film... 35mm eller allra helst 70mm!
Cinemeccanica Victoria 12 - om någon undrar.
en thermos kaffe på det så är man hemma.
/m

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-02-21 17:48

Ja vad ska man säga om TS äckel över oss som tittar på för lite skärm?
Du får helt enkelt titta bort när du ser detta avskyvärda beteende eller gå utom synhåll.
Eller du kanske ska berätta för kända som okända personer vad du tycker om deras tilltag för sådant för inte förekomma.

Eller rent utav du kanske ska kliva ner från din höga häst och skita fullständigt i vad andra gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-21 18:26

Funderar på att sälja min TV och köpa 4 stycken iPod Touch istället. 1 till varje medlem i familjen, håller man dom bara tillräckligt nära ögonen så motsvarar det ju lätt 65" Bra mycket billigare än en Panasonic 65" VT30.

Nä skämt åtsido. Har inte sett mycket film i varken iPhone eller iPad men det jag gjort fungerade kanon med både bra bild och bra ljud.. Minst lika bra som på min TV. storleken störde mig inte heller då jag sitter närmre än tv:n, uppenbarligen. Förstår inte syftet med tråden F.Ö.

Det blir ibland så här när inlägg rycks ur sitt sammanhang (ett enskilt inlägg i en lång tråd), blir en egen tråd, och ja, resultatet ser ni i tråden.

OnT: I övrigt tycker jag man får använda vad man vill så länge man är glad och nöjd med det.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-21 18:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Som filmentusiast blir jag sjukt äcklad av folk som sitter och ser på film och serier, oavsett om det är på smartphone eller tablett. Det är ovärdigt de människor som gjort filmen att se det på det sättet.

Den personliga upplevelsen är det viktiga, vad som är rätt för dig är inte rätt för andra. Acceptera, släpp sargen och kom in i matchen. Ovärdigt eller inte, sluta klanka ner på folk som kanske inte har möjligheten/pengarna/intresset att se på film annat än på sin iPhone. Använd istället dina eminenta kunskaper om teknik till att hjälpa oss här på forumet att få en, i dina ögon, bättre medial upplevelse genom konstruktiva inlägg. Då slipper vi ytterligare en pajkastartråd som inte leder någonstans..

Får man känslor av att se en grynig lågupplöst film på en skärm som motsvarar ett frimärke så är allt väl och bra - då går det att se på film för den personen. Man kan också lyssna på Bethoven genom en telefonlur - eller en liten batteridriven radio på stranden - om man får känslor när man hör musiken.
När manicken i fråga - oavsett storlek eller kvalitet - inte kan förmedla känslor eller framkalla känslor hos just den och den specifika tittaren/lyssnaren - så går det inte att använda den manicken för det tänkta syftet.

Jag föreställer mig utan problem att många människor satt och grät av rörelse för hundra år sedan när som lyssnade på en sonat i en tratt från stenkaka. Dom hade stora musikaliska upplevelser. Jag kan också förställa mig samma hända med en människa som ser en film i en iPhone. Det handlar nog om hur stor ens fantasi, empati, inlevelseförmåga är och hur bra syn man har Inte i första hand om manickens beskaffenhet.

En sann cineast har passerat stadiet att han eller hon bryr sig om HUR folk konsumerar konst. Bara dom GÖR det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 19:30

Brukar du bry dig om att det är ovärdigt fabriksarbetarna i Kina att du ser ner på folk som använder telefonens alla funktioner? Om du inte är en hycklare så borde du göra det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Som filmentusiast blir jag sjukt äcklad av folk som sitter och ser på film och serier, oavsett om det är på smartphone eller tablett. Det är ovärdigt de människor som gjort filmen att se det på det sättet.

Ursprungligen av ibish:

Brukar du bry dig om att det är ovärdigt fabriksarbetarna i Kina att du ser ner på folk som använder telefonens alla funktioner? Om du inte är en hycklare så borde du göra det.

En till kille med bisarra liknelser.

Allt är relativt: Själv får jag bara det sanna cineastiska utbytet av film på en biograf - stor lokal, stor duk, stort ljud, nedsläckt och 100% focusering från kollektivet i salongen. Allt annat - att se det hemma på en 42" TV t.ex. - är en B-lösning - halvmesyr.
Många regissörer anser att deras verk skall ses på stor duk i salong - ej på TV-burk som dom anser ovärdigt deras vision och arbete.

Konstigt, de gånger jag diskuterat någon film med någon så kan jag inte komma på en enda gång när jag diskuterat HUR den andra personen sett den. Diskussionerna har i 100% av fallen gällt filmens innehåll, handling, fotot, hantverket, musiken osv.
Aldrig om man såg den på iPad-skärm eller LED eller Plasma eller TjockisTV eller ... ja ni fattar.

Möjligen om ngn nämnde i en bisats att de såg "en film" eller "jag var på bio igår"...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 21:52

Det här är en onödig tråd. Det är två två olika diskussioner som pratar runt varandra. Ena är ju om det tekniskt är möjligt att kolla på film på något förutom på bioduken, och det är det uppenbarligen. Andra diskussionen handlar om det tekniskt bästa sättet att njuta av en film, och det är ju på bio.

Sen är det inte särskilt relevant vad man tycker om folk som väljer att se på film på det ena eller andra sättet. Ibland måste man växa upp och skaffa sig ett eget liv.

Nu är du bara löjlig.

Om jag visar en bild så är det sällan folk frågar HUR den är tagen. De frågar snarare "är det din hund?".

Om du börjar ta bilder med riktigt "kass" utrustning kan du samma upplebvelse av bilden, motivet, känslan som om du tar bilden med en Nikon D4.

D4:an kommer prestera en bild som är TEKNISKT överlägsen, men det är ju inte det det handlar om.

Bresson tog några av världens - än idag - bästa bilder med något som idag rent tekniskt skulle enbart duga som förevisningsföremål på ett museum.

Att du hävdar att det bara duger med det bästa i teknikväg är helt fel.

"Folk" åstadkommer tusentals timmar videofilm med sina iPhones som de klipper i iMovie. De har precis lika kul som att använda proffsutrustning. Måhända att det finns brus och mängder med "amatörfel". Men att som du såga folk för att de använder sina lurar till att se på film - varför skall du "äcklas" över det? varför skall det bara duga att se på film såsom du vill.

Det du säger är ju fullständigt överensstämmande med;

"Hur fan kan man köra annat än BMW's 7-serie?"

Ursprungligen av Goflorp:

Nu är du bara löjlig.

Om jag visar en bild så är det sällan folk frågar HUR den är tagen. De frågar snarare "är det din hund?".

Om du börjar ta bilder med riktigt "kass" utrustning kan du samma upplebvelse av bilden, motivet, känslan som om du tar bilden med en Nikon D4.

D4:an kommer prestera en bild som är TEKNISKT överlägsen, men det är ju inte det det handlar om.

Bresson tog några av världens - än idag - bästa bilder med något som idag rent tekniskt skulle enbart duga som förevisningsföremål på ett museum.

Att du hävdar att det bara duger med det bästa i teknikväg är helt fel.

"Folk" åstadkommer tusentals timmar videofilm med sina iPhones som de klipper i iMovie. De har precis lika kul som att använda proffsutrustning. Måhända att det finns brus och mängder med "amatörfel". Men att som du såga folk för att de använder sina lurar till att se på film - varför skall du "äcklas" över det? varför skall det bara duga att se på film såsom du vill.

Det du säger är ju fullständigt överensstämmande med;

"Hur fan kan man köra annat än BMW's 7-serie?"

Du är verkligen helt off i diskussionen. Din BMW-liknelse hade varit relevant om vi pratar skillnader emellan olika modeller av samma slag. Det jag försöker säga är att det inte är meningen att du ska få in en soffa i en smartcar typ.

Helt off?

"Som bilentusiast blir jag sjukt äcklad av folk som sitter och kör på motorväg och i stadstrafik, oavsett om det är på Fiat 600 eller Toyota Aygo. Det är ovärdigt de människor som gjort bilen att köra på det sättet."

Du låter ju som en gammal fascistisk greve med übermench-komplex för tusan.

Ursprungligen av Goflorp:

Helt off?

"Som bilentusiast blir jag sjukt äcklad av folk som sitter och kör på motorväg och i stadstrafik, oavsett om det är på Fiat 600 eller Toyota Aygo. Det är ovärdigt de människor som gjort bilen att köra på det sättet."

Du låter ju som en gammal fascistisk greve med übermench-komplex för tusan.

*suck* Jag trodde inte du var allvarlig med de här rent löjliga jämförelserna.
Antingen så förstår du inte varför de är befängda eller så förstår du men väljer att sänka dig till den nivå.
I bägge fallen är det skrämmande om du vägrar förstå, jag har ju liksom redan 2-3 gånger förklarat varför den liknelsen inte fungerar men du vägrar lyssna. Kom igen när poletten trillar ner för dig.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-02-22 01:46

PeeMaN: Vad vill du komma fram till med den här tråden?! Att upplevelsen av att titta på film i en iPhone och att lyssna på musik med billiga hörlurar är ovärdig den som skapat filmen/musiken??

Du skriver: "Det handlar om upplevelse. Folk sitter i timmar och jobbar med slutredigering av både film och ljud för att det ska bli upplevelse. att sedan sitta med ett par hörlurar och kolla på en bild stor som ett cigarettpaket... Ovärdigt som sagt. Man behöver inte lägga en halv miljon, men några tusenlappar på en bra tv är fan det minsta man kan begära.

Men du fördrar väl säkert att lyssna på din musik i 128K Mp3 med ett par hörlurar från Clas Ohlson för 25:-.

"Jättebra ljud i de här""

Menar du då att jag, på samma sätt, är skyldig tillverkaren av min sportbil att köra den till max varje dag? Det är ju det den är gjord för, det är då jag som förare får den bästa upplevelsen. Blir du sjukt äcklad om du ser en Lamborghini Aventador LP 700-4 på en raksträcka med möjligheten att köra den till max, men den gör bara 70 km/h? I mina ögon är liknelsen likvärdig.

Hursomhelst, nu får det vara nog med pajkastning. Kom med något konstruktivt så får vi diskutera kring det istället.

Man bör ju också inte glömma att dom flesta kompositörer, artister och regissörer ger fullständigt fn i hur man konsumerar deras verk - bara man betalar och pengarna rinner in på deras konto. Det är DET som är värdighet för en konstnär - att kunna leva på konsten. Det är endast pengarna som gör att dom får/kan göra ett verk till.
Dessutom vill man sprida sina grejer - t.ex. vilken regissör som helst föredrar att en miljon tittar på verket i en iPhone än att tre cineaster ser det i en biograf.
För kostnärer själva så är detta självklarheter - det är inget magiskt eller heligt; det handlar om att överleva och göra vad man brinner för och inte behöva ta ett vanligt skitjobb eller gå på bidrag. Detta vet alla kostnärer, men man talar inte gärna högt om det - myterna är viktiga och det går 1000 fantstiska kostnärer på varje jobb. Dom största och mest geniala har vi aldrig hört talas om och dom blev heller aldrig sedda - dom sluskar runt i livet med vanliga - ofta usla jobb eller har dekat ner sig eller är stendöda. En del tror fortfarande att det bästa vinner, men det är bara en liten del av det bästa som vinner. En promille. Det är det vi ser/hör i bruset.

  • Medlem
  • 2012-02-22 09:47

Jag har alltid gillat film, försöker se så mycket som möjligt. Om det sen är hemma på blu-ray, på jobbet i ipaden, i iphonen på tåget eller till och med kanske ute-bio, det spelar ingen roll. Film ska ses på!
Jag såg rätt nyligen "The Harder They Come" på ipaden med iphonens hörlurar, svinbra film! Inspelad 72 på Jamaica så kvalitén var ju inte det bästa. Men vilken känsla! Men det är lätt en av mina top 20 filmer.

Försökte se Avatar hemma i vardagsrummet ( mitt system med tv, ps3, förstärkare, högtalare och kablar gick väll på ca 30 000 för en 4 år sen så jag fyller nog upp dina krav).
Vilken skit! Stängde av efter 20 minuter.
237 miljoner dollar i inspelningskostnader och det där är vad som kommer ut?

Håller med Martinator, jag ser hellre Dogville på iPaden än Transformers på Blu-Ray!

Den här tråden har blivit rapporterad men så länge det inte blir personangrepp utan bara starka åsikter ser jag inga problem.

Själv ser jag film ofta på iPad

Ursprungligen av Björnström:

Den här tråden har blivit rapporterad men så länge det inte blir personangrepp utan bara starka åsikter ser jag inga problem.

Själv ser jag film ofta på iPad

Vill betona att fastän Peeman kan tyckas göra ett personangrepp på min person så har jag inte anmält och tänker inte så göra heller.
Jag tål det som skrivs, det jag skriver står jag för fullt ut.

Själv har jag för dålig syn för att se film på iphone, men ser gärna svt-play på ipaden.

Ursprungligen av Goflorp:

Vill betona att fastän Peeman kan tyckas göra ett personangrepp på min person så har jag inte anmält och tänker inte så göra heller.
Jag tål det som skrivs, det jag skriver står jag för fullt ut.

Själv har jag för dålig syn för att se film på iphone, men ser gärna svt-play på ipaden.

Jag vill betona att det var du som började med personangrepp genom att kalla mig snobb, för att sedan gå vidare till att kalla mig fascist. Intressant diskussionsteknik från en 45-åring.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vill betona att det var du som började med personangrepp genom att kalla mig snobb, för att sedan gå vidare till att kalla mig fascist. Intressant diskussionsteknik från en 45-åring.

Nja, jag sa väl att du lät som engammal fascistisk greve - inte att du var en. Mig veterligen har du väl ingen titel.

Jag har gjort en rapportering. Det kanske har gjorts fler, inte vet jag...

Men min rapportering var mest för att jag tyckte att tråden ligger i fel forumdel.

Dels så fastslås det redan i första inlägget att det rör alla smartphones och "plattor"- det handlar rent allmänt om filmupplevelse på liten skärm - det är inte en iPhone-fråga.

Och dels så är ju frågeställningen en aning provocerande, vilket är ytterligare en anledning till att tråden passar bättre i Loungen, där ämnena är friare, och det är högre i tak.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-02-22 12:02

Jag gillar att titta på film både på bio och hemma i vardagsrummet med 7.1 ljud och 46" LED, men lika ofta som jag sitter på bio eller framför TV:n ligger jag i sängen och tittar på film på min iPad. Ett grymt sätt att se en film eller ett avsnitt ur en serie innan man somnar.

Jag skulle inte kalla dig fascist, men möjligtvis filmfascist!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-23 07:49

Grym tråd.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, jag har aldrig påstått annat?
Men däremot känns det som du anklagar mig för att vara oinsatt och endast ha fått information från internet. Hur otroligt det än låter är du inte ensam om att vara insatt i filmformat. Hur som helst har jag inget att tillägga, har du?

Du anklagar SAMTLIGA som tittar på en film på en liten visningsenhet att vara OINSATTA i vad filmskapande är.
I efterföljande inlägg vill du själv verka insatt och namedroppar lite format. Jag anklagar inte dig för något utan konstaterade bara att du kanske inte själv är så jätteinsatt i ämnet (utifrån ditt, för en maskinist, något underliga urval av filmformat som andades google) - men ändå ser du ner på andra.
/m

Ursprungligen av martinator:

Du anklagar SAMTLIGA som tittar på en film på en liten visningsenhet att vara OINSATTA i vad filmskapande är.
I efterföljande inlägg vill du själv verka insatt och namedroppar lite format. Jag anklagar inte dig för något utan konstaterade bara att du kanske inte själv är så jätteinsatt i ämnet (utifrån ditt, för en maskinist, något underliga urval av filmformat som andades google) - men ändå ser du ner på andra.
/m

Nu är det du som kommer med absurda påhopp om vad jag gör och inte gör. Jag har sagt att jag tycker att det är ovärdigt att se på film och serier i en 3,5tums display med hörlurar som inte är värda namnet, för att det är en skymf mot de människor som jobbat med produktionen.

Det är dock inte samma sak som att påstå att folk är oinsatta. Man kan vara insatt men skiten i vilket.
Jag anser mig vara lite insatt i filmproduktion och format och så vidare, men du tror tydligen att du är allvetande för att du har gått någon maskinistutbildning, och bara för att någon annan har LITE koll så tycker du att det luktar google.
Dina inlägg i diskussionen andas lallare.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nu är det du som kommer med absurda påhopp om vad jag gör och inte gör. Jag har sagt att jag tycker att det är ovärdigt att se på film och serier i en 3,5tums display med hörlurar som inte är värda namnet, för att det är en skymf mot de människor som jobbat med produktionen.

Men det är helt ok skymfa oss - du säger ju att du är "sjukt äcklad" av oss som ser film på 3,5" skärm ?

Lägg ner det här nu.

Bevaka tråden