Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 3 i början av hösten?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

I mina öron låter det fullständigt vansinnigt, vad vinner du på det?

Det blir ju i pricncip en enhet istället för två.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-06-29 22:14
Ursprungligen av PeeMaN:

Det blir ju i pricncip en enhet istället för två.

Nja, du får nog fundera lite mer på det där, tycker din idé är riktigt dålig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det jag vill se är ju en macbook där man helt enkelt kan "haka av" skärmen och vips har man en ipad med sig istället!

Låter väldigt lite som en Apple-produkt och väldigt mycket som något valfri asiatisk tillverkare totar ihop i ett desperat försök att skaffa ett "unikt" säljargument. Lanseras lämpligen av en dansande VD och en hoper presentationsflickor med påklistrade etiketter!

Ursprungligen av Samuel K:

Låter väldigt lite som en Apple-produkt och väldigt mycket som något valfri asiatisk tillverkare totar ihop i ett desperat försök att skaffa ett "unikt" säljargument. Lanseras lämpligen av en dansande VD och en hoper presentationsflickor med påklistrade etiketter!

Jo, om man inte har några visioner är det klart att det låter "väldigt lite" som en Apple-produkt. Att jämföra det med ASUS padphone är rent löjligt och då förstår du inte ens vad jag menar, så det är lika bra att vi släpper diskussionen där.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, om man inte har några visioner är det klart att det låter "väldigt lite" som en Apple-produkt. Att jämföra det med ASUS padphone är rent löjligt och då förstår du inte ens vad jag menar, så det är lika bra att vi släpper diskussionen där.

Hehe, jo, det är väl en fråga om vilka visioner man har. Jag håller mig hellre till att extrapolera från vad Apple släpper och dissa urflippade idéer när de kommer upp, det är roligare så. I ditt specifika fall var idén både dålig, sedan länge gjord (och sågad), så jag tycker fortfarande att jämförelsen med Padfone är relevant - både utifrån floppfaktorn och att det gäller kategorin två saker i ett medelst skohorn. Men det är ju bara vad jag tycker, du har uppenbart en annan uppfattning som jag misstänker lär förbli oförändrad.

På olika ryktes siter står det att Apple letar efter komponenter till iPad 3 och vissa av dessa komponenter har Apple redan skrivit kontrakt till… vilket får mig undra varför man "låser" komponenterna redan så här tidigt om man skall släppa iPad 3 under år 2012. Det låter onekligen dumt att göra så, eftersom det troligtvis kommer billigare och/eller bättre komponenter under hösten. I mina öron låter det som iPad 3 faktiskt kan komma till hösten. Konkurrensen börjar bli mördande (speciellt med Android 3). Jag tror att Apple börjar känna att konkurrenterna börjar flåsa i nacken på Apple!

Håller i viss mån om att iPad 3 inte behöver nödvändigvis vara en direkt efterföljare till iPad 2 utan växla in till något stickspår… en snarlik produkt, MEN då borde det inte heta iPad 3…

Ursprungligen av The Real Viking:

På olika ryktes siter står det att Apple letar efter komponenter till iPad 3 och vissa av dessa komponenter har Apple redan skrivit kontrakt till… vilket får mig undra varför man "låser" komponenterna redan så här tidigt om man skall släppa iPad 3 under år 2012. Det låter onekligen dumt att göra så, eftersom det kan komma billigare och/eller bättre komponenter under hösten. I mina öron låter det som iPad 3 faktiskt kan komma till hösten. Konkurrensen är mördande (speciellt med Android 3). Jag tror att Apple börjar känna att konkurrenterna börjar flåsa i nacken på Apple!

Det är klart man måste skriva kontrakt tidigt och säkra upp komponenter, man får inte ut en produkt som iPad (eller någon annan avancerad produkt med många komponenter i) på marknaden på ett par månader..

Det tar tid (åtminstone 6+ mån från komponentbeställning till leverans).

Ursprungligen av keptang:

Det är klart man måste skriva kontrakt tidigt och säkra upp komponenter, man får inte ut en produkt som iPad (eller någon annan avancerad produkt med många komponenter i) på marknaden på ett par månader..

Det tar tid (åtminstone 6+ mån från komponentbeställning till leverans).

Jag trodde det räckte med 3–4 månader…, tänk vad fel jag hade…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag trodde det räckte med 3–4 månader…, tänk vad fel jag hade…

Så ser det säkert ut hos Apples konkurrenter (kanske till och med kortare tid), där alla tillverkare oavsett Samsung/Acer osv. har exakt samma komponenter i sig, "bara" att tillverka ett skal och köra.

iPad/iPhone är ju unika på fler än ett sätt förutom mjukvaran, hårdvaran är helt unik så kräver nog rätt mycket bättre planering och framförhållning i Apples fall än det gör för någon annan.

Ursprungligen av keptang:

Så ser det säkert ut hos Apples konkurrenter (kanske till och med kortare tid), där alla tillverkare oavsett Samsung/Acer osv. har exakt samma komponenter i sig, "bara" att tillverka ett skal och köra.

iPad/iPhone är ju unika på fler än ett sätt förutom mjukvaran, hårdvaran är helt unik så kräver nog rätt mycket bättre planering och framförhållning i Apples fall än det gör för någon annan.

Stämmer nog väldigt bra. Dessutom säljer ju Apple mycket stora volymer, framförallt vid introduktion av en ny produkt, så 3-4 månaders framförhållning räcker nog inte ur den synvinkeln heller. Ändå kan de inte leverera tillräckligt många...

Ursprungligen av keptang:

Det är klart man måste skriva kontrakt tidigt och säkra upp komponenter, man får inte ut en produkt som iPad (eller någon annan avancerad produkt med många komponenter i) på marknaden på ett par månader..

Det tar tid (åtminstone 6+ mån från komponentbeställning till leverans).

Vissa standardkomponenter kan idag ta upp till ett år att få hem. Och jag tror inte att du kan beställa en hel iPad 3 i delar från ELFA eller Farnell. Det är nog en och annan del i den som inte finns generellt tillgänglig från lagerhyllorna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-29 19:32

Det är ju 110 dagar sen den släpptes men hade vart trevligt om det kom en ny samtidigt som iOS 5. Känns dock inte så troligt.

Lite tråkigt att iPad 3 skjuts upp, men det är mycket bättre att Apple får en kvalitetsprodukt som alla är nöjda med än tidig bristfällig produkt som inte alla är nöjda med.

Ursprungligen av The Real Viking:

Lite tråkigt att iPad 3 skjuts upp, men det är mycket bättre att Apple får en kvalitetsprodukt som alla är nöjda med än tidig bristfällig produkt som inte alla är nöjda med.

Men vänta nu... Skjuter Apple upp något eller är det så att alla som påstod att det skulle komma en ny Ipad i höst hade fel? Apple har aldrig sagt att det ska komma en ny Ipad i höst, så inte vet jag vad de skjuter upp

Ursprungligen av BlackSmp:

Men vänta nu... Skjuter Apple upp något eller är det så att alla som påstod att det skulle komma en ny Ipad i höst hade fel? Apple har aldrig sagt att det ska komma en ny Ipad i höst, så inte vet jag vad de skjuter upp

Allt tyder på att Apple faktiskt hade tänkt att släppa den i höst. Apple var kloka nog att inte yppa sig om produkten, eftersom man inte var 100% säker på att Apple kunde få den färdig i tid utan att ge avkall på kvaliteten, vilket stämde: Alla komponenter fanns tillgängliga, men det var sannolikt skärmen som var iPad 3 svaghet.

Att inte tala om framtida produkter och våga skjuta upp produkter som inte håller måttet till framtiden är två bra saker som Apple kan. Det skapar trovärdighet för Apples produkter… visst kan man ha otur ibland… t.ex. Pippin och USB Puck musen.

Detta betyder alltså att det kommer ta längre tid innan man köper sin första iPad. Det känns inte som att det är värt att satsa pengar på iPad 2 i höst om det framåt 2012 kommer en produkt som är lite bättre.

Bevaka tråden