Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport utility hittar grannarnas basstationer trots att airport är avslaget

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 12:11

Utrustning:
OS X 10.6.6
Airport: Off
Internet via Tele 2 LAN
Bara en dator i mitt lokala nät.

Problem:
Då och då dyker det upp ett "Airport Utility"-fönster som oftast gnäller över att det är något problem. Där listas diverse airport-enheter (express/extreme/time capsule).

Uppenbarligen hittas de över det trådade nätverket eftersom datorn inte har sitt trådlösa nätverk aktiverat (System preferences - Network - Airport: Off) . Routern är inställd på att inte släppa igenom något (ingen port forwarding).

Efter några minuter meddelar nu Airport Utility att den inte hittar nånting, inte ens efter en manuell rescan.

Det är irriterande och ger en vag känsla av att min brandvägg/router inte är så tät som jag skulle vilja.

Några tips på hur man slipper sånt här? Jag gissar att Tele2:s LAN är det som möjliggör sånt här (till skillnad mot t.ex ADSL), men kan jag göra nånting på min dator?

Har du spärrat multicastadressen 224.0.0.251 (eller ff02::fb om du kör IPv6)? Du ska spärra utgående trafik till den adressen.

Testa t.ex. att pinga den adressen så ser du ett gäng adresser som svarar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-08 14:40

ping 224.0.0.251 ger bara svar från min iMac (192.168.0.2), inte från någon annan ip-adress.
Men nu har jag blockerat port 192 och 5009 (de som hade med airport utility att göra enligt: Well known TCP and UDP ports used by Apple software products) till 224.0.0.251 i routern , får väl se om det hjälper.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-08 17:01

Det där är inge vidare då det betyder att "utsidan" är oskyddad, det är tyvärr rätt vanligt att man inte använder VLAN för att skydda sina grannar. Jag skulle ringa Tele2 och klaga och påpeka att detta är osäkert och att om inget händer så skriver du ett mail till IDG och berättar om hur osäkert Tele2's nät är.

1
Bevaka tråden