Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur städar man inuti en iMac?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-06-10 10:37

Jag har inte ens tänkt tanken att öppna min iMac för att städa, för att göra det måste man väl ha sugproppar och plocka ur skärmen, efter vad jag har hört gör det oftast mer skada än nytta om man inte är van..

Ursprungligen av ntg:

Jag har inte ens tänkt tanken att öppna min iMac för att städa, för att göra det måste man väl ha sugproppar och plocka ur skärmen, efter vad jag har hört gör det oftast mer skada än nytta om man inte är van..

Man behöver sugproppar för att lyfta ur glaset typ, men det är ju inte direkt "svårt" och farligt om man inte är helt talanglös!

Alltså blåsa ur och grejja, vad pysslar ni med?
Man köper ju ny mac en gång om året så dammet följer ju med till nästa ägare!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-27 08:03

Och vad ska nästa ägare göra då?
..Hög nivå som vanligt på diskussionerna här

Man får väl läsa sig till på MacFixit hur man öppnar den. Göra som de råder en och sedan blåsa rent.
Hur svårt kan det vara? Om man köper en ny imac ser jag inte behovet om det inte är extremt dammigt i miljön
runt en.

Vill man vara snäll mot nästa ägare eller har köpt en maskin 2-3 år begagnad - MacFixit.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-27 10:25

Om man läser lite i den här tråden så ser man att frågan inte handlar om HUR man öppnar en iMac. Ett problem är dock att garantin ryker om man bestämmer sig för att göra det. Ska man då dra slutsatsen att det inte går att rengöra en iMac utan att man förbrukar sina rättigheter till garanti?

Ursprungligen av lensv:

Om man läser lite i den här tråden så ser man att frågan inte handlar om HUR man öppnar en iMac. Ett problem är dock att garantin ryker om man bestämmer sig för att göra det. Ska man då dra slutsatsen att det inte går att rengöra en iMac utan att man förbrukar sina rättigheter till garanti?

Stämmer bra, precis som med en bärbar dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 10:30
Ursprungligen av lensv:

Om man läser lite i den här tråden så ser man att frågan inte handlar om HUR man öppnar en iMac. Ett problem är dock att garantin ryker om man bestämmer sig för att göra det. Ska man då dra slutsatsen att det inte går att rengöra en iMac utan att man förbrukar sina rättigheter till garanti?

JA, om man rengör den själv, NEJ om man lämnar in den hos en ASP för renblåsning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 10:40
Ursprungligen av lensv:

Om man läser lite i den här tråden så ser man att frågan inte handlar om HUR man öppnar en iMac. Ett problem är dock att garantin ryker om man bestämmer sig för att göra det. Ska man då dra slutsatsen att det inte går att rengöra en iMac utan att man förbrukar sina rättigheter till garanti?

Funderade lite på hur man ser att en iMac har varit öppnad? Sitter det någon plombering på dessa maskiner?

Ursprungligen av Freddie:

Funderade lite på hur man ser att en iMac har varit öppnad? Sitter det någon plombering på dessa maskiner?

Nej, men en van tekniker kan oftast se att saker och ting inte ser exakt likadant ut som det gör från fabrik. I de gamla vita iMacarna såg man det oftast eftersom det fanns en slags folietejp vid sidorna av LCD-panelen som man var tvungen att lossa när man tog bort panelen. Där syntes det ju förstås om någon hade grejat i den. Men man blir förvånad ibland över hur klantigt ihopskruvade datorerna är efter att "Svensson" har fått för sig att han eller hon kan mer än de gör.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, men en van tekniker kan oftast se att saker och ting inte ser exakt likadant ut som det gör från fabrik.

Typ en glömd skruvmejsel och en halv ostbåge i fläkten. "Nää, det här ser inte rätt ut".

Skämt å sido, du har rätt i att den där tejpen är svår att sätta tillbaka ordentligt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Typ en glömd skruvmejsel och en halv ostbåge i fläkten. "Nää, det här ser inte rätt ut".

Skämt å sido, du har rätt i att den där tejpen är svår att sätta tillbaka ordentligt.

Haha man blir förvånad ibland, men ostbågar har jag inte hittat i datorer. Däremot döda djur m m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 11:17
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Typ en glömd skruvmejsel och en halv ostbåge i fläkten. "Nää, det här ser inte rätt ut".

Skämt å sido, du har rätt i att den där tejpen är svår att sätta tillbaka ordentligt.

Hehe svårt att prata sig ur att man inte har öppnat datorn när det sitter godis i fläkten

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-27 10:38

Tack! Då har vi ett ytterligare argument för att man ska välja Mac Pro... Nej visst nä, vi är inte kvar i den tråden längre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-27 10:45
Ursprungligen av lensv:

Tack! Då har vi ett ytterligare argument för att man ska välja Mac Pro... Nej visst nä, vi är inte kvar i den tråden längre

........

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 15:53

Någon som har länk till någon "plocka isär"-guide för iMac 24" (v8,1)?
Länk till någon rekommenderad trycklufts-burk att rengöra med också?

Kan någon förklara skillnaden på tryckluft och dammsugning för att få bort damm. Varför fungerar tryckluft medan dammsugaren skapar statisk elektricitet?

  • Medlem
  • 2011-06-08 17:13

Kolla på ifixit.com eller googla: ifixit teardown imac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-09 18:25

Oki tack! oturligt nog hade de inte en teardown på just 24"

Har dom visst!

iMac Intel - iFixit

Edit: Förutsatt att du har en gammal modell såg jag nu.

Senast redigerat 2011-06-09 22:51

Det enda som kan vara "svårt och farligt" är att se till att man inte får damm mellan displayen och glaset.

Ursprungligen av Capeman:

Det enda som kan vara "svårt och farligt" är att se till att man inte får damm mellan displayen och glaset.

Men det kan ENDAST ske om man är helt talanglös

Bevaka tråden