Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När såg ni en dator med Mac OS 9 senast?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2012-02-29 01:27

Är en gammal entusiast. För tillfället har jag en beige tower G3 som rullar 9.2, som jag för tillfället har igång för att gå igenom gamla programskivor.

  • Medlem
  • 2012-02-29 09:19

Senast jag körde 9:an var i somras då jag hjälpte till att läsa in lite disketter (!). På en maxad G3/266 med zip och fullt med RAM. Beige bordsmodell naturligtvis.

Pismon är pensionerad då batteriet är så dåligt, men man kanske borde peta in en SSD...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2012-03-05 10:28

Jag har en Pismo med Mac OS 9 installerat på, för att kunna spela gamla spel som Sim City 2000, Myst, osv. Men används mycket, det gör den inte...

Jag har kört Mac OS 8.1 de senaste dagarna då det finns moment jag föredrar att utföra i Photoshop 4.0 hellre än CSx. För mig är den gamla versionen utmärkt för snabb, smidig redigering och därför bra att ha till hands.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2012-03-10 15:12

Ska precis gå ner i källaren och installera Mac OS 8.1, 8.5.1, 8.6, 9.0.4, 9.1 och 9.2.2 på Power Macintosh G3:an jag köpte i julas. Blir nog att slänga in någon version av Mac OS X med.

I en följd så att du "slutar" på 9.2.2, eller alla systemen parallellt? Då gäller det att ha tungan rätt i mun när du skall "blessa" rätt systemmapp...

Ursprungligen av johan_tanying:

I en följd så att du "slutar" på 9.2.2, eller alla systemen parallellt? Då gäller det att ha tungan rätt i mun när du skall "blessa" rätt systemmapp...

Det är jättelätt att ha flera OS9 på samma maskin, till och med på samma partition. Försök det med OSX. Kanske allra lättast på de lite nyare maskinerna där man kan välja system med alt när man startar.

I fredags kollade jag på en dator med 8.1. Den rullar dagligen i produktionen dessutom....
Är hopkopplad med en annan gammal goding - en Crossfield trummskanner.
/m

Jag skriver det här inlägget med hjälp av en 24" iMac från 2009, som förstås rullar på Mac OS X, i detta fall Lion. En dator med Mac OS 9.2.2 ser jag emellertid varje dag, för till vänster om min iMac står en Power Macintosh G3 "beige tower", komplett med 333 MHz processor, maximala (enligt Apple) 384 MB RAM och två på den tiden svindyra 9.1 GB SCSI-hårddiskar. När jag köpte datorn i december 1997 så betalade jag lite extra för att komma upp i hela 6 MB grafikminne, vilket är max på den här modellen. Jag startar burken ett par-tre gånger per år för att köra Skivkontroll i akt och mening att "motionera" diskarna. Den rullar på fint! Jag har funderat på att "maxa" den vad gäller operativsystemet – officiellt klarar den upp till och med Mac OS X 10.2 "Jaguar" – men jag har en känsla av att det skulle kosta mer prestanda än vad man vinner i funktionalitet.

Ursprungligen levererades den med Mac OS 8. Jag har inte längre kvar någon dator som kör Mac OS 8, men på andra sidan om min iMac står en så kallad "fågelholk", närmare bestämt en Macintosh SE/30. Även den startar jag några få gånger per år för att i görligaste mån förhindra att magnetfälten i hårddisken tappar alltför mycket i styrka. På den kör jag Mac OS 7 (eller "System 7.5.3" om man ska vara riktigt noga) och även den fungerar alldeles strålande bra – den är bestyckad med en Motorola 68030-processor på 16 MHz, och var en riktig arbetshäst på sin tid!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-04-02 09:38
Ursprungligen av PixelHermit:

På den kör jag Mac OS 7 (eller "System 7.5.3" om man ska vara riktigt noga)

Skall man vara riktigt noga så hette det System 7. Glöm aldrig det! )

  • Medlem
  • 2012-04-02 10:33

Vi har faktiskt en OS9-maskin i drift, fick jag veta nyligen.

Bevaka tråden