Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga över stor fil via Internet, bästa sätt?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

nu vet jag inte hur långt det är mellan LCR och hans far, men det kommer bli ganska kostsamt och rätt mycket arbete iallafall.

180km

Ursprungligen av lcr:

180km

ok, det blir dyrt.

Ursprungligen av keptang:

ok, det blir dyrt.

Voltage drop...

Ursprungligen av LCR:

Voltage drop...

Dra lite fiber bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 13:59

Fast det står ju att överföringen skulle ske nästa gång ni träffas?

...fast nu ser jag att man kan tolka första meningen annorlunda

Om ni inte ska träffas så rekommenderar jag också sprend eller ssh (slå på fjärrinloggning)

Ursprungligen av pesc:

Fast det står ju att överföringen skulle ske nästa gång ni träffas?

Nja, vi snackar Sky Sports sändningen av Speedway lag-vm semifinal 1, semi 2 ikväll måndag...

Jag har lagt upp filen via Dropbox och antar att han kan hämta hem den ok, har inget hört än...

Vore inte fel om man fick lite mer utrymme... http://db.tt/iJpMrMx Welcome

  • Medlem
  • 2011-07-11 15:14

5GB på Live Mesh... Windows Live Mesh 2011

5GB på SugarSync... https://www.sugarsync.com/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-11 22:28
Ursprungligen av LCR:

Jag tänkte skicka över en 1.6GB fil till min far istället för att lägga över den på ett fysiskt minne nästa gång vi träffas.

Dropbox? Uppladdningshastigheten är löjligt låg, 50KB/s (min upp hastighet är mycket högre än så), står att det ska ta 9 timmar, sedan ska han ladda ner den.

Vad är bästa sättet för mej att skicka över stora filer direkt till hans Mac?

Jag har försökt göra något med Web Sharing på min dator men det går inte att komma åt utifrån, fast IP numret jag blir angiven är ju till ingen nytta 10.0.1.x...

Känns så dumt att först ladda upp filen för att han sedan ska ladda ner den, speciellt med så dålig hastighet, istället för att jag bara lägger över den eller han hämtar den...

Jag brukar skicka över Skype, fungerar riktigt bra plus att om man stänger ner den så fortsätter den själv där den var när man startar igen. Har också för mig att det är krypterat?

Vill man inte använda Skype kan man:

1. Kopiera filen till /Bibliotek/WebServer/Documents
2. Öppna Systeminställningar
3. Välj Delning
4. Klicka för Webbdelning
5. Välj tillåt när den frågar om brandväggen skall öppnas.
6. Skicka länken "Datorns webbplats finns på följande adress:" följt av filnamnet till mottagaren.

ex, http://vilken.isp.man.har.just.nu/speedway.mov

Tänk på att filen finns tillgänglig för alla som kan hitta den! Och glöm inte stänga av Webbdelning när filen är hämtad.

Om detta inte fungerar kan du behöva peka tcp-port 80 i din router till ditt lokala IP-Nummer.

Kräver installation av program: Nej
Kräver registrering på hemsida: Nej
Storleksbegränsningar: Nej
Hastighet: Snabbast möjliga
Säkerhet: Låg (Om man inte krypterar filen innan, görs enklast med en krypterad skivavbild)

Senast redigerat 2011-07-11 22:40
Ursprungligen av Csoft:

1. Kopiera filen till /Bibliotek/WebServer/Documents
2. Öppna Systeminställningar
3. Välj Delning
4. Klicka för Webbdelning
5. Välj tillåt när den frågar om brandväggen skall öppnas.
6. Skicka länken "Datorns webbplats finns på följande adress:" följt av filnamnet till mottagaren.

Frågar inte om brandväggen ska öppnas.

Adressen som anges är http://10.0.1.22/

Den kan jag ju inte skicka till någon utanför...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-11 23:07
Ursprungligen av LCR:

Frågar inte om brandväggen ska öppnas.

Adressen som anges är http://10.0.1.22/

Den kan jag ju inte skicka till någon utanför...

Då måste du peka om tcp port 80 från din router.

Ursprungligen av LCR:

Jag funderade på det men har aldrig gjort något med FTP server själv.

Jag har Bredbandbolagets egen modem/router, sedan en Airport Extreme inkopplad som jag länkar alla våra datorer till. Antar att det är modem/routern jag måste fixa port forwarding på, vilket jag aldrig gjort. Ska logga in på den och se hur det ser ut...

Eftersom du har en Airport Extreme gör du såhär Port Forwarding with AirPort Extreme 802.11n in Mac OSX | THE source for BitTorrent & P2P Tips, Tricks and Info. | FileShareFreak (Du väljer alltså endast Personal Web Sharing, och som Private IP Adress har du alltså 10.0.1.22)

Du hittar sedan din webadress på denna länken Show IP - What is my IP address

Länken du skall skicka är alltså något i stil med http://83.221.142.218/speedway.mow

Ursprungligen av Csoft:

Då måste du peka om tcp port 80 från din router.

Eftersom du har en Airport Extreme gör du såhär Port Forwarding with AirPort Extreme 802.11n in Mac OSX | THE source for BitTorrent & P2P Tips, Tricks and Info. | FileShareFreak (Du väljer alltså endast Personal Web Sharing, och som Private IP Adress har du alltså 10.0.1.22)

Men min Airport Extreme är kopplad till Bredbandsbolagets modem/router, så då är det väl den jag måste öppna porten på?!

Ursprungligen av LCR:

Men min Airport Extreme är kopplad till Bredbandsbolagets modem/router, så då är det väl den jag måste öppna porten på?!

Yep!.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-14 12:41
Ursprungligen av LCR:

Men min Airport Extreme är kopplad till Bredbandsbolagets modem/router, så då är det väl den jag måste öppna porten på?!

Inte helt säkert, min router med modem från bredbandsbolaget fungerar som en nätverksbrygga. Alltså får alla mina trådlösa enheter publikt ip nummer utan några som helst brandväggar och kraffs i vägen.

Jag har en XAVI X5258.

Har du väl justerat in brandväggar / routrar så har du ett väldigt smidigt sätt att dela filer på.

Ursprungligen av Csoft:

Inte helt säkert, min router med modem från bredbandsbolaget fungerar som en nätverksbrygga. Alltså får alla mina trådlösa enheter publikt ip nummer utan några som helst brandväggar och kraffs i vägen.

Jag har en XAVI X5258.

Har du väl justerat in brandväggar / routrar så har du ett väldigt smidigt sätt att dela filer på.

Är det så för dig också LCR att modemet bara agerar hub/switch så är det bara att köra på och ändra i din Airport Extreme.
Du bör kunna se det på IP-adressen din Airport Extreme har om så är fallet.

Föra över filer med Dropbox?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-12 22:53

Hur gick det sedan LCR? Fick du ordning på det eller filar du fortfarande på en lösning?

Ursprungligen av Csoft:

Hur gick det sedan LCR? Fick du ordning på det eller filar du fortfarande på en lösning?

Laddade upp en fil via Dropbox och skickade Public URL länken men han kunde inte ladda ner, han sa att hans Mac klagade över att någon annan mjukvara måste installeras?!...

Jag ska prova med någon av de andra förslagen mot slutet av tråden. Återkommer.

Hm, får gräva djupare när jag har tid/energi för sånt, för mycket annat just nu...

Kanske provar något av de andra förslagen om filöverföring då finalen (WTC) visas på lördag. de engelska sändningarna är i en helt annan klass än de svenska...

Nope: 10.0.1.1

Problemet är att jag alltid har femtielva andra saker att göra...

Ursprungligen av LCR:

Nope: 10.0.1.1

Problemet är att jag alltid har femtielva andra saker att göra...

Klaga inte över att du har ett händelserikt och spännande liv

Ursprungligen av PeeMaN:

Klaga inte över att du har ett händelserikt och spännande liv

Det gör jag inte. Det var inte ett klagomål utan endast a statement of fact vad det nu heter på svenska...

Fast nu är vi ute i OT-territory...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 23:56

Jag har provat att helt enkelt lägga filer på mitt webbhotell men har problem:
Har ett stort konto på Surftown och har lyckats lägga upp en 1 GB-fil som kan laddas ner av en annan.

Men nu när jag lägger upp en 3 GB-fil (via Cyberduck) så funkar det inte!
I webbrowsern står det efter filnamnet under rubrik size: "-" och klickar jag på filen så blir det felmeddelande:
"Error 403: Forbidden
You don't have permissions to access this page. This usually means one of the following:
this file and directory permissions make them unavailable from the Internet.
.htaccess contains instructions that prevent public access to this file or directory."

Men i Cyberduck finns filen kvar och går att ladda ner!

Finns det någon gräns för hur stor fil man kan lägga upp på nätet?

Ursprungligen av RobertK:

Jag har provat att helt enkelt lägga filer på mitt webbhotell men har problem:
Har ett stort konto på Surftown och har lyckats lägga upp en 1 GB-fil som kan laddas ner av en annan.

Men nu när jag lägger upp en 3 GB-fil (via Cyberduck) så funkar det inte!
I webbrowsern står det efter filnamnet under rubrik size: "-" och klickar jag på filen så blir det felmeddelande:
"Error 403: Forbidden
You don't have permissions to access this page. This usually means one of the following:
this file and directory permissions make them unavailable from the Internet.
.htaccess contains instructions that prevent public access to this file or directory."

Men i Cyberduck finns filen kvar och går att ladda ner!

Finns det någon gräns för hur stor fil man kan lägga upp på nätet?

Det låter som en begränsning som webbhotellet satt. Jag skulle kontaktat supporten och frågat dem.
Du kan ju ladda ner dem med Cyberduck, inte går du väl via HTTP-protokollet där utan snarare FTP?
Om du har en FTP-möjlighet på webbhotellet så kan du kanske lägga upp en envändare med läsrättigheter för att ladda ner filen?

Hur stor fil man kan lägga på nätet? Obegränsad storlek skulle jag säga (filsystemet där filen ligger sätter naturligtvis en gräns). Däremot kan det vara lämpligt att dela upp i mindre bitar, särskilt om man ska ladda ner med en webbläsare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-21 00:01

Jag skulle gissa att Surftown kör någon gammal version av Apache som inte klarar av att leverera större filer än 2 GB, kanske för att man kör ett 32-bit system. Alldeles säkert har det där med Surftown och göra och den serverkonfiguration de kör. Enklast är väl att höra med dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-31 05:53

Enligt supporten har dom inte begränsning i filstorlek, dom säger att andra användare har ännu större..
Problemet är tydligen att när filen är större än 2 GB så blir det fel "ägare" av filen, istället för min användare "robertk" ändras det till "root" vid uppladdning.

Hursomhelst la jag upp en extra ftp-användare med endast läsrättighet och endast för den mappen och det funkar!

Bevaka tråden