Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-08-27 20:25

Naturligtvis kommer det fler butiker.
Så småningom finns de i varje gathörn.
Täby är bara början.

Bjers och hans slipskompisar bor väl i Täby och därför har han lyckats dupera Cupertino om denna bisarra lösning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Bjers och hans slipskompisar bor väl i Täby och därför har han lyckats dupera Cupertino om denna bisarra lösning.

Nej, han bor i Saltsjöbaden.

Shit - då sprack den teorin om vad som gått snett.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, han bor i Saltsjöbaden.

Kan bli intressant att återkomma till den här tråden om 1-2 år.

Får se om alla kraxande olyckskorpar får rätt. Jag förstår inte riktigt varför Täby skulle vara så dåligt. Men å andra sidan så kan jag ingenting om hur shoppingen funkar i Stockholm i avseendet "city vs. förort", så jag ska inte säga något om det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-28 11:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan bli intressant att återkomma till den här tråden om 1-2 år.

Får se om alla kraxande olyckskorpar får rätt. Jag förstår inte riktigt varför Täby skulle vara så dåligt. Men å andra sidan så kan jag ingenting om hur shoppingen funkar i Stockholm i avseendet "city vs. förort", så jag ska inte säga något om det.

Hade butiken hamnat i city skulle jag nog kunnat ta mig en tur till huvudstaden för att besöka den och uträtta lite andra ärenden. Men att jag åker till Täby finner jag väldigt osannolikt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 12:07

Mycket bittra människor i denna tråd.

Jag tror att Apple butiken i TC överlever och mer därtill utan att ni som "inte kan tänka er åka till Täby" handlar där.

Och det finns bra kommunikationer hit ifrån Stockholm, sedan att det inte är tunnelbana ser jag som positivt. Jag vill inte ha någon tunnelbana hit. (Både bra bussar från Danderyd/Mörby där tunnelbanan slutar gå) samt Bussar och Roslagsbanan ifrån Tekniska Högskolan. (Buss från Danderyd/Mörby tar 10minuter till Täby Centrum.)

Jag är glad iaf

Ursprungligen av kainen:

1. Du får det inte sämre än du har det nu... förstår inte riktigt bitterheten?
2. 99,9% Säkert letar Apple efter butiksplats centralt men har inte hittat någon ännu eftersom det är svårt att hitta en "tillräckligt bra lokal". Hade det då varit bättre att inte starta upp några andra Applebutiker alls innan denna?
3. Den butiken ÄR irrelevant för Stockholm. Det är inte meningen att den skall ersätta en central butik.

Nej, och idag är det irriterande att vara Applefan i Sverige, och när Apple väl lägger pengar och tid på att släpa in det här baklängeslandet i 2000-talet så väljer de en överklassförort, jag kan lova dig att det finns mer pengar per kvadratmeter i city än vad det gör i Täby, jag kan lova dig att en butik i city skulle sälja mer än i Täby, jag kan lova dig att publikintresset är större i city än i Täby, så varför öppnas en butik i Täby? Och framförallt den FÖRSTA butiken det här landet får där?

Det är som om Starbucks skulle öppna sitt första svenska kafé i Bromölla

Du är glad för att de öppnar i Täby för att du bor där, det hade kunnat vara så att hela Stockholm hade kunnat vara glada för att de äntligen öppnar i Stockholm, du ser inte skillnaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 12:51
Ursprungligen av simulacra:

Nej, och idag är det irriterande att vara Applefan i Sverige, och när Apple väl lägger pengar och tid på att släpa in det här baklängeslandet i 2000-talet så väljer de en överklassförort, jag kan lova dig att det finns mer pengar per kvadratmeter i city än vad det gör i Täby, jag kan lova dig att en butik i city skulle sälja mer än i Täby, jag kan lova dig att publikintresset är större i city än i Täby, så varför öppnas en butik i Täby? Och framförallt den FÖRSTA butiken det här landet får där?

Det är som om Starbucks skulle öppna sitt första svenska kafé i Bromölla

Fast det här tycker jag nog redan att vi vet svaret på, Apple letar butik i city men har inte hittat någon ännu. Tanken var från början att öppna flera butiker i Sverige, bland annat i Malmö och även tydligen i en förort till Stockholm. Om nu butiken i Täby kan öppna för att Apple har lokal där så ska de ju inte vänta bara för att de inte hittat någon lokal i city ännu. Vi får se det som att Apple har höga krav på var och hur lokalen/butiken i city ska vara utformad. Det kommer

Ursprungligen av simulacra:

Nej, och idag är det irriterande att vara Applefan i Sverige, och när Apple väl lägger pengar och tid på att släpa in det här baklängeslandet i 2000-talet så väljer de en överklassförort, jag kan lova dig att det finns mer pengar per kvadratmeter i city än vad det gör i Täby, jag kan lova dig att en butik i city skulle sälja mer än i Täby, jag kan lova dig att publikintresset är större i city än i Täby, så varför öppnas en butik i Täby? Och framförallt den FÖRSTA butiken det här landet får där?

Det är som om Starbucks skulle öppna sitt första svenska kafé i Bromölla

Du är glad för att de öppnar i Täby för att du bor där, det hade kunnat vara så att hela Stockholm hade kunnat vara glada för att de äntligen öppnar i Stockholm, du ser inte skillnaden?

Enkelt, för att de inte hinner få rätt på en vettig Citybutik innan. Man kan vara rätt säker på de haft det som mål, men jag förstår svårigheterna med det. Samtidigt kan de inte bromsa alla projekt pga det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 14:14
Ursprungligen av simulacra:

Det är som om Starbucks skulle öppna sitt första svenska kafé i Bromölla

Nu öppnade i och för sig Starbucks sitt första café i Sverige efter passkontrollen på Arlanda vilket får anses vara än mer otillgängligt än Täby Centrum dit det i alla fall går att ta sig utan flygbiljett...

Ursprungligen av chuck:

Nu öppnade i och för sig Starbucks sitt första café i Sverige efter passkontrollen på Arlanda vilket får anses vara än mer otillgängligt än Täby Centrum dit det i alla fall går att ta sig utan flygbiljett...

Fel, det är ett nav för resande från 3 av de 5 terminalerna på Arlanda, Starbucks på Arlanda har varit en succé och därför öppnade de i Göteborg i vintras och kommer antagligen att öppna i Malmö i år och Stockholm nästa år.

Starbucks fokuserar på resande i Sverige, därför öppnar de på flygplatser och tågstationer initialt. Arlanda hanterar många miljoner passagerare varje år, till skillnad mot Täby centrum som servar en relativt liten fast befolkning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 15:02

Tja, det ligger i alla fall efter säkerhetskontrollen på terminal 5. (Dessutom finns det inte fem terminaler på Arlanda. Av någon outgrundlig anledning saknas terminal 1)

Starbucks | Stockholm Arlanda Airport

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 21:14
Ursprungligen av simulacra:

Fel, det är ett nav för resande från 3 av de 5 terminalerna på Arlanda, Starbucks på Arlanda har varit en succé och därför öppnade de i Göteborg i vintras och kommer antagligen att öppna i Malmö i år och Stockholm nästa år.

Starbucks fokuserar på resande i Sverige, därför öppnar de på flygplatser och tågstationer initialt. Arlanda hanterar många miljoner passagerare varje år, till skillnad mot Täby centrum som servar en relativt liten fast befolkning.

Starbucks finns redan i Malmö...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-28 21:40
Ursprungligen av zappee:

Starbucks finns redan i Malmö...

...sedan länge väl, minst ett år...?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-28 21:41
Ursprungligen av zinned:

...sedan länge väl, minst ett år...?

Sedan i februari.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 14:45
Ursprungligen av simulacra:

Nej, och idag är det irriterande att vara Applefan i Sverige, och när Apple väl lägger pengar och tid på att släpa in det här baklängeslandet i 2000-talet så väljer de en överklassförort, jag kan lova dig att det finns mer pengar per kvadratmeter i city än vad det gör i Täby, jag kan lova dig att en butik i city skulle sälja mer än i Täby, jag kan lova dig att publikintresset är större i city än i Täby, så varför öppnas en butik i Täby? Och framförallt den FÖRSTA butiken det här landet får där?

Det är som om Starbucks skulle öppna sitt första svenska kafé i Bromölla

Du är glad för att de öppnar i Täby för att du bor där, det hade kunnat vara så att hela Stockholm hade kunnat vara glada för att de äntligen öppnar i Stockholm, du ser inte skillnaden?

Jag har redan förklarat det där men du verkar inte förstå. Läs mitt svar igen.
Jag förstår verkligen inte vad du är sur över? För att du inte bor i Täby själv?

Här har ni. Kanske finns det ett samband?

Här skulle tunnelbanan kunna fortsätta till Täby - DN.SE

Om den är klar och i drift inom ett år så fanns det nog i beräkningen :-D.

Ursprungligen av pmarriott:

Här har ni. Kanske finns det ett samband?

Här skulle tunnelbanan kunna fortsätta till Täby - DN.SE

Ursprungligen av Zimmerman:

Om den är klar och i drift inom ett år så fanns det nog i beräkningen :-D.

Vadå? Gräva en tunnel och slänga ut några järnskenor och kabel? Borde inte ta mer än ett par veckor. Kolla bara på Hallandsåsen.

Jag vet mkt väl var den ligger, det jag sa emot dig var att Arlanda skulle vara mer "otillgängligt" än täby, aksnke vad gäller access med inte vad det gäller kundunderlag.

Ursprungligen av simulacra:

Jag vet mkt väl var den ligger, det jag sa emot dig var att Arlanda skulle vara mer "otillgängligt" än täby, aksnke vad gäller access med inte vad det gäller kundunderlag.

Du tror möjligtvis inte att chucks uttalande var sagt med glimten i ögat? Det var kanske en lite skämtsam replik till ditt uttalande om Bromölla.

Jösses, jag förstår verkligen inte all denna bitterhet som flödar i tråden... Tagga ner, och låt butiken öppna och vara igång ett tag innan ni dömer ut den. Apple har inte kastat pil på en karta och placerat butiken där av en slump.

Dom valde fel förort/köpcentrum. That's it. Klart även Apple klantar sig. Det finns flera mycket bättre "malls" kring stenstaden - bättre geografiskt, kommunikativt och demografiskt. Det är jag säker på att även många "experter" skulle hålla med om. Svenska Apple har gjort ett uselt jobb när det gäller att bistå Apple/Cupertino med vital analys för galleria/förorts-butik. Det blev fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 15:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Dom valde fel förort/köpcentrum. That's it. Klart även Apple klantar sig. Det finns flera mycket bättre "malls" kring stenstaden - bättre geografiskt, kommunikativt och demografiskt. Det är jag säker på att även många "experter" skulle hålla med om. Svenska Apple har gjort ett uselt jobb när det gäller att bistå Apple/Cupertino med vital analys för galleria/förorts-butik. Det blev fel.

Fast du har ju inte varit i Täby enligt egen utsago... Det är möjligt att det finns bättre gallerior och förorter men att Apple skulle ha gjort ett misstag känns konstigt, jag säger inte att det är uteslutet men jag tror nog att det finns en tanke från Apple med Täby.

Klart det finns en tanke - från svenska delen alltså (i USA vet man inget om läget här så klart). Men...dom tänkte fel helt enkelt. Shit happens. Tanken var nog inte heller sååå smart och analytisk - man ska nog inte ha övertro på dessa herrar i företagsledningar - det visar historien tusen exempel på.

Ursprungligen av stile:

Fast du har ju inte varit i Täby enligt egen utsago... Det är möjligt att det finns bättre gallerior och förorter men att Apple skulle ha gjort ett misstag känns konstigt, jag säger inte att det är uteslutet men jag tror nog att det finns en tanke från Apple med Täby.

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom valde fel förort/köpcentrum. That's it. Klart även Apple klantar sig. Det finns flera mycket bättre "malls" kring stenstaden - bättre geografiskt, kommunikativt och demografiskt. Det är jag säker på att även många "experter" skulle hålla med om. Svenska Apple har gjort ett uselt jobb när det gäller att bistå Apple/Cupertino med vital analys för galleria/förorts-butik. Det blev fel.

Haha, Oraklet har talat! Jag tror inte Apple bara "slänger upp en affär" utan att kolla kundunderlaget.
Jisses va trött man blir på alla "butiksexperter" härinne som verkar veta allt om kundunderlag. Är det besvikelse för att ni bommat fel plats på era "kvalificerade gissningar" månne?

Fokus i deras butiker är inte försäljning utan att visa deras produkter och hur man kan använda dom.
Deras produkter säljer sig själva.

Tycker ändå att dom är fantastiska på att hitta bra personal, har handlat vid central park och meatpacking district och dom är alltid otroligt trevliga, ärliga, raka, lyssnar och kan mycket om produkterna. Dom lovar inte saker, jag frågade om jag kunde surfa på iPad i sverige som jag köpt i USA visste att det fungerade men svaret blev i stil med.

"Det beror på nätverket och tekniken som finns i masterna, jag kan kan inte garantera funktionen utanför USA då jag inte är bekant med ert mobilnät"

Vilket är ett klockrent svar, tycker om deras personal. Kanske lite irriterande att dom alltid är så omänskligt glada

Ursprungligen av gsandlund:

Kanske lite irriterande att dom alltid är så omänskligt glada

Det är de inte. Stötte på en riktig surgöbbe i London när jag var där senast

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-28 15:30

Även om jag bor söder om stan så skulle jag nog säga att Täby Centrum är förstahandsvalet om man skall välja en galleria utanför innerstaden. De håller ju på med en jätteexpansion just nu. Detta tillsamman med att Täby Centrum har ett naturligt upptagningsområde i såväl Täby som Danderyd. Inte precis Sveriges två fattigaste kommuner direkt.

Jag tycker det verkar helt självklart att man inte hittat den perfekta lokalen innanför tullarna men inte låtit det hindra den övriga etableringen i Sverige. Kanske föll förhandlingarna med NK på upploppet. Det skulle ju då varit dumt att inte fortsätta med den kanske redan klara butiken i Täby.

Ngn av butikerna måste ju få en fasad mot gatan...

Bevaka tråden