Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modda xbox

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 10:36

För det första: om du kör piratkopierade spel, leo, är det självklart inte Microsoft du skadar utan företaget som publicerar spelen. Vilket leder till att de tjänar mindre pengar och på sikt slutar publicera spel till plattformar som inte betraktas som lönsamma. Typ Mac (och snart Nintendo Gamecube). Det handlar inte ens om moral utan om att man får skörda det man sår. Om folk slutade piratkopiera, oavsett plattform, skulle det gynna alla som gillar spel, oavsett plattform.

Nåja.

För det andra är Live i mina ögon ett av de i särklass starkaste skälen att skaffa Xbox. Spelen är det som sagt inte, förutom Halo och nu Star Wars: Knights of the Old Republic finns det inte mycket som är värt att ha. Och Live kan du inte köra på moddad Xbox. Microsoft ser över möjligheterna att leta efter initieringsfiler och annat gott på hårddisken för att på så sätt upptäcka moddade boxar där man stängt av chippet. I slutändan kan man till och med vänta sig att de börjar leta efter sätt att kontrollera hårddiskens storlek...

För det tredje kostar en moddad Xbox som du köper installerad och klar drygt dubbelt så mycket som en omoddad, beroende lite på vilket modchip du väljer.

Jag rekommenderar inte folk att göra det, mest pga Live (vilket är klart mycket läckrare än att spela online via dator, jag lovar).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Har någon handlat från www.xmods.nu ? Är de att rekommendera framför andra firmor ? De ligger rätt bra till i pris i alla fall.

Funderar på att köpa en moddad box därifrån, och sen montera i en hårddisk själv, lika bra att slå till med en 200 gb direkt så har man gott om plats.

/henrik

några kompisar till mig har fått sina xboxar moddade via dem. väldigt seriöst och snabb service. kan inte annat än rekommenderas, med andra ord.

/henrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
några kompisar till mig har fått sina xboxar moddade via dem. väldigt seriöst och snabb service. kan inte annat än rekommenderas, med andra ord.

Ok, det låter ju bra. Jag har faktiskt just beställt en xbox av dem och hittils har de gett ett bra intryck. Snabb service, bra priser och garanti på moddade xboxar.

/henrik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-22 15:33
Citat:

sexboxens ip finner du i inställningarna under menyn du fram på xboxen. Ändra den är enkelt med, bara att redigerar en .ini fil som du sen slänger över via ftp, samt startar om seexboxen då är ip't ändrat till nått som kanske passar bättre in i ditt nätverk..

Har ändrat ip nummret nu. (genom xboxens menyer)
men jag kan inte nå xboxen varken med transmit eller genom att pinga den.

Måste den vara moddad för att man ska kunna nå den med ett ftpprogram eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Har någon handlat från www.xmods.nu ? Är de att rekommendera framför andra firmor ? De ligger rätt bra till i pris i alla fall.

Funderar på att köpa en moddad box därifrån, och sen montera i en hårddisk själv, lika bra att slå till med en 200 gb direkt så har man gott om plats.

/henrik

Jag köpte ett matrix modchip där, dom var ruggigt snabba på leverans.
Beställde på kvällen och kunde hämta ut det på posten dagen efter, kändes som dom sprang o lämnade den på mitt postkontor personligen.

det som är bra med matrix-chipet är att man inte behöver löda när man monterar det, nackdel är att man måste skruva upp lådan om man skall stänga av chipet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av lionfromzion
Har ändrat ip nummret nu. (genom xboxens menyer)
men jag kan inte nå xboxen varken med transmit eller genom att pinga den.

Måste den vara moddad för att man ska kunna nå den med ett ftpprogram eller?

ja, antog nästan att du hadde det. Eller rättare, det ligger i evolution-x dashboarden..

du måste ju då (som med allt annat nätverksjidder) ligger i samma ip-range som den för att kunna nå den (antingen ping eller ftp)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-09-22 18:16

Nätverksjiddret är inget större problem, ip-adresser har jag koll på.
Men om jag fattat det rätt så behöver man alltså en moddad xbox för att kunna använda den som ftp... det var ju lite tråkigt

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-09-23 09:11

www.chipper.se är annars rätt billiga...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas Weigle
*snip* Och Live kan du inte köra på moddad Xbox.

Lustigt att alla jag vet om moddat + kör "Live" gör det utan problem. :rolleyes: Med ett chip som har strömbrytare så ändras väl dessutom inga .ini filer. Och skulle M$ söka dll- och ini-filer vete gudarna hur många "oskyldiga" boxar som skulle stängas av. Ni vet ju hur det är med dll osv. i en "vanlig" Wintendo-maskin...

Citat:

För det tredje kostar en moddad Xbox som du köper installerad och klar drygt dubbelt så mycket som en omoddad, beroende lite på vilket modchip du väljer.

Men fortfarande c:a 2000:- billigare än introduktionspriset :b yehaww!

  • Medlem
  • 2003-09-24 10:50

Ni som har/tänker chippa bör se upp:

http://xbox-linux.sourceforge.net/docs/xboxphoneshome.html

Live är, som sagt, den stora behålliningen med Xbox, om man köper den för att spela spel med den.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 17:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Lustigt att alla jag vet om moddat + kör "Live" gör det utan problem. :rolleyes: Med ett chip som har strömbrytare så ändras väl dessutom inga .ini filer.

Varför skulle inga filer ändras eller läggas till om du har ett chip med strömbrytare? Du får ju en helt ny dashboard om du har ett modchip, nog fasen får man anta att den informationen lagras på hårddisken?

Som jag sa, i dagsläget går det att komma runt problemet genom att stänga av modchippet, men det ryktas att Microsoft ska börja genomsöka hårddiskar m.m. Läskigt, men förmodligen inte helt oväntat.

Och slutligen, ska man vara krass finns det få spel som är värda att spela till Xbox, varav de flesta är värda att spela just för Live, och då är man som sagt hur som helst tvungen att skaffa sig originalet...

Det är en kul hobby, måhända, men jag tycker att det kan vara värt att påpeka att det inte är värt det för alla.

Bevaka tråden