Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Slut på projekt kunskapsdatabas

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...

De flesta av våra meddelanden (gissningsvis ca 95%) har sett ut ungefär så här:
- "Tråden flyttad till rätt forumdel. Tänk på var ni lägger era trådar."
- "Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Den här frågan har varit uppe tidigare: (och så en söklänk som pekar på tidigare trådar)"
- "Trådens rubrik ändrad. Tänk på att rubriken tydligt ska visa vad tråden handlar om."
- "Ovanstående inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat."

Bara raka klara besked. Ingen irritation. Men inte heller inlindat i bomull.

Var i detta finns anledningen till att bli skrämd, eller sur och kränkt?

Då är det de övriga 5% som det borde arbetas med mer. För även om det är sant hur du säger att det inte är något big deal att bli modererad så kan man ändå ta illa upp om tillrättavisningen görs på ett för mottagaren hårt sätt. Det är förstås svårt att anpassa vartenda meddelande efter varje enskild mottagare men varför förutsätta att alla ska vara hårdhudade...?

Det KAN kännas som man blir berövad sina kläder i ett offentligt rum o måste stå med ändan bar när alla kan trava förbi o beskåda

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Då är det de övriga 5% som det borde arbetas med mer.

Nej, det är nog inte det.

För nästan alla klagomålen handlar om det här med att man skapar nya trådar utan att söka först. Det är ju bara att titta på den här tråden. Det är just de modereringarna som folk hänger upp sig på.

De sista 5 procenten handlar till stor del om diskussioner kring vad som är offtopic eller ej. Och det har INGEN tagit upp här bland klagomålen. Kring de modereringarna blir det ofta mer direkta diskussioner och lösningar, mellan moderatorn och den modererade skribenten.

Så jag tror att det handlar om de där "standardmodereringarna" som jag tog upp. Det är bland dessa som de flesta "känna-sig-trampad-på-tårna-situationerna" uppstår.

Men egentligen så är hela den här diskussionen helt överflödig.

För det ska inte finnas moderatorer här längre. Det ska inte vara kunskapsbank längre. Det ska bli en social samlingspunkt i stället, dock fortfarande med Mac/iPhone/iPad/osv i centrum.

Jag tror att problemet med sökningar inte är att folk inte söker, utan att sökfunktionen på siten är bristfällig.
Javisst kan man söka på Google efter det man söker och lägga till "site:99.se" men att förutsätta att folk gör det när det finns en sökruta på siten tycker jag är att ta i. Alla har inte koll på hur man gör på Google, utan förlitar sig på den sökruta som finns.

Så: för att kunna hitta information måste det gå att söka på siten, inte via Google!

Ursprungligen av suddgummi:

Jag tror att problemet med sökningar inte är att folk inte söker, utan att sökfunktionen på siten är bristfällig.
Javisst kan man söka på Google efter det man söker och lägga till "site:99.se" men att förutsätta att folk gör det när det finns en sökruta på siten tycker jag är att ta i. Alla har inte koll på hur man gör på Google, utan förlitar sig på den sökruta som finns.

Så: för att kunna hitta information måste det gå att söka på siten, inte via Google!

Agreed. För tydligen är det väldigt många som söker med hjälp av den befintliga sök-funktionen och inte med google etc.

Förslag: Titta på hur tex Apple Communities eller kundos sökfunktion fungerar. Den söker upp liknande trådar när man skriver in texten i topic. Riktigt snyggt imo.

  • Medlem
  • 2012-02-05 11:53

Jag är inte personen att ge en teknisk lösning på effektiv sökning men vissa går enligt utsago omvägen via google för att söka på 99.
För den som ägnar stor tid på 99 är det kanske självklart att söka effektivt. Uppenbarligen är det inte det för många eftersom problemet finns. Mycket information är färskvara och vissa trådar tycker jag bör gå till arkivet. Åtkomliga men inte aktiva. Kanske går det kanske att rensa ordentligt och ha det viktigaste kvar. Så gör jag med mina arbetspärmar.
Om folk reagerar på tonen finns det anledning att lyssna. När man kommunicerar med en som heterogen blandning, vana/ovana, kunniga/okunniga är alla mottagare även om man svarar en person. Själv känner jag en tydlig irritation svaret: Därför att om svaret redan finns på forumet, vilket är väldigt vanligt - så är det väldigt själviskt att inte orka söka lite först, utan i stället kräva att svaret ska ges om och om och om och om igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-05 12:13

Hade detta ämne på tungan för drygt ett år sen - som rörde om en del.
http://www.99.se/feedback/286754-ar-tyckande-battre-vetande-pa-99-ar-det-varre-sa.html

Wow, så snabbt det märkts att Jesper inte jobbar här längre...! Börjar redan bli oreda ute i underforumen.

Det visar verkligen vilket jättejobb han gjort i kulisserna.

Ursprungligen av Capeman:

Wow, så snabbt det märkts att Jesper inte jobbar här längre...! Börjar redan bli oreda ute i underforumen...

Japp, jag har gjort flera rapporteringar igår och idag. Ingen av dem är åtgärdade.

Trådar i helt fel forum.
Felstavade rubriker.
Dåliga otydliga rubriker.
m.m.

Små rutinmodereringar, som man gjorde kanske 10 st per dag. Det blir ganska snabbt väldigt många små fel som gör forumet rörigare och sämre.

Enligt Martin så skulle han och Adrian ta hand om modereringen tills den nya organisationen var fullt igång...

Ursprungligen av Capeman:

Wow, så snabbt det märkts att Jesper inte jobbar här längre...! Börjar redan bli oreda ute i underforumen.

Det visar verkligen vilket jättejobb han gjort i kulisserna.

Kanske krävs en moderator för att se sånt?
Har inte märkt något själv, exempel?

Ursprungligen av eskimo:

Kanske krävs en moderator för att se sånt?
Har inte märkt något själv, exempel?

Nej, inte än, kanske... Det har bara gått ett dygn ungefär.

Men låt säga att det uppstår runt 10 sådana fel per dag (trådar i fel forum, dåliga rubriker, m.m.), så blir det nog mer märkbart snart.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, inte än, kanske... Det har bara gått ett dygn ungefär.

Men låt säga att det uppstår runt 10 sådana fel per dag (trådar i fel forum, dåliga rubriker, m.m.), så blir det nog mer märkbart snart.

Vi kör väl fortfarande med att använda "Rapportera inlägg" eller? När vi hittar fel/tokigheter.
Hamnar dessa rapporter rätt?

Ursprungligen av Goflorp:

Vi kör väl fortfarande med att använda "Rapportera inlägg" eller? När vi hittar fel/tokigheter.
Hamnar dessa rapporter rätt?

Ja, de bör hamna hos de två nuvarande moderatorerna, men oklart om något görs åt dem. Inte hittills. Lite oväntat och kanske inte helt genomtänkt att plocka bort vår de facto enda moderator innan det nya systemet är igång...?

Ursprungligen av Capeman:

Ja, de bör hamna hos de två nuvarande moderatorerna, men oklart om något görs åt dem. Inte hittills. Lite oväntat och kanske inte helt genomtänkt att plocka bort vår de facto enda moderator innan det nya systemet är igång...?

sann wysiwyg kanske. "This is wysiwyg without moderators..."

Ursprungligen av Goflorp:

Vi kör väl fortfarande med att använda "Rapportera inlägg" eller? När vi hittar fel/tokigheter.
Hamnar dessa rapporter rätt?

Ja, jag har gjort många rapporteringar den här helgen. Ingen av dem har åtgärdats ännu, tror jag.

Rapporteringarna hamnar i en speciell forumdel som heter "Rapporterade trådar", och det går också ut ett mail om varje rapportering till alla moderatorer.

Men nu finns det ju inga moderatorer längre. Men Martin har sagt att han och Adrian ska ta hand om modererandet: http://www.99.se/feedback/292719-forumvardar.html

Jag tycker att detta gick lite för fort. Man kunde ju samla ihop några forumvärdar först, och komma igång med den nya organisationen, innan man upplöser hela den gamla organisationen.

Eller så är det fullt medvetet. Man har kanske helt enkelt bestämt sig för att strunta i de där "vardagsmodereringarna" nu, som att flytta trådar och förtydliga rubriker.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag har gjort många rapporteringar den här helgen. Ingen av dem har åtgärdats ännu, tror jag.

Rapporteringarna hamnar i en speciell forumdel som heter "Rapporterade trådar", och det går också ut ett mail om varje rapportering till alla moderatorer.

Men nu finns det ju inga moderatorer längre. Men Martin har sagt att han och Adrian ska ta hand om modererandet: http://www.99.se/feedback/292719-forumvardar.html

Jag tycker att detta gick lite för fort. Man kunde ju samla ihop några forumvärdar först, och komma igång med den nya organisationen, innan man upplöser hela den gamla organisationen.

Eller så är det fullt medvetet. Man har kanske helt enkelt bestämt sig för att strunta i de där "vardagsmodereringarna" nu, som att flytta trådar och förtydliga rubriker.

*Suckar*

Visst, och om tre veckor då, när Björnström vill göra ngt annat. Det kommer ju bli som det blivit 25ggr förut. Full fart en vecka, sedan dör det för det står annat på menyn att göra. Adrian orkar väl ensam en kort stund utöver det.

Kunde man inte som du säger tagit fram forumvärdar först, SEN lagt ner det gamla....

Ursprungligen av eskimo:

Kanske krävs en moderator för att se sånt?
Har inte märkt något själv, exempel?

Jag har sett många saker som jag vet att både jag och Jesper hade korrigerat när vi jobbade här. Trådar i fel underforum, dåliga rubriker, rent felaktiga rubriker o s v. Som Jesper skriver så är det många sådana småmodereringar varje dag som görs utan rapporteringar eller utan att medlemmarna kanske märker det. Men ge det tid så syns det snart ganska väl...

Det kanske kan sammanfattas i det mycket träffsäkra; "Ingen tar skit i det lättkränktas land"!

Det går snart inte att ens säga nej, utan att få det kört i halsen - "Varför är Du så avvisande och sur?". Det är inte ett fenomen begränsat till 99.se, utan ett tilltagande samhällsfenomen som 99.se drabbas av, precis som all annan mellanmänsklig verksamhet i detta mellanmjölkens paradis. Om alla individer ser sig själva som universums centrum och makternas gåva till mänskligheten, kommer denna utveckling inte att kunna bromsas. Det känns som om alla lever efter mottot "I, Me and Myself".

Jag är numera oerhört återhållsam med min medverkan på ALLA forum, oavsett inriktning och 99.se är inget undantag, bara för att slippa tjafset. Facebook och Twitter använder jag öht inte. Jag sk-t-r blankt i vem som ätit middag med vem och vad som serverades och skulle aldrig komma på den smaklösa idén att berätta offentligt vem jag har sex med - inte ens att jag haft det.

I mina rosenröda drömmar hoppas jag fortfarande på en kunskaporienterad samlingsplats, där det råder åtminstone ett minimum av hyfs, eftertanke och disciplin, men luttrad och lätt cynisk, inser jag att det aldrig kommer att inträffa - lägg ner 99.se.

Senast redigerat 2012-02-05 17:53
Ursprungligen av leonardo:

...Det går snart inte att ens säga nej, utan att få det kört i halsen - "Varför är Du så avvisande och sur?". Det är inte ett fenomen begränsat till 99.se, utan ett tilltagande samhällsfenomen som 99.se drabbas av, precis som all annan mellanmänsklig verksamhet i detta mellanmjölkens paradis. Om alla individer ser sig själva som universums centrum och makternas gåva till mänskligheten, kommer denna utveckling inte att kunna bromsas. Det känns som om alla lever efter mottot "I, Me and Myself"...

Lysande pricksäkert formulerat!

Man väljer att bli sur, sårad och kränkt - helt i onödan - trots att man bara har fått en helt neutralt formulerad tillrättavisning.

När man lika gärna kan välja att bara ta lärdom av tillrättavisningen och gå vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-05 15:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lysande pricksäkert formulerat!

Man väljer att bli sur, sårad och kränkt - helt i onödan - trots att man bara har fått en helt neutralt formulerad tillrättavisning.

När man lika gärna kan välja att bara ta lärdom av tillrättavisningen och gå vidare.

Varför skapar ni inte ett "uttalande" som ni bara kan klistra in vid behov. Då blir det samma OCH professionellt OCH pedagogiskt...

Ursprungligen av Yes:

Varför skapar ni inte ett "uttalande" som ni bara kan klistra in vid behov. Då blir det samma OCH professionellt OCH pedagogiskt...

Ja, visst skulle man kunna göra det. Men hur skulle dessa mer professionella och pedagogiska formuleringar se ut?

Ta gärna de fyra exemplen jag gav (se inlägg #28), och skriv nya "kränknings-säkra" formuleringar.

@leonardo Var det en sammanfattning av min post? I så fall inser jag att misslyckats totalt med att få fram det jag ville ha sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-05 14:51

Jag håller med om att sökfunktionen är dålig, har man en sökfunktion på sidan så bör den fungera på ett tillfredsställande sätt. Visst kan man använda Google och sen lägga till site:99.se, men samtidigt så kan man då söka på hela Google och inte bara på 99mac, så brukar jag själv göra. Undantaget är när jag vet att jag har sett något i en tråd på 99mac som jag vill ha fram, då lägger jag till site:99.se.

Det är lite ironiskt att det är noga med i vilken kategori en tråd postas, när man ändå måste till google (som ju inte tar notis om några kategorier) för att hitta något. Lägg sedan till att man som van besökare i regel ser allt som ett(1) forum; dvs "dagens inlägg".

Vill man vara lite elak skulle man kunna säga att aktivt moderera är väldigt PC, då man manuellt vill sortera in i foldrar, istället för på sant mac-manér låta programvaran styra databasen.

Ursprungligen av eskimo:

Vill man vara lite elak skulle man kunna säga att aktivt moderera är väldigt PC, då man manuellt vill sortera in i foldrar, istället för på sant mac-manér låta programvaran styra databasen.

Visst kan man köra en enda mapp för allt, men då får man ta bort alla de olika forumdelarna först. Så länge de olika forumdelarna finns så ska de användas.

Och om man nu skulle ha en enda mapp för allt, så blir det ännu viktigare att rubrikerna är jättetydliga. För det är ju dem man ser i "Dagens inlägg".

Så behovet av lite bas-/vardags-moderering skulle ändå finnas, eftersom många inte tänker efter alls när de sätter sin trådrubrik.

För att travestera en trådrubrik från tidigare i veckan:

"Forumvärdarna, 99macs undergång?"

(Sorry. Lite troll-varning på det här inlägget kanske. Men den här helgens utveckling var verkligen inte vad jag såg framför mig när jag i veckan skrev att antingen så sjösätter man de nya idéerna, eller så skrotar man dem och slutar snacka om hur bra det ska bli. Men man får ju för tusan bygga båten först, innan man sjösätter den.)

Har hängt på ett antal forum genom åren och inget har ens varit i närheten att vara så detaljstyrt som 99an. Brukar fungera fint ändå. En konkret skillnad är dock att forumen och underforumen brukar vara färre och bredare. Med 63(!) kategorier är det väl inte konstigt att trådar lätt hamnar fel? 8 kategorier bara på köp & sälj, skulle ju lätt kunna vara 2 + 1. Köpes, säljes samt jobb/projekt.

Ursprungligen av eskimo:

...En konkret skillnad är dock att forumen och underforumen brukar vara färre och bredare. Med 63(!) kategorier är det väl inte konstigt att trådar lätt hamnar fel? ...

Ja, det hade säkert funkat jättebra med betydligt färre forumdelar.

Det är kanske en förändring man kunde ha provat...?

Men jag säger samma som för en stund sen: Om forumuppdelningen finns så ska den användas. Man kan inte ha en detaljerad uppdelning, och sedan bara strunta i att följa den. Då blir det kaos.

Det blir nog en förändring vi måste pröva förr snarare än senare.
1 forumvärd down(sheriffen på "företagande"), 62 to go..

Senast redigerat 2012-02-05 19:37
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-05 20:53

Nästan lite konstigt att en Moderator kritiserar sin "uppdragsgivare" öppet i ett forum såhär???

Ursprungligen av Yes:

Nästan lite konstigt att en Moderator kritiserar sin "uppdragsgivare" öppet i ett forum såhär???

Jag är inte moderator längre. Den gamla organisationen upplöstes - helt utan förvarning - igår morse.

Men oavsett vilket - även moderatorer får väl lov att ha åsikter kring organisationen?

Bevaka tråden