Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper Skype

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-05-10 22:08
Ursprungligen av Chaosstar:

Sekundärt var väll ett starkt ord, men har gått ut med att de första planerna de har är att ta Skype till Xbox 360 med Kinect och Xbox Live osv.

"Skype will support Microsoft devices like Xbox and Kinect, Windows Phone and a wide array of Windows devices, and Microsoft will connect Skype users with Lync, Outlook, Xbox Live and other communities. Microsoft will continue to invest in and support Skype clients on non-Microsoft platforms."

Tydligen ska de med Guld kinect medlemslap kunna använda Skype via Kinect.

Visst är det så, Microsoft vore väl korkade annars. Kinnect har redan videochat dock, med xbox live.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-05-10 21:55

Video-Chat finns det gott om, men det som gör att jag använder skype dagligen är att jag kan ringa runt jorden till ett humant pris.

Jag hoppas inte detta ändras, och om det gör det så är det till det bättre.

Har nog lagt några månadslöner hos skype...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-10 22:42

8.5 miljarder dollar. Satan i helvete vad mycket pengar på ett program.

Och där sätts nog en punkt för mitt användande av Skype.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-11 17:17
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och där sätts nog en punkt för mitt användande av Skype.

Bara för att MS har tagit över?

Ursprungligen av zappee:

Bara för att MS har tagit över?

Jag tänker inte måla upp helvetet direkt, men jag är rädd för att Microsofts nya övertagande kommer att resultera i att utvecklingen för iOS, Android och Mac OS X kommer att halka efter förr eller senare. Precis som det redan har påpekats. Och börjar man göra märkbara skillnader i utvecklingen så kommer jag att sluta använda Skype och möjligtvis använda Google Talk eller hitta en annan lösning.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tänker inte måla upp helvetet direkt, men jag är rädd för att Microsofts nya övertagande kommer att resultera i att utvecklingen för iOS, Android och Mac OS X kommer att halka efter förr eller senare. Precis som det redan har påpekats. Och börjar man göra märkbara skillnader i utvecklingen så kommer jag att sluta använda Skype och möjligtvis använda Google Talk eller hitta en annan lösning.

Men Skypes utveckling för iOS och Mac har alltid varit nedprioriterat och efter, samt tar andra sämre riktningar. Har svårt att se att det skulle bli så mycket värre?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 11:04
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tänker inte måla upp helvetet direkt, men jag är rädd för att Microsofts nya övertagande kommer att resultera i att utvecklingen för iOS, Android och Mac OS X kommer att halka efter förr eller senare. Precis som det redan har påpekats. Och börjar man göra märkbara skillnader i utvecklingen så kommer jag att sluta använda Skype och möjligtvis använda Google Talk eller hitta en annan lösning.

Jag tycker att ICA är alldeles för dominanta, erbjuder inte stort utbud eller bra varor. Men jag handlar på ICA ändå. Hur gör du med andra saker, flyger du bara med SAS exempelvis?

Den typen av resonemang som du för förstår jag inte, tyvärr. Men vi är alla olika, som tur är:)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 18:42
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tänker inte måla upp helvetet direkt, men jag är rädd för att Microsofts nya övertagande kommer att resultera i att utvecklingen för iOS, Android och Mac OS X kommer att halka efter förr eller senare. Precis som det redan har påpekats. Och börjar man göra märkbara skillnader i utvecklingen så kommer jag att sluta använda Skype och möjligtvis använda Google Talk eller hitta en annan lösning.

Du kanske ska vänta med domedagsprofetiorna lite?
Känns löjligt att lämna en bra produkt för att "fel" företag äger dem.

Själv tillhör jag de som är glada över allt som på något sätt kan pusha gränsen framåt, och där kan jag tycka att Skype lite hade gått i stå, och att integrationen med den typ av mjuk- och hårdvara (ej att förglömma) som detta kanske kan innebära kan bli riktigt intressant.

Kommer också bli intressant att se vad det innebär för Windows Phone. Nokia har ju flaggat upp för en ny lansering, än så länge hemlig, men det är väl ingen vild gissning att anta att det blir första Windows Phone-lurarna. Om Nokia fortsätter att täcka en tredjedel av nyförsäljningen så innebär det en ganska saftig spridningsmöjlighet för Skype i mobilen på kort tid.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kommer också bli intressant att se vad det innebär för Windows Phone. Nokia har ju flaggat upp för en ny lansering, än så länge hemlig, men det är väl ingen vild gissning att anta att det blir första Windows Phone-lurarna.

Fattas det något ord här? De första WP-lurarna är lanserade sedan länge och har hittills inte direkt rosat marknaden.

Citat:

Om Nokia fortsätter att täcka en tredjedel av nyförsäljningen så innebär det en ganska saftig spridningsmöjlighet för Skype i mobilen på kort tid.

Ja. Fast det är ett rätt stort om. Sedan är ju frågan om Skype i MS regi kommer fortsätta tillhandahålla klienter för Android- och iOS-mobiler...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-05-11 08:21

Kunde inte låta bli, hittade denna på nätet imorse:

Använde Skype flitigt på mitt förra jobb för att prata med kollegor runt om i världen.

På nuvarande jobb används Microsoft Lync för samma syfte, och Skype är spärrat. Det tråkiga med det är att Lync bara funkar internt, med Skype kunde jag hålla kontakten även med kunder och tidigare kollegor. Hoppas att dessa båda system nu integreras.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-11 12:12
Ursprungligen av Leftrustle:

Använde Skype flitigt på mitt förra jobb för att prata med kollegor runt om i världen.

På nuvarande jobb används Microsoft Lync för samma syfte, och Skype är spärrat. Det tråkiga med det är att Lync bara funkar internt, med Skype kunde jag hålla kontakten även med kunder och tidigare kollegor. Hoppas att dessa båda system nu integreras.

Nu blir detta lite OT men det är inga problem att integrera Lync mot externa IM tjänster, exempelvis Windows Live (Messenger) och det är naturligtvis så att även Skype kommer integreras på ett snyggt sätt i Lync till glädje för alla IT-avdelningar. Lync erbjuder ju möjligheten att spärra filer, spara chat-historik central (Allt du säger i egenskap av anställd äger ju företaget)

Alltså nu är det ju dags att sansa sig med domedags-profetiorna. Skype är inte sämre idag än det var igår. Jag är också skeptisk till att att Microsoft tar över programmet. Men det finns ju faktiskt en chans att det här inte går åt helvete. Till skillnad från många andra MS-saker som gått åt helvete, så är ju Skype "bra från början". Nu gäller det att förvalta och bygga vidare på en oerhört bra grund. De närmsta 1-2 åren blir oerhört intressanta.
Min mardröm, och det jag även tror kan bli verklighet, är att skype-id ersätts med MS förbannade passport eller vad de kallar det, samt att man väver ihop det med messenger eller någon annan mindre seriös IM-klient. Nåväl, man ska som sagt inte måla upp fan på väggen. Det blir intressant att se vart det här tar vägen!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-11 13:54

Det är väl klart som korvspad att microsoft kommer ersätta skypelogin med LiveID (Som det heter) - LiveID används för ALLA microsofts tjänster och är faktiskt väldigt trevligt. Kan logga in på mitt xbox konto, min hotmail, min messenger, mina technet subscriptions, alla betaprogram etc. med bara ett anv.namn och lösenord.

Det är väl också klart som korvspad att microsoft kommer slå ihop skype + msn messenger på privatmarknaden och Communicator (lync) + skype corporate accounts på företagsmarknaden.

Allt annat vore ju tjänstefel

Det är ju dock inte klart:

* När allt ska ske
* Hur Microsoft kommer göra med Mac, Linux och iOS.

Jag kan mycket väl tänka mig att OSX blir ändå prioriterat då säkert rätt många skype-konton har XBox (Självklart kommer ju systemen att samköras för att se var microsoft tjänar mest på integration)

Linux kommer nog dock att ryka, utvecklingen kommer flyttas till Microsoft och mac-klienten borde väl rimligtvis hamna på mac-enheten.

En stor dag för Microsoft - IDG.se

Citat:

Microsoft och Skype diskuterade från början ett partnerskap kring annonsering, men i slutändan blev ett uppköp den bästa vägen. Det säger Microsofts vd Steve Ballmer i sitt första framträdande efter det största företagsköpet i Microsofts historia.

– Vi har mer att tillföra som ett enda företag, säger Steve Ballmer.
Samtidigt underströk han att Microsoft lovar att att fortsätta utveckla Skype utan att skrämma bort den befintliga användarbasen. Och att Skypeklienter ska få fortsätta utvecklas även på andra plattformar än Microsofts, något som Skypes vd Tony Bates menade var en förutsättning för att affären skulle ske.

Det slutgiltiga priset – 8,5 miljarder dollar eller 53 miljarder kronor – sattes den 14 april och avtalet skrevs under på måndagskvällen amerikansk tid.

Skype kommer att bli en egen division på Microsoft under ledning av Tony Bates, som rapporterar direkt till Steve Ballmer. Där ska Skypes implementeras i eller kopplas samman med en lång rad Microsoftprodukter, som Outlook, Lync, Xbox, Messenger, Hotmail, Kinect, Windows Phone och operativsystemet för pc.

Något som betonades under pressmötet var Skypes tillväxt på videosamtal, något som Steve Ballmer uppenbarligen ser en stor potential i.

– Varumärket Skype har blivit ett verb synonymt med både röst- och videokommunikation, säger Steve Ballmer.

En viktig intäktskälla för Skype under Microsoft kommer bli annonsering. Samtidigt tror Steve Ballmer att Skypeköpet ska ge nya vägar att samarbeta med mobiloperatörer genom Windows Phone-plattformen.

Bevaka tråden