Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En gång till: Enkel websideredigering, WYSIWYG

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-02-06 15:02

Argumentet om Wordpress är ju faktiskt otroligt korkat. WP mallar bygger enbart på CSS och kan man inte CSS så kan man ju inte designa hemsidor.

Om man inte kan designa hemsidor som överensstämmer med en grafisk profil ska man inte jobba med hemsidor på samma sätt som om man inte kan InDesign eller liknande ska man inte jobba med just design.

Allt detta är ju väldigt OT och det bästa en moderator kunde göra var att radera alla inlägg här som inte handlar om utsprungsfrågan.

Nja, vi behöver kanske inte gå in och rensa, men däremot får ni se till att i era nya inlägg hålla er till ursprungsfrågan, som handlar om webbsidor utan kodande/WYSIWYG.

// R, i egenskap av moderator

Varken Espresso eller BlueFish verkar vara ens i närheten. BlueFish var det fulaste program jag sett på länge (man får vad man betalar för antar jag). Båda verkar ju bara vara texteditorer och inte ens bra. Espresso är betydligt stramare men det behövdes inte mycket testande för att se att den har gott om rätt svåra buggar. Hemsk. Nej, måste jag jobba i en texteditor så finns det bättre.

Vi kanske som sagt kan titta vidare på WYSIWYG? Är slutsatsen att ingen här gör websidor i WYSIWYG-program längre?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-07 15:07

hmm, jag hade skrivit ett långt svar här igår natt men det verkar vara borta nu?

Ingemar, jag tycker dom WYSIWYG som finns är så usla att jag håller mig till råkodning eller CMS. Oftast en blandning.

Ursprungligen av Creops:

hmm, jag hade skrivit ett långt svar här igår natt men det verkar vara borta nu?

Trist. Det är tyvärr alltför lätt hänt, inlägg som man försöker lägga in som bara försvinner. Det har inte hänt så ofta här för mig men på en del andra ställen tappar man varannat inlägg genom enkla feltryckningar. Men det är förstås OT.

Citat:

Ingemar, jag tycker dom WYSIWYG som finns är så usla att jag håller mig till råkodning eller CMS. Oftast en blandning.

Jag anar något sådant när det inte verkar finnas några bra produkter. Home Page tycker jag är alldeles utmärkt, om än gammal så det ser säkert lite gammaldags ut, men det finns tydligen ingenting i den stilen längre.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 21:54

Tycker nog att du borde kolla in Freeway igen, det är nog det bästa och enklaste WYSIWYG programmet som finns.

Ursprungligen av Tabb:

Tycker nog att du borde kolla in Freeway igen, det är nog det bästa och enklaste WYSIWYG programmet som finns.

Det gjorde jag faktiskt när det var på rea på MacUpdatePromo för ett tag sedan, men det ser verkligen ut som skit och layoutandet är jätteråddigt. Jag såg varken enkelhet eller kvalitet.

Idag gav jag Kompozer en chans till, men nu får det inte fler. Buggigt, fult, ineffektivt.

Det här är ju helt otroligt! Har folk helt slutat göra vanliga websidor???

Ursprungligen av Tabb:

Tycker nog att du borde kolla in Freeway igen, det är nog det bästa och enklaste WYSIWYG programmet som finns.

Håller med. Jag harvade runt ett tag i olika program, men fastnade också för Freeway. Har för all del inga jättekrav, eller behov av att gneta med HTML, men har ändå en hemsida på runt 110 sidor. Lätt att uppdatera sidan vid behov och publicera mer eller mindre automatiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-07 23:12
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har länge, länge letat efter ett bra program för enkel websideredigering. Det är för rättframma informationsbehov, för mina personliga sidor, kurssidor, sidor om mina projekt. Knappast något behov av skriptbyggen, PHP eller sådant, jag vill bara göra webdokument på ett bekvämt och enkelt sätt. (Och ja, jag har sökt efter liknande sidor, hittade inget som direkt stämde här på forumet. Och jag vet att det finns en avdelning för webdesign men det är väl mer för avancerade saker?)

Kurssidor och sidor om små projekt. Jag tänker mig mest text och kanske någon enstaka illustriation. Kan det stämma?

Då undrar jag om inte en enkel Wiki-lösning är smidigast.

Jag använder av någon anledning DokuWiki till dokumenation av lite småsaker. Ganska enkelt att få igång. Säkert hyggligt enkelt att få grafisk snits på - jag kör dock fortfarande standardutseendet. Den stora fördelen med just dokuwiki - innehållet består av rena textfiler. Oerhört framtidssäkert. Innehållet kan redigeras i en vanlig texteditor eller direkt i DokuWiki.

För tabeller och behöver man lära sig ett ganska rättfram tagg-språk. Det finns plugins för att låta DokuWiki förstå Markdown - som knappt ens är ett syntaxspråk.

Adobe släppte för inte så längesedan Muse, som kanske funkar lite bättre. Gratis beta, så man förlorar ju inte något på att pröva.

  • Medlem
  • 2011-08-31 14:42
Ursprungligen av irrelogical:

Adobe släppte för inte så längesedan Muse, som kanske funkar lite bättre. Gratis beta, så man förlorar ju inte något på att pröva.

http://www.99.se/adobe/288987-adobe-muse-program-fran-adobe-att-skapa-html5-sajter.html

Jag vill varna för Adobes AIR (som man måste ha för att t.ex. köra Muse). AIR är en katastrof - åtminstone i Lion. Det tar över burken - kör en otrolig mängd tasks i bakgrunden - daemons skjuter vilt med förfrågningar varje sekund - Systemmeddelanden blir oöverskådligt att läsa. CPU'n däckar inte (för vissa har det också hänt), men en fruktansvärd mängd saker rullar i bakgrunden och burkar förhindras att sova t.ex.
Allt detta utan att ett enda AIR-krävande program (Muse t.ex.) ens är igång :-D.
Att avinstallera AIR är ett rent helvete - det finns inget enkelt sätt utan man måste manuellt leta reda på en stor mängs filer som dräller runt hela OSX. Alternativt köra stora mängder kommandorader i Terminal.
Glöm AIR i dagsläget. Adobe har en lång väg kvar på den fronten. Synd då det finns många bra apps som tredjepartare tagit fram för AIR-motorn.

Flux dök upp i lite fina erbjudanden nyligen och då tog jag den på ett testvarv igen, och upptäckte nånting bra: Den kan öppna mina gamla websidor och redigera dem riktigt vettigt!

Stort plus. Men sedan hittade jag ett minus: När jag körde en av deras mallar så buggade insättningspunkten ur nånting helt löjligt, ritas hela tiden på samma ställe. Tillfällighet eller riktigt ful bugg? Andra som sett det?

Bevaka tråden