Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD i nya Macbook Pro 2011

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-26 13:41

Läs inlägg #24 igen

Fast inlägg 24 säger väl ingenting om man ska satsa på ssd eller inte eller?
Jag menar om man nu inte har sata III. Jag vet att det är svårt o svara på men jag vill nog mest briefa lite med nån..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-26 14:26

@westerlu77
Om du känner att du har råd, köp en SSD.
Du kommer inte att ångra dig.

Strunta i det där med SATA II/III, du kommer uppleva en fantastisk ökning av prestanda oavsett SATA II/III jämfört med en mekanisk hårddisk.

Skönt med raka svar. Sånt gillas;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 09:16

Jag investerade i en Intel 520 120gb till min MBP i7 2.2 (early 2011) och är egentligen väldigt nöjd med hastigheten men gjorde ett speed test och kom inte upp i mer än 158mb/s i write och 260mb/s i read.

Någon som vet om man ska göra en firmware update eller någon annan inställning som ska ändras på?

[QUOTE="Zebbe";2081870]Jag investerade i en Intel 520 120gb till min MBP i7 2.2 (early 2011) och är egentligen väldigt nöjd med hastigheten men gjorde ett speed test och kom inte upp i mer än 158mb/s i write och 260mb/s i read.

Någon som vet om man ska göra en firmware update eller någon annan inställning som ska ändras på?[/QUOTE]

Fast är det en Sata 3 disk?
Säg till om du har några problem med det sedan då många inkl mig har haft problem att montera en sådan i early 2011

Monterade själv en 320 160GB Sata 2 igår för mera pengar än dom nyare
Fick 168.8 och 263.0 så ungefär samma som dig alltså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 10:51
Ursprungligen av Antonic:

Fast är det en Sata 3 disk?
Säg till om du har några problem med det sedan då många inkl mig har haft problem att montera en sådan i early 2011

Monterade själv en 320 160GB Sata 2 igår för mera pengar än dom nyare
Fick 168.8 och 263.0 så ungefär samma som dig alltså

Ja det är en SATA III disk. Det står så i specerna i alla fall

[QUOTE="Zebbe";2081889]Ja det är en SATA III disk. Det står så i specerna i alla fall [/QUOTE]

Lustigt att det ska funka för vissa hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 10:56
Ursprungligen av Antonic:

Lustigt att det ska funka för vissa hehe

Ja visst är det!

Nu tycker jag iofs att det går fort som satan ändå, jämfört med innan. Men man vill ju gärna att den ska ge allt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 11:05

Kan det spela någon roll att jag har SSDn i Optibayn och inte på "riktiga" hårddiskplatsen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-20 17:55

Kan vara så, kolla förhandlad hastighet i Systeminformation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 18:00

Gjorde det och där står det Intel 6 series chipset på båda med på den där SSDn sitter står det:

Länkhastighet: 3 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

Och där originaldisken sitter står det

Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit

Alltså måste det vara så att det inte går i 6 gigabit. Men borde det inte det egentligen då det är samma chip? Läste runt lite på amerikanska forum och då säger folk att det är samma hastighet i båda slotarna.

Provar att byta plats på dom senare ikväll, återkommer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 20:16

Mycket riktigt var det så att jag inte har 6 gbit på sloten från SuperDriven. Tyvärr är min WD 1TB disk för stor för att ha i Optibayn så jag har tyvärr inget val än att köra 3 gbit.

Enl. mig ser det ut att vara likadana chipset, någon som vet om det går att uppgradera firmeware eller liknande så man kan få 6 gbit där med?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 22:40

Nej, det går inte

Min Samsung 830 fryser till emellanåt, det varar i ca 30 sek kanske och händer ca en gång i timmen.

Körde tidigare med en OCZ Vertex 2, vilken hade samma problem i början men det löste sig med firmwareuppdatering.

Någon annan som har problem med Samsung 830?

Det löste sig, flyttade SSDn till originalplatsen och antikdisken i Optibayn
MacBook Pro 2011 Models and SATA 3.0 (6.0Gb/s) - Update - 5/27/2011 | Other World Computing Blog

Bevaka tråden