Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja Lion vidare ihop med datorn?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-24 09:55
Ursprungligen av zinned:

Dock stämmer ju inte deras utslag riktigt med scenariot här.

Om man säljer sin dator med, låt säga OS X Mountain Lion, så lär man installera det på sin nya dator också och det gör man då med samma licens. Så helt i enlighet med det EU-domstolens riktlinjer är det ju inte.

Fast med sin nya dator får man ju det nya systemet så då har man en ny licens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-24 11:20
Ursprungligen av -David-:

Fast med sin nya dator får man ju det nya systemet så då har man en ny licens.

Nya dator och nya dator, säg att du inte köper en sprillans ny utan en begagnad? Du förstår vart jag vill komma va?

Om man säljer en dator med en nerladdad mjukvara som man har köpt och sedan ersätter denna dator med en annan på vilken man installerar samma mjukvara, nerladdad med samma MAS-konto, så är det inte tillåtet enligt det som EU-domstolen skrev.

Ursprungligen av zinned:

Dock stämmer ju inte deras utslag riktigt med scenariot här.

Om man säljer sin dator med, låt säga OS X Mountain Lion, så lär man installera det på sin nya dator också och det gör man då med samma licens. Så helt i enlighet med det EU-domstolens riktlinjer är det ju inte.

Som jag förstår det så stämmer faktiskt scenariot. Frågan handlar ju om spridningsrätten, och där menar domstolen att den inte kan begränsas på det sättet. Det finns en skillnad i Apple-fallet, och det är att de redan vid försäljning via AppStore informerar om detta, med andra ord skulle det kunna vara en avtalsenlig inskränkning, men det är frågan om det är en inskränkning som är acceptabel enligt EU-domstolen.

Fast licensen för OS X Lion medger ju att man får installera den på alla sina Mac:ar, så det kan ju inte vara något legalt problem att installera den på sin nyinköpta dator, begagnad eller ny.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-24 12:14
Ursprungligen av carpelux:

Fast licensen för OS X Lion medger ju att man får installera den på alla sina Mac:ar, så det kan ju inte vara något legalt problem att installera den på sin nyinköpta dator, begagnad eller ny.

Ja, så är det kanske. Men andra mjukvaror som man har köpt inom MAS då?

Ursprungligen av zinned:

Ja, så är det kanske. Men andra mjukvaror som man har köpt inom MAS då?

Det vet jag faktiskt inte, frågan är om licensen där är knuten till maskin eller person? I vart fall kan det med stor sannolikhet inte vara OK att både skicka med installerade program och sedan återinstallera dem på den nya datorn.

Edit: En googling gav detta ( Mac App Store licensing and copy protection, explained | Macworld ):

Ursprungligen av MacWorld:

Rights and sites

When you buy an app on the Mac App Store, you’re getting the rights to run that program on any Macs you own and operate, for your personal use. Basically, if your household has a half-dozen different Macs, including desktops and laptops, you can buy a copy of Gratuitous Space Battles and play it on every single one of them. Consider a purchase of consumer software via the Mac App Store to be a bit like buying a household site license for the app.

The situation is slightly different for apps that are considered commercial or professional in nature. For apps that fall into this category—Aperture’s a good example—the Mac App Store license says that you essentially can install that item on computers you use or on a single computer shared by multiple people. Basically think of it as a one-seat license for a pro app.
In other words, the Mac App Store’s purchasing system is not designed so that a podcasting company can spend $15 for GarageBand and equip 30 different Macs with a copy. But if you want to buy a game and put it on your desktop Mac, your laptop, your wife’s laptop, and your daughter’s laptop, go for it.

Senast redigerat 2012-07-24 12:33
  • Avstängd
  • 2012-07-24 12:47

Dilemma det där... för att förenkla det hela tror jag nog man ska skicka med det OS som levererades med datorn så gör man inge fel.
Låter knäppt men men.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-24 13:08
Ursprungligen av LaHe:

Dilemma det där... för att förenkla det hela tror jag nog man ska skicka med det OS som levererades med datorn så gör man inge fel.
Låter knäppt men men.

Jag håller med.

Dessutom är det ju vettigt att blåsa om maskinen innan man säljer den iaf så det gör man ju då med orginalskivan. Dock har jag inte läst på så noga hur det är med dagens maskiner (min är från 2009), levereras de med fysisk OS X-skiva eller är det bara återställningspartition på disken?

  • Avstängd
  • 2012-07-24 13:44
Ursprungligen av zinned:

Jag håller med.

Dessutom är det ju vettigt att blåsa om maskinen innan man säljer den iaf så det gör man ju då med orginalskivan. Dock har jag inte läst på så noga hur det är med dagens maskiner (min är från 2009), levereras de med fysisk OS X-skiva eller är det bara återställningspartition på disken?

Naturligtvis gör man en clean install... så allt annat man har och glömt inte följer med
Kommer inte ihåg om min MBP2009 hade nån skiva med... dax att gräva fram kartongen och kolla...

Senast redigerat 2012-07-24 17:35
Ursprungligen av zinned:

Jag håller med.

Dessutom är det ju vettigt att blåsa om maskinen innan man säljer den iaf så det gör man ju då med orginalskivan. Dock har jag inte läst på så noga hur det är med dagens maskiner (min är från 2009), levereras de med fysisk OS X-skiva eller är det bara återställningspartition på disken?

De som säljs idag har enbart återställningspartition.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 21:18

Ska bli lite intressant att se vad som händer nu... har 2 äldre datorer som kör Lion plus en ny som kör Lion men är berättigad till gratis uppdatering till ML.
Kommer jag då att kunna uppdatera dom andra till ML, som att jag köpt ML iom dator köpet, eller räknas inte det och måste betala en lic. för dom andra två?

Ursprungligen av LaHe:

Ska bli lite intressant att se vad som händer nu... har 2 äldre datorer som kör Lion plus en ny som kör Lion men är berättigad till gratis uppdatering till ML.
Kommer jag då att kunna uppdatera dom andra till ML, som att jag köpt ML iom dator köpet, eller räknas inte det och måste betala en lic. för dom andra två?

Du lär ju få nya Mountain Lion distribuerad genom Mac App Store som alla andra. Därför lär det inte vara några problem att ladda ned och installera den på samtliga datorer i din bostad. Det som snarare är intressant här är väl om det korrekt enligt licensbestämmelserna, eller om Apple i dessa tvingar dig att köpa en till licens.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 23:25
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du lär ju få nya Mountain Lion distribuerad genom Mac App Store som alla andra. Därför lär det inte vara några problem att ladda ned och installera den på samtliga datorer i din bostad. Det som snarare är intressant här är väl om det korrekt enligt licensbestämmelserna, eller om Apple i dessa tvingar dig att köpa en till licens.

Va väl det jag menade? ...inte om det går utan om man får, även om jag inte skrev ut det... ful-kopior går alltid att fixa om man vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-25 00:15
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du lär ju få nya Mountain Lion distribuerad genom Mac App Store som alla andra. Därför lär det inte vara några problem att ladda ned och installera den på samtliga datorer i din bostad. Det som snarare är intressant här är väl om det korrekt enligt licensbestämmelserna, eller om Apple i dessa tvingar dig att köpa en till licens.

Det var väl en aning krystat det där, Tobias? Det var ju ganska självklart vad LaHe syftade på med tanke på diskussionen som har pågått i ett par sidor nu

Ursprungligen av zinned:

Det var väl en aning krystat det där, Tobias? Det var ju ganska självklart vad LaHe syftade på med tanke på diskussionen som har pågått i ett par sidor nu

Nåväl. Jag läste aldrig föregående diskussion. Ni får ursäkta det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-24 22:25

Det är väl bara MAS-köp som du kan installera på alla datorer. Alltså MAS-köp av OSX.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 00:21
Ursprungligen av frazze:

Det är väl bara MAS-köp som du kan installera på alla datorer. Alltså MAS-köp av OSX.

Det är just det jag inte vet, därav mitt inägg

Ursprungligen av LaHe:

Det är just det jag inte vet, därav mitt inägg

När du får din gratis ML blir den "redeemad" (ursäkta svengelskan). Den kommer att se ut som vilket köp som helst i MAS och du kan installera den på vilken dator som helst som uppfyller kraven. Men jag kanske inte heller förstår frågan...

  • Avstängd
  • 2012-07-25 00:44
Ursprungligen av Capeman:

När du får din gratis ML blir den "redeemad" (ursäkta svengelskan). Den kommer att se ut som vilket köp som helst i MAS och du kan installera den på vilken dator som helst som uppfyller kraven. Men jag kanske inte heller förstår frågan...

Jamen då så, då verkar det ju vara fritt fram att lagligt använda den på min andra dator.
Det var det jag undra bara... hade det inte varit lagligt hade jag naturligtvis köpt en till för den billiga penning som det ändå är

Ursprungligen av LaHe:

Jamen då så, då verkar det ju vara fritt fram att lagligt använda den på min andra dator.
Det var det jag undra bara... hade det inte varit lagligt hade jag naturligtvis köpt en till för den billiga penning som det ändå är

Det är helt lagligt, som jag förstått det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-25 09:07
Ursprungligen av LaHe:

Jamen då så, då verkar det ju vara fritt fram att lagligt använda den på min andra dator.
Det var det jag undra bara... hade det inte varit lagligt hade jag naturligtvis köpt en till för den billiga penning som det ändå är

Borde vara lagligt, fungerar det som när jag köpte min min mac mini i våras så fick jag iLife tillgängligt i App store för samtliga datorer, och då går det inte att köpa det igen med samma konto.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-25 10:09
Ursprungligen av Json_81:

Borde vara lagligt, fungerar det som när jag köpte min min mac mini i våras så fick jag iLife tillgängligt i App store för samtliga datorer, och då går det inte att köpa det igen med samma konto.

Det borde det väl göra?

Om du då gratis har kunnat ladda ner iLife från MAS med så är det ju knutet till ditt Apple-ID och du ska således kunna ladda ner det igen.

Ursprungligen av zinned:

Det borde det väl göra?

Om du då gratis har kunnat ladda ner iLife från MAS med så är det ju knutet till ditt Apple-ID och du ska således kunna ladda ner det igen.

Tror du läser fel. Det går att ladda ner för alla datorer, men går inte att köpa ​det igen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-25 10:36
Ursprungligen av Capeman:

Tror du läser fel. Det går att ladda ner för alla datorer, men går inte att köpa ​det igen.

Ja, precis.
Det är ju redan köpt alltså finns ingen köpknapp, bara installera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-25 13:57
Ursprungligen av Capeman:

Tror du läser fel. Det går att ladda ner för alla datorer, men går inte att köpa ​det igen.

Ja, så klart...jag läste lite slarvigt men det var det jag menade. Fan vad du ska vara näsvis då!

Lär ju inte vara någon större skillnad på licensen till ML från Lion.
Det är bara att inse att detsamma gäller.

Skall man sälja Mac se då för guds skull till att installera det OS som den levererades med.

Ursprungligen av zinned:

Ja, så klart...jag läste lite slarvigt men det var det jag menade. Fan vad du ska vara näsvis då!

Nej då, vill bara undvika missförstånd.

  • Medlem
  • 2012-07-25 15:29

Nu när Mountain Lion är ute kan jag i alla fall inte ladda ner Lion från App Store längre.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 15:38
Ursprungligen av Zepto:

Nu när Mountain Lion är ute kan jag i alla fall inte ladda ner Lion från App Store längre.

Tur man sparat sin download av Lion då

Har nu begärt gratiskopian, men det verkar ta lång tid att få mailsvaret från dom :-/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-26 10:14
Ursprungligen av Zepto:

Nu när Mountain Lion är ute kan jag i alla fall inte ladda ner Lion från App Store längre.

Hålla nere alt och klicka på purchases.

Bevaka tråden