Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kör du Xserve i produktion 2012?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En snabb fråga - kör du/ni Xserve i produktion fortfarande?

Som jag skrivit i andra trådar har jag faktiskt utökat serverparken eftersom begagnatpriserna blivit hanterbara.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2012-02-05 10:40

Ja, kör tre Xserve Intel och även en gammal Xserve PowerPC. Den sistnämnda för att ett autorepro-system inte hanterar Intel-processorer. Den kommer dock att pensioneras inom de närmaste veckorna.

Det som gör mig lite tveksam till att fortsätta köra Xserve är icke-tillgången till reservdelar. Jag har av den anledningen pensionerat en Xraid och flyttat ut till firewire-anslutna, externa raid-enheter.

Är i övrigt mycket nöjd med Xserve. Intelservrarna har rullat utan ett enda avbrott sedan 2006. Äldsta Xserve:n har rullat sedan... 2003, tror jag.

Som teknikansvarig på Tidningar i Norr i Umeå har jag mest positivt att säga om XServe. Vi köpte 2006 en G5 XServe som hanterade alla våra funktioner utom ekonomi/prenumeration. Den rullade fint och de gamla G4 maskinerna kunde pensioneras. Efter några år utökade vi ed en Intel XServe också. Förra sommaren dog så den gamla G5:an av värmeslag...
Då fick vi köpa en Hp Linux-maskin för att hantera vår Oracledatabas, detta eftersom den inte skulle fungera på vår Intelmaskin. Sedan köpte jag en MacMini Server för att hantera filstrukturen mm så att bara själva databasen låg i Linuxkärran.
När vi sedan skulle komplettera med ytterligare verksamhet som var uppbyggd i FileMaker räckte det med ytterligare en MacMini Server för det.
Tror inte att vi kommer att investera i någon fler XServe utan det blir nog fler men smidigare maskiner.

Jag har några Xserve G5 stående om du behöver en ersättare.

Vi har ganska dåliga erfarenheter av Mac Mini Server (har 4-5 stycken) så det blir riktiga rackservrar för oss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-05 19:59

Kör en Intel xServe sedan 2008 i produktion även idag. I samma serverhall rullar ett 30-tal xServe PowerPC G5 men med linux-variant på idag, dessa övriga driftas dock inte av mig.

Får se vad som xServe Intel ska skiftas ut till istället, planerar att göra det om något år eller så. Den har varit inne på lagning av logikkort en gång men fungerar idag som ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-05 21:34

Vad går beggade xServe (intel) på numer? Jag var lite inne på MacMini + en rackmacminixserver till jobbet, men det känns lite som ett märkligt bygge. Dock skulle MacMini:n kunna driva ett SAS-raid eller dyl vilket är intressant.

Vår G5 xServe tuffar på fortfarande men börjar visa sin ålder. Framför allt kan man inte köra in något senare än 10.5 på den.

Jag har köpt ett antal Xserve QuadCore (2008 & 2009) för runt 8000kr med mycket tillbehör. Två av dom med RAID-kort vilket är najs.

Jepp.
Som arbetsgrupp- och filserver för byrå.
(mycket liten installation ;D)

Vi kör 2 st Mac Pro i serverrummet (en med leopard server och en med lion server) fullmatade med diskar 4 x 2 samt externa diskar via e-sata (7 st) å tyst är det

vår gamla XServer G5 skänkte vi bort (som förövrigt lätt som ett jetplan ...)

Vi kör fortfarande en (2,8GHz Quad) i skarp produktion. Jag skulle gärna köpa en av de sista maskinerna som gjordes, om jag kom över en. Helst då med fullt minne och diskar. Jag undrar om inte alternativet för vår del är en Mac Pro snarare än en Mac Mini. Men vi hyr serverplats, så det verkar lite dumt.

Har en bunt Xserves som rullar, 6-7st tror jag.. Och ett stort dilemma om vad man ska göra när dom inte rullar längre. Känns ju som det går utför på Apples serversida med rasande fart. Trycka in 6 macpro i racket känns lixom inte som något alternativ.. Och att även OS X Server börjar kännas mindre o mindre seriöst gör ju inte saken lättare.

Hur tänker ni i dessa frågor?

Det är ett stort dilemma för många. CentOS och HP/Dell verkar vara den lättaste vägen framåt men det känns inte lika kul

Apples iCloud Servrar verkar ju köra Unix

One of Apple's job postings for "iCloud Senior Unix Systems Engineer" gives some hints:

Apple's iCloud service is an exciting, fast paced, ever growing and changing environment supporting millions of customers. The Internet Services Systems Engineering team is responsible for installation, configuration, troubleshooting, tooling automation and maintenance of the infrastructure related to this service.

- Minimum 5-7 years in UNIX systems administration in a large environment (1000+ servers).
- Background in Linux, OS X/BSD, Solaris, and networking
- Familiar and comfortable with the following: Apache, java, tomcat, dtrace, network analysis tools
- Jumpstart, Kickstart, DHCP, DNS, Configuration management, monitoring tools (ie: Nagios, big brother, etc)

Preferred Experience:
- RHEL 5 & 6, Solaris 10, OS X


Apple Inc.: What OS used on the servers in Apple's North Carolina Data Center? - Quora

Tror de kör solaris

  • Medlem
  • Partille
  • 2012-02-20 20:54

Kör 5 st xServe G5 som tuffar på bra. Används som filservrar och för backup.
Börjat testa att köra MacMini och den duger överraskande bra, men då kör jag en tjänst per dator.
Netboot och filhantering tycker jag blir lite segt i Minin.
Det är trist med "bantningen" av X server i GUI, men priset är mycket bra med tanke på vad produkten kan.
Någon som läst om förändringar i Puman ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-02 07:53

6st xserve i drift hos mig, på uni totalt säkert upp mot 30-40st. Jag har 1st xserve 2006, 2x2GHz med en Xserve RAID och sen en från 2010 med rätt mycket minne, och sen 4st köpta samma vecka som de slutade tillverkas där en av dem är "mellanmodellen", som väl var 2,66GHz och den har väl 24GB minne tror jag. Alla maskiner med RAID-kort (även om den skiten är buggig den med se till att ha backup! ) och 2st med fiberkort mot ett gigantiskt EMC SAN på vilket vi kör XSan

Senast redigerat 2012-03-08 07:09
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-08 07:10

Kan ju då avslöja att 2010-xservern senare i år kommer få nytt liv som ESXi-hypervisor och kommer då agera hela testplattformen för universitetets Casper-lösning.

Det sugiga är ju att det går att virtualizera OSXS men måste göras på en Apple-maskin, vem vill köra ESXi på MacMini eller MacPro i rackmiljö?!

Ursprungligen av Johan S:

Det sugiga är ju att det går att virtualizera OSXS men måste göras på en Apple-maskin, vem vill köra ESXi på MacMini eller MacPro i rackmiljö?!

För övrigt verkar VMware bara ha stöd för en Apple-maskin som inte säljs längre:
VMware Compatibility Guide: System Search

Gå in och markera "apple" under partner name och välj update

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-08 10:29

Nej, det är därför denna Xserve kommer att få ett nytt liv som hypervisor
Eftersom vår produktionsmiljö är 1 RHEL, 4 MOSXS och 2000 MOSX så kan det funka med en enda server för att bygga upp en liknande miljö för testsyften (då behöver man bara 1RHEL, 2 MOSXS och 3-4 MOSX så det borde gå att köra på en 8-core med lagom mycket minne).

Kör tyvärr inte det i dagsläget, jag är lite mellan en mac mini eller en äldre xserve

Vad för pris kan man komma över en Xserve G5 för idag? Då den börjar bli lite till åren men räcker gott och väl till vad jag vill kunna göra med servern.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-04 15:26

Xserve 3,1 dvs den modellen som såldes från 2009 till slutet. Finns _gott_ om såna! Jag har 5 tillgängliga

Vissa har det bra

Ursprungligen av bollman:

Xserve 3,1 dvs den modellen som såldes från 2009 till slutet. Finns _gott_ om såna! Jag har 5 tillgängliga

Trist bara att det inte är något jättekrut i dem, 2-3 Dell a 50-60 tusen(antagligen mindre om du är bra kund och prutar lite) st ex moms så har du ungefär samma mängd cores och massa mer ram än om du maxat dina 5. Antar att det är Apple som sätter käppar i hjulet för virtualisering på annan hårdvara än deras egen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-27 09:56

Tja, enligt de mätningar vi gjort så är det _betydligt_ bättre fräs i I/O:n på Xservrarna än det synnerligen dyra kluster-skåp som finns i samma datorhall. Vi talar HP och Dell skåp för stora 6-siffriga belopp.
De har nog fler kärnor och minne, men vad har det för betydelse när det är I/O man jobbar mest med i serverdrift ändå? Jag menar, våra servrar står ju mest och idle:ar ändå, medan nätkorten (3x1GBit) och FibreChannel-kortet maxar.

Ursprungligen av bollman:

Tja, enligt de mätningar vi gjort så är det _betydligt_ bättre fräs i I/O:n på Xservrarna än det synnerligen dyra kluster-skåp som finns i samma datorhall. Vi talar HP och Dell skåp för stora 6-siffriga belopp.
De har nog fler kärnor och minne, men vad har det för betydelse när det är I/O man jobbar mest med i serverdrift ändå? Jag menar, våra servrar står ju mest och idle:ar ändå, medan nätkorten (3x1GBit) och FibreChannel-kortet maxar.

Man får väl köpa rätt grejer helt enkelt efter behov, CPU, minne, I/O. Men behöver inte köpa allt. Beror på vad man prioriterar och vilka krav man har.

Ursprungligen av bollman:

Tja, enligt de mätningar vi gjort så är det _betydligt_ bättre fräs i I/O:n på Xservrarna än det synnerligen dyra kluster-skåp som finns i samma datorhall. Vi talar HP och Dell skåp för stora 6-siffriga belopp.
De har nog fler kärnor och minne, men vad har det för betydelse när det är I/O man jobbar mest med i serverdrift ändå? Jag menar, våra servrar står ju mest och idle:ar ändå, medan nätkorten (3x1GBit) och FibreChannel-kortet maxar.

Det beror helt på hur systemet jobbar. Det beteende du beskriver brukar stämma bra in på tex filservrar som jobbar mycket med disk och nät men behöver inte så mycket CPU och ram. Att man bara jobbar med I/O stämmer verkligen inte.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-29 13:49

De kluster som finns datorhallen skall ju vara generella, och kunna användas till vad som (och de var _inte_ billiga) så prestandan borde ju vara bättre än på en fristående xserve, men tydligen är I/On rätt bra byggd i dem ändå.
Visst kan man nog få ut mer beräkningsprestanda, men det tycker jag nog inte riktigt är xserverns marknad ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 16:45
Ursprungligen av bollman:

De kluster som finns datorhallen skall ju vara generella, och kunna användas till vad som (och de var _inte_ billiga) så prestandan borde ju vara bättre än på en fristående xserve, men tydligen är I/On rätt bra byggd i dem ändå.
Visst kan man nog få ut mer beräkningsprestanda, men det tycker jag nog inte riktigt är xserverns marknad ändå.

Kan det inte ha med vilken typ av I/O du / ni kör? Alltså över vilka protokol osv?

Bevaka tråden