Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion, SSD och TRIM

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 09:57
Ursprungligen av studiox:

Ska kolla lite på jobbet, har nyare SSD diskar där med TRIM. Får se vad lion säger där.

Om du har tid och ork, kolla om du får olika resultat med Snow Leopard och Lion.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 00:34
Ursprungligen av pesc:

Nu kanske jag pratar i nattmössan, men anger inte denna skärmdump (som kopierats i otaliga TRIM-rapporter över nätet) att det ärSSD-devicet som har TRIM-stöd. Inte nödvändigtvis att Lion har det???

Kan någon med Snow Leopard och en (Apple?) SSD ta upp samma dialogruta? Jag har för mig att TRIM info visas även där? (Har ingen SSD själv.)

Hoppas jag har fel...

Naje du har delvis rätt Den visar faktiskt TRIM, men påpekar att stödet inte finns. Jag tror faktiskt inte jag sett det förut (när jag installerade min SSD) - möjligt att det tillkom vid en uppdatering. Denna SSD har inte TRIM då jag inte orkat uppgradera firmware (Eller vågat kanske).

Det kan man genom att se alla som har Lion med SSD och se hur många som har problem.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 15:50
Ursprungligen av Hunter78:

Det kan man genom att se alla som har Lion med SSD och se hur många som har problem.

Du har inte tänk på Lion inte kommer släppas förrän om 6 månader och att man hinner skriva en hel del förbättringar under den tiden?

Ovanstående 33 inlägg har brutits ut från den här tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion.html

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-01 13:37

OCZs SSD som har stöd för TRIM rapporteras som NEJ under TRIM-stöd i Lion. Jag har pratat med OCZ om detta och de har inte fått någon som helst info från Apple ang support av SSD. Och då har endå OCZ fått komma till Apple Campus för att testa deras nuvarande SSDs med olika Macar. Uppenbarligen fick de inte se eller testa Lion..:)

Supporten på OCZs forum tror dock att stödet finns i Lion men att det är några .kext som styr vilka som rapporterar/använder TRIM.

Man kan kolla varvtalet har jag hört. SSDer ger -1 som svar.

Var och hur kan vanliga människor veta vilka märken av SSD-Disk som kommer att få stöd i färdiga versionen av OS X Lion (10.7)?

Ursprungligen av Hunter78:

Var och hur kan vanliga människor veta vilka märken av SSD-Disk som kommer att få stöd i färdiga versionen av OS X Lion (10.7)?

Jag skulle tro att TRIM-stödet i Lion är kompatibelt med alla SSD som stödjer TRIM.

När jag kollar i min alldeles nya MBP så står det TRIM-stöd: ja. Datorn är levererad med SSD från Apple.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 11:22
Ursprungligen av Per Fogelberg:

När jag kollar i min alldeles nya MBP så står det TRIM-stöd: ja. Datorn är levererad med SSD från Apple.

Kör du 10.6?

Ursprungligen av studiox:

Kör du 10.6?

Om datorn är ny kör den en speciell byggnation av 10.6.6, tydligen 10J3210 jämfört med den 10J567 som alla andra har.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 12:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om datorn är ny kör den en speciell byggnation av 10.6.6, tydligen 10J3210 jämfört med den 10J567 som alla andra har.

Absolut, men eftersom tråden handlade om Lion fanns ju en möjlighet att det var just detta du körde. Den builden som du har ska tydligen ha SSD stöd inbyggt.

Ingen av mina fyra SSD diskar säger att dom har stöd för TRIM, varken i 10.6 eller 10.7. Detta är lite konstigt faktiskt.

Ursprungligen av studiox:

Kör du 10.6?

Det är Version 10.6.6 och bygge 10J3210 i datorn.

Det kan man hoppas på för i betan så har stödet inte funnits med.

Jag har varken den speciella 10.6.6 eller Lion.

De kanske släpper TRIM-stöd till en begränsad skara (de som köpt ny Macbook pro), för lite feedback innan funktionaliteten läggs till i både 10.6.7 och Lion.

Vi får väl se.

Vågar man och vad vinner man. Kollade min prestanda mot en över ett år gammal disk - 10% (typ 126 -> 116 MB/S)....

Här hur man kickar igång T.R.I.M...

http://www.hardmac.com/news/2011/03/25/how-to-activate-trim-on-any-ssd

/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 12:10
Ursprungligen av jonte0:

Hjälp!

Det där skulle jag aldrig våga.

Jag har fortfarande inte sett något trovärdig information att HFS+ (i Lion eller Snow Leopard) skickar TRIM-kommandon till SSD. Om någon annan tror det, svara gärna med en länk.

Hur vet vi att rutan som säger "TRIM-stöd: Ja" inte bara anger att OS X detekterat att SSDn kan ta emot TRIM-kommandon?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-26 20:31
Ursprungligen av jonte0:

Vågar man och vad vinner man. Kollade min prestanda mot en över ett år gammal disk - 10% (typ 126 -> 116 MB/S)....

Här hur man kickar igång T.R.I.M...

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - How to activate TRIM on any SSD

/

Lite intressant att INGEN verkligen kunnat bekräfta:

Vilka mac kontrollers som har detta stöd
Vilka drivrutiner till dessa kontrollers som har detta stöd
Vilka HFS drivrutiner som har detta stöd
Vilket OS som har detta stöd (build)

Finns så många geeks ute där men ingen verkar faktiskt exakt veta om det fungerar eller inte..

Trim = ja.. verligen trim? Kommenterat i comments: http://forum.hardmac.com/index.php?s=&showtopic=10020&view=findpost&p=18040

Men jag har bara ett 10%igt tapp så jag skiter i detta för närvarande - men laddade ner hex editorn för att känna om jag var mentalt redo

/

  • Oregistrerad
  • 2011-03-27 12:37

Det är ju exakt samma sak

groths.org

Senast redigerat 2011-03-27 18:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-27 10:08

Jag ser inga insikter.

Igen, varför skulle denna manöver vara bättre än att jag tar en skärmdump på en statusruta som säger att TRIM är avstängt och sedan ändrar NO till YES i photoshop?

Fördelen med photoshop är ju att jag inte riskerar att göra min Mac obootbar (vilket är en reell risk om man läser kommentarerna).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-21 00:43

Hur ligger landet med TRIM nu när Lion är ute?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 09:47

Jag har kört Trim Enabler, och det ser ut att fungera utan problem.
Dock kan jag inte testa hastigheten då XBench inte fungerar ordentligt längre (jag har kört med XBench med och utan SSD resp. med 4GB/8GB RAM).

Intel X25 160GB

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-21 14:38
Ursprungligen av mattiL:

Jag har kört Trim Enabler, och det ser ut att fungera utan problem.
Dock kan jag inte testa hastigheten då XBench inte fungerar ordentligt längre (jag har kört med XBench med och utan SSD resp. med 4GB/8GB RAM).

Intel X25 160GB

Skall inte TRIM fungera native i Lion. Det var främst det jag tänkte på.

Ursprungligen av planB:

Skall inte TRIM fungera native i Lion. Det var främst det jag tänkte på.

TRIM får du bara om du har en av de SSDer som kommer förmonterade, eller om du hackar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-07-24 10:27

Jag har också kört in Trim enabler i Lion, har inte heller benchmarkat eller så, men det står Trim Support Yes och allt verkar fungera bra.
Corsair Force 120GB i Macbook 2010.

Körde Trim Enabler 1.2 igår och det verkar fungera bra. Står TRIM Ja i om datorn och Xbench disc testet har gått upp lite grand.
Ganska varierande dock, pendlar mellan 265 och 285 poäng beroende på vilket humör datorn är på...

Bevaka tråden