Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild / bilder på din Mediacenter lösning

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 07:51

Bara en massa stenålderssaker, men det fungerar bra, Fyra år gammal fjuttig 42" TV. Tvåkanalsljud och retro hi-fi, men det låter ärligt talat mycket bättre än mycket av det nya. Plex installerat på en ATV 1 som jag fick gratis färdighackad, kör inte så ofta med den dock.

Ursprungligen av Konrad:

Bara en massa stenålderssaker, men det fungerar bra, Fyra år gammal fjuttig 42" TV. Tvåkanalsljud och retro hi-fi, men det låter ärligt talat mycket bättre än mycket av det nya. Plex installerat på en ATV 1 som jag fick gratis färdighackad, kör inte så ofta med den dock.

det var ungefär så som det ser ut hos dig som det såg ut hos oss innan vi gjorde om.
Vi hade två stora golvhögtalare, äldre hifi stereo på bord och tv:n på tv bänk

Anledningen att vi gjorde om var pga av min då 1 åriga son som inte förstod att en platt tv (modell äldre som vi hade då) INTE är en stor iPad ... och att LCD inte mår så bra att bli slagen på ...

Vi blev inspirerade av äntligen hemma där en utav inredarna hade satt sofforna mot varandra och pratade om att mötet mellan människor skulle vara fokus i första hand ett vardagsrum och tv skulle finnas i andra hand ..

inredaren pratade om hur svenska folket har en förmåga att sätta tv:n i ena änden av rummet och sofforna i andra ... Både min festmö och jag tittade på varandra och insåg att det var ju precis vad vi också hade gjort ... sedan dess blev det ändring på det

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 09:24
Ursprungligen av gotfredsen:

det var ungefär så som det ser ut hos dig som det såg ut hos oss innan vi gjorde om.
Vi hade två stora golvhögtalare, äldre hifi stereo på bord och tv:n på tv bänk

Anledningen att vi gjorde om var pga av min då 1 åriga son som inte förstod att en platt tv (modell äldre som vi hade då) INTE är en stor iPad ... och att LCD inte mår så bra att bli slagen på ...

Vi blev inspirerade av äntligen hemma där en utav inredarna hade satt sofforna mot varandra och pratade om att mötet mellan människor skulle vara fokus i första hand ett vardagsrum och tv skulle finnas i andra hand ..

inredaren pratade om hur svenska folket har en förmåga att sätta tv:n i ena änden av rummet och sofforna i andra ... Både min festmö och jag tittade på varandra och insåg att det var ju precis vad vi också hade gjort ... sedan dess blev det ändring på det

Jag lyssnar mer på musik än tittar på TV.
Det är mest skit i TV.

Ursprungligen av Konrad:

Jag lyssnar mer på musik än tittar på TV.
Det är mest skit i TV.

kan inte hålla med mer .. det är exakt därför vi använder plex å för musik är det AirServer på MacMinin som tar emot data från AirPlay med Spotify på iPhonen

Ursprungligen av gotfredsen:

kan inte hålla med mer .. det är exakt därför vi använder plex å för musik är det AirServer på MacMinin som tar emot data från AirPlay med Spotify på iPhonen

Vore dock smutt med airplay i spotifys mac-klient (Använder airfoil som är lite knackigt). Lite off topic men

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 12:23
Ursprungligen av Konrad:

Bara en massa stenålderssaker, men det fungerar bra, Fyra år gammal fjuttig 42" TV. Tvåkanalsljud och retro hi-fi, men det låter ärligt talat mycket bättre än mycket av det nya. Plex installerat på en ATV 1 som jag fick gratis färdighackad, kör inte så ofta med den dock.

Där ser man, en gammal PV-60 va?

Jag minns att den sålde nåt så in i bänken när den kom, dock köpte jag aldrig den utan tömde mitt konto för en Pioneer PDP-507XA istället. Vid den tidpunkten blev man 25.000 kr fattigare men ack vilken bildkvalitet

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-17 06:34
Ursprungligen av zinned:

Där ser man, en gammal PV-60 va?

Jag minns att den sålde nåt så in i bänken när den kom, dock köpte jag aldrig den utan tömde mitt konto för en Pioneer PDP-507XA istället. Vid den tidpunkten blev man 25.000 kr fattigare men ack vilken bildkvalitet

PV-60, vad syftar du på? Vinylsvarven är en Ariston Audio, förstärkarna är Yamaha CX 1500 förförstärkare och M 80 slutsteg. CD-spelaren en Sony nånting. Högtalarna Yamaha NS 1000 Monitor. Teven en Panasonic.

Ursprungligen av Konrad:

PV-60, vad syftar du på? Vinylsvarven är en Ariston Audio, förstärkarna är Yamaha CX 1500 förförstärkare och M 80 slutsteg. CD-spelaren en Sony nånting. Högtalarna Yamaha NS 1000 Monitor. Teven en Panasonic.

Han syftar på TVn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-17 09:30
Ursprungligen av Konrad:

PV-60, vad syftar du på? Vinylsvarven är en Ariston Audio, förstärkarna är Yamaha CX 1500 förförstärkare och M 80 slutsteg. CD-spelaren en Sony nånting. Högtalarna Yamaha NS 1000 Monitor. Teven en Panasonic.

Givetvis syftar jag på TVn, vet du inte vilken tv-modell du har pojk?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-17 09:52
Ursprungligen av zinned:

Givetvis syftar jag på TVn, vet du inte vilken tv-modell du har pojk?

TH-42PV60EH står det. Inte supermodern, men rätt bra ändå, tycker jag.

Ursprungligen av Konrad:

TH-42PV60EH står det. Inte supermodern, men rätt bra ändå, tycker jag.

Jag hade själv en PV60 ända fram till i somras då den pajade i flytten mellan två lägenheter då jag bodde på Malta.
Det är en kompetent TV, men Panasonics nyare maskiner (2011års variant VT30 och 2012års VT50) sparkar PV60:ns rumpa något fruktansvärt. De två står just nu på topp3-listan. Den enda annan TV som fått mig att salivera något är Samsungs 8005. Men den är 60 tum och snordyr. Så jag skulle gissa att det blir en VT50 i sommar. 55 tum får räcka

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 12:25

Btw, utan att vilja gå ifrån temat för mycket men det rör ju Plex...alla ni här som kör det via ATV2, upplever ni att det fungerar laggfritt numera? Jag minns att när jag på skoj jailbreakade en av mina ATV2 och la in Plex så kändes det som en direkt dealbreaker att de tillgängliga skinsen/gränssnitten var så högupplösta eller av annan anledning gjorde att navigeringen laggade en hel del.

Ursprungligen av zinned:

Btw, utan att vilja gå ifrån temat för mycket men det rör ju Plex...alla ni här som kör det via ATV2, upplever ni att det fungerar laggfritt numera? Jag minns att när jag på skoj jailbreakade en av mina ATV2 och la in Plex så kändes det som en direkt dealbreaker att de tillgängliga skinsen/gränssnitten var så högupplösta eller av annan anledning gjorde att navigeringen laggade en hel del.

Barnen har en ATV2 i deras rum med Plex Clienten installerad (Dock känner jag inte till något skin till Plex på ATV2) Plex i ATV2 ser ut som alla andra program i ATV2 .. Det enda som jag känenr till som har skins på ATV2 är XMBC ...

Vår Plex Client på ATV2 flyter på bra å allt matrial transcodas från Plex Servern ...

Som jag skrivit hade dock den bästa lösningen varit att har man mer än en skärm så skall man ha en mac mini till varje skärm för att bäst uppleva plex .. men det blir en ganska dyr historia om man inte kan fynda på blocket dvs ..

Ursprungligen av zinned:

Btw, utan att vilja gå ifrån temat för mycket men det rör ju Plex...alla ni här som kör det via ATV2, upplever ni att det fungerar laggfritt numera? Jag minns att när jag på skoj jailbreakade en av mina ATV2 och la in Plex så kändes det som en direkt dealbreaker att de tillgängliga skinsen/gränssnitten var så högupplösta eller av annan anledning gjorde att navigeringen laggade en hel del.

Jag använder inget skin, du tänker nog på XBMC (eller plexbmc). Kör du "rent" Plex på din ATV2 så ska det inte lagga, det gör det inte för mig iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 12:57

Förlåt, jag blandade nog ihop skinsen med XBMC.

Så gränssnittet i Plex flyter på utan problem på ATV2?

Ursprungligen av zinned:

Förlåt, jag blandade nog ihop skinsen med XBMC.

Så gränssnittet i Plex flyter på utan problem på ATV2?

yep inga problem hos oss men helt nöjd är jag inte pga av att det är ju i grund och botten transcoding vi pratar om .. kvaliten blir ju bara 720p på ATV2 och framför allt så får Mac Minin i stora rummet jobba på högvarv när ungarna vill kolla på något som måste transcodas ... men ändå en helt ok lösning tills det att man kan fynda en bra extra mini på blocket

Skall tilläga att de två äldre pojkarna STYR sin ATV2 via deras iphones å Apple Remote App ..
(iphones som dom pyntat för själva skall jag tilläga)

de styr även sin belysning i sitt rum via iphonen via TellSticken en lösning som bara kostat 530 spänn totalt ! (500 för tellsticken + 30 för mottagaren till belysningen i deras rum) 3 mottagare för 99 kr på Kjell och Co

Tror säkert det blir en wow faktor för deras polare att de både styr belysningen och sin tv via deras iphone ... å att hela lösninge bara kostar 800 + 500 + 33 kr är inte fel alls .. (800 för ATV2, 500 för Tellstick och 33 för mottagaren)

Jodå, jag har båda dem apparna, är inte helt född i farstun.

Att Plex får fläktarna att vråla har hängt med länge, i flera versioner och jag har bekanta med samma problem. Antingen har de fixat det i någon av de senaste versionerna (senaste halvåret), eller uppträder det bara i vissa sammanhang. Jag har i alla fall alltid haft problemet, på två olika datorer, samma för min bekant.

Ursprungligen av Capeman:

Att Plex får fläktarna att vråla har hängt med länge, i flera versioner och jag har bekanta med samma problem. Antingen har de fixat det i någon av de senaste versionerna (senaste halvåret), eller uppträder det bara i vissa sammanhang. Jag har i alla fall alltid haft problemet, på två olika datorer, samma för min bekant.

Så ska det absolut inte vara, det är något som är fel.

Jag köpte en ny Mac mini förra sommaren - den minsta modellen - och har kört Plex på den sedan dess utan problem. Inte ens när jag tittar på en film på TV:n samtidigt som jag transcodar en annan till paddan går fläktarna igång.

Jag kommer ihåg att det var någon inställning i Plex Media Center som kunde ställa till det och gjorde att Plex tuggade i sig 100% CPU, men så snart jag slog av (på?) den har det funkat helt utan problem. Sedan dess har det dessutom kommit en ny Plex-version, 0.9.5.2, som sannolikt har fixat det problemet.

Har du en Plex-installation nu som drar igång CPU:n på full fart och kan tänka dig att testa om denna inställningen hjälper? I så fall kan jag lägga lite tid på att luska fram vilken inställning det rörde sig om.

Ursprungligen av morberg:

Så ska det absolut inte vara, det är något som är fel.

Jag köpte en ny Mac mini förra sommaren - den minsta modellen - och har kört Plex på den sedan dess utan problem. Inte ens när jag tittar på en film på TV:n samtidigt som jag transcodar en annan till paddan går fläktarna igång.

Jag kommer ihåg att det var någon inställning i Plex Media Center som kunde ställa till det och gjorde att Plex tuggade i sig 100% CPU, men så snart jag slog av (på?) den har det funkat helt utan problem. Sedan dess har det dessutom kommit en ny Plex-version, 0.9.5.2, som sannolikt har fixat det problemet.

Har du en Plex-installation nu som drar igång CPU:n på full fart och kan tänka dig att testa om denna inställningen hjälper? I så fall kan jag lägga lite tid på att luska fram vilken inställning det rörde sig om.

Tack för bra feedback! Jag har tyvärr ingen Plexinstallation igång eftersom min HTPC har gått till de sälla jaktmarkerna och som just nu otroligt fattig student blir det ingen ny installation den närmaste tiden...

Problemet var enbart när Plex' GUI-element syntes på skärmen. Spelade jag en film märktes inget, samma om jag gjorde saker i bakgrunden. Men så fort man gick ut till en meny, eller ens pausade så att paus/play-ikonerna och scrubbern dök upp så drog fläkten igång inom en minut. Hade detta på min gamla Mac mini, den MacBook jag sen körde som dedikerad HTPC och likadant på den Mac mini som kom förra året, hos en bekant.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-16 07:11
Ursprungligen av Capeman:

Jodå, jag har båda dem apparna, är inte helt född i farstun.

Att Plex får fläktarna att vråla har hängt med länge, i flera versioner och jag har bekanta med samma problem. Antingen har de fixat det i någon av de senaste versionerna (senaste halvåret), eller uppträder det bara i vissa sammanhang. Jag har i alla fall alltid haft problemet, på två olika datorer, samma för min bekant.

Jag har också det problemet... senaste mac mini med 8gb ram mm... så fort jag är inne i interfacet så rusar fläktarna... det var likadant på min mac pro 2,66Ghz med ett x1900xt 512mb grafikkort. Däremot drar fläktarna INTE iväg när jag kör på min MBP 13" som har 1,5år på nacken.

Kollar jag på någonting så snurrar inte fläktarna på i samma hastighet men just inne i interfacet.

Ursprungligen av kainen:

Jag har också det problemet... senaste mac mini med 8gb ram mm... så fort jag är inne i interfacet så rusar fläktarna...

Vilken version av Plex kör du?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-02-16 14:56

Den senaste.

Ursprungligen av kainen:
Ursprungligen av Capeman:

Jodå, jag har båda dem apparna, är inte helt född i farstun.

Att Plex får fläktarna att vråla har hängt med länge, i flera versioner och jag har bekanta med samma problem. Antingen har de fixat det i någon av de senaste versionerna (senaste halvåret), eller uppträder det bara i vissa sammanhang. Jag har i alla fall alltid haft problemet, på två olika datorer, samma för min bekant.

Jag har också det problemet... senaste mac mini med 8gb ram mm... så fort jag är inne i interfacet så rusar fläktarna... det var likadant på min mac pro 2,66Ghz med ett x1900xt 512mb grafikkort. Däremot drar fläktarna INTE iväg när jag kör på min MBP 13" som har 1,5år på nacken.

Kollar jag på någonting så snurrar inte fläktarna på i samma hastighet men just inne i interfacet.

Har också en mini av senaste modell, i5 och grafik från ATI och 8GB ram. Menyer och film fungerar bra i Plex, tom 1080p, men när jag gluttar på SVT play så dröjer det inte mer än en minut innan jag har ett reaplan TVbänken. Mycket irriterande!

Ursprungligen av Köörmit:

men när jag gluttar på SVT play så dröjer det inte mer än en minut innan jag har ett reaplan TVbänken. Mycket irriterande!

Jag har för mig att SVT Play-pluginen behöver - och använder - Flash (huva). Har du senaste versionen av Flash installerad? Adobe lade till stöd för HW-accelererad video för ett tag sedan som kanske hjälper i ditt fall.

För vissa datormodeller så går fortfarande fläktarna igång om du bara sitter i menyn. Det är fortfarande, såvitt jag vet, ingen som sammanställt exakt vilka modeller som har detta problem. Om du spelar upp en film så går inte fläktarna eftersom processorn inte används speciellt mycket alls (hårdvaruaccelerationen tar hand om det mesta). Men då du är i menyn så ritar OpenGL om interfacet hela tiden, vilket inte är kodat mot hårdvaruchippet, utan det är CPU:n som gör det. CPU:n blir varmare och fläktarna kickar in.

Det intressanta i denna ekvation är att min Mac Mini 2.26Ghz från 2008 har INTE detta problemet. Det blir en marginell ljudökning då man står stilla i menyn. Bärbara datorer har dock mest problem med detta, men även vissa Mac Mini-modeller.
Plex.app använder kodbasen för Mac-klienten från open source-projektet XBMC, och förmodligen är det enda sättet att lösa detta problemet (för de som lider av det) att skriva om klienten helt. Vilket är ett stort projekt.

Bör också tilläggas att om ni har problem med att fläktarna går igång då ni tittar på t.ex. SVT Play så är det troligt att anledningen är att mp4-filen som kommer från SVT Play transcodas om, och det sker på den dator som har PMS installerat. Transcoding-processen är kodad så att den försöker klara av det på så kort tid som möjligt, så transcodingprocessen tar så mycket av CPU:n som den får. Så CPU:n blir snabbt varm och behöver fläktarna.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Det intressanta i denna ekvation är att min Mac Mini 2.26Ghz från 2008 har INTE detta problemet. Det blir en marginell ljudökning då man står stilla i menyn. Bärbara datorer har dock mest problem med detta, men även vissa Mac Mini-modeller.

Fläktproblemet var intressant tycker jag. Jag kör Plex på min Mac Mini från 2007 med 2 GHz, 3,16 GB RAM och några få MB "grafikkort" men har aldrig upplevt detta precis som du. Många (alla?) som kommenterat i den här tråden verkar ha en nyare Mac Mini med unibody.

Ursprungligen av Scarecrow:

Fläktproblemet var intressant tycker jag. Jag kör Plex på min Mac Mini från 2007 med 2 GHz, 3,16 GB RAM och några få MB "grafikkort" men har aldrig upplevt detta precis som du. Många (alla?) som kommenterat i den här tråden verkar ha en nyare Mac Mini med unibody.

Fast jag upplevde det både på min Mac mini (Early 2006) och min MacBook (Late 2007).

Ursprungligen av Capeman:

Fast jag upplevde det både på min Mac mini (Early 2006) och min MacBook (Late 2007).

Macbooken är förväntad, och din 6 år gamla MM är för klen. Är min gissning.
Hur som helst är denna tråd inte till för denna diskussion. Ska vi kanske starta en ny för att utröna detta problemet?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Macbooken är förväntad, och din 6 år gamla MM är för klen. Är min gissning.
Hur som helst är denna tråd inte till för denna diskussion. Ska vi kanske starta en ny för att utröna detta problemet?

Ville bara påvisa att det inte enbart gällde unibody-minin. Och ja, min gamla mini var självklart klen (även om jag hade bytt CPUn mot en C2D, så den var i princip lika snabb som MacBooken) men felet uppstod bara när GUIt var framme...

Senast redigerat 2012-02-17 06:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-18 19:52

Det tråkiga är att Pioneer la ner produktionen, där hade vi bildvisare som sparkade ALLAS rumpa. Ingen annan kom i närheten.

Bevaka tråden