Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-31 19:24

Oh crap! Hoppas de löser något innan dess!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-31 21:27
Ursprungligen av Erik.dv:

Oh crap! Hoppas de löser något innan dess!

Troligen så kommer Apple visa upp en ny MacPro innan dess eller åtminstone senast till WWDC.

Ursprungligen av Gordy:

Troligen så kommer Apple visa upp en ny MacPro innan dess eller åtminstone senast till WWDC.

Innan 1 mars är inte troligt. Varför skulle de gå ut med detta överhuvudtaget om så vore?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-31 23:18
Ursprungligen av M. Sundbom:

Innan 1 mars är inte troligt.

Vi får väl se. Apple har sagt att 2013 ska det komma en ordentligt uppdaterad MP, tippar på att de vill sälja en hel del sådana i år och då är runt 1 mars lämpligt att visa upp den för att sedan leverera lite senare, visar de upp den på WWDC så lär den inte börja säljas förrän efter sommaren vilket nog är lite för sent för många av de som behöver ett fartmonster med Apple-logga på. Men självklart hänger MP lanseringen mest på när Apples partners kan få fram tillräckligt av den "nya" tekniken som kommer sitta i MP.

Nu är det nog ingen som kan fortsätta förneka att Apple försummar proffsmarknaden. Bryr de sig inte ens om att uppfylla CE-märkningen på sin proffsmaskin bör man nog inte hoppas på för mycket framöver.

Men jag hoppas förstås ändå på en riktigt kraftfull nyhet under året...

TUAW tror på WWDC. Samt att modellerna kan börja ta slut redan innan 1 mars.

European customers lose the Mac Pro on March 1, maybe earlier | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

  • Medlem
  • 2013-01-31 23:53

mina 50 öre: OSX blir fri från sin plattform tillslut. Endast PRO-marknaden orkar peta ihop sin egna dator, konsumenterna köper hellre den färdiga produkten.

ps finniga dataspelare kör fortfarande med windows.

detta måste ju apple känt till och har säkert (som de även bekräftat) en lösning på gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 21:45

Hoppet är det sista som överger en människa... Låt inte 2013 bli sorgens Pro-år!

Ursprungligen av el gringo:

detta måste ju apple känt till och har säkert (som de även bekräftat) en lösning på gång.

Eller tvärt om - det här har apple känt till och ser detta som en ursäkt att lägga ner produkten till förmån bloggdatorer.
/m

Enligt en fransk återförsäljare så har Apple bekräftat att det kommer ny Mac Pro under våren.

http://www.macrumors.com/2013/02/06/apple-tel...

Senast redigerat 2013-02-06 15:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 15:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt en fransk återförsäljare så har Apple bekräftat att det kommer ny Mac Pro under våren.

http://www.macrumors.com/2013/02/06/apple-tel...

Låter i varje fall lite lovande…

Den här sista nyheten som bekräftar ett hårt datum för de existerande modellerna att sluta säljas i EU är väl goda nyheter? Det bekräftar väl bara att dagens system/försäljning skiter Apple i och att det antagligen inte är så långt borta till en ny modell? Detta har ju Apples VD lovat skall ske under 2013.

För mig dog hela diskussionen om det någonsin kommer en ny Mac Pro i samband med Tim Cooks officiella och lugnande besked. Den kvarvarande frågan är ju om det kommer komma en ny modell efter den uppdatering som kommer i år. Men, så kan man ju alltid hålla på... Men, datorer stora som charterresväskor fullkomligt rasar i försäljning, oavsett leverantör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-07 15:13

Du måste ha en väldigt liten charterväska...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-19 00:46

Mac Pro är nu otillgänglig i Europeiska Apple Stores.

Snygg felstavning. "Inte tillgäglig för tillfället" står det på alla tre modellerna.

Jag personligen tycker Apple bör ha två serier av MacPro dock med samma chassi.
Serie A: Med singel Intel Core i7 cpu och allt som hör där till, t.ex. Corsair Hydro H80i CPU kylare system plus med Sapphire Radeon HD 7950 & Geforce GTX 680 m.fl.

Serie B: Flera Cpuer av typen Xeon m.m. Pro grafikkort.
Följande är mitt resonemang: Det har i dagar presenterats 2 grafikkort som är primärt riktade till hemanvändare och gamers (Sapphire Radeon HD 7950 & Geforce GTX 680) som gör sig bäst med någon av Intels Core i5/i7 processorer vilket jag anser är lämplig som singel cpu dator.

Datorn (Mac Pro) med t.ex. Core i7 cpu med Radeon HD 7950 och 8 GB ram samt 1TB Fusion Drive för ca 22500 kr grundpris och sedan kan kunden själv bygga ut datorn hur personen vill.

Dock tror jag att det är en önskedröm från min sida 

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-04 18:21
Ursprungligen av Hunter78:

Dock tror jag att det är en önskedröm från min sida 

Ja i7 processorer lär ju inte hamna i en stationär dator som Apple kallar Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 21:18

De fetare 6-core i7 är inte alls tokiga. Men man blir begränsad till 64GB RAM och mindre PCIe i/o.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-04 21:31
Ursprungligen av Erik.dv:

De fetare 6-core i7 är inte alls tokiga. Men man blir begränsad till 64GB RAM och mindre PCIe i/o.

Låter som något för nästa iMac..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 21:35
Ursprungligen av Gordy:

Låter som något för nästa iMac..

Det finns redan idag men Apple kör inte med dem. 6-core CPU:erna kräver även ett annat moderkort än 4-core CPU:erna tror jag.

Consumer high-end
- 32GB RAM
- 4 Core i7
- Top-of-the-line mobile GPU

Prosumer high-end
- 64GB RAM
- 6 Core i7
- PCIe platser, top-of-the-line desktop GPU

High-end workstation
- 512GB RAM
- 16 Core Xeon
- PCIe platser, multi-GPU options

Men i många fall kan jag tänka mig en 6-core i7 är ett bättre val även för proffs då färre cores ofta är klockade högre. Xeon's största styrka är just core-skalning, minnes och i/o prestanda. Det finns ett behov för både och.

Ursprungligen av Gordy:

Låter som något för nästa iMac..

Well tror att det kan uppstå värmeproblem med stationära Core i7 cpuer i dagens imac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 21:44
Ursprungligen av Hunter78:

Well tror att det kan uppstå värmeproblem med stationära Core i7 cpuer i dagens imac.

iMacen kör desktop CPU:er. Top-of-the-line tror jag har en 3770s vilket bara är en aningen strömsnålare och eventuellt lägre klockad version av 3770.

Dock ligger den på 3.4 Ghz vilket är detsamma som vanliga 3770 och har samma "turbo boost" Ghz så jag undrar om det ens är så.

MacMini:n kör däremot en laptop CPU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 21:48

Mer info:

Ursprungligen av www.tonymacx86.com:

iMac 21" 2.7GHz quad-core Intel Core i5 processor (Turbo Boost up to 3.2GHz) with 6MB L3 cache
is most likely the Intel Core i5-3330S

iMac 21" or 27" 2.9GHz quad-core Intel Core i5 processor (Turbo Boost up to 3.6GHz) with 6MB L3 cache
is most likely the Intel Core i5-3470S

iMac 21" 3.1GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.9GHz) with 8MB L3 cache
is most likely the Intel Core i7-3770S

iMac 27" 3.2GHz quad-core Intel Core i5 processor (Turbo Boost up to 3.6GHz) with 6MB L3 cache
is most likely the Intel Core i5-3470

iMac 27" 3.4GHz quad-core Intel Core i7 (Turbo Boost up to 3.9GHz) with 8MB L3 cache
is most likely the Intel Core i7-3770

- 21" iMacen kör alltså den strömsnåla desktop CPU:n
- 27" iMacen kör den vanliga desktop CPU:n

Aaaa Imponerande

Erik jag har PM dig

Ursprungligen av Capeman:

Enligt AppleInsider funderar Apple på att lägga ner Mac Pro, då den inte genererar några större inkomster. Personligen tror jag att Apple kommer att fokusera mer och mer på konsumentsegmentet och mindre och mindre på proffsanvändarna, känns som att mycket tyder på det den senaste tiden.

Läs mer här:

AppleInsider | Despite new CPU options, Apple reportedly questioning future of Mac Pro

Om ni har missat, OWC släpper Mercury Viper 3.5" SSD, 2TB 600MB/s Mac Pro
Lagringsutrymmet blir upp till två terabyte, något som man åstadkommer genom att kombinera fyra mindre ssd-enheter på 512 gigabyte styck. Gränssnittet är sata 3 och överföringshastigheten är på 600MB per sekund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-05 14:07
Ursprungligen av KillwithSkill:

Om ni har missat, OWC släpper Mercury Viper 3.5" SSD, 2TB 600MB/s Mac Pro
Lagringsutrymmet blir upp till två terabyte, något som man åstadkommer genom att kombinera fyra mindre ssd-enheter på 512 gigabyte styck. Gränssnittet är sata 3 och överföringshastigheten är på 600MB per sekund.

Trevligt men du får aldrig 600 MB/s i dagens MacPro.

Ursprungligen av Erik.dv:

Trevligt men du får aldrig 600 MB/s i dagens MacPro.

Nej. Max 300 på sin höjd! Hur som helst så är det rejält snabbare än en vanlig HDD. Det som är ett stort plus är att det går att få upp till 2TB på en 3.5".
Och när nya Mac Pro kommer så får man ju hoppas på dessa OWC.
OWC har 960 GB diskar i 2.5 som ligger på 3Gb/s och bör ju vara kanon till dagens Mac Pro.

Ähh tänk på att framtiden MacPro ska passa Apples nya PRO-användare och målgrupper. Dvs heltisblogare....
Så vi får nog en i5 och en i7. 8 Gb Ram räcker för precis all surf man behöver och 1Tb lagring blir ju så ånga blog-bilder så att man bara döööör..... Och så ett flytande oändligt stor skrivbord att lägga alla snygga modebilder och Justin Bieber-bilder på. Orka jobba med mappar - såååå 2012.
/M
Bitter i vänta på min eftermiddagsmuffins...

Det hade varit riktigt coolt om Apple återupplivade Cube i modern tappning och något större, så man kunde byta disk och grafikkort på datorn. Det börjar bli ”moderna” med små power datorer på Pc sidan. Apple kan säkert göra något riktigt fräckt om de vill.

Bevaka tråden