Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air vägrar starta efter lagg.

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den passar. Jag har 3-4st externa lådor för 1,8" ZIF från RunCore.

Kan posta ett till dig om du är snäll.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-08 21:27
Ursprungligen av keptang:

Den passar. Jag har 3-4st externa lådor för 1,8" ZIF från RunCore.

Kan posta ett till dig om du är snäll.

Posta "ett"? Du menar menar ett sådant chassie? Vad vill du ha för det då? Det hade varit snällt.

Dalle: (inte Peter Dalle, skådespelaren, väl?) Skärmen var gratis. MBA har ett garantiprogram hos Apple där de byter ut glappa gångjärn gratis. Tydligen är det för mycket jobb att byta gångjärnen så de bytte visst hela skärmen istället. Men what the hell, jag klagar inte

Ursprungligen av Elajtenworld:

Posta "ett"? Du menar menar ett sådant chassie? Vad vill du ha för det då? Det hade varit snällt.

Dalle: (inte Peter Dalle, skådespelaren, väl?) Skärmen var gratis. MBA har ett garantiprogram hos Apple där de byter ut glappa gångjärn gratis. Tydligen är det för mycket jobb att byta gångjärnen så de bytte visst hela skärmen istället. Men what the hell, jag klagar inte

Jag behöver ingenting, PMa mig din adress så skickar jag det på posten imorgon.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-08 22:07
Ursprungligen av keptang:

Jag behöver ingenting, PMa mig din adress så skickar jag det på posten imorgon.

Så. Nu är det Pm:at

Hoppas nu min lilla idé fungerar

Ursprungligen av Elajtenworld:

Så. Nu är det Pm:at

Hoppas nu min lilla idé fungerar

På väg med Posten nu.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-09 16:08
Ursprungligen av keptang:

På väg med Posten nu.

Tackar så mycket.

suddgummi: Det låter som en jättebra idé

Ursprungligen av keptang:

Jag behöver ingenting, PMa mig din adress så skickar jag det på posten imorgon.

Helt offtopic, men vilka fantastiska människor vi har här på 99! Nu blev jag glad.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-09 16:27
Ursprungligen av Capeman:

Helt offtopic, men vilka fantastiska människor vi har här på 99! Nu blev jag glad.

Japp. Jag också.

  • Medlem
  • 2011-08-08 20:11

Ny skärm? Hur mycket har du lagt ner på din Air totalt?

Om den nu kan boota och du kan använda den normalt efteråt kanske du kan testa att ta bort EFI-lösenordet inifrån OS X. På installations DVD:n ligger det ett program kallat "Firmware Password Utility". Det ska kunna köras även inne i OS X (normalt är från installations DVD:n). Det ligger i "/Volumes/Mac OS X Install DVD/Applications/Utilities".

  • Oregistrerad
  • 2011-08-08 23:18
Ursprungligen av suddgummi:

Om den nu kan boota och du kan använda den normalt efteråt kanske du kan testa att ta bort EFI-lösenordet inifrån OS X. På installations DVD:n ligger det ett program kallat "Firmware Password Utility". Det ska kunna köras även inne i OS X (normalt är från installations DVD:n). Det ligger i "/Volumes/Mac OS X Install DVD/Applications/Utilities".

Går det? Isåfall ska jag verkligen testa det.

Det är sånna här trådar som gör att jag aldrig köper mac begagnat!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är sånna här trådar som gör att jag aldrig köper mac begagnat!

Det är ingen fara alls att köpa begagnat, bara man får det till rätt pris tycker jag. Sen får man givetvis undersöka produkten ordentligt innan man ger säljaren köpeskillingen.
Om man spånar lite så skulle kanske en tråd skapas med bra-att-veta inför ett begagnat mac köp? Så kan Elajtenworld och vi andra som inte har några problem med att köpa begagnat dela med oss om tips inför köp. Typ som en lista att bocka av.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-12 01:34

Så. Nu har jag testat med HD´n i chassiet som Keptang var så vänlig att skicka mig. Det funkade tyvärr inget vidare

Hårddisken dök upp i skivverktyget men uppgavs vara 11.31gb stor, när jag var inloggad i OSX 10.6.7. Så jag pillade in min Leopardskiva och startade om datorn med den. Då uppgavs hd´n endast vara 10.5Gb i skivverktyg när datorn var uppstartad via skiva.

I båda lägena gick det inte att radera, kontrollera eller nåt alls med disken. Den påstod att "Posix" ej kunde "tilldela minne". och uppstartad via skiva så hette det att de var In/ut Error.

Så med andra ord är nog den hårddisken ganska rökt skule jag tro.

Så nu behöver jag ha tag i en "1,8" PATA ZIF" så billigt det bara är möjligt. Anledningen till att jag vill ha ihop datorn snabbt är för att min stackars lilla hund har fått en skada i ryggen och måste opereras så jag behöver pengar kvickt och denna månaden har inte varit nådig (timanställd, dålig månad).

Kan man hitta en sådan HD för typ 1-200kr? En liten då på 64-till 80Gb, kvittar om det är SSD eller HDD så länge den är: "1,8" PATA ZIF".

1-200 spänn blir nog svårt, SSD helt omöjligt, handlar helt klart om mer pengar. De är så pass ovanliga.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-12 01:55
Ursprungligen av Capeman:

1-200 spänn blir nog svårt, SSD helt omöjligt, handlar helt klart om mer pengar. De är så pass ovanliga.

Ok. Det var ju inte så bra. Har sett att det finns några som säljer diskar på blocket men de vet ju inte vad man snackar om när man frågar om det är P-ATA och ZIF-kontakt med 40 pinnar

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-08-12 13:43

Jag har precis köpt en på ebay, 330 kr inkl frakt från Hong Kong.... (Replace HS082HB FOR MACBOOK AIR REV.A 80GB HS08YHA NEW)

  • Oregistrerad
  • 2011-08-12 15:58
Ursprungligen av Kidde:

Jag har precis köpt en på ebay, 330 kr inkl frakt från Hong Kong.... (Replace HS082HB FOR MACBOOK AIR REV.A 80GB HS08YHA NEW)

Vad menar du med "precis"? Nu idag eller? för jag hittade också en sådan på ebay haha

Ska bara spara ihop 330kr nu så blir det säkert bra hehe

  • Medlem
  • 2011-08-12 21:42

Köp inte en hårddisk på ebay. Speciellt inte med din tur!

  • Oregistrerad
  • 2011-08-12 23:47
Ursprungligen av Dalle:

Köp inte en hårddisk på ebay. Speciellt inte med din tur!

Har tyvärr inget val

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-13 08:34
Ursprungligen av Elajtenworld:

Har tyvärr inget val

Jo, det har du visst. Här är dina val (förutsatt att ingen hållen en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att köpa på ebay):

1. Köpa billig skit på ebay, för att sen fortsätta beklaga dig här på forumet över hur dåligt det fungerar. Trots att vi avrått dig.
2. Bit ihop, spara pengar och sluta försöka göra "kap". Den enda du lurar är dig själv ... om och om igen.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-13 08:47
Ursprungligen av ibish:

Jo, det har du visst. Här är dina val (förutsatt att ingen hållen en pistol mot ditt huvud och tvingar dig att köpa på ebay):

1. Köpa billig skit på ebay, för att sen fortsätta beklaga dig här på forumet över hur dåligt det fungerar. Trots att vi avrått dig.
2. Bit ihop, spara pengar och sluta försöka göra "kap". Den enda du lurar är dig själv ... om och om igen.

Har inte tid att "spara pengar" till en hd med ett "bättre" märke. Förklarade det på sidan 2 i denna tråden varför det är akut. Alltså har jag inget val. Skulle en sådan hd packa ihop så lär det inte vara mitt problem i varje fall.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-08-13 14:29

Jo, och byta till en annan P-ATA-disk till den där datorn är en synnerligen temporär fix. Tyvärr är diskarna är urusel kvalitet och håller oftast inte mer än 3 år, sen är de kaputt.
DOCK! Det är samma disk i iPod classic, så du kan köpa en sån och slakta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-08-13 14:28

Nu talar jag med 120% säkerhet:
Det går att ta bort EFI-lösenordet även utan att ha ny bootdisk.
Då proceduren inte är offentlig tänker jag inte berätta den. Men jag kan säga så mycket som att om Kullander sa att du skulle byta logikkort så tycker jag du skall be dem läsa på lite först.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-30 19:46

Nu har jag fått den nya disken och installerade den via det externa hårddiskchassiet via min Mac Pro. Jag installerade OSX 10.5. Stoppade i disken i datorn och den startade upp.......tills det dök upp en blinkande mapp med ett frågetecken.

Såååå......går det att på något sätt installera osx 10.5 eller 10.6 eller rent av Lion, på den disken utan att datorn installerar det "för Mac Pro"? Alltså typ om den kan lägga in någon universalmapp eller så, så att datorn åtminstone startar upp så att man kan fixa resten därifrån?
kan man inte liksom lägga in "OS:et" som finns på OSX-skivorna (som gör att datorn kan starta upp) eller det skulle ej funka?

Kan jag kanske installera om hårddisken igen, fast via en MBP 13 2010 med C2D-processor? Då är ju några av komponenterna hyffsat lika de i min MBA? Min MP har ju helt andra delar så det kanske beror på det?

Ursprungligen av Elajtenworld:

..utan att datorn installerar det "för Mac Pro"?...

Den installerar inte ett speciellt system "för Mac Pro". Ett par exempel:
- Jag har använt ett 10.6-system från min Mac Pro på min MacBook Pro, och det var inga problem.
- På föreningen har jag tidigare flyttat ett 10.5-system från en PowerMac G4 till en Mac Mini G4 - inga problem där heller.

Här är ett par tips/frågor:

1. Provade du att starta upp från den disken på din Mac Pro - så att du vet om din installation faktiskt funkade - innan du flyttade disken?

2. Installerade du alla tillgängliga uppdateringar - upp till 10.5.8 - innan du flyttade över disken? Om du inte gjorde det så har du förmodligen 10.5.0, och din MBA kräver mer än så.
Om du har första modellen av MBA (januari 2008) så kräver den minst 10.5.1. Om du har nästa generation MBA (oktober 2008) så kräver den minst 10.5.5. (källa till systemversionerna: EveryMac.com)

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-30 20:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2. Installerade du alla tillgängliga uppdateringar - upp till 10.5.8 - innan du flyttade över disken? Om du inte gjorde det så har du förmodligen 10.5.0, och din MBA kräver mer än så. Om du har första modellen (januari 2008) så kräver den minst 10.5.1. Om du har nästa generation MBA (oktober 2008) så kräver den minst 10.5.5.

Exakt...

  • Oregistrerad
  • 2011-08-30 20:21

Ahaaaaa....thats the problem

Ok då får jag leta reda på min OSX 10.6 skiva istället........var fan har jag nu lagt den då?

Ok återkommer när jag testat detta istället.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Ok då får jag leta reda på min OSX 10.6 skiva istället...

Varför då?

Jag hade också valt 10.6 framför 10.5. Men du måste inte välja 10.6 pga det här problemet.

Flytta bara tillbaka disken till Mac Pro:n och installera uppdateringarna (upp till 10.5.8) där, sen kan du flytta disken till MBA igen och då ska det funka.

  • Oregistrerad
  • 2011-08-30 20:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför då?

Jag hade också valt 10.6 framför 10.5. Men du måste inte välja 10.6 pga det här problemet.

Flytta bara tillbaka disken till Mac Pro:n och installera uppdateringarna (upp till 10.5.8) där, sen kan du flytta disken till MBA igen och då ska det funka.

Nä men ska jag ändå klödda med det så kan jag lika gärna slänga in 10.6 istället. Har hittat skivan nu så jag ska bara starta om datorn.

Bevaka tråden