Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe + OS X Lion = inte sant

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-07-24 23:57
Ursprungligen av Mikamar:

Jo, jag plockade bort det första stycket om att uppgraderingen tycks ha kommit som en överraskning för Adobes utvecklare. Det var en personlig reflektion som jag borde ha avstått ifrån och jag ber om ursäkt om någon känner sig trampad på tårna för formuleringen.
...
Jag försöker vara så "saklig och balanserad" som det överhuvudtaget är möjligt. 100 procent objektiv kan man dock aldrig vara...

Jag tror ingen känner sig trampad på tårna. Vill du vara lika balanserad här på 99.se som du vill i dina artiklar vore det klädsamt att inte ta på sig en martyrroll.

Det sitter väl hårt inne att medge, men alltid bättre än något.

  • Medlem
  • 2011-07-24 10:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det sitter väl hårt inne att medge, men alltid bättre än något.

Huh?

  • Medlem
  • 2011-07-24 10:58

Jag kan inte hålla med om att det är pajkastning. Du rullar in dig i ett ganska övertygat resonemang om hur journalistik bedrivs i allmänhet och använder det som argument för en kollegas sak (i den andra tråden).
Den här gången är du ute på lite hal is igen när du slingrar dig inför anklagelserna om rena sakfel i en text på MacWorld, en tidskrift med ganska stor spridning, särskilt bland användare med låg till medelhög kunskapsnivå om jag får gissa lite.

Ursprungligen av Mikamar:

Vad gäller rubriksättning (som ju ofta är en öm punkt) är det till exempel välkänt att vissa ord drar fler läsare. Exempel på sådana är Apple, iPhone, Google och Microsoft. Om då företaget X stämmer sju företag, varav ett av dessa råkar vara Apple, blir rubriken oftast av typen "X stämmer A". Detta helt enkelt för att Apple drar fler klick än de andra sex stämda företagen. Hänger ni med?

Om ni ifrågasätter detta räcker det ju att ni tittar på Sveriges största (och samtidigt mest bespottade) sajt: Aftonbladet. I stort sett varje dag pumpas det ut artiklar om Apple och iPhone som rena klickbeten. Hur många artiklar har det till exempel inte varit om att iPhone 5 släpps i höst??

Vad gäller rubriksättning kan ingen med hedern i behåll hävda att det är viktigare att den drar klick än att den är sann. Vad som är sant är visserligen ofta en tolkningsfråga, men strävan måste i alla fall vara att rubriken inte ska vara vilseledande.
Jag vet inte varför du tar upp Aftonbladet som försvar, det känns närmast desperat med tanke på deras näst intill News Of The World-liknande sätt att förhålla sig till rubriksättning.

Ursprungligen av Mikamar:

Varför skriver då jag om Apple, kanske vän av ordning undrar? Jo, i mitt fall är det helt enkelt för att jag gillar de flesta av företagets produkter. Därmed inte sagt att jag ställer mig bakom allt vad företaget kan hitta på. Det är ofta jag undrar vad i h-e som Steve och kompani håller på med och långtifrån alla artiklar jag skrivit hyllar företagets agerande. (Ni skulle bara veta hur många arga mejl jag får när jag skrivit något kritiskt om Apple).

I mina ögon är det helt ointressant varför du skriver om Apple så långe du gör det med journalisthatten på, dvs sakligt och balanserat. Detta gäller i än högre grad när du skriver konsumentupplysningsartiklar, till vilka jag räknar Lion/Adobe-texten.

Ursprungligen av Mikamar:

Sen finns det fall som den ovan kritiserade artikeln där det inte är glasklart vad som egentligen är "rätt i sak". Jag försöker i möjligaste mån tolka Adobes egna uttalanden, men naturligtvis kan jag ha fått detaljer om bakfoten. Det känns dock lite fånigt att ändra rubrik på en flera dagar gammal artikel, dessutom kan det ställa till det för alla som länkat till den.

Är läsarnas länkar viktigare än sakliga rubriker? Min förra chefredaktör Peter Melin, belönad för sin pressetiska integritet, sade ofta ung att "det viktiga inte är att vi får rätt utan att det blir rätt i tidningen".

Ursprungligen av Mikamar:

Avslutningsvis kan jag rekommendera er som har synpunkter på någon artikel jag skrivit att skicka era kommentarer direkt till mig, så kan vi ha en något mer sansad diskussion på tu man hand.

Varför det? Är det inte bättra att ta upp det för allmän vädring?

Ja, Flash kan konsumera mycket processorkraft, MEN, det finns såvitt jag vet inget (efter Adobes uppdaterade info) som tyder på att det problemet skulle vara värre i Lion än i tidigare versioner, dvs. Därför blir ditt påstående vilseledande, eftersom det förespeglar en försämring, vilket alltså inte är sant.

Tvärtom är det högst sannolikt att Flash, eller egentligen Safaris hantering av Flash, har blivit bättre, pga av en separat hantering av renderingen av innehållet på webbsidan, vilket torde resultera i färre Flash-relaterade krascher.

För en mer saklig, och väl belagd, syn på Flash, fullt av praktiska tips om hur användaren ska få en mer angenäm Flash-upplevelse kan du läsa mitt inlägg här:

http://www.99.se/adobe/286804-ganger-snabbare-flash.html

Anger du mig som källa och kan referera korrekt får du gärna skriva en tips-artikel –.det kommer dina läsare att bli glada över.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja, Flash kan konsumera mycket processorkraft, MEN, det finns såvitt jag vet inget (efter Adobes uppdaterade info) som tyder på att det problemet skulle vara värre i Lion än i tidigare versioner, dvs. Därför blir ditt påstående vilseledande, eftersom det förespeglar en försämring, vilket alltså inte är sant.

Tvärtom är det högst sannolikt att Flash, eller egentligen Safaris hantering av Flash, har blivit bättre, pga av en separat hantering av renderingen av innehållet på webbsidan, vilket torde resultera i färre Flash-relaterade krascher.

För en mer saklig, och väl belagd, syn på Flash, fullt av praktiska tips om hur användaren ska få en mer angenäm Flash-upplevelse kan du läsa mitt inlägg här:

http://www.99.se/adobe/286804-ganger-snabbare-flash.html

Anger du mig som källa och kan referera korrekt får du gärna skriva en tips-artikel –.det kommer dina läsare att bli glada över.

Tack för ett sakligt inlägg som får mig att förstå din synpunkt!

Bevaka tråden