Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonos vs. Airplay?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-20 10:51
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-20 11:45

...för minst 7000 kr. Dyra zoner

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-20 13:01

Du kan köpa en S5 och en bridge för ca 4000 så har du en färdig zon och varje ny S5 går på 2998 så det behöver inte bli så dyrt..

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-20 12:52

Hur har ni andra tänkt, när ni valt Sonos eller Airplay? fördelar nackdelar?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2011-04-20 13:03
Ursprungligen av speer:

Hur har ni andra tänkt, när ni valt Sonos eller Airplay? fördelar nackdelar?

För mig var det viktig att kunna spela utan iTunes samt olika musik i olika rum från samma bibliotek. AirPlay kom precis efter att jag köpt mitt system men jag hade valt samma idag.

Hade lite funderingar mellan SONOS och AirPlay själv, men nu har jag provat båda och SONOS är hästlängder bättre på musik/radio/stream! Det belastar dessutom inte ditt vanliga trådlösa nätverk i onödan då det skapar ett eget. Jämfört med min erfarenhet från Airplay så fungerar Sonos utan oförståeliga avbrott och krångel. Sonos är ordentligt stabilt. Ett smidigare system tror jag inte finns. Köper du dessutom S5 så får du en portabel enhet i garaget, kontoret, ute på altanen i finvädret, m.m.. Du får ett smidigt system och riktig bra hårdvara som ger kvalitativt ljud.

Och nu med gårdagens uppdatering av firmware på Sonos så startar iphone och iPad appen mycket snabbare och ger direkt tillgång till controller. Inga mera väntande på att appen skall laddas under 3-4 sekunder, utan momentan tillgång!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-20 15:43

Har du tittat på Squeezespelarna också? En bra kombination av Sonos och AirPlays finesser och betydligt billigare än Sonos...
Jag tror dock inte att de kan köra direkt mot en NAS.

Ursprungligen av kenjon:

Har du tittat på Squeezespelarna också? En bra kombination av Sonos och AirPlays finesser och betydligt billigare än Sonos...
Jag tror dock inte att de kan köra direkt mot en NAS.

Ett bra alternativ tycker jag.

Squeezebox Server kan köras på de flesta NAS direkt, vissa har det nog redan från start, andra kan man installera det på.
Squeezebox Server - Wikipedia, the free encyclopedia

Citat:

Squeezebox Server itself can run on a number of NAS devices, such as QNAP Turbo NAS, Synology Disk Station, NETGEAR ReadyNAS, Buffalo Linkstation, Linksys NSLU2, Xtreamer eTRAYz and any device running FreeNAS software.

Kör det på min QNAP NAS och det funkar perfekt utan problem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-20 18:29

Personligen kör jag AP.

iTunes installerat på MacPro Server.

AP Express Sovrum
AP Express Vardagsrum
Högtalare på MacPro på Kontoret

2x MacBook Pro som kan skicka ljudet till samtliga dessa (Servern via Airfoil Remote Speakers)

Samt 2x iPhone + 1x iPad med Remote till MacPro Servern samt möjlighet att skicka ut ljudet direkt via AirPlay.

Allt detta i en 80kvm lägenhet (3a).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-20 18:58

Jag kör sonos (köpte iofs det i USA så min prisbild är lite annorlunda (slapp dessutom tull)), det är underbart att ha en låt i köket när jag lagar mat & sambon lyssnar på sitt i vardagsrummet, är det fest så kör vi samma musik i alla zoner så slipper det vara vrål högt för att det ska höras i hela lägenheten.

Jag har all min musik lagrad på en NAS i garderoben och den är utdelad så sonos kommer åt att indexera den varje natt, sen använder jag min ipad eller iphone för att byta musik eller källa (spotify eller liknande).

Underbart system helt enkel (om än lite dyrt i Sverige).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-20 19:13

[QUOTE="lando;1988542"]Jag kör sonos (köpte iofs det i USA så min prisbild är lite annorlunda (slapp dessutom tull)),

Vad jag kan se så är det inte så mycet billigare att köpe sonos i usa eller? En S5 på bestbuy.com kostar 400$ + tax det är ju typ 2800 inte direkt jätte mycket billigare... nu är endå dollarn ganska svag... eller har detvarit billigare?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-04-20 19:32

[QUOTE="speer;1988543"]

Ursprungligen av lando:

Jag kör sonos (köpte iofs det i USA så min prisbild är lite annorlunda (slapp dessutom tull)),

Vad jag kan se så är det inte så mycet billigare att köpe sonos i usa eller? En S5 på bestbuy.com kostar 400$ + tax det är ju typ 2800 inte direkt jätte mycket billigare... nu är endå dollarn ganska svag... eller har detvarit billigare?

Nej verkligen inte! När jag köpte min så kostade S5 3990:- i Sverige Fjärren (som jag har sålt) och min ZP 90 kostade knappt 4000:- inkl frakt till Sverige. Nu blev jag ju genast sugen på att köpa en S5'a till och ha i sovrummet.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-04-21 09:27

Jag tror jag har bestämt mig! eller näsan i alla fall... Det blir en kompromiss... Jag börjar med att köpa ZP90 & BR100 HiFi-klubben har paketpris : ) sen blir det en + en AP till köksstereon tills jag har råd med en S5!

Tack för all hjälp!

Bevaka tråden