Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elansluta MacBook fast i båten

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej, det är nog inga 105 W i förluster, men med ledning av vad den är märkt och vad den skickar ut så är den antagligen märkt för högre ström än den egentligen drar.

Nu förstår jag inte. "Märkt för högre ström än den drar", vad menar du med det?

Ursprungligen av hummel:

Nu förstår jag inte. "Märkt för högre ström än den drar", vad menar du med det?

Det förekommer att tillverkare sätter en märkning på den maximala strömmen den teoretiskt kan dra, och inte vad den drar under normal drift. Dvs, att Apple märker laddaren med 1,5 A trots att den i själva verket under normal drift drar en bråkdel av det. Om den drar 1,5 A som den är märkt blir det en effekt på 165 W. Sekundäreffekten är 60 W. Vad har då hänt med de andra 105 Watten? Det är normalt med förluster, men med en verkningsgrad på ca 90% som du säger så borde primäreffekten snarare ligga på ca 67 W. Vid 230 V och en primäreffekt på 67 W blir strömmen in ca 0,3 A och inte 1,5. Halverar du primärspänningen till 115 V så behövs dubbla strömmen, dvs 0,6 A. Fortfarande inte i närheten av 1,5 A.

Bevaka tråden