Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ponera att Apple vill till Söder - då är ju den givna platsen Götgatsbacken. Utan tvekan. Där finns också några mycket fina gamla affärslokaler med rymd. Men...det är fullbokat och någon ombyggnation ser jag inte. Ringen kan man ju glömma - Skanstull är off...liksom. Kanske dom ska till nya Hornstullsgallerian! Det börjar byggas nu. Men det är ju inte klart föränn på flera år. har jag drömt eller läste jag rykte om en hemlig hyresgäst i nya Hornstull? I en av Södertidningarna? Nå - om dom ska hit närmaste året så kan vi glömma Hornstullgallerian.

Ursprungligen av PeeMaN:

Man ska inte underskatta Apple... Från "karusellen" till Söder är det ju inte särskilt långt. Vem hade INTE åkt den korta biten för att komma till Apple Store, när det finns folk som åker över en timme in till centrala London för att gå just på Regent street eller Covent garden, trots att det finns andra butiker närmre....

Det är väl inget problem bli av med en hyresgäst, det är 9 mån uppsägningstid på en lokal.

Funkar inte det har man säkert redan skrivit in att om man inte får säga upp så får man iaf höja hyran.
Det är affärer, är man inte överens från hyresgästen ELLER ägaren/förvaltaren så kommer avtal upphöra att gälla.

Finnns inte ett bolag som skulle försöka att "klamra sig kvar" med näbbar och klor.

Det är affärer. Man är överens. Annars blir det inte affärer.

Tro mig, jag har pluggat just detta i två år och jobbar idag inom fastighetsbranschen.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl inget problem bli av med en hyresgäst, det är 9 mån uppsägningstid på en lokal.

Funkar inte det har man säkert redan skrivit in att om man inte får säga upp så får man iaf höja hyran.
Det är affärer, är man inte överens från hyresgästen ELLER ägaren/förvaltaren så kommer avtal upphöra att gälla.

Finnns inte ett bolag som skulle försöka att "klamra sig kvar" med näbbar och klor.

Det är affärer. Man är överens. Annars blir det inte affärer.

Tro mig, jag har pluggat just detta i två år och jobbar idag inom fastighetsbranschen.

Alltså jag menar inte att ifrågasätta ditt kunnande här utan är mest nyfiken!
9månader, är det någon kutym inom branchen?
För jag menar en hyresgäst och en hyresvärd kan väl skriva ett kontrakt med
vilken uppsägningstid de känner för (inom rimliga gränser?)

Jag har svårt att tänka mig att H&M har 9 mån uppsägningstid på sina lokaler i City. Det är nog inga standardkontrakt som gäller i City över huvud taget. Inte för bjässarna och stora lokaler i alla fall. H&M kan säker säga upp på kort frist, men vill fastighetsägaren kicka ut dom så gäller nog flera års uppsägningstid - eller multimiljonersättningar för att bryta det avtalet. Förhandlingar m.a.o.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl inget problem bli av med en hyresgäst, det är 9 mån uppsägningstid på en lokal.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-19 08:12

Som sagt, ha inte alltför stora förhoppningar, de flesta Apple store jag varit i är otroligt tråkiga låd-lika lokaler i olika köpcenter runt om i världen.
Det kan mycket väl tänkas att Apple öppnar i Heron city eller nått. Jag har för mig nämligen att jag hört att Apple inte godkänner återförsäljare i köpcenter, man kan alltså inte få en sådan butik klassad som APR. Detta kan då tyda på att Apple under längre tid planerat att öppna butik, men då i ett köpcentrum.

Det ligger en APR i Skrapan. Om det är ett köpcentrum vet jag inte. Var går gränsen för att kallas köpcentrum? Är det så att ett köpcentrum som ligger i staden kallas för Galleria och ett som ligger i förort kallas för köpcentrum? :-D. Alltså - är gallerian omgärdad av parkeringsplatser så är det ett köpcentrum - om inte så är det en galleria?

Ursprungligen av bollman:

Som sagt, ha inte alltför stora förhoppningar, de flesta Apple store jag varit i är otroligt tråkiga låd-lika lokaler i olika köpcenter runt om i världen.
Det kan mycket väl tänkas att Apple öppnar i Heron city eller nått. Jag har för mig nämligen att jag hört att Apple inte godkänner återförsäljare i köpcenter, man kan alltså inte få en sådan butik klassad som APR. Detta kan då tyda på att Apple under längre tid planerat att öppna butik, men då i ett köpcentrum.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det ligger en APR i Skrapan. Om det är ett köpcentrum vet jag inte. Var går gränsen för att kallas köpcentrum? Är det så att ett köpcentrum som ligger i staden kallas för Galleria och ett som ligger i förort kallas för köpcentrum? :-D. Alltså - är gallerian omgärdad av parkeringsplatser så är det ett köpcentrum - om inte så är det en galleria?

What does galleria mean?
Eller kanske http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=9&ved=0CE8QFjAI&url=http%3A%2F%2Fwww.hui.se%2FMediaBinaryLoader.axd%3FMediaArchive_FileID%3D39754324-af50-445c-afa1-fedd4c66d17f%26MediaArchive_ForceDownload%3Dtrue&ei=Ytb9TdrEBYeMswbzsPDyDQ&usg=AFQjCNEblDvZlgXIxfj_N6e6_5NyCTQh1Q

Ursprungligen av Zimmerman:

Enlig den definitionen så är Gallerian i Sthlm ingen galleria alls :-D.

Yep, men Kista Galleria är det mer eller mindre.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-20 13:52

Fast om Apple skall välja ett köpcentrum/"Galleria" så borde de väl titta på Skandinaviens största (om än inte färdigbyggt):
Emporia

Ursprungligen av bollman:

Fast om Apple skall välja ett köpcentrum/"Galleria" så borde de väl titta på Skandinaviens största (om än inte färdigbyggt):
Emporia

Men nu kommer vi ju bort från ämnet igen...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-20 14:13

Ja, det hade varit nice. De räknar med ett upptagningsområde på 3,7 miljoner inom en radie av 45 minuter.
Det sägs att hela köpcentrat ska bli väldigt spektakulärt, både i utseende och koncept. Vi får väl se när de öppnar i oktober. Tyvärr tror jag inte att Apple finns med...

Ursprungligen av AndyK:

Ja, det hade varit nice. De räknar med ett upptagningsområde på 3,7 miljoner inom en radie av 45 minuter.
Det sägs att hela köpcentrat ska bli väldigt spektakulärt, både i utseende och koncept. Vi får väl se när de öppnar i oktober. Tyvärr tror jag inte att Apple finns med...

I oktober? Jag bror "bredvid" bygget och det är inte klart i oktober. Slutet av nästa år är det väl sagt? Alltså om ca ett och ett halvt år.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-06-20 16:29
Ursprungligen av Capeman:

I oktober? Jag bror "bredvid" bygget och det är inte klart i oktober. Slutet av nästa år är det väl sagt? Alltså om ca ett och ett halvt år.

My bad! Oktober 2012... Preliminärt...

Ursprungligen av AndyK:

...Vi får väl se när de öppnar i oktober...

Ur Emporias FAQ:

Q 5. När öppnar Emporia?
A. Definitivt öppningsdatum är inte klart, men Emporia beräknas öppna i slutet av 2012.

Ännu bättre anledning till att besöka huvudstaden

  • Medlem
  • 2011-06-20 15:14

Om Apple öppnar själva i kungl. huvudstaden så lär det vara Hamngatan/Biblioteksgatan/Stureplan som gäller. Mycket folk, mycket turister och det ligger ju ett antal macbutiker i närheten som visar att läget fungerar.

Men, om man fick drömma lite så vore det väl rätt häftigt om Apple lyckas köpa in entrén till Sturegallerian (Nya entrén alltså). Med tanke på att det finns tre lediga lokaler - när jag gick förbi senast - så lär fastighetsägaren vara villig att bygga om rätt rejält för att få en hyresgäst som Apple. Det vore faktiskt ganska snyggt med Äpplet lysande vid Stureplan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-12 12:06

Nya rykten om Apple Store till Sverige.
Apple Store hamnar utanfr Stockholm? - IDG.se

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-12 13:35

Verkar ju vara lite substans i ryktet att de är på G att slå upp portarna i Sverige. Bara att hoppas att de kan komma till skott någon gång inom en snar framtid.
Stockholm, Göteborg eller Malmö spelar inte mig så stor roll, även om jag hade föredragit Malmö.

Diskussionen har ju för länge sedan breddats till att inte bara gälla Stockholm, så jag har nu ändrat lite i rubriken.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-13 10:08

Apple Store nära att öppna i Sverige - Market

jag tror ändå att det kommer att bli i sthlm

Ursprungligen av xtrem:

Apple Store nära att öppna i Sverige - Market

jag tror ändå att det kommer att bli i sthlm

Ja, det måste ändå vara det mest logiska, något annat vore konstigt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-13 10:34
Ursprungligen av Patrik D:

Ja, det måste ändå vara det mest logiska, något annat vore konstigt.

Varför vore det konstigt att lägga den i Öresundsregionen, Malmö alltså?
Detta har ju diskuterats tidigare i tråden. Det är bara ni 08:or som tycker att det är konstigt.

Ursprungligen av AndyK:

Varför vore det konstigt att lägga den i Öresundsregionen, Malmö alltså?
Detta har ju diskuterats tidigare i tråden. Det är bara ni 08:or som tycker att det är konstigt.

Jag vill inte låta nedlåtande (för det är jag inte), jag kommer inte ens från Stockholm själv och har bara bott här i några år, men om man tänker lite logiskt så är det bara rent av fånigt att tro att Malmö skulle vara mer intressant för en Apple Store än Stockholm.

Det bor över 2.000.000 pers i Stockholmsområdet. Det bor väl typ 600.000 människor i Malmöområdet? Visst, vi kan räkna med Köpenhamn och alla som pendlar in till Malmö varje dag (för det verkar vara det tyngsta argumentet), men då kan vi ju räkna med alla människor som pendlar till Stockholm varje dag från alla närliggande städer (Uppsala, Gävle, Nyköping, Västerås, Eskilstuna).

Stockholm är Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella centrum, sånt skulle jag också tro väger in rätt tungt.

därför tror jag att Stockholm just nu är det mest logiska alternativet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-13 11:06
Ursprungligen av Patrik D:

Jag vill inte låta nedlåtande (för det är jag inte), jag kommer inte ens från Stockholm själv och har bara bott här i några år, men om man tänker lite logiskt så är det bara rent av fånigt att tro att Malmö skulle vara mer intressant för en Apple Store än Stockholm.

Det bor över 2.000.000 pers i Stockholmsområdet. Det bor väl typ 600.000 människor i Malmöområdet? Visst, vi kan räkna med Köpenhamn och alla som pendlar in till Malmö varje dag (för det verkar vara det tyngsta argumentet), men då kan vi ju räkna med alla människor som pendlar till Stockholm varje dag från alla närliggande städer (Uppsala, Gävle, Nyköping, Västerås, Eskilstuna).

Stockholm är Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella centrum, sånt skulle jag också tro väger in rätt tungt.

därför tror jag att Stockholm just nu är det mest logiska alternativet.

Inte direkt. Det är ju inte bara för Köpenhamns skull utan för att Malmö, eller Köpenhamn, ligger mer centralt än vad sthlm gör...det ligger avsides och de kanske tar ett sådant faktum i beaktning. Men visst, det kan ju också vara precis därför det kan bli en butik där...för att serva kunder som annars lämnas utanför pga att de befinner sig så pass avsides.

O du, nordens kulturella centrum? Hahahaha, du gav iaf mig ett gott skratt på en annars tråkig morgon!

Ursprungligen av zinned:

Inte direkt. Det är ju inte bara för Köpenhamns skull utan för att Malmö, eller Köpenhamn, ligger mer centralt än vad sthlm gör...det ligger avsides och de kanske tar ett sådant faktum i beaktning. Men visst, det kan ju också vara precis därför det kan bli en butik där...för att serva kunder som annars lämnas utanför pga att de befinner sig så pass avsides.

O du, nordens kulturella centrum? Hahahaha, du gav iaf mig ett gott skratt på en annars tråkig morgon!

Ja, det där med att Stockholm skulle vara vårt kulturella centrum fick mig också att fnissa till.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, det där med att Stockholm skulle vara vårt kulturella centrum fick mig också att fnissa till.

Ett tecken på att deras marknadsföringsinsats "Capital of Scandinavia" uppenbarligen lönat sig. Ingen håller med utanför tullarna, men internt har det uppenbarligen gett en jävla boost.

(Är själv född och uppvuxen i Sthlm, så jag har inget ont att säga om staden egentligen förutom en viss uppblåsthet som inte finns i andra huvudstäder man varit i)

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-13 11:46
Ursprungligen av Patrik D:

Jag vill inte låta nedlåtande (för det är jag inte), jag kommer inte ens från Stockholm själv och har bara bott här i några år, men om man tänker lite logiskt så är det bara rent av fånigt att tro att Malmö skulle vara mer intressant för en Apple Store än Stockholm.

Det bor över 2.000.000 pers i Stockholmsområdet. Det bor väl typ 600.000 människor i Malmöområdet? Visst, vi kan räkna med Köpenhamn och alla som pendlar in till Malmö varje dag (för det verkar vara det tyngsta argumentet), men då kan vi ju räkna med alla människor som pendlar till Stockholm varje dag från alla närliggande städer (Uppsala, Gävle, Nyköping, Västerås, Eskilstuna).

Stockholm är Sveriges och Nordens ekonomiska och kulturella centrum, sånt skulle jag också tro väger in rätt tungt.

därför tror jag att Stockholm just nu är det mest logiska alternativet.

Ca 660'000 bor i det som kallas Stormalmö, i Sverige alltså. Men pendling över bron är inte direkt något konstigt, så räknar med med samma radie åt andra hållet så blir det ca 1'200'000 till. Alltså ca 1,85 miljoner. Räknar man sen med lite större del av Skåne och lite till av Själland så är vi nog snart upp i närmre 3 miljoner.

Citat:

Köpenhamnsbor kan ta sig till Hamburg.

Varför skulle Köpenhamnsborna åka till Hamburg? Det tar 3-3,5 timme att ta sig dit från Köpenhamn om trafiken flyter. Då är det nog smidigare att ta tåget över bron, det tar mellan 20-40 minuter beroende på var man hoppar på och var man hoppar av.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-13 12:04
Ursprungligen av AndyK:

Varför skulle Köpenhamnsborna åka till Hamburg? Det tar 3-3,5 timme att ta sig dit från Köpenhamn om trafiken flyter. Då är det nog smidigare att ta tåget över bron, det tar mellan 20-40 minuter beroende på var man hoppar på och var man hoppar av.

Det är närmare än till Stockholm.
Om det kommer en Apple Store till Sverige spelar det mig ingen roll var den hamnar. Apple letar ut den punkt där marknaden är starkast för Apple-produkter.

Ja, fy fan om något skulle finnas utanför tullarna som inte finns innanför

Bevaka tråden