Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriöst webhotell?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag beklagar att du känner ett sådant enormt behov av att hävda att du har rätt, att vi är oseriösa, att jag inte kan min bransch och liknande förolämpningar, trots att jag har bett dig sluta med det.

Jag anser inte att jag som sponsor av 99Mac i ett år har gjort mig förtjänt av forlämpande tillmälen av dig och har därmed bett admin att radera dina inlägg och stänga av dig.

Tills dess kanske du kan berätta lite om var definitionen av seriositet i webbhotellbranschen som du hävdar stenhårt är allmänt accepterad. Var kan jag hitta det?

Du kanske också kan berätta om hur länge du drivit webhotell och på vilka operativsystem och hur gammal du är (din blog säger 25, själv är jag 37) och vad webbhotellet heter, så att jag kan kika på er webbsida.

Sedan kanske du också kan backa upp ditt påstående att de företag som erbjuder webhotell för 12:-/månad inte använder Cpanel eller något liknande för att spara kostnader genom lägga administrationen i händerna på kunderna istället, då en webserver med C-panel och tex Linux är en av det yttersta fåtal sätt man kan få ner kostnaderna i verksamheten. Något som du säkert kan på dina fem fingrar med din erfarenhet i branschen (som du förresten inte kan stava till.)

Jag anser att du med dina upprepade förolämpningar har gått långt över gränsen för vad som är accepterat beteende i en debatt och återigen så ber jag dig sluta med detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-23 23:03
Ursprungligen av Taz_1999:

Jag beklagar att du känner ett sådant enormt behov av att hävda att du har rätt, att vi är oseriösa, att jag inte kan min bransch och liknande förolämpningar, trots att jag har bett dig sluta med det.

Jag tänker inte fråga dig om lov innan jag uttrycker mina åsikter, varken nu eller i fortsättningen. Jag anser fortfarande att om ett s.k. webbhotell inte har webbhotellandet som sin huvudsakliga sysselsättning så är de inte seriösa i den verksamheten, dock är det mycket möjligt att de är seriösa inom någon annan verksamhet; tex drift, utveckling, systemintegration, bärplockning, etc, whatever. Jag tycker så, och jag är rädd att du får lära dig leva med det.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag anser inte att jag som sponsor av 99Mac i ett år har gjort mig förtjänt av forlämpande tillmälen av dig och har därmed bett admin att radera dina inlägg och stänga av dig.

Om det är mot reglerna att ha en egen uppfattning här så borde jag absolut stängas av, för det är jag helt klart skyldig till. Jag har dock aldrig hävdat något om ditt företag, främst p.g.a. att jag inte vet vilket företag det är, och jag bryr mig inte så mycket heller, faktiskt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Tills dess kanske du kan berätta lite om var definitionen av seriositet i webbhotellbranschen som du hävdar stenhårt är allmänt accepterad. Var kan jag hitta det?

Du snackar i nattmössan. Jag har aldrig påstått att mina åsikter "stenhårt" är "allmänt accepterad" som någon slags norm. Dina åsikter är dina åsikter, mina åsikter är mina åsikter. Jag tycker det jag tycker, inte det du tycker att jag ska tycka. Begrips?

Ursprungligen av Taz_1999:

Du kanske också kan berätta om hur länge du drivit webhotell och på vilka operativsystem och hur gammal du är (din blog säger 25, själv är jag 37) och vad webbhotellet heter, så att jag kan kika på er webbsida.

När påstod jag att jag driver webbhotell? Jag har gjort det, men mest som en inte-särskilt-seriös bisyssla. Vi hade inte ens en kontrollpanel. Vår främsta verksamhet var att utveckla kundanpassade webblösningar, t.ex. content management, intranät, typ. Jag förstår dock inte hur det möjligtvis kan vara relevant? Måste man själv driva ett webbhotell för att kunna ha insikt om det? Måste man vara politiker för att kunna vara insatt i eller ha åsikter om politik? Själv tycker jag att ditt resonemang börjar närma sig dagisnivå nu.

Ursprungligen av Taz_1999:

Sedan kanske du också kan backa upp ditt påstående att de företag som erbjuder webhotell för 12:-/månad inte använder Cpanel eller något liknande för att spara kostnader genom lägga administrationen i händerna på kunderna istället, då en webserver med C-panel och tex Linux är en av det yttersta fåtal sätt man kan få ner kostnaderna i verksamheten. Något som du säkert kan på dina fem fingrar med din erfarenhet i branschen (som du förresten inte kan stava till.)

Jag har aldrig påstått något liknande, någonsin. Lustigt att du sjunkit till så låg nivå att du börjar klaga på stavfel, jag tolkar det som att du börjar inse att du snackar strunt.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag anser att du med dina upprepade förolämpningar har gått långt över gränsen för vad som är accepterat beteende i en debatt och återigen så ber jag dig sluta med detta.

Du har flera gånger insinuerat att det _bara_ är 12:-/månadshotell som erbjuder Cpanel (eller ett alternativ). Det stämmer inte. Du har fel, väldigt fel.

Själv har du påstått att jag med "min bakgrund" och tydligen otillräckliga ålder inte begriper mig på svåra saker som systemintegration, affärsnytta, etc, trots att du inte har en aning om vem jag är, vad jag har för bakgrund, kompetens eller erfarenheter. Därtill har du försökt trycka på mig åsikter som jag själv aldrig stått för och bett admin stänga av mig för att du inte gillar mina åsikter. Jag anser mig inte behöva lyssna på ett ord av vad du säger vad gäller "gränsen för accepterat beteende i en debatt".

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag anser inte att jag som sponsor av 99Mac i ett år har gjort mig förtjänt av forlämpande tillmälen av dig och har därmed bett admin att radera dina inlägg och stänga av dig.

Ett inte speciellt "seriöst" uttalande. Hoppas andra sponsorer inte ens tänker i närheten av de banorna.

Såså, nu tar vi det lilla lugnan här. Alla har vi olika åsikter, uppfattningar, förväntingar och upplevelser av olika saker. Att vi tycker olika är naturligt, skulle vi tycka lika skulle det ju inte var någon mening med att ha ett diskussionsforum. Men personliga påhopp hör givetvis inte hemma i argumentationen. Försök att hålla inläggen på en saklig nivå, utan att trampa andra individer på fötterna. Ingen kommer att stängas av, men jag föreslår att vi gräver ner stridsyxorna.

/M

Coolt! jag såg precis att 99mac har en funktion för att skicka privata meddelanden till varandra så att alla andra slipper läsa dem! Verkar väldigt användbart.

ahem, ska vi inte i egenskap av de professionella användare vi påstår oss vara försöka hålla diskussionen på en saklig och vettig nivå? Alla kan vi väl skriva saker som kan missuppfattas, men det är väl trots allt inte värre än att vi kan acceptera detta utan att ty till personliga påhopp?
Om man nu tycker om sådant, så finns det som capojava säger en utmärkt PM funktion för sådant, vilket detta borde ha hamnat i.

Skärpning nu!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-08-24 00:12

Jag har mailat med admin Martin ovan; han har sagt att han inte tycker att jag sagt något direkt stötande. För min del är diskussionen med signaturen "Taz" avslutad, dock diskuterar jag gärna fortättningsvis olika webbhotell, och vad ett seriöst webbhotell innefattar, med er andra.

  • Medlem
  • 2004-08-26 11:55

Det var mycket ovidkommande att läsa i den här tråden...

Själv har jag registrerat domäner hos http://www.mydomain.com (USD 8.50 för .com, .net och .org)
och lagt dem hos http://www.surftown.se som använder C-panel men jag har inte haft någon anledning att klaga på deras service om man inte har så stora krav men man kan väl inte heller ställa några stora krav för 12 kr/mån.

Ursprungligen av Ulf A:

Själv har jag registrerat domäner hos http://www.mydomain.com (USD 8.50 för .com, .net och .org) och lagt dem hos http://www.surftown.se som använder C-panel men jag har inte haft någon anledning att klaga på deras service om man inte har så stora krav men man kan väl inte heller ställa några stora krav för 12 kr/mån.

De ger i alla fall klara besked på några viktiga punkter: antal domäner samt subdomäner. Däremot var det dåligt med stöd för databaser och PHP. Då ska man anta att det inte finns, eller hur?

Där tycker jag det svåraste är, att läsa mellan raderna vad det är man inte kan göra. I mina första försök till egna domäner kände jag mig direkt lurad. Allt jag egentligen ville ha var DNS-pekning på en sida som redan fanns. Vad jag fick var en sida på leveratörens server med min egen sida i en ram, jätteklumpigt. En service som gör kunden besviken är inte bra!

  • Medlem
  • 2004-08-26 14:59
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

De ger i alla fall klara besked på några viktiga punkter: antal domäner samt subdomäner. Däremot var det dåligt med stöd för databaser och PHP. Då ska man anta att det inte finns, eller hur?

Där tycker jag det svåraste är, att läsa mellan raderna vad det är man inte kan göra. I mina första försök till egna domäner kände jag mig direkt lurad. Allt jag egentligen ville ha var DNS-pekning på en sida som redan fanns. Vad jag fick var en sida på leveratörens server med min egen sida i en ram, jätteklumpigt. En service som gör kunden besviken är inte bra!

Jodå, Surftown erbjuder databas, både MySQL och PGSQL.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 17:29
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

...Allt jag egentligen ville ha var DNS-pekning på en sida som redan fanns. ...

http://www.space2u.se har en DNS-tjänst, 16 kr/mån tror jag det kostar...

Ursprungligen av HL:

http://www.space2u.se har en DNS-tjänst, 16 kr/mån tror jag det kostar...

zoneedit.com har gratis DNS-tjänst. Funkar mycket bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 09:23

Varning för Loopia som webhotell!

Först och främst vill jag säga att jag inte har något att klaga på hos Loopia vad gäller själva webhotelltjänsten. Det jag tycker är orimligt är hur det går till att säga upp sitt abonemang. Jag vet, jag borde läst det finstilta lite mer noggrant. Alla ni som har Loopia: Säger ni inte upp tjänsten minst 90 dagar innan den löper ut så får ni vackert betala hela nästa period också. I mitt fall visste jag inte 3 månader (2004-06-10) innan att jag inte behövde webhotellet längre.

"3.3 En skriftlig uppsägning skall vara Loopia tillhanda minst 90 dagar innan dess att innevarande abonnemangsperiod löper ut. Om en uppsägning inte inkommer inom denna tid så löper abonnemanget vidare enligt föregående abonnemangsperiods längd. Uppsägning ska göras via brev eller fax med hjälp av uppsägningsblankett som Loopia tillhandahåller för nedladdning från adressen http://www.loopia.se/blanketter/"

Så här gick det till för mig: Jag fick en faktura i slutet på augusti och att jag inom 20 dagar skulle betala 987.50 SEK för nästa period. Förfallodag 2004-09-10. Mitt abonemang av webhotell hos Loopia tar slut 2004-10-20. Eftersom jag inte längre behöver tjänsten så tyckte jag att det var ett bra tillfälle att säga upp tjänsten. Mejlade Loopia och berättade om mina avsikter. Fick därpå mejl från Jonathan Sulo på support@loopia.se där han vänligt men bestämt säger att har jag inte sagt upp tjänsten minst 90 dagar innan så löper den automatiskt på till nästa period. Jag laddade ner den officiella uppsägningsblanketten från: www.loopia.se/blanketter/ och faxade in den 2004-09-02.

Lägg märke till att jag försöker säga upp tjänsten 1,5 månad innan den löper ut. Redan 2004-09-03 får jag "bekräftelse av uppsägning" via post från Björn Österlund på Loopia Ekonomi. "Abonnemanget avslutas efter nästföljande periodslut". d.v.s 2005-10-20!!! Jag försöker alltså säga upp en tjänst som jag betalar nästan 1000 SEK för, men jag får ändå ha den 13,5 månader till, trots att jag inte behöver den!

Är det jag som kund som har orimliga förväntningar? Är jag helt enkelt klantig och kanske slarvig som inte mer noggrant läst "det finstilta" och lagt in en påminnelse i min kalender att jag minst 3 månader innan abonemangen löper ut ska ta ställning till om jag behöver tjänsten?

Loopia skickar ut fakturan 1,5 månad innan abonemanget löper ut. Men, den enda man i det läget kan göra är att betala rakt av. INGA ANDRA VAL FINNS! Det tycker jag som kund är orimligt och ur mitt perspektiv att ha ett upplägg som fångar in mig som kund i ett läge där jag inte har något val.

Tänk på det, alla ni som överväger Loopia som webhotell. Tänk på det. Oavsett det finstilta som jag borde kommit ihåg nu 10 månader senare så känner jag mig som kund lurad. Juridiskt kanske det inte är på det sättet men jag KÄNNER MIG LURAD.

Själv tänker jag i det längsta undvika Loopia för all framtid. Det är synd på en i övrigt bra tjänst.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 23:23

E-post till Loopia

Nedanstående mejl skickade jag idag till Loopia för att anknyta till mitt inlägg ovan:

"Hej Johathan Sulo på support@loopia.se

Ja, jag borde kommit ihåg det finstilta som stod på avtalet som jag skrev på för nu nästan ett år sedan. Fast i praktiken är det svårt som privatperson att göra så. Det är när man får fakturan på en förskottsbetalning som man tar ställning. När prenumerationen på en dagstidning behöver förnyas t.ex. När fakturan kommer tar man ställning och kontaktar sedan prenumerationsavdelningen. När vägskatten ska betalas i förskott så tar man ställning om den (bilen) ska ställas av eller rulla vidare. När livförsäkringens inbetalningskort bestämmer man om man vill vara försäkrad för nästa period eller inte. Det är normalt.

Men, nu när jag fick fakturan i slutet på augusti så hade jag i praktiken inte något val. Jag får nu betala nästan 1000 SEK för en tjänst jag inte längre behöver. Sidan är raderad och jag ska betala för något som inte finns. Jag behöver inte något webhotell längre.

2004-10-20 går det nuvarande abonnemanget ut. Det är om över en månad. Jag måste dock betala i förskott 2004-09-10 över en månad innan abonemanget tar slut och dessutom för något jag inte längre vill ha.

Jag borde kommit ihåg det finstilta på det avtal jag skrev under för nu nästan ett år sedan. Men det gjorde jag inte. Nu är det över en månad kvar till mitt abonemang tar slut. Ett abonemang jag inte längre vill ha eller behöver. Men jag måste betala, för jag glömde säga upp avtalet 3 månader innan det löper ut.

Är det verkligen rimligt med ett sådant upplägg för mig som kund? Jag känner mig lite lurad även om jag skrev på ett avtal för nästan ett år sedan. Där stod det ju klart och tydligt att jag behöver säga upp avtalet 3 månader innan det löper ut, annars får jag betala för ett helt år till. Då är jag ju inte lurad, utan har ingått i ett avtal. Men varför känner jag mig som kund lurad och utan val? Ja, varför är det så? Räknas min upplevelse som kund eller är det bara så att det är 3 månader som gäller? Är det verkligen så enkelt?

Men, man kanske inte ens vet om man behöver abonemanget tre månader innan det löper ut. Man kanske kommer på att man inte längre behöver abonemanget när det är 2 månader kvar. Då får man ju som i mitt fall betala nästan 1000 SEK för något man inte vill ha.

Är jag som kund orealistisk? Är jag krånglig? Har jag som kund endast ett val, att betala för något jag inte vill ha? Är det verkligen så enkelt?

Jag är förresten nöjd med själva tjänsten. Det är sättet att säga upp abonnemanget som jag inte tycker om.

Med vänlig hälsning

Martin Steffen"

Ursprungligen av Martin Steffen:

Jag vet, jag borde läst det finstilta lite mer noggrant.

Varför tänker jag på mobiltelefonoperatörer? Fast det är ett annat ämne.

Du kan ju ge Loopia en chans till att vara trevliga mot dig trots att de har laglig rätt att trampa på dig. Sedan kan vi diskutera moralen i att utnyttja sådana överlägen. Fast det låter ju som om de tänker trampa.

Jag har en liknande grej, med en annan leverantör. Jag hade hela tiden tänkt säga upp men hade ingen aning om när perioden gick ut. Det kanske ordnar sig, men det vet jag inte än.

Det är förfärligt lätt att bli skyldig tusenlappar för ingenting när det gäller webbhotell. Jag vill ha en egen server!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 12:35

Trampa eller inte trampa

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Du kan ju ge Loopia en chans till att vara trevliga mot dig trots att de har laglig rätt att trampa på dig. Sedan kan vi diskutera moralen i att utnyttja sådana överlägen. Fast det låter ju som om de tänker trampa.

Ja, Ingemar du har nog rätt i att jag inte gjort allt jag kan när det gäller att vara lite smidig och så. Det betalar sig nästan aldrig att gräva upp stridsyxan så här. Hur som helst verkar det som de tänker trampa. Se själv. Suck, jag kanske ändå skulle bara betalat som snälla fogliga kunder ska göra. Det är ju ändå så det blir i slutändan...
________________________________
E-post från Loopia Support idag.

Hej Martin,

Naturligtvis är du inte orealistisk i att du som kund behöver ha det så
smidigt som möjligt.
Vårt system är dock anpassat till att så mycket som möjligt ska ske
automatiskt och det innebär att olika delar av systemet ställer in sig för
att abonnemanget ska förlängas innan själva perioden påbörjas om vi inte
har tagit emot en uppsägning i tid.
Våra uppsägningsrutiner är ingenting som vi har några planer på att ändra,
men jag har skickat ditt meddelande vidare till vår administration så
kanske de ser över rutinerna till nästa gång de går igenom villkoren.

Om du vänder dig till vår ekonomiavdelning på ekonomi@loopia.se så kan de
säkert sätta upp en avbetalningsplan åt dig.

Slutligen vill jag tacka för dina synpunkter. Med dina frågor, synpunkter,
kommentarer och beröm så kan vi göra vår tjänst bättre och mer som du som
kund vill ha den.

Återkom gärna om du har några frågor eller funderingar.

Mvh
Emil Isberg, Support
____________________________

Loopia Webbhotell AB
Tfn: +46 (0)21 128222
Fax: +46 (0)21 128233
Email: support@loopia.se
Www: http://www.loopia.se

- Sveriges billigaste .se-domäner? Nu endast 160 kr.

Om leveratören som vi sagt upp låter oss hoppa av utan att krångla, då kommer jag att tipsa om dem här, för det kan de förtjäna även om den tjänst jag köpte inte var något vidare.

Nu tycker jag i alla fall att jag hittat rätt på webbhotell. Ju mer jag har med Oderland att göra ju mer gillar jag dem. 300 spänn om året plus domän, billigt, och de har det mesta, och supporten är snabb och kunnig. Gott om tjänster i billigt paket. Fria subdomäner, bara det är lyxigt tycker jag.

Cliche, däremot, kommer jag att dra mig ifrån (om jag bara kommer ihåg att säga upp innan det ska förnyas). Deras "lyxigaste" paket (kostar som Oderlands billiga ungefär) har lite mer disk än de billigare, men det är egentligen bara diskutrymme. Inga finesser att tala om, inga förinstallerade scripts, inga subdomäner ens som tillval... Otroligt att de kallar det "massor av lyx". Ren lögn. Supporten är snabb, men så svarar de mest "det finns inte", "det går inte" eller "det kan vi inte hjälpa dig med". Det är ofta långa svarstider också. Nog är månadskostnaden låg, men domän och uppläggningsavgift är desto mer så det är slöseri i alla fall.

Loopia registrerade jag domän hos, men webbhotellet var lite för dyrt, tyckte jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 17:26

Om vi skall flagga för skakiga faktureringsrutiner på webbhotell så kan vi ju bara inte sådär utan vidare lämna FS-data utan kommentarer. Jag hade ett ärende där, med ett avbeställt domännamn samt webbutrymme som det tog ungefär ett och ett halvt år, ett tiotal mail, ett flertal telefonsamtal, 5-6 bestridda fakturor osv att komma tillrätta med. Detta resulterade tyvärr i (för FS-datas del) i att jag slutat rekommendera deras tjänster till mina kunder samt att jag sade upp även andra konton som jag hade hos dem.

Det skall i rättvisans namn sägas att jag annars var helt nöjd med FS-data:s service och tjänster. Men faktureringsrutinerna…

har ett konto hos Oderland sedan ett par år tillbaka. jag är supernöjd.
Hade en fråga om mysql databas å lite sånt, fick svar typ direkt, å det var på kvällen.... Sen har jag inte ens behövt support nånting

Funderade på b-one, men dom ville inte ha mig som kund då jag redan registrerat min .nu själv.
Andra billiga alternativ kan jag inte uttala mig om, då jag aldrig testat flera......

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 12:41

Loopia åker dit i Marknadsdomstolen?

Några av er kanske lyssnade på nyheterna i morse och hörde att Konsumentombudsmannen stämmer Viasat inför Marknadsdomstolen. Det gäller exakt samma oskäliga villkor för uppsägning som Loopia använder sig av. Enda skillnaden är att Loopias villkor är ännu värre. De har 90 dagar istället för Viasats 30 dagar. Jag vågar nog gissa på att Loopia kommer att åka dit på det här.

Så här tänker jag nu gå vidare: jag har dokumenterat all kommunikation med Loopia. Jag har sagt upp avtalet 1,5 månader innan det löper ut. Jag har fått bekräftelse på att det är uppsagt men att det avslutas först efter nästa avtalsperiod, d.v.s 2005-10-20. Jag kommer nu att betala enligt avtal. Jag kommer dock göra klart att jag kommer invänta domen i Marknadsdomstolen och sedan kräva tillbaka pengarna. Ja, om de inte kursat vid det laget.

Vad kan jag som kund annars göra? Ge upp?

____________________________
Pressmeddelande 2004-09-01

Konsumentverket/KO

KO kräver förbud för oskäligt Viasat-villkor

Den som inte vill förnya sitt digital-tv-abonnemang hos Viasat måste säga upp avtalet senast 30 dagar innan det går ut, annars förlängs det med ett år i taget! Ett oskäligt villkor, anser KO, som nu stämmer företaget inför Marknadsdomstolen. Domen kommer att få betydelse för fler företag med liknande villkor.

Konsumentombudsmannen, KO är kritisk till det uppsägningsvillkor som Viasat AB och flera andra företag inom samma bransch tillämpar gentemot sina kunder. Den automatiska förlängningen av avtalet på ett år i taget blir orimligt betungande för konsumenterna och binder upp dem onödigt lång tid.

- Att ha avtalsvillkor som så ensidigt gynnar säljaren på konsumentens bekostnad är oacceptabelt. Därför måste detta villkor förbjudas av Marknadsdomstolen, säger KO, Karin Lindell.

www.konsumentverket.se

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 00:33

Kan ju bara ge ett stalltips till allt och alla.

För guds skull, undvik Swebase!

Har genom mitt jobb haft i görningen med dom och ja.. Det var bland det värsta jag varit med om.

Har provat web10.se en tid, snabb support som också är tillänglig, 5 domännamn, obegränsad e-post, statestik m.m. Allt för en hundring om året, verkar kanon!

F

Oderland.se rekommenderas!

Kan varmt rekommendera oderland.se
Bra support mycket utrymme. Man får verkligen mycket för pengarna. Aldrig några problem

Sjöstedt

I diskussionen om hur seriösa B-one är har sista ordet inte sagts. Jag håller fast vid att de är oseriösa och inget annat.

B-one har ändrat i sina villkor utan att informera mig som kund. Tidigare kunde "grovt utnyttjande" av bandbredden leda till avstängning eller begränsad bandbredd. I villkoren sedan mars i år står det däremot att B-one kan stänga av dig som kund när som helst då de själva anser att trafiken stör övriga kunder, dessutom att de har rätt att kräva kompensation för den förbrukade trafiken.

Den så kallade fria trafiken (som används i marknadsföringssyfte) existerar inte. Kunder som passerar denna gräns stängs av utan kompensation. Jag har själv försökt ta reda på denna gräns utan resultat, men den finns där. Jag har sett flertal exempel på kunder som blivit avstängda.

Att ringa B-one går som sagt inte. De gånger jag kontaktat dom via mail har de inte varit det minsta tillmötesgående mot mig som kund. Den krångliga och långsamma uppsägningen orkar jag inte gå in på en gång till. Sen känns det tryggt att våra svenska lagar inte gäller B-one.

Hittade lite mer läsning om B-one här:
http://www.bossew.1go.dk/b-one.htm

  • Oregistrerad
  • 2005-09-03 14:12
Ursprungligen av Kristian B:

I diskussionen om hur seriösa B-one är har sista ordet inte sagts. Jag håller fast vid att de är oseriösa och inget annat.

B-one har ändrat i sina villkor utan att informera mig som kund. Tidigare kunde "grovt utnyttjande" av bandbredden leda till avstängning eller begränsad bandbredd. I villkoren sedan mars i år står det däremot att B-one kan stänga av dig som kund när som helst då de själva anser att trafiken stör övriga kunder, dessutom att de har rätt att kräva kompensation för den förbrukade trafiken.

Den så kallade fria trafiken (som används i marknadsföringssyfte) existerar inte. Kunder som passerar denna gräns stängs av utan kompensation. Jag har själv försökt ta reda på denna gräns utan resultat, men den finns där. Jag har sett flertal exempel på kunder som blivit avstängda.

Att ringa B-one går som sagt inte. De gånger jag kontaktat dom via mail har de inte varit det minsta tillmötesgående mot mig som kund. Den krångliga och långsamma uppsägningen orkar jag inte gå in på en gång till. Sen känns det tryggt att våra svenska lagar inte gäller B-one.

Hittade lite mer läsning om B-one här:
http://www.bossew.1go.dk/b-one.htm

Instämmer helt. Fick mitt konto avstängt efter att ha lagt upp en egen film på 10 MB som fick rätt många träffar. De sa att såna filer inte var tillåtna. Filen hade genrerat ca 10 GB trafik, och det var en Tsunami-film från Thailand som jag filmat.

Loopia

Intressant att följa "Martin Steffens" fall gällande Loopias urkassa avtal...

Var själv i samma sitts med att jag ville säga upp avtalet men kunde ej då jag var för sent ute.
Det hela slutade med att jag inte orkade driva det vidare utan bet och gick på semester... Vilket jag antar många gör och varav Loopia tjänar en hel del slantar på!!!

Annars kan jag bara säga att jag är mycket nöjd med dess tjänster och rutiner. Snabb support är bara att räkna med, många gr har jag fått svar redan efter några minuter... Och i de flesta fallen redan samma dag eller dagen där på.

//Bruno

Är Cliche bra? Jag är eg mest ute efter ordentligt med utrymme, inte så mkt finesser. Cliche måste vara det billigaste hotellet eller?
Ska man reg domän hos dem med eller ska man göra det själv, isf var?
Man blir lite orolig av den här tråden, många rysare man vill ju gärna inte ha massa strul.

Bevaka tråden