Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex är årets Björnström app

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baeckis:

Hur får man Plex att förstå att det är TV-serier då? För mig samlades både filmer och tv-serier i samma kategori!

Vet ej med säkerhet vad du gjort för "fel", men det överlägset vanligaste felet man gör då en sådan sak händer är att du har din TV-seriemapp i din Film-mapp. Exempelvis, om du har fina filmer här:

Citat:

/Volumes/Macintosh HD/baeckis/Movies/

Så kan du inte ha dina TV-serier här:

Citat:

/Volumes/Macintosh HD/baeckis/Movies/TV-serier/

Detta på grund av att Plex läser flera mappar ner i strukturen, och eftersom att du berättat för Plex att du enbart har filmer i i Movies-mappen så kommer det strula. Det går ej säga till Plex att man har två olika typer av Media i en mapp. Om det skulle tillåtas så skulle det bli så otroligt många fler matchningar då man ber Plex Media Server gssa vad det är för filer som ligger i mappen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-16 13:29

Nu har jag skummat igenom svaren och får titta vidare på det i kväll. Mappstrukturen har jag som du så den ska det inte vara nå'ra problem med. Får väl kolla igenom filnamn och dylikt igen. Återkommer med lägesrapport framöver!

...och som du har jag inte alla grejer direkt på minin utan i min TC. I minin har jag bara nyligen nedladdat material innan jag sorterar in det i mitt bibliotek.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-16 16:56

Alltså, ju mer jag läser här inser jag att Plex inte är något för mig. Leta efter dittan och dattan, programmet förstår inte vad du menar…Hoppas att Apple, eller någon annan, kommer med en lösning som passar mig. Hade jag velat ha PC- huvudvärk så hade jag köpt - en PC.

Ursprungligen av onnyt:

Alltså, ju mer jag läser här inser jag att Plex inte är något för mig. Leta efter dittan och dattan, programmet förstår inte vad du menar…Hoppas att Apple, eller någon annan, kommer med en lösning som passar mig. Hade jag velat ha PC- huvudvärk så hade jag köpt - en PC.

Jag är först att erkänna att applikationen i sig har en bit kvar innan det är något för alla som vill ha en smidig hemmabiolösning. Men det är många med mig som anser att Plex är lättanvänt nog för att börja använda. För många är det inga problem, och det du läser är ju oftast användare som behöver hjälp för att dom dykt på något konstigt. De som är nöjda är mindre högljudda.
Se till att du lagt filerna på rätt ställe, och se till att de är döpta korrekt. Då ska du inte dyka på allt för många huvudvärks-scenarior.

Jag rekommenderar att du testar det. Om du inte gillar det så har du inte förlorat något

Ursprungligen av onnyt:

Alltså, ju mer jag läser här inser jag att Plex inte är något för mig. Leta efter dittan och dattan, programmet förstår inte vad du menar…Hoppas att Apple, eller någon annan, kommer med en lösning som passar mig. Hade jag velat ha PC- huvudvärk så hade jag köpt - en PC.

Tänk på att de som postar på forum ofta har problem med något och skriver ett inlägg för att de behöver hjälp. Den stora tysta massan sitter tyst och kollar på film eller TV.

Prova Plex innan du avfärdar det. Jag har testat all möjlig HTPC-mjukvara - både för Windows och Mac - sedan 2007 när jag först kopplade en dator till TV:n. Plex är det bästa jag använt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 17:21

Jag använder det mycket och uppskattar det verkligen. Speciellt för TV-serier tycker jag det är oumbärligt eftersom man har alla avsnitt på plats och det tydligt indikeras vilka man har sett. Det är ett gissel att komma ihåg vilken DVD som man var på när man har en TV-serie som är sju säsonger och 23 avsnitt per säsong.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-17 15:38

Samma här! Och om jag inte tittar färdigt på en film/TVavsnitt, kan jag fortsätta på en annan enhet och se färdigt det där. PLEX kommer ihåg var jag var när jag slutade

Ursprungligen av kenjon:

Samma här! Och om jag inte tittar färdigt på en film/TVavsnitt, kan jag fortsätta på en annan enhet och se färdigt det där. PLEX kommer ihåg var jag var när jag slutade

Ja, att Plex kommer ihåg var jag slutade se, avsett vilken enhet jag väljer att se fortsättningen av filmen på, är en genialisk funktion.

För mig (som är lite partisk) så är det helheten med Plex som gör det hela. Jag håller med om att det kan vara lite förvirrande som ny användare att förstå hur allt hänger ihop (och det är något vi jobbar på), men när man väl kommer igång så finns det så många möjligheter!

Tillexempel, strömma filmer från/till mina syskon, börja titta på en film på TVn (via Apple TV), ta tåget till stan och fortsätta se filmen på iPhonen/iPaden över 3G. Kanske ta en lite längre lunch rast och klämma ett avsnitt av din favoritserie direkt i datorn eller på din iPad.

Möjligheten att komma åt all din media från alla olika ställen blir väldigt beroendeframkallande när man väl börjat

Bevaka tråden