Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac router i nätverk ger störning?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-03-08 09:11
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror ni tänker fel. Ni får helt enkelt försöka komma sams med era befintliga tekniker eller köra över dom via någon person högre upp på stegen.

Jag tror man får tänka så här istället: Antingen slänger de ihop en enkel men oelegant lösning med en liten ansträngning och får den att funka hyfsat ganska snabbt, eller så försöker de komma överens med IT och får till en bättre lösning som kräver en större insats (läs: dyrare) som blir klar om ett år eller så.

Om jag var lärare och ville använda datorer i undervisningen vet jag vad jag skulle välja...

Airporten har vi nu skippat eftersom "vi inte fick ha den tillsammans med de andra trådlösa routrarna".
Men vi kan ju koppla upp oss direkt mot servern via det inbyggda trådlösa.

Ja, det blir ett för surf och ett för server vilket ju kan tyckas knepigt men som jag skrev kontaktar man bara servern vid särskilda behov. Det blir när man ska hämta gemensamma filer och när man ska göra extra backup (kanske en gång per vecka). Normalfallet är att man är ansluten till internet.

Att "vi tänker fel" säer mig ingenting. Hur tänker vi fel och hur menar du att vi ska lösa detta på annat sätt?

Vi har i flera ÅR försökt få dem att se till att detta ska fungera för oss med befintliga datorer. Undervisningen håller på att haverera och vi har inte tid att vänta på fler experimentlösningar. Vi måste göra något själva nu.

Grundtanken med självständiga öar som är förbundna med varandra är ur redundans synpunkt en mycket bra idé. Men ur ekonomiskt synpunkt en dålig idé om man har begränsade resurser.

Jag skulle troligen be IT-avdelningen lägga upp en egen VLAN för mac användare i det befintliga nätet. Då kan man minimera störningarna och man kan ha en central mac server som ligger i samma VLAN som klassrummens macanvändarna.

Vill man gå längre kan varje klass ha ett eget VLAN.

Den idén är inte lika bra ur redundans synpunkt, men ur ekonomiskt synpunkt en bättre idé, då man utnyttjar befintlig utrustning.

Sirugo, prata med IT-avdelningen om de kan skapa ett eget VLAN för Macanvändarna alternativt ett eget VLAN för varje klass (Obs, om ni väljer den senare lösningen måste ni ha en separat VLAN för centrala servern som gör att varje klass kan komma åt den - klasserna ser inte varandra men kan gå ut på internet) med tillgång till internet. Resten sköter ni macanvändarna. Då blir IT-avdelningen inte lika inbladade som tidigare, men de ansvarar fortfarande för att nätet fungerar.

Tack för svar.
Ska framföra detta som förslag.
Men risken är ju att även detta kommer att ta tid och krångla.
Vi känner oss verkligen ärrade av alla nybyggen man lovat ska fungera.
Det är därför vi försöker koppla loss oss, åtminstone i början.
Sedan kan vi ju närma oss deras idéer långsamt igen och dra oss tillbaka om det börjar fungera sämre.

Ville bara berätta hur detta äventyr slutade. Det blev ett antiklimax som säger allt om hur och varför vi haft det som vi haft det i många år:

Jag skrev så här till driftchefen, med hopp om att få ett svar:

Hej!

Turerna har varit många och jag vet inte exakt vem som uttryckt vad angående Mac-datorerna som nu ska köpas in.

Men vid något tillfälle har det framkommit att ni på IT-enheten anser att en Mac-router inte får kopplas in i befintligt nätverk eftersom det kan orsaka 'störningar' i befintlig nätverkstrafik. Jag vet inte vad som menas med detta, dvs om det handlar om den trådlösa trafiken eller den som går i kablarna.

Vi har ju inte behov av att koppla in någon router som läget är nu, men eftersom annan expertis jag pratat med inte alls förstår vilken typ av störningar detta kan vara, så skulle jag vilja ha en utförlig förklaring till detta och gärna med exempel eller styrkt med fakta från någon trovärdig källa.

- - -

Ganska snabbt fick jag ett svar:

Hej ***!
Jag ska se till att du får ett svar på din fråga vad det gäller Mac-routern.
Återkommer.
.
Med vänlig hälsning
***

- - -

Efter en stund kom så detta... misstag...
Ett meddelande som skickades till IT-tenikern ***... men som också kom till mig...

Hallo ***!
.
Vet att detta är en "icke-fråga" men kan du ge ett vettigt svar så vore det bra. Då kanske vi kan få tyst på honom för en stund i alla fall...
.
Maila över det till mig innan du skickar så ska jag lägga till lite text också.
.
Hälsar ***

- - -

Ja... vad ska man säga?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 19:13

Jag tycker faktiskt ärligt talat att det vore bättre om personer som lägger arbetstid på att bedriva privatspaning och ett ett privatkrig på att övertyga saker som inte går igenom att dom får sparken.

Vet fd. kollegor som lagt ner veckor på att försöka få igenom en V70 med extrapaket och extrapaket gå igenom trots att det "bara" ligger 50.000 över x antal basbelopp.. suck

Det var ju ett enormt intellektuellt och konstruktivt inlägg, studiox.
Om du visste vilka problem vi haft i flera år kanske du hade haft en annan åsikt.
Vad vet jag?
Eller kan du allt om allt, du också?

Ursprungligen av sirugo:

Det var ju ett enormt intellektuellt och konstruktivt inlägg, studiox.
Om du visste vilka problem vi haft i flera år kanske du hade haft en annan åsikt.
Vad vet jag?
Eller kan du allt om allt, du också?

Jag tror Studiox yrkar bifall till din sida av saken. men jag kan ha fel.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 21:43
Ursprungligen av sirugo:

Det var ju ett enormt intellektuellt och konstruktivt inlägg, studiox.

Tack

Ursprungligen av sirugo:

Om du visste vilka problem vi haft i flera år kanske du hade haft en annan åsikt.
Vad vet jag?
Eller kan du allt om allt, du också?

Nejdå, jag vet absolut inte alls, långt ifrån. Men att "experimentera" med mina skattepengar genom att köpa 70 macar låter inte speciellt smart, oavsett. Och jag är inte ute efter att starta en diskussion här, detta är min åsikt, och du har en annan, så jag låter det vara där.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 19:28

Det är märkligt att blandade miljöer fungerar utmärkt på universitet med 10.000-tals användare men är helt otänkbara på mindre skolor. Min gissning är att det är kvaliteten på IT-personalen som skiljer i kombination med att universitetsfolket ställer mer krav, en forskare som drar hem ett anslag på 20 miljoner accepterar nog inte att inte själv få välja vilken dator han/hon ska använda.

Spar konversationen med den muppen. Medela ngn ännu högre upp att det finns folk i organisationen som bedriver privata krig med kommunens pengar, bifoga hans mail som bilaga.

Gör de livet surt för dig, gör det tillbaka.

Du verkar ju inte ha ngt för att vara snäll som det verkar.

Ursprungligen av Goflorp:

Spar konversationen med den muppen. Medela ngn ännu högre upp att det finns folk i organisationen som bedriver privata krig med kommunens pengar, bifoga hans mail som bilaga.

Gör de livet surt för dig, gör det tillbaka.

Du verkar ju inte ha ngt för att vara snäll som det verkar.

Har gjort det redan. Vi får väl se vad som händer.
Det jag har ägnat mig åt är inte 'privatkrig'. Det har handlat om att kunna få en situation som är tillräckligt bra för att vi sa få underlag att sätta betyg på eleverna. Om våra elever försvinner förlorarbåde vi och IT-enheten sina jobb så det finns ett visst intresse för dem att bry sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 01:04

Jag tror du kan lägga till ett eller flera argument till för att välja en MAC - lösning.

Det viktigaste är effektiviteten i MAC OS X - och användargränssnittet som spar tid och blir effektivare att jobba med, samt enklare att lära sig använda.
Det andra är driftsäkerheten. Sen 10.4 har jag själv bara haft ett fåtal "hängningar", i flesta fallen kan det bero på mig (dubbla processer samtidigt).

På min PC däremot, minst en "strul" i veckan. Och alla virusvaktande program - som minskar speeden med kvadraten.

Vad jag försöker säga är att du kan peka på att MAC bidrar till effektivare undervisning, och att det är välmotiverat argument ur budgetperspektiv eftersom det bidrar till bättre utbildning - vilket vi aldrig ska "spara bort".

Nu har vi kört exakt detta i över en månad och helt problemfritt med undantag för två datorer (av 70) som behövt repareras av olika anledningar. Eleverna har installerat precis vad de vill vad gäller spel och programvara och verkar väldigt nöjda. Plötsligt kan man undervisa när lektionerna börjar och inte 30 minuter senare (eller inte alls) som det var förut.

Grattis. Bra jobbat.

Ursprungligen av sirugo:

Nu har vi kört exakt detta i över en månad och helt problemfritt med undantag för två datorer (av 70) som behövt repareras av olika anledningar. Eleverna har installerat precis vad de vill vad gäller spel och programvara och verkar väldigt nöjda. Plötsligt kan man undervisa när lektionerna börjar och inte 30 minuter senare (eller inte alls) som det var förut.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-06 23:32

Gratulerar! Tack för att du kämpar för eleverna, och inte bara gett upp. Det är nåt man undrar om det fortfarande förekom i svenska skolan, efter Maciej Zarembas artikelserie i DN härom sistens...
Hur gick det för IT-chefen som var inkompetent nog att maila dig sina stridsplaner? Känns som färdigskrivet manus till en tv-serie, nästan...

Den chefen finns ingen anledning att kommunicera med.
Då stör jag för mycket i hans/hennes arbete med att vända den attityd han/hon varit med om att bygga upp och stödja i sin verksamhet.

Och... jag ger aldrig upp.

Kul att ni fick igång projektet! Får man fråga hur uppbyggnad blev?

Grattis till framgången.

En IT-chef som inte ser till lärarnas och elevernas bästa, bör lämna jobbet till en annan som verkligen tar ansvar och engagerar sig i att lärarna och elever får en pålitig, driftsäker och lättanvänd koncept i deras arbetsmiljö.

Bra att du, sirugo, kämpade för en bättre arbetsmiljö. Det har lönat sig!

Senast redigerat 2011-05-08 00:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-07 22:53

bra kämpat - hoppas segerns sötma smakar x-tra braO:-)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-05-08 05:31

Har ni försökt med politikerna i skolnämden (om det är kommunalt) och få dom insatta. Vad ni behöver är en separat tekniker som får mandat att kolla erat nätverk och sen integrera Macarna i det. När du säger att skolans nät inte fungerar så menar du säkert Novell-servern(dos eller linux) och dess samarbete med windowsklienter. Det verkliga nätverket runt om i skolan funkar säkert och lämpar sig då bra som bärare för era Mac också.

Tydligt är att ITenheten saknar kompetens och bör föryngras och det kan behövas mediadrev eller liknande för en kommun ska vakna.

Om någon undrar:

Snart ett år senare och verksamheten flyter helt problemfritt.
Detta läsår har vi kunnat fokusera på undervisningen, inte på att se till att datorerna funkar innan undervisningen kan börja.

Ursprungligen av sirugo:

Om någon undrar:

Snart ett år senare och verksamheten flyter helt problemfritt.
Detta läsår har vi kunnat fokusera på undervisningen, inte på att se till att datorerna funkar innan undervisningen kan börja.

Skulle med glädje läsa en artikel på IDG om "Skolan där all IT fungerar problemfritt - och där barnen kan skriva med penna&papper"
Kontakta dem, Leijon är en trevlig kille, Müller en trevlig tjej.....

Använder ni iPad med? *nyfiken*

Bevaka tråden