Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer ny version av Mac Mini 2011?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 16:25
Ursprungligen av Vassius:

Köp utan ssd då och sätt i en egen, alternativt vänta tills det kommer prisvärda externa Thunderbolt-chassin och kör en ssd i ett sånt.

Minin har numera vad jag förstått dubbla slotar för HDD så sätt in en SSD där HDD sitter nu och växla ordning på dem. Dock är det ett helvete att byta hårddisk på minin då du mer eller mindre måste ta bort allt på den.

  • Medlem
  • 2011-07-23 16:35
Ursprungligen av 20hz:

Minin har numera vad jag förstått dubbla slotar för HDD

Helt korrekt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-23 16:46
Ursprungligen av 20hz:

Minin har numera vad jag förstått dubbla slotar för HDD så sätt in en SSD där HDD sitter nu och växla ordning på dem. Dock är det ett helvete att byta hårddisk på minin då du mer eller mindre måste ta bort allt på den.

Tänk på att det är ingen normal SATA-anslutning till logikkortet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-23 22:42

Hur stor är skillnaden mellan i5 och i7? Båda i minin är väl dual eller?

  • Medlem
  • 2011-07-23 22:50

Ingen större skillnad när det gäller vanliga mini, servermodellen är en quad core i7.

  • Medlem
  • 2011-07-26 07:35

Arrgh!

Jag som vill bestalla. Vill ha Quad-Core OCH ATI grafik... inte antingen eller... Da kan jag ju nastan valja i5... snyft...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-26 08:42

Väntar på en MM i5 2.5Ghz från AppleStore som ska stå som HTPC. Den passerade Liege inatt. Blev några tusenlappar mer än att köpa en liten ION låda men lite ska det svida.

Ska bli att stoppa i en 64GB SSD som systemdisk när det går att fåtag i SATA anslutningskabel mot Logikkortet. Ska även beställa 2x4GB 1333Mhz CorsairVS minne till humana priset av dryga 600kr

Kom på att jag har en 2TB Lacie disk med Firewire 800, någon som har tips på hur man kan dela ut diskytan för att kunna köra Timemachine från min MBP till Mac Minin utan att installera Lion Server?

Ursprungligen av elov:

Väntar på en MM i5 2.5Ghz från AppleStore som ska stå som HTPC. Den passerade Liege inatt. Blev några tusenlappar mer än att köpa en liten ION låda men lite ska det svida.

Ska bli att stoppa i en 64GB SSD som systemdisk när det går att fåtag i SATA anslutningskabel mot Logikkortet. Ska även beställa 2x4GB 1333Mhz CorsairVS minne till humana priset av dryga 600kr

Kom på att jag har en 2TB Lacie disk med Firewire 800, någon som har tips på hur man kan dela ut diskytan för att kunna köra Timemachine från min MBP till Mac Minin utan att installera Lion Server?

Du bara delar ut den som vilken disk som helst. Behöver inte göra något speciellt bara för att du ska köra Time Machine mot den.

Ursprungligen av elov:

Ska bli att stoppa i en 64GB SSD som systemdisk när det går att fåtag i SATA anslutningskabel mot Logikkortet.

Borde inte en Apple Retailer kunna fixa det? Om man kan beställa en Mini Server med två diskar bör kabeln tillverkas redan .. om man köper installationen av försäljaren kanske man kan få tag i en kabel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-09 13:32

@ elov

Jag hittar denna länk:
922-9560 Apple Mac Mini Server (Mid 2010) Bottom Hard Drive Server Flex Cable

Det finns säkert att få tag på denna kabel i vårt avlånga land men sitter på jobbet nu och hinner inte riktigt med att ta på mig detektivmössan nu. Någon annan som vet?

Ursprungligen av Freddie:

@ elov

Jag hittar denna länk:
922-9560 Apple Mac Mini Server (Mid 2010) Bottom Hard Drive Server Flex Cable

Det finns säkert att få tag på denna kabel i vårt avlånga land men sitter på jobbet nu och hinner inte riktigt med att ta på mig detektivmössan nu. Någon annan som vet?

Jag har försökt få tag i Macoteket men de svarar inte på mitt mail ...
Det är väl inga problem att beställa utomlands - den där kabeln borde gå att skicka i ett vanligt brev.

Jag har skickat en förfrågan till företaget som du länkade till ovan angående kabeln. Frågar om de känner till om den passar 2011 års mini samt vad det kostar att skicka till Sverige via brev.

Senast redigerat 2011-08-09 17:00
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-08 17:24

Funderar på att köpa en mac mini när jag reser till USA senare i höst. Skulle dock gärna vilja ha det bekräftat att man kan spela upp en DVD på den genom att på något sätt fjärrmontera tex en iMac's dvdspelare över nätverket? Hur funkar detta egentligen?

Ursprungligen av dow:

Funderar på att köpa en mac mini när jag reser till USA senare i höst. Skulle dock gärna vilja ha det bekräftat att man kan spela upp en DVD på den genom att på något sätt fjärrmontera tex en iMac's dvdspelare över nätverket? Hur funkar detta egentligen?

Varför inte köpa den gamla versionen? För lite kräm i den?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-09 07:17
Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför inte köpa den gamla versionen? För lite kräm i den?

Det tror jag inte, men den kan bli klurig att få tag på

Det jag är mest fundersam över är hur det hela fungerar. Om man läser en monterad enhet över nätverket eller om det är en skärmbild som skickas över. Det senare brukar fungera sämre vid uppspelning, och låser samtidigt båda datorerna. Någon som vet?

Ursprungligen av dow:

Funderar på att köpa en mac mini när jag reser till USA senare i höst. Skulle dock gärna vilja ha det bekräftat att man kan spela upp en DVD på den genom att på något sätt fjärrmontera tex en iMac's dvdspelare över nätverket? Hur funkar detta egentligen?

I instruktionsboken till min Mini -11 står det att man kan fjärrmontera en dvd och strömma innehållet över nätverk.
Det tolkar jag som att det är rå data och ingen bild man strömmar.

Om ingen har ett mer definitivt svar kan jag testa i kväll när jag kommit hem från jobbet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-09 12:50

Vore kalas, stort tack!

Ursprungligen av dow:

Vore kalas, stort tack!

Jääklar.. jag skrev ett långt inlägg så råkade jag ta bort det när jag skulle skicka ...

Kort sagt: Det funkar att strömma en DVD över trådlöst nätverk utan det minsta hack.
Problemet är bara att skivan syns som en ren dataskiva och man får veta vilken fil som startar DVD'n och sedan dra den till Plex. På så vis startar filmen och spelar utan problem - trådlöst nätverk till trots.
Enda problemet förutom det osmidiga handhavandet är att jag inte kunde få till det med upplösningen. Helskärm blev den upplösning jag har på datorn som DVD'n strömmades ifrån - om det inte var en ren slump att det var samma. I vanliga fall har jag full hd-upplösning när jag spelar en fil från Mac Minin direkt.

Hårdvaran jag har testat med är:
MacBook Pro -10 Snow Leopard.
Mac Mini -11 Lion.
USB ljudkort.
Panasonic full hd tv.
Trådlöst nätverk via Airport Express.

Jag vet inte om det finns någon lösning på det osmidiga och lågupplösta resultatet jag fick men att strömma en skiva gick iaf.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-09 17:12
Ursprungligen av kenta777:

Jääklar.. jag skrev ett långt inlägg så råkade jag ta bort det när jag skulle skicka ...

Kort sagt: Det funkar att strömma en DVD över trådlöst nätverk utan det minsta hack.
Problemet är bara att skivan syns som en ren dataskiva och man får veta vilken fil som startar DVD'n och sedan dra den till Plex. På så vis startar filmen och spelar utan problem - trådlöst nätverk till trots.
Enda problemet förutom det osmidiga handhavandet är att jag inte kunde få till det med upplösningen. Helskärm blev den upplösning jag har på datorn som DVD'n strömmades ifrån - om det inte var en ren slump att det var samma. I vanliga fall har jag full hd-upplösning när jag spelar en fil från Mac Minin direkt.

[...]
Jag vet inte om det finns någon lösning på det osmidiga och lågupplösta resultatet jag fick men att strömma en skiva gick iaf.

Utmärkt, tack för testet. Det viktigaste är väl att det öht fungerar, och att det inte hackar, så kan man alltid polera till detaljerna senare!
Då blir det en mac mini 2011 för mig också!

Bevaka tråden