Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Apple TV?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kodar alltid DVD med HandBrake och High Profile, kvalitetsnivå 20 (använder ej Apple TV-förinställning). Resultatet blir mycket bra, helt i klass med DVDn.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag kodar alltid DVD med HandBrake och High Profile, kvalitetsnivå 20 (använder ej Apple TV-förinställning). Resultatet blir mycket bra, helt i klass med DVDn.

Med det menar du att det flyter på bra i ATV? Inget hackande av uppspelningen eller så?

Jag har noll koll på att rippa DVD, men har börjat lite smått. Av ren lathet kör jag "Apple Universal" (tror jag inställningen heter). Tänkte att det skulle spela bäst med Apple-prylar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-12-04 09:25

Hakar på tråden med lite detaljfrågor:
1* Måste jag vara inloggad på en dator, eller kan ATV välja valfritt, oinloggat konto på datorn?
2* Kanske rentav ATV kan väcka en sovande dator?
3* Om jag måste vara inloggad, måste jag ha programmet (iTunes, iPhoto) igång på datorn?
4* Kan ATV plocka ned alla bilder från iPhoto, eller måste jag ha lagt upp dem på något särskilt sätt först (typ album)?
5* Är det något problem med att ha flera olika datorer hemmavid?
6* Är det krav på några särskilda OS-versioner på datorer och paddor?
7* Om valet står mellan en ny ATV och en begagnad, gratis Mac Mini (med 10.6 på), vilka för- och nackdelar finns?

När det gäller sjunde frågan så behöver man ju inte vara synsk för att fatta att det är en gammal Mini jag har hemma i vardagsrumshyllan. De egenskaper jag själv uppfattar med denna konfiguration är följande:
+ Läser DVD-skivor
- Dålig HDMI-konvertering
- Tangentbord och mus tar plats vid bordet

Det är nästan bara fördelar med en mini framför en ATV2. Vad tycker du är dåligt med konverteringen till HDMI? För mig fungerade det perfekt. Vidare hade jag aldrig tangentbord och mus, styrde allting antingen via fjärrkontrollen eller via VNC.

1. Du måste vara inloggad.
2. Nej.
3. Ja.
4. Tror inte du måste lägga upp fotona på något speciellt sätt.
5. Nej.
6. Osäker, men du måste nog köra en inte alltför gammal version av iTunes i alla fall. Borde stå på Apples hemsida, systemkrav för ATV 2.

  • Medlem
  • 2011-12-04 10:02

1. Ja, hemdelning måste vara på.

2. Inte vad jag lyckats med. Antar att det inte går

3. Ja, om du ska titta på bilder filmer från datorn. Billström, youtube och liknande funkar dock ändå.

4. Nej

5. Svår att svara på, med en gammal pc som itunesserver så hade jag lite problem med att den tappade anslutning. Bytte ut den mot en Mac, sen dess har det funkat klockrent.

6. På iOS vet jag inte vad som är grundkravet. Upplevde personligen att 5.0 har stabilare AirPlay än tidigare versioner
Kravet för hemdelning i iTunes är OSX 10.5 och iTunes 10.4 (osäker på iTuneskravet)

7.. Jag hade tagit minin;)

Attan... Capeman var före. Men vi komplettera varandra ganska bra;)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-04 16:57

2) Om man kör Mac mot en AirportExtreme, så finns ju "väck via LAN", så jag tror det funkar. Har dock inte testat....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-12-06 08:30

Tack för svaren på mina frågor.

Capeman undrade

Citat:

Vad tycker du är dåligt med konverteringen till HDMI?

. Jag kan ställa in upplösningen så att skrivbordet antingen inte fyller hela bildstorleken på min projektor, eller så blir skrivbordet något för stort så att inte menyraden syns. Mac Minin har en DVI-kontakt (stora sorten) med en påskruvad adapter till HDMI. Därefter HDMI-sladd till en HK-receiver och vidare till en Sony-projektor. Hur har du gjort för att få dina grejor att funka?

Ursprungligen av janwic:

Tack för svaren på mina frågor.

Capeman undrade . Jag kan ställa in upplösningen så att skrivbordet antingen inte fyller hela bildstorleken på min projektor, eller så blir skrivbordet något för stort så att inte menyraden syns. Mac Minin har en DVI-kontakt (stora sorten) med en påskruvad adapter till HDMI. Därefter HDMI-sladd till en HK-receiver och vidare till en Sony-projektor. Hur har du gjort för att få dina grejor att funka?

Samma setup minus förstärkaren, plus att jag har en plasma, inte en projektor. Två inställningar har jag fått labbs med, den ena är i datorn (overscan), den andra i TVn, där jag får välja att ingången skall behandla signalen som DVI från PC på den HDMI-kontakten.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2012-01-05 14:21

Finns det något alternativ till Apple TV som är billigare eller tom bättre? Är onekligen sugen på Apple TV, som för tillfället kostar 990 kr på Medie Markt.

Men jag blir lite osäker kring om det är hur bra och lättfungerande den är.

Att den funkar väl med min iMac av nyare snitt utgår jag från, men funkar den bra med fruns windows?

Vi har en rätt gammal tjock-tv, utan hdmi, men däremot en tre år gammal då rätt dyr dvd/hemmabiosystem från Pioneer med diverse olika in- och utgångar, inkl hdmi.

Går det att köra via dvd:n i alla fall? Anledningen är att jag frågar är att vi har en projektor som vi använder till filmtittande som är viktigare att få att fungera med A-TV än själva tv:n (även om jag inte tror frun håller med mig )

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-01-05 16:29
Ursprungligen av iggy:

Att den funkar väl med min iMac av nyare snitt utgår jag från, men funkar den bra med fruns windows?

Windows (som operativsystem betraktat) kan inte utföra sk. Hemmadelning eller prata AirPlay. Däremot kan iTunes (för Windows) göra båda.

Ursprungligen av iggy:

Vi har en rätt gammal tjock-tv, utan hdmi, men däremot en tre år gammal då rätt dyr dvd/hemmabiosystem från Pioneer med diverse olika in- och utgångar, inkl hdmi.

Går det att köra via dvd:n i alla fall? Anledningen är att jag frågar är att vi har en projektor som vi använder till filmtittande som är viktigare att få att fungera med A-TV än själva tv:n (även om jag inte tror frun håller med mig )

Hur kopplar ni in projektorn till hemmabiosystemet? Via HDMI? För det är den enda möjligheten med AppleTV2. Annars måste du hitta en begagnad AppleTV (som förutom HDMI också har komponentutgång). Läs mer på Wikipedia för en översikt.

Ursprungligen av iggy:

Finns det något alternativ till Apple TV som är billigare eller tom bättre? Är onekligen sugen på Apple TV, som för tillfället kostar 990 kr på Medie Markt.

Men jag blir lite osäker kring om det är hur bra och lättfungerande den är.

Att den funkar väl med min iMac av nyare snitt utgår jag från, men funkar den bra med fruns windows?

Vi har en rätt gammal tjock-tv, utan hdmi, men däremot en tre år gammal då rätt dyr dvd/hemmabiosystem från Pioneer med diverse olika in- och utgångar, inkl hdmi.

Går det att köra via dvd:n i alla fall? Anledningen är att jag frågar är att vi har en projektor som vi använder till filmtittande som är viktigare att få att fungera med A-TV än själva tv:n (även om jag inte tror frun håller med mig )

Nu vet jag inte alla fördelar med appleTV men Dvico Tvix mediaspelare klarar både högre upplösning och fler format.
Används ibland som alternativt format på mindre landsortsbiografer som kör digitalt. Fanns fördelar jmf Bluray, minns inte vilka - kör normalt bara 35 mm.
/m

Bevaka tråden