Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråkiga "Nyheter"

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag följer tråden och åsikterna! På rätt kort tid har flera stora frågor "bubblat upp" och det är grymt bra!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-11 12:01

Det är också ett tekniskt problem, om man skall kunna ha kommentarer på nyhetstråden så måste nyhetstråden ligga öppen och då är dilemmat, skall man diskutera samma sak på flera ställen? (Rätta mig om jag har fel Martin/Adrian, men jag har för mig att det var så det låg till?)

Skulle man inte kunna göra nyhetssektionen lite mer "crowd-sourcead"..? Lite i form av Slashdot/digg och liknande sidor t ex. Jag tänker mig att användare som hittar en mac-relaterad artikel på nätet som kan vara intressant bara klistrar in länk och kanske en kort beskrivande text någonstans, så dyker dessa upp i något slags nyhetsflöde på förstasidan. Gissningsvis behöver ändå en moderator "ok:a" nyhetslänkarna, men de verkar ju hänga på forumet 24/7 så det är nog inget problem

På så sätt känns det som att alla kan bidra med material på ett konstruktivt sätt, och man kan länka vidare till ursprungssiten utan att behöva korta ner eller göra halvhjärtade översättningar där info försvinner. Dessutom tror jag att en sådan lösning skulle bidra till mycket mer dagsfärsk information än vad som finns nu.

Det hade iaf kul att ha ett ett ställe som sammanfattar allt från senaste rykten till ny mjukvara och "nyttiga tips"-artiklar i ett nyhetsflöde på 99.se Bara en idé tagen ur luften såhär när jag läste tråden, men kommentera / utveckla den gärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-11 22:17

Frågan kvarstår; om 99mac skall syssla med mer avancerad nyhetsjournalistik så krävs det en helhjärtad satsning från Björnström & Co. och det är, naturligtvis, inte orealistiskt - men sannolikt? Vi talar om att ta upp kampen mot MacWorld (jag vet att de mest inbitna nyhetsfreaken läser helt andra nyhetsbloggar och sajter i jakten på att 'vara först', men vi vanliga dödliga är oftast lata ....)!

För om det inte blir bra (riktigt bra), så tappar medlemmarna snabbt intresset.
Undertecknad är nog mer fan av nuvarande lösning där alla medlemmar reflekterar och diskuterar kring nyheter från andra sajter och medier... I dagens ultrasnabba digitala medievärld sprids nyheter sjukt snabbt och vi lär inte missa något här på 99mac, tack vare allas medverkan!

Men... om Björnström verkligen vill försöka så får han gärna spänna musklerna! Tar han beslutet och gör det så vet jag att det blir bra (som allt annat här). Kom igen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-11 22:29

Skulle man inte kunna skriva ihop artiklar inspirerade av trådarna som skapas? Guider om problem/funderingar som är på tapeten. Eller t.ex. test av program och datorer som det pratats om i någon tråd osv? Man kanske kan kontakta bloggare som verkar bra, och erbjuda dem exponering på 99.se (samt eventuellt en mindre summa) mot att de skriver om ämnet? På så sätt kommer man ifrån hetsen att det måste vara "nyheter" som redan täcks av amerikanska sajter.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 11:07

Jag brukar inte ge affärsmässiga tips till andra - men här bjuder jag på en.

Varför inte slå ihop sig med Melin Ord & Media

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-12 11:12
Ursprungligen av studiox:

Jag brukar inte ge affärsmässiga tips till andra - men här bjuder jag på en.

Varför inte slå ihop sig med Melin Ord & Media

Kanske inte så enkelt som det låter vid första tanken men kan kanske vara en god ide, hur hade du tänkt dig det mer praktiskt, och fördels/nackdels mässigt för båda parter ??

Senast redigerat 2011-05-12 11:46
Ursprungligen av studiox:

Jag brukar inte ge affärsmässiga tips till andra - men här bjuder jag på en.

Varför inte slå ihop sig med Melin Ord & Media

Vi har samarbetat med Joacim flera gånger här på 99mac och det är en kompis till mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-02 14:14

Jag gillar inte Nyhetsdelen, jag gillar inte framsidan överhuvudtaget. Ett trångt lapptäcke med nyheter, tester, Facebook, Omröstningar osv. Det är för mycket. Man skulle behöva ta ett steg tillbaka och tänka, behövs verkligen alla dessa funktioner på 99 eller blir det bara trångt och rörigt. Kan man ta ned storleken på typsnitten i rubrikerna så man får med hela på samma rad. Vad fyller "Senaste från 99mac" uppe i högra hörnet för funktion.
Vänder mig emot tanken att om man inte gillar det så kan man strunta i det. Det är så man får en hemsida som fungerar som AOL.com eller Ciscos nedladdningssida.

Så får jag väl slänga in detta som moteld mot folk som ska komma med gnälliga kommentarer. Nej, jag kan inte koda det bättre själv och ja, jag uppskattar 99.se.

Ursprungligen av acke:

Jag gillar inte Nyhetsdelen, jag gillar inte framsidan överhuvudtaget. Ett trångt lapptäcke med nyheter, tester, Facebook, Omröstningar osv. Det är för mycket. Man skulle behöva ta ett steg tillbaka och tänka, behövs verkligen alla dessa funktioner på 99 eller blir det bara trångt och rörigt. Kan man ta ned storleken på typsnitten i rubrikerna så man får med hela på samma rad. Vad fyller "Senaste från 99mac" uppe i högra hörnet för funktion.
Vänder mig emot tanken att om man inte gillar det så kan man strunta i det. Det är så man får en hemsida som fungerar som AOL.com eller Ciscos nedladdningssida.

Så får jag väl slänga in detta som moteld mot folk som ska komma med gnälliga kommentarer. Nej, jag kan inte koda det bättre själv och ja, jag uppskattar 99.se.

Håller med, tror inte det är många som använder förstasidan överhuvudtaget. Jag gör det aldrig, förutom när jag råkar klicka där av misstag.

Nya inlägg kör jag på till 99,98%. Resterande 0,02% av klicken sker på Bevakningar.

Ursprungligen av keptang:

Håller med, tror inte det är många som använder förstasidan överhuvudtaget. Jag gör det aldrig, förutom när jag råkar klicka där av misstag.

Nya inlägg kör jag på till 99,98%. Resterande 0,02% av klicken sker på Bevakningar.

Precis så ser mitt användarmönster ut på 99.se. Jag har tjatat om det här i evigheter - 99.se är inte speciellt bra på nyheter utan borde koncentrera sig på det 99.se kan bäst - att vara ett forum. Nyheterna har man oftast redan läst på andra websidor innan de hamnar här, och ser man kommentarstrådarna kring nyheterna så gapar de ofta ganska tomma. Då hade det i så fall varit bättre att på "nyhetssidan" presentera heta trådar som redan avhandlar dessa nyheter. Det som är hett i Macvärlden diskuteras oftast ganska omedelbart i forumet när nyheterna kommer ut på Internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-02 14:31

Med det sagt så tycker jag inte att xtrem gör ett dåligt jobb med sina tester, jag bara undrar om 99.se inte skulle må bra att att renodla lite. Man behöver inte vara allt och extra räksallad som site.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-06-02 18:34

Sidan heter ju faktiskt 99 så kanske inte är fel om det är 99% forum och 1% nyheter.! Sen om alla nyheter är nya för alla spelar väl inte så stor roll.? Det finns nog ganska många som inte läser allt på alla olika sidor som finns om mac...

Ursprungligen av raubas:

Sidan heter ju faktiskt 99 så kanske inte är fel om det är 99% forum och 1% nyheter.! Sen om alla nyheter är nya för alla spelar väl inte så stor roll.? Det finns nog ganska många som inte läser allt på alla olika sidor som finns om mac...

Är det verkligen så? Det är svårt att veta när inga kommenterar på nyheterna. Jag tror inte det är så många som läser dem, om jag skall vara ärlig - men jag vet inte, jag har ingen besökarstatistik. Jag funderar mest på om det är värt att lägga energi på något som i så fall max representerar 1 % av sidans innehåll. Är det inte bättre att lägga resurserna på att fixa alla de småbuggar som hänger kvar sen forumet uppdaterades förra året?

Ursprungligen av raubas:

Sidan heter ju faktiskt 99 så kanske inte är fel om det är 99% forum och 1% nyheter.! Sen om alla nyheter är nya för alla spelar väl inte så stor roll.? Det finns nog ganska många som inte läser allt på alla olika sidor som finns om mac...

Precis, och då räcker väl forumet Notiser.

Som förmodligen kan uppdateras snabbare av vilken användare som helst än vad startsidan (med sina artiklar som ändå är copy/paste utan källhänvisningar (förutom exklusiva tester då)) nånsin kommer att göras.

edit:
Verkar ju rätt menlöst att spendera tid och resurser på copy/paste "nyheter", tycker jag.

Påpekande ang. "nyheterna" (aka s.k. artiklar) här har ju gjorts förr, nåt halvår sen, utan någon som helst action, "menlösa nyheter" har fortsatt.
Sökfunktionen har lite mer att önska för att hitta diverse trådar..

Senast redigerat 2011-06-02 19:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-02 20:51

hmm anar jag ett teamwork här mot avskaffandet av nyhetssidan, ajajaja så fult

Ryggdunkningar på högsta nivå, detta kommer att ogillas grabbar, konstigt alltid grabbar som grabbar ihop sig hur kommer det sig

Jag håller med cubeuser vol2 omvärldsbevakning kan vi kalla det, men någonting behöver vi som kontrast till ett renodlat diskussions forum tycker jag .

Det är mycket som är tråkigt här i livet, men det blir aldrig roligare än vad man gör det till grabbar inte sant

Okej, nu går jag offtopic, men det där med "ryggdunkning" är bara löjligt. Jag trycker på "Gilla" istället för att skriva "Så tycker jag också". Varför skulle det ogillas?

För att skriva något ontopic så anser jag att det finns bättre omvärldsbevakning på andra ställen på nätet, inklusive svenska nyhetssidor.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-06-02 21:44

Jag tillhör de som tar till mig mina Mac-nyheter via 99. Men det händer ganska ofta att jag hört om något som inte dykt upp som en nyhet på förstasidan. Däremot går det om man vet vad man letar efter att hitta en tråd som diskuterar detta. Därmed så sällar jag mig till kören av medlemmar som tycker att det vore bättre om man aktivt promotade "heta" trådar på förstasidan. Jag tycker dessutom att 99 är en såpass levande site att FB-flödet blir mer av ett FB-överflöde. Det händer tillräckligt på 99.se för att man ska ta bort FB-kopplingen.

Bevaka tråden