Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt - kommer det slå?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av planB:

Vi kan börja med att övertyga dem att återinföra expressslot'en på MBP 15". Då är problemet löst. Även om lösningen inte är så elegant.

Eller vänta in en USB3-adapter med Thunderbolt-anslutning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 19:08

Ja, varför finns den inte trots att TB funnits nåt halvår? Det måste vara något juridisk problem eller?
Det känns löjligt att ha TB när det knappt alls finns några tillbehör...

Ursprungligen av Samuel K:

Eller vänta in en USB3-adapter med Thunderbolt-anslutning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 19:19
Ursprungligen av planB:

Vi kan börja med att övertyga dem att återinföra expressslot'en på MBP 15". Då är problemet löst. Även om lösningen inte är så elegant.

Lär ju aldrig inträffa, i.o.m att express card är den standard som Thunderbolt liknar mest med direkt åtkomst till PCIe, men med hot-plug och daisy-chain möjligheter.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-16 18:58

Världen tunnaste hemsida

Thunderbolt Peripherals

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-22 13:45
  • Medlem
  • 2011-09-22 14:24

Men dom har ju även två modeller med vanliga hårddiskar

1TB - 399.95$
2TB - 499.95$

LaCie 1TB Little Big Disk Thunderbolt Series Hard Drive - Apple Store (U.S.)

Frågan är om dom är öppningsbara..

Dom kör nog 2st 2.5" 1TB 7200rpm för att bibelhålla samma "storlek på chassit", att köpa en styck sådan kostar 1800kr på dustinhome för att ta ett exempel.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-22 13:48

Är det verkligen någon som vill se dessa i den Svenska butiken? Det är ju orimligt dyrt för en snurrande disk. Inte kan väl detta interface vara så sjukt dyrt att ta fram? Om det här är framtiden får jag nog rösta för flopp.

Ursprungligen av andas:

Är det verkligen någon som vill se dessa i den Svenska butiken? Det är ju orimligt dyrt för en snurrande disk. Inte kan väl detta interface vara så sjukt dyrt att ta fram? Om det här är framtiden får jag nog rösta för flopp.

Jag tror det är två SSD.

"Solid-State Drives and sturdy casing
To complement the fast transfer rates offered by the Thunderbolt technology, the Little Big Disk features two 250GB Intel 510® Series Solid-State Drives (SSD)."

Källa: Lacie Little Big Disk

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-09-22 14:10

Då är väl priset kanske inte så skrämmande ändå... förutsatt att man behöver ett väldigt snabbt externt lagringsmedium. Men frågan är relevant ändå. Hur mycket dyrare blir en "vanlig" extern disk med TB? Det är ju det som kommer avgöra om det slår. Att folk som väljer mellan USB och TB inte behöver ta hänsyn till en extra kostnad vilket ju varit fallet med FW. Sedan har ju TB fördelen av att kunna skyffla all möjlig trafik, men det finns ju många överlägsna standarder som aldrig slagit. När vi får se det första TB-minnet då har det nog slagit.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-22 15:53

FW800 kan knappast försvinna innan USB3 är infört.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-22 18:11

Hörde i lördags från en försäljare på Kullanders i Malmö att Belkin ska komma med en hubb för TB.
Han var inte säker på vad man skulle kunna ansluta till denna, USB 3 eller FW eller något annat. Är den någon
annan som hört något om detta?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-22 18:58
Ursprungligen av stevie:

Hörde i lördags från en försäljare på Kullanders i Malmö att Belkin ska komma med en hubb för TB.
Han var inte säker på vad man skulle kunna ansluta till denna, USB 3 eller FW eller något annat. Är den någon
annan som hört något om detta?

This Insanely Fast Gear Is Why Thunderbolt's Gonna Matter Real Soon

  • Medlem
  • 2012-04-03 11:32

LaCie 4 TB 2big Thunderbolt Series RAID hårddisk - Apple Store (Sverige)

Den här hade jag missat. Möjlighet att byta diskar och dubbla thunderboltkontakter gör att den känns ganska vettig. Å inte heller riktigt så grisdyr som andra thunderboltdiskar.

Ursprungligen av Spata:

LaCie 4 TB 2big Thunderbolt Series RAID hårddisk - Apple Store (Sverige)

Den här hade jag missat. Möjlighet att byta diskar och dubbla thunderboltkontakter gör att den känns ganska vettig. Å inte heller riktigt så grisdyr som andra thunderboltdiskar.

Varför inte bara köpa en Promise Pegasus istället?

Jag letar för en lösning själv med TB till min videoredigering och jag hade gärna köpt en 6Tb Lacie eller WD disk men då måste jag
köra raid 0 för att få upp hastigheten men då måste jag köpa ytterligare en för backup.

Så ända lösningen är väll Promise Pegasus om man behöver hastighet och säkerthet?
Eller har någon annan någon bra ide?

Tack för tipset Spata, har just beställt två stycken (från Dustin där de var lite billigare). Ska bli kul att kunna få lite snurr på filerna

  • Medlem
  • 2012-04-03 15:11
Ursprungligen av akerstrom:

Tack för tipset Spata, har just beställt två stycken (från Dustin där de var lite billigare). Ska bli kul att kunna få lite snurr på filerna

Spännande!

Hmm, litet misstag, hade utan moms på Dustin som faktiskt var några hundra dyrare...
Jag får trösta mig med att jag får hem dem snabbare från Dustin än Apple store.

  • Medlem
  • 2012-04-03 17:56

Fast du får ju nästan två Lacie för priset av en PP 4Tb
Nävars.. Jag hade inte sett den förut och jag tyckte det kändes ganska överkomligt.
Å sen jag såg det här: Promise Pegasus R4 Drive Unmounts Problem - YouTube
så verkar inte Promisen så tillförlitlig just nu, men det kanske är fixat.

Bevaka tråden