Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor ekonomisk buffert har du?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

30 dagarslista är en metod jag starkt rekommenderar.
Vill du köpa en pryl? Skriv upp artikel + datum.
Fortfarande intressant 30 dagar senare? Köp.

Fantastiskt vad mycket skit man undviker att samla på sig med så enkla knep.

Ursprungligen av eskimo:

30 dagarslista är en metod jag starkt rekommenderar.
Vill du köpa en pryl? Skriv upp artikel + datum.
Fortfarande intressant 30 dagar senare? Köp.

Fantastiskt vad mycket skit man undviker att samla på sig med så enkla knep.

Bra tips! Jag har en liknande, det jag kallar för det "Rönnbäckska lyckoindexet", dvs. jag gör en bedömning om prylen egentligen ökar min lycka i proportion till kostnaden (de flesta prylar gör inte det)

Sen går jag inte stenhårt på det, men då och då iaf

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-08 20:12

Jag frågar min kropp inför ev. inköp.
Ett exempel: Efter en lång arbetsdag (där jag står upp 98% av tiden) sticker jag till köpcentrat och kollar in en intressant pryl. Sedan jämför jag hur många timmar jag behöver springa runt på jobbet för att betala av denna vara.
8timmars arbete ger 900 efter skatt, vilket ger frågan:

-Vill jag springa runt en halv dag för en ny kupévärmare eller duger den gamla?

Min ekonomi var i topp tills jag kom i kontakt med Apples produkter för 10 år sedan
Visst kan man fråga sig om man verkligen behöver de senaste prylarna från Apple men det är ju det Apple är bra på skapa produkter som du kanske inte behöver men ändå måste ha
Så egentligen borde Apple ha ett visst ansvar varför många hamnar i skiten

Ursprungligen av @ndreas:

Min ekonomi var i topp tills jag kom i kontakt med Apples produkter för 10 år sedan
Visst kan man fråga sig om man verkligen behöver de senaste prylarna från Apple men det är ju det Apple är bra på skapa produkter som du kanske inte behöver men ändå måste ha
Så egentligen borde Apple ha ett visst ansvar varför många hamnar i skiten

Du menar att som Svenska Spel ska ta ansvar för att man inte spelar för mycket så skulle Apple tillhandahålla skuldsanering för de som förköpt sig på Apple-produkter?

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att som Svenska Spel ska ta ansvar för att man inte spelar för mycket så skulle Apple tillhandahålla skuldsanering för de som förköpt sig på Apple-produkter?

Ironi kanske

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-09 13:55
Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att som Svenska Spel ska ta ansvar för att man inte spelar för mycket så skulle Apple tillhandahålla skuldsanering för de som förköpt sig på Apple-produkter?

Anonyma Applemissbrukare = Det nya AA

  • Avstängd
  • 2012-02-09 18:33
Ursprungligen av gunek:

Anonyma Applemissbrukare = Det nya AA

...fast Anonyma vet jag väl inte... nämn Windows eller Microsoft så blir man ju nästan överväldigad av hur många Apple fans som gör sig hörda... så Absoluta Applemissbrukare låter nästan bättre

För 6-7 år sedan hotade min tandläkare med att sätta in en krona för 5000 kr, och rådde mig därför att börja spara 500 kr/mån, ett råd som jag följde, och sedan ökade till 1000 kr/mån. Nu har jag ganska många kronor insatta, dock ej i munnen

Ska man spara ihop två månadslöner så måste man först och främst ha månadslöner som är något att ha. Det är inte ovanligt att folk sliter heltid och ändå bara plockar ut 12-15 lax efter skatt. Har man lån (=boende) - eller fet hyra (=alla idag) - och barn etc så är snacket om buffert en slags förolämpning. Och det handlar om folk som inte har problem med "lyxfällor" - många av dessa är dom som tar hand om er gamla mormor och era barn på dagis och städar skiten efter oss på jobbet.
Själv har jag bra lön och mera pengar än jag behöver (skulle gärna betala mera skatt) - detta beror dock på två saker:

1. Jag har ingen bil.
2. Jag har inga lån.

Jag skulle kunna spara 7000 kr. i månaden om jag levde snålt - skulle kunna fixa till denna buffert...men jag har levt hela mitt liv utan buffertar och att plötsligt stå på gatan är inget som skrämmer mig ruskigt mycket...egentligen...har varit där många gånger förr - luffade runt i vääärlden i flera år med startkapital på 4000 kr och en gitarr.
Jag spenderar allt på tech, musikintrument, resor och min dotter. Hennes buffert bygger hennes mor upp (ordentligt) och jag är slösaren som skämmer bort henne något helt absurt underbart :-D.
Så - ni som har det knapert och Absolut Inte Behöver bilen - sälj skiten och lev glada livet :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-09 19:08

Alla kan spara till en buffert, även folk som har lite i lön, det tar bara längre tid.
Ta en sådan sak som cigg eller snus. Säg att ett par röker 1 paket om dagen. Ett paket kostar ca 50kr. Då är det 18250 kr per år. Bara en sådan sak.

Buffert?
Varför ska man ha det?
Jag har ju betalat dyra skattepengar för att staten ska ta hand om mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-09 19:47
Ursprungligen av PeeMaN:

Buffert?
Varför ska man ha det?
Jag har ju betalat dyra skattepengar för att staten ska ta hand om mig!

Va, har du gått på den lätta?

Ursprungligen av acke:

Va, har du gått på den lätta?

Det "roliga" i sammanhanget är att jag precis blev arbetslös pga arbetsbrist. Jag har duktigt nog varit med i A-kassan. Nu är det så att jag har en enskild firma, så det var typ 10 extra sidor att fylla i när man ansökte. Det är lite "upp till bevis" för A-kassan nu. Får jag ingen ersättning kommer jag aldrig mer betala en krona till någon A-kassa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-10 11:55
Ursprungligen av PeeMaN:

Det "roliga" i sammanhanget är att jag precis blev arbetslös pga arbetsbrist. Jag har duktigt nog varit med i A-kassan. Nu är det så att jag har en enskild firma, så det var typ 10 extra sidor att fylla i när man ansökte. Det är lite "upp till bevis" för A-kassan nu. Får jag ingen ersättning kommer jag aldrig mer betala en krona till någon A-kassa.

Hoppas det går bra för dig. Jag har struntat helt och hållet i A-kassan då jag är egen företagare. Vad jag vet så åste man lägga ned hela företaget för att få ut ersättning. Vad är det för stelbent dinosaurieregel?

Ursprungligen av acke:

Hoppas det går bra för dig. Jag har struntat helt och hållet i A-kassan då jag är egen företagare. Vad jag vet så åste man lägga ned hela företaget för att få ut ersättning. Vad är det för stelbent dinosaurieregel?

Man måste lägga firman "vilande". När jag ringde skattemyndigheterna för att kolla hur man gör det skrattade de och sa att "Det där med vilande är något som A-kassorna har hittat på själva." Det hela mynnar iaf ut i att man inte får göra några business från den dag man ansöker typ.

Sen var man tvungen att skicka med tre senaste årens bokslut, senaste självdeklarationen. Man skulle motivera varför man lagt firman vilande, gärna med "auktoriserad revisors intygande" om det var dålig lönsamhet. Jag tror jag la iaf en halv arbetsdag på att ta kopior och grejja.

Min vilda gissning är att folk försöker mygla och lura systemet i väldigt stor utsträckning och att det därför blir vi som sköter oss som får leva med jobbig pappers-excersis!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det "roliga" i sammanhanget är att jag precis blev arbetslös pga arbetsbrist. Jag har duktigt nog varit med i A-kassan. Nu är det så att jag har en enskild firma, så det var typ 10 extra sidor att fylla i när man ansökte. Det är lite "upp till bevis" för A-kassan nu. Får jag ingen ersättning kommer jag aldrig mer betala en krona till någon A-kassa.

Nej, gud förbjude att någon försöker göra något aktivt för att förbättra sin situation, som till exempel att jobba lite deltid medan man har a-kassa eller studera eller något. Antingen överlämnar du dig till boskapsfösarna på a-kassan och arbetsförmedlingen till 100% eller också får du ta hand om dig själv. Glöm inte betala skatt bara!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 20:15
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, gud förbjude att någon försöker göra något aktivt för att förbättra sin situation, som till exempel att jobba lite deltid medan man har a-kassa eller studera eller något. Antingen överlämnar du dig till boskapsfösarna på a-kassan och arbetsförmedlingen till 100% eller också får du ta hand om dig själv. Glöm inte betala skatt bara!

Well, antingen så jobbar men eller går man på a-kassa. Inte både och.

Ursprungligen av zappee:

Well, antingen så jobbar men eller går man på a-kassa. Inte både och.

Man kunde ju arbeta så mycket man kan utan att straffas. Du kan deltidsarbeta i 75 dagar. Efter det ryker a-kassan för hela veckan om du får ett 2-timmars städuppdrag. Jag känner en som jobbade som städerska och blev arbetslös men fick möjlighet att hoppa in några timmar här och där. Hon blev förtvivlad över att tvingas tacka nej till arbete.
Eller om du har en liten firma där du kan få in lite ströjobb, det är väl bättre att man gör så gott man kan även om det inte räcker hela vägen fram.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 22:00
Ursprungligen av pmarriott:

Man kunde ju arbeta så mycket man kan utan att straffas. Du kan deltidsarbeta i 75 dagar. Efter det ryker a-kassan för hela veckan om du får ett 2-timmars städuppdrag. Jag känner en som jobbade som städerska och blev arbetslös men fick möjlighet att hoppa in några timmar här och där. Hon blev förtvivlad över att tvingas tacka nej till arbete.
Eller om du har en liten firma där du kan få in lite ströjobb, det är väl bättre att man gör så gott man kan även om det inte räcker hela vägen fram.

Visst låter det optimalt, men tyvärr eftersom folk utnyttjar systemet så måste det finnas regler.

Ursprungligen av zappee:

Visst låter det optimalt, men tyvärr eftersom folk utnyttjar systemet så måste det finnas regler.

Absolut, men eftersom reglerna inte hindrar att folk utnyttjar systemet så är det enda de hindrar ärligt folk som vill göra rätt för sig. En annan i bekantskapskretsen fejkar aktivt jobbsökande. Han vill inte ha något jobb, för då kan han inte åka till sitt hemland i 2 månader varje sommar. Han har gått på a-kassa och liknande i rätt många år nu.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 09:07
Ursprungligen av pmarriott:

Absolut, men eftersom reglerna inte hindrar att folk utnyttjar systemet så är det enda de hindrar ärligt folk som vill göra rätt för sig. En annan i bekantskapskretsen fejkar aktivt jobbsökande. Han vill inte ha något jobb, för då kan han inte åka till sitt hemland i 2 månader varje sommar. Han har gått på a-kassa och liknande i rätt många år nu.

Håller faktiskt med... att dom "få" som fuskar ska göra att dom som vill försöka göra rätt för sig i större eller mindre grad ska hindras av bakvända regler... lite synd och jag tror att som det är nu så blir det faktiskt dyrare för FK.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-11 17:02
Ursprungligen av LaHe:

Håller faktiskt med... att dom "få" som fuskar ska göra att dom som vill försöka göra rätt för sig i större eller mindre grad ska hindras av bakvända regler... lite synd och jag tror att som det är nu så blir det faktiskt dyrare för FK.

Så är det ju i alla system, några få gör att kollektivet får lida.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 17:04
Ursprungligen av zappee:

Så är det ju i alla system, några få gör att kollektivet får lida.

Så sant så :-/

Ursprungligen av PeeMaN:

Det "roliga" i sammanhanget är att jag precis blev arbetslös pga arbetsbrist. Jag har duktigt nog varit med i A-kassan. Nu är det så att jag har en enskild firma, så det var typ 10 extra sidor att fylla i när man ansökte. Det är lite "upp till bevis" för A-kassan nu. Får jag ingen ersättning kommer jag aldrig mer betala en krona till någon A-kassa.

ohh det där känner jag igen - fast jag hade AB. A-kassa var bara att fetglömma då man skulle ha intyg mm från revisorn. Vår revisor råkade vara PWC och de tog fan tre månadslöner för att skriva en utredning om varför jag inte längre hade ett AB. Så jag sket i det och hoppade A.kassan. Vad ni än gör så försök ALDRIG - jag menar ALDRIG - göra rätt för er och LIKVIDERA ett AB. Kör kånken istället. Det tar över två år och alla löpande utgifter fortsätter att just löpa. Revisionen kostade 25 papp - omsättning 24 spänn i porto!?!?! Likvidator = advokat = jävla kostnad....

nu blev detta halvt OT.
Hur som helst hade jag en buffert som jag klarade mig i 10 månader på eftersom systemet hatar folk som gör rätt för sig.
Nu är bufferten noll - men jag har åter jobb och går runt varje månad så ingen fara där.

Jag kom att tänka på när min fru var arbetslös ett par månader mitt i krisen 2008/2009. Då höll a-kassan på att trakassera henne för att utröna att hon verkligen INTE skulle ha någon a-kassa när hon börjat jobba, samtidigt som tusentals människor som precis blivit arbetslösa fick vänta både 1 och 2 månader på att få sin a-kassa! Hon blev tvungen att skälla på en chef där för att de skulle sluta avkräva henne ett arbetsgivarintyg för att hon skulle bevisa att hon hade jobb! Ibland undrar man.

Jag utgår från min vanliga månadskostnader. Visserligen är det inte alltid lätt att spara som student, men jag jobbar extra och försöker spara så jag vet att jag skulle kunna klara mig minst en månad, men helst skulle man ju vilja ha så att det kan gå 6 månader eller liknande. Men får snåla lite om det skulle behövas

Men i gengäld fick du ett kvitto på att du valt det smartaste valet, till skillnad från mig

Fört kassabok sedan 20-årsåldern, för att hålla koll på inkomster och utgifter

jag ska byta sysselsättning i mars och den nya lönen är betydligt lägre än den gamla.
detta har fördelen att min pengabuffert skjuter i höjden riktigt ordentligt! (räknat i antal månadslöner alltså...)

Bevaka tråden