Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byt inte ut hårddisken i iMac maj 2011!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wilhelmsson:

Säg att om ett år går min iMac sönder, som jag köpte idag, hårddisk krasch.
Att jag då ska behöva lämna in och betala en snubbe 500kr för att byta hårddisk känns absurt. Speciellt när jag vet att jag lika gärna kan göra det!

Tror att hårddiskar som kan ersätta iMac'ens kommer att komma ut på marknaden sinom tid.

Med tanke på hur krångligt det verkar vara att ta sig in i en iMac tycker jag det är rena lottovinsten om du hittar någon som kan göra det åt dig för 500:-. Skulle jag gladeligen betala om datorn bara var drygt ett år gammal.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-13 09:35

Krångligt? ta bort glaset och skruva loss 8 skruvar är inte direkt krångligt. Skulle aldrig betala någon för att pilla i min dator iaf.

Att apple medvetet väljer göra på detta sätt är väldigt tråkigt. Säket ett bra syfte att nyttja den 7e pinkontakten på SATA-kabeln för att mäta temp men att låsa in allt med firmware är förbannat irriterande.

Ursprungligen av pmarriott:

Med tanke på hur krångligt det verkar vara att ta sig in i en iMac tycker jag det är rena lottovinsten om du hittar någon som kan göra det åt dig för 500:-. Skulle jag gladeligen betala om datorn bara var drygt ett år gammal.

Ursprungligen av KiXeR:

Krångligt? ta bort glaset och skruva loss 8 skruvar är inte direkt krångligt. Skulle aldrig betala någon för att pilla i min dator iaf.

Skulle inte heller betala för att någon skulle göra en såpass lätt operation. Men jämför du att öppna en iMac med en MBP så tycker jag det var bra mycket smidigare och enklare att öppna en MBP, unibody.
Tog mig väl 15-20 minuter att byta hårddisk på en iMac, då var jag väldigt noggrann

BTW, det var mer än 8 skruvar! 24" alu (första alu). Kanske mindre på din modell då

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-13 10:24

Riktigt så kan man inte tänka, det var enklare att byta ut HD i min bärbara HP dator (2 skruvar) än vad det är i din MBP men det är inte poängen.

iMac 27" har 8 skrivar som ska loss när glaset tas bort, 27" - 21.5" iMac SSD UPGRADE TUTORIAL - MacRumors Forums .

Ursprungligen av wilhelmsson:

Skulle inte heller betala för att någon skulle göra en såpass lätt operation. Men jämför du att öppna en iMac med en MBP så tycker jag det var bra mycket smidigare och enklare att öppna en MBP, unibody.
Tog mig väl 15-20 minuter att byta hårddisk på en iMac, då var jag väldigt noggrann

BTW, det var mer än 8 skruvar! 24" alu (första alu). Kanske mindre på din modell då

Ursprungligen av KiXeR:

Riktigt så kan man inte tänka, det var enklare att byta ut HD i min bärbara HP dator (2 skruvar) än vad det är i din MBP men det är inte poängen.

Varför inte? Bra jämförelse, många har iMac många har MBP. ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-13 10:54

Du jämför HD-byte i en stationär dator kontra en bärbar, vad har det med saken att göra? Det jag säger är att HD-byte i iMac är inte krångligare än något annat.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Varför inte? Bra jämförelse, många har iMac många har MBP. ?

Ursprungligen av KiXeR:

Krångligt? ta bort glaset och skruva loss 8 skruvar är inte direkt krångligt. Skulle aldrig betala någon för att pilla i min dator iaf.

Att apple medvetet väljer göra på detta sätt är väldigt tråkigt. Säket ett bra syfte att nyttja den 7e pinkontakten på SATA-kabeln för att mäta temp men att låsa in allt med firmware är förbannat irriterande.

Hmm, har det blivit så lätt? Sist jag skulle in i en iMac var ju några versioner sedan men det slutade nästan med att jag sågade itu skiten med motorsåg.

Ursprungligen av KiXeR:

Krångligt? ta bort glaset och skruva loss 8 skruvar är inte direkt krångligt.

Att öppna den är nog inte så krångligt.

Det största problemet är nog att göra det man skall och sen få på glasskivan igen, utan att det samlas damm på insidan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-05-16 08:23

Inget problem, fönsterputs + microfiberduk = inget damm. OM du inte har extremt dammigt hemma . Har själv tagit av glaset och rengjort både glaset och skärmen så jag vet.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Att öppna den är nog inte så krångligt.

Det största problemet är nog att göra det man skall och sen få på glasskivan igen, utan att det samlas damm på insidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 18:30
Ursprungligen av wilhelmsson:

Säg att om ett år går min iMac sönder, som jag köpte idag, hårddisk krasch.
Att jag då ska behöva lämna in och betala en snubbe 500kr för att byta hårddisk känns absurt. Speciellt när jag vet att jag lika gärna kan göra det!

Tror att hårddiskar som kan ersätta iMac'ens kommer att komma ut på marknaden sinom tid.

AppleCare?

Ursprungligen av zappee:

AppleCare?

Jag pratar om när garanti tiden gått ut, antingen utan AC efter 1 år från köp eller med AC efter 3 år från köp.

Visst, det är synd att de inte använder standard-delar - om man nu vill in och meka i sin iMac. Men hur många är det som ens skulle överväga att göra ett hårddiskbyte i en iMac själv? Jag vågar påstå att det är kanske 1% av iMac-ägarna som överhuvudtaget skulle fundera på att öppna den för att byta ut hårddisken - oavsett om det är en standard-hårddisk eller specialare.

Apple spelar på procenten här, som i så många andra fall. Apple har sett någon fördel med att använda den här hårddisk-lösningen, och i den lösningen har man tagit med i beräkningen att några få "gör-det-självare" blir lite sura.

  • Medlem
  • 2011-05-13 13:14

Att det är jobbigt att skruva i en dator är ganska långt från att det är i praktiken omöjligt att göra jobbet själv. Med tålamod och sunt förnuft kommer man långt.

Att Apple beslutat sig för att endast auktoriserade verkstäder kan utföra även triviala utbyten/reparationer måste ju betyda att andrahandsvärdet går ner. I dagsläget är den nya iMacen värd mindre än den förra modellen, i mina ögon.

Här är en artikel som nämner HDD Fan Control och som skall göra det möjligt att ändå byta hårddisken:

HDD Fan Control software addresses iMac hard drive replacement issue

Det snackas på idg att det är skitsnack.

Diskarna är tydligen hp-grejor, med den där 7-poliga kontakten.
En liten kabel med, som tydligen sett dagens ljus hos Dell för flera år sedan.

Ursprungligen av Goflorp:

Det snackas på idg att det är skitsnack.

Diskarna är tydligen hp-grejor, med den där 7-poliga kontakten.
En liten kabel med, som tydligen sett dagens ljus hos Dell för flera år sedan.

Intressant. Kontakten är dock det minsta problemet, den är säkert busenkel att fixa. Vad som kan bli jobbigt är om det stämmer att det krävs speciell programvara i hårddisken för att fläktarna inte konstant ska gå på högvarv. Om det fungerar att byta rakt mot en annan HP-disk så är det i alla fall görbart men om Apple har byggt en egen firmware blir det värre.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-05-15 01:34

Det är väll bara att köpa en disk från en Apple ÅF med rätt firmware om man nu tvunget vill byta själv?

Även om de kostar någon hundring mer. Men det är lite som att klaga på att reservdelarna till en Mercedes kostar mer än till en Kia.

Apple har inte en speciell firmware för att sälja fler hårddiskar (vilket knappast rör dem i ryggen), den finns där av en anledning.

Min iMac 24" har en hårddisk som ligger över den rekommenderade temperaturen av hårddisktillverkaren och jag har redan bytt ut den en gång. Men nu har kanske Apple löst det?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-16 16:36
Ursprungligen av Csoft:

Det är väll bara att köpa en disk från en Apple ÅF med rätt firmware om man nu tvunget vill byta själv? Även om de kostar någon hundring mer.

Ja, men det är ju trevligare om man kan få välja vilken disk som helst, t ex den som vid det tillfället är snabbast på marknaden istället för att vara begränsad till Apple-kompatibel hårdvara? Kanske inget stort problem för majoriteten, men knappast något som är oss användare till gagn.

Ursprungligen av Csoft:

Men det är lite som att klaga på att reservdelarna till en Mercedes kostar mer än till en Kia.

Kia-reservdelar har väl aldrig fungerat i en Mercedes? Det har däremot vanliga standardhårddiskar gjort i iMac. Det är en viktig skillnad.

Detta kan väl snarast jämföras med att Mercedes skulle börja sälja bilar som kräver en särskild Mercedes-bensin eller särskilda Mercedes-däck för att fungera fullt ut.

Ursprungligen av Csoft:

Apple har inte en speciell firmware för att sälja fler hårddiskar (vilket knappast rör dem i ryggen), den finns där av en anledning.

Vilken anledning skulle det vara? Inget som kan lösas på något annat sätt? Och är anledningen tillräckligt god för att gå ifrån standardiserad hårdvara?

Att sälja fler hårddiskar är säkert ointressant för Apple. Med tanke på att Apple tar ut mycket höga priser på tillval (jämfört med vad motsvarande hårdvara kostar i butik), har de naturligtvis en avsikt att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är lättare att sälja hårddiskar med stor marginal om kunden inte kan välja någon annan leverantör.

Ursprungligen av Csoft:

Min iMac 24" har en hårddisk som ligger över den rekommenderade temperaturen av hårddisktillverkaren och jag har redan bytt ut den en gång. Men nu har kanske Apple löst det?

Vad har det med saken att göra? Min iMac 24" rullar på fint med min egenhändigt utbytta hårddisk. Ser ingen anledning till att gå ifrån standardiserad hårdvara i detta fall, annat än för att göra det dyrare och sämre för kunderna i syfte att försöka tjäna ännu mer pengar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-05-16 19:09

Vad kul att man lyckades tycka precis tvärtemot någon annan i precis allt man skrev.

Ursprungligen av muskorv:

Ja, men det är ju trevligare om man kan få välja vilken disk som helst, t ex den som vid det tillfället är snabbast på marknaden istället för att vara begränsad till Apple-kompatibel hårdvara? Kanske inget stort problem för majoriteten, men knappast något som är oss användare till gagn.

Det här är ju lite som diskussionerna med grafikkorten och det är väll fritt fram för tillverkare att ta fram produkter, men givetvis måste det göras i samarbete med Apple. Tyvärr faller det väll oftast på att marknaden är för liten (hur många kommer byta ut hårddisken i sin iMac).

Ursprungligen av muskorv:

Kia-reservdelar har väl aldrig fungerat i en Mercedes? Det har däremot vanliga standardhårddiskar gjort i iMac. Det är en viktig skillnad.

Detta kan väl snarast jämföras med att Mercedes skulle börja sälja bilar som kräver en särskild Mercedes-bensin eller särskilda Mercedes-däck för att fungera fullt ut.

Jag menade snarare resonemanget om att när du köper en produkt av ett varumärke som Mercedes (Apple) så kostar reservdelarna mer än hos lågprisvarianterna Kia (Acer).

Om vi skall ta ett så enkelt exempel som tändstift som kanske är en av de sakerna vi enklast kan jämföra bara för resonemangets skull. (Stirra er inte blinda på siffror eller märke)

Mercedes marknadsför sina bilar som rullande kvalitetsunderverk med en högre prislapp som följd. Därför väljer de tändstift som garanterar en serviceintervall på minst 10.000 mil.

Kia som istället marknadsför sina bilar med hjälp utav pris och kostnad använder också givetvis billigare tändstift som istället har en serviceintervall på 3.600 mil.

För dig som konsument eller ägare till någon av dessa bilar kan du byta tändstift själv och fritt välja fabrikat och modell. Däremot är det självklart att båda biltillverkarna noga utvärderat vilket tändstift som fungerar optimalt för respektive motor men att Mercedes också haft ett högre krav.

Det är därför premium produkter har (eller åtminstone skall ha) högre krav på sina komponenter, vilket också gör att vi är beredda att betala lite mer för en "Genuine Mercedes Part".

Vi vet att det fungerar och är noga utvalt.

Ursprungligen av muskorv:

Vilken anledning skulle det vara? Inget som kan lösas på något annat sätt? Och är anledningen tillräckligt god för att gå ifrån standardiserad hårdvara?

Att sälja fler hårddiskar är säkert ointressant för Apple. Med tanke på att Apple tar ut mycket höga priser på tillval (jämfört med vad motsvarande hårdvara kostar i butik), har de naturligtvis en avsikt att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är lättare att sälja hårddiskar med stor marginal om kunden inte kan välja någon annan leverantör.

Det är på något vis den här punkten som skall motivera varför vi skall begränsas till Apple diskar.

Tyvärr kan nog endast Apple själva svara på detta men om vi skall tillåtas spekulera lite iallafall så är fläktstyrningen en del av SMC på en Intel Mac. Och med tanke på de tester som har gjorts så går fläktarna på ett fast läge oavsett om du har en "noname" disk inkopplad eller ingen disk alls.

Alltså kan vi vara ganska säkra på att någonting i "Apples" firmware kommunicerar med SMC.

En vild gissning är hårddisk temperaturen nu mäts internt i hårddisken till skillnad från tidigare på utsidan. Kanske eftersom man nu kan ha två diskar eller något beroende på SSD diskarna.

Det finns säkert någon som kan spekulera i detta bättre än mig, hur som helst kan jag nästan lova att Apple inte gör sig besväret med att förhandla fram att minst två av leverantörerna skall utveckla kod för att kommunicera med SMC utan en anledning.

Precis som du själv säger så tjänar Apple pengar när produkten säljs via exempelvis tillval som är så enkelt som merförsäljning.

Försäljningen av lösa hårddiskar är nog försumbar.

Ursprungligen av muskorv:

Vad har det med saken att göra? Min iMac 24" rullar på fint med min egenhändigt utbytta hårddisk. Ser ingen anledning till att gå ifrån standardiserad hårdvara i detta fall, annat än för att göra det dyrare och sämre för kunderna i syfte att försöka tjäna ännu mer pengar.

Min iMac 24" rullar också på fint med min också egenhändigt utbytta hårddisk. Men den rullade inte så bra (länge) med originaldisken. När jag jämförde temperaturen på disken med specen hos tillverkaren gick den 5°C över den rekommenderade temperaturen.

Min poäng var bara att detta kanske har varit ett större problem och nu har de fått in tillräckligt många reklamationer för att åtgärda problemet.

Det känns som om jag överarbetade mitt svar lite

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-16 20:48
Ursprungligen av Csoft:

Det här är ju lite som diskussionerna med grafikkorten och det är väll fritt fram för tillverkare att ta fram produkter, men givetvis måste det göras i samarbete med Apple. Tyvärr faller det väll oftast på att marknaden är för liten (hur många kommer byta ut hårddisken i sin iMac).

Ja, givetvis är det så att iMac inte är en dator man köper om man gillar uppgraderingsmöjligheter. Men hårddisken har ju hittills alltid varit av standardtyp och inga större problem att byta, förutom lite pill.

Problemet är – i mina ögon – inte de dåliga uppgraderingsmöjligheterna, utan att utvecklingen går att fel håll.

Men det finns säkert de som skulle försvara Apple även om de började med dyra specialminnen, utan några riktigt goda skäl (förutom "bra kvalitet" och att "Apple har sina anledningar").

Jakten på billigare hårdvara har ju gjort Macarna allt mer standardiserade de senaste åren, bland annat genom övergången till x86. Tråkigt om man nu börjar vandra åt andra hållet igen. Kanske har man fått smak på de pengar man tjänar på de hårt kontrollerade iOS-enheterna och nu tror sig kunna anamma en liknande strategi på Mac-sidan.

Ursprungligen av Csoft:

Det är därför premium produkter har (eller åtminstone skall ha) högre krav på sina komponenter, vilket också gör att vi är beredda att betala lite mer för en "Genuine Mercedes Part".

Vi vet att det fungerar och är noga utvalt.

Det är på något vis den här punkten som skall motivera varför vi skall begränsas till Apple diskar.

Tyvärr kan nog endast Apple själva svara på detta men om vi skall tillåtas spekulera lite iallafall så är fläktstyrningen en del av SMC på en Intel Mac. Och med tanke på de tester som har gjorts så går fläktarna på ett fast läge oavsett om du har en "noname" disk inkopplad eller ingen disk alls.

Alltså kan vi vara ganska säkra på att någonting i "Apples" firmware kommunicerar med SMC.

En vild gissning är hårddisk temperaturen nu mäts internt i hårddisken till skillnad från tidigare på utsidan. Kanske eftersom man nu kan ha två diskar eller något beroende på SSD diskarna.

Har inget emot om Apple vill sälja hårddiskar som "Geniune Apple parts", men det kan man ju göra utan att samtidigt se till att fläktstyrningen inte fungerar på standardhårddiskar. Om Apple hade velat hade de givetvis kunnat lösa det hela utan proprietär disk-firmware, intern hårddisktemperatur kan vad jag vet rapporteras via S.M.A.R.T.

Ursprungligen av Csoft:

Det finns säkert någon som kan spekulera i detta bättre än mig, hur som helst kan jag nästan lova att Apple inte gör sig besväret med att förhandla fram att minst två av leverantörerna skall utveckla kod för att kommunicera med SMC utan en anledning.

Givetvis finns det en anledning, men jag tror inte att det handlar om kundernas bästa utan om att man tror sig kunna tjäna mer pengar genom att agera på detta sätt.

Ursprungligen av muskorv:

Givetvis finns det en anledning, men jag tror inte att det handlar om kundernas bästa utan om att man tror sig kunna tjäna mer pengar genom att agera på detta sätt.

Jag tänker inte blanda mig i diskussionen i övrigt, för den berör mig inte så mycket. Ovanstående citat har jag dock väldigt svårt att tro på. Det känns bisarrt att tänka sig att Apple skulle tjäna en massa pengar på att ändra hur hårddisktemperaturen avläses i en iMac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-18 10:41
Ursprungligen av Capeman:

Jag tänker inte blanda mig i diskussionen i övrigt, för den berör mig inte så mycket. Ovanstående citat har jag dock väldigt svårt att tro på. Det känns bisarrt att tänka sig att Apple skulle tjäna en massa pengar på att ändra hur hårddisktemperaturen avläses i en iMac.

Jag menade inte att Apple kommer att tjäna storkovan på att sälja hårddiskar, men ser man en väg att öka vinsten ytterligare lite tror jag inte att man tvekar.

Det är ju bara att titta på Apples prissättning av tillval för att inse att det är ett område där man vill tjäna pengar, annars hade tillvalen inte varit så pass mycket dyrare än vad motsvarande kostar ute i handeln. Om datorn inte fungerar fullt ut med en standardhårddisk kan man säkert öka försäljningen av dyra hårddisktillval.

Dock har jag läst på lite olika håll att uppgifterna från OWC inte riktigt stämmer, då det finns de som bytt hårddisk/SSD i nya iMacs utan problem. Har dock ingen koll på vilka uppgifter man kan lita på, men jag hoppas naturligtvis på att det trots allt fortfarande fungerar att använda standardprylar utan att AHT rapporterar fel eller att fläktarna går på högvarv.

Ursprungligen av muskorv:

Jag menade inte att Apple kommer att tjäna storkovan på att sälja hårddiskar, men ser man en väg att öka vinsten ytterligare lite tror jag inte att man tvekar.

Det är ju bara att titta på Apples prissättning av tillval för att inse att det är ett område där man vill tjäna pengar, annars hade tillvalen inte varit så pass mycket dyrare än vad motsvarande kostar ute i handeln. Om datorn inte fungerar fullt ut med en standardhårddisk kan man säkert öka försäljningen av dyra hårddisktillval.

...

De har höga priser på tillvalen just för att det ställer till det i produktionen, sedan måste de hålla samma pris på delen i efterhand.
Det går ju inte att det kostar 1200:- för en del när du köper den som option och 400:- när du köper den som utbytesdel tre veckor senare...

Så, gissar på att de höga priserna beror på att det bråkar till det i en löpandeband-produktion att ha en massa options, därför prisar man sig ur det hela. Högt pris = få väljer options. Dessutom ger man väl sina ÅF en chans till lite eftermarknad.

Det KAN ju vara så med...

Hade jag vart chef och ngn kommit och sagt att vi kan öka våra intäkter på det här viset hade jag bett honom räkna om ... gissar på att intäkterna balanserat mot kostnaderna är försumbar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-05-16 22:23

Givetvis håller jag med om att det är fel att gå ifrån standarder och generella komponenter. Detta vet också Apple och som du säger var det en av anledningarna att man gick till över till hårdvara från Intel. Tro inte att jag är en Apple fanatiker som säger att de gör rätt I alla lägen!

Men när det kommer till en så teknisk och specifik sak som en hårddisk så tror jag att de haft mycket goda skäl att inte ha det standardiserat. Det beror knappast på att de vill tjäna pengar på lösa hårddiskar.

Med tanke på hur Amerikanska företag styrs så har detta säkerligen diskuterats på hög nivå, därför tror jag att det gjorts av en ganska stor anledning. Och det har säkert inneburit en hel del arbete eftersom mjukvaran skall in på icke Apple hårdvara.

Hur som helst är jag sugen på en ny 27" men kanske lika bra att ta med SSD direkt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-17 01:05

Jag ser det lite som att kunden inte ska in och pilla i datorn. Precis som med bilarna, förr kunde man meka väldigt mycket själv. Numera är det så trångt under huven, och så mycket elektronik, att man knappt kan göra något själv. Och datorbranschen är nog på väg åt samma håll. Till förtret för vissa kundgrupper förstås.

Bevaka tråden