Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plex klient för AppleTV gen2

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av monophonic:

Hej! Jag funderar på att köpa en ATV 2 och installera plex klienten och där med flytta bort min iMac från vardagsrummet. Ett par frågor har dykt upp, funkar det att streama HD material med .11g wifi eller krävs det n standard för detta? Hur fungerar det med subtitles? Jag har inte helt fått grepp i hur Plex fungerar med det, jag laddar nästan alltid hem dessa separat, men ibland så har plex själv hittat, om jag fattat rätt. Dock har jag aldrig fått det att fungera med min iPad. Hur som helst, kan jag ladda ner separata subs och välja dessa i Plex till Apple TV?

Apple TV klarar inget högre än 720p, dock finns det ett sådant val (1080p) i inställningarna på ATV2's Plex-klient. Någon får rätta mig om jag har fel men tror Apple TV skalar ned bilden iaf?

Jag har ställt frågan själv i en annan tråd och blev rekommenderad att köra N-standard. Just nu har jag dock routern i 145Mb/s "Neighbour friendly mode" iom att just min router inte är speciellt stabil om man sätter den i högsta läget. Har inga problem med hack eller buffrande hos mig, ofta mkv-filer, 720p, AC3 eller DTS-ljud.

Angående subtitles så kan Plex fixa det själv... När du har Media Manager uppe och ser ditt filmbibliotek, klicka på kugghjulet längst uppe. Bocka i Opensubtitles.org under den agent du använder för att matcha filmerna. På ATV2'n kan du sedan välja ljud och subtitle innan du startar filmen.

Tack för svar!
Jag har dock problem med att få plex plocka hem undertexter. Jag har kryssat i opensubtitles i media server inställningarna, dock hittar den ofta inte dessa, även om jag hittar rätt subs på opensubtitles hemsida. Någon annan som dras av detta problem? Det bästa vore kanske om man själv kunde ladda ner undertexter och knyta dom till en film/serie i media servern?

Ursprungligen av monophonic:

Tack för svar!
Jag har dock problem med att få plex plocka hem undertexter. Jag har kryssat i opensubtitles i media server inställningarna, dock hittar den ofta inte dessa, även om jag hittar rätt subs på opensubtitles hemsida. Någon annan som dras av detta problem? Det bästa vore kanske om man själv kunde ladda ner undertexter och knyta dom till en film/serie i media servern?

Var noga med att det är just den agenten Plex använder för att matcha filerna, och du kan ju också dra upp opensubs i listan så den prioriteras före annat. Fungerar inte det så är iaf jag svarslös...

Edit: Laddar du ner subs själv så lägg dom i samma mapp som filmen och döp filen likadant så ska mediaservern hitta den.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-01 10:38

Installerade nyss senaste Plex på min ATV2. Var ett tag sen jag använde den men som jag förstår så måste den ha en Plex Media Server Client igång för att funka? Det innebär alltså att jag måste ha en av mina två datorer igång varje gång jag ska använda Plex på ATV eller? Tappar ju liksom lite funktionen då, eller finns det nåt annat sätt att komma runt det?

Ursprungligen av CEk:

Installerade nyss senaste Plex på min ATV2. Var ett tag sen jag använde den men som jag förstår så måste den ha en Plex Media Server Client igång för att funka? Det innebär alltså att jag måste ha en av mina två datorer igång varje gång jag ska använda Plex på ATV eller? Tappar ju liksom lite funktionen då, eller finns det nåt annat sätt att komma runt det?

Nej det går inte att komma runt... ATV2 har ju ingen egen lagring, alltså måste du ju streama någonstans ifrån.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-01 11:08

Ah, trist. Då kan jag lika gärna ha min gamla Macbook som mediadator ändå, hoppades på att slippa det. Förresten, kollar väldigt mycket på play-tjänster men hittar inte hur man får in dom i Plexen. Däremot testade jag SVT Plays iPhone-app och körde AirPlay till ATV:n - fungerade klockrent. Det var dock den enda som gjorde det, Kanal5Play, Viaplay etc. får jag bara ljud men ingen bild. Vet du vad detta beror på?

Ursprungligen av Capeman:

Nej det går inte att komma runt... ATV2 har ju ingen egen lagring, alltså måste du ju streama någonstans ifrån.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-01 12:07
Ursprungligen av CEk:

Kanal5Play, Viaplay etc. får jag bara ljud men ingen bild. Vet du vad detta beror på?

Det beror på att apparna inte stöder AirPlay med bild. SVT Play hade samma problem tills utvecklarna fixade det (och Apple godkände den nya, vilket tydligen tog ett tag).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-01 11:12

Jaha, nu när jag skulle testa att köra en film får jag bara "Ett fel inträffade när innehållet lästes in. Försök igen senare." Vad beror nu detta på då?

Nej, vet inget om dina två frågor. Har ingen ATV2 längre och jag jailbreakade den aldrig under den korta period jag ägde den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-02 09:24

Xbmc kan vara lösningen för dig, då behöver man inte ha en dator igång

Ursprungligen av Qonos:

Xbmc kan vara lösningen för dig, då behöver man inte ha en dator igång

Nja, det är en sanning med modifikation. ATV har inget lagringsutrymme så du måste ha en dator eller NAS igång så att du kan komma åt filmerna.

Det finns för övrigt Plexservrar till bland annat Netgears NAS:ar så man behöver inte en dator igång för att köra Plex men du måste ha en server någonstans. När det gäller XBMC så behöver du ingen server igång (eftersom XBMC sköter det där själv) men du måste ha en åtkomlig disk någonstans.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, det är en sanning med modifikation. ATV har inget lagringsutrymme så du måste ha en dator eller NAS igång så att du kan komma åt filmerna.

Tror han menade just för PLAY-kanalerna och då behövs ingen dator.

Ursprungligen av PeeMaN:

Tror han menade just för PLAY-kanalerna och då behövs ingen dator.

Svårt att säga, det var inte världens mest utförliga post;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-03 11:17

nope, jag hade inte en aning om att man kunde köra plex server på en NAS.

själv använder jag båda två för tillfället då de buggar för mig på lite olika ställen. Lite segt men det funkar hyffsat, om än inte optimalt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-10-02 15:50

OK. Min setup ser ut som följande; jag har en Time Capsule som används som router och Time Machine-backup. Till den har jag en USB-driven 500 Gb hårddisk där all film och serier lagras, även det jag jag laddar hem tankas direkt till den. Jag har en Macbook Pro 13 som jag använder som primär dator, inte kopplad till TV:n. Vid TV:n i sovrummet har jag en gammal Macbook (vit sen 06:a) med C2D på 2.0 GHz och 4 Gb minne. Den står där utan nåt annat än Lion (försökt nedgradera men går inte, surt eftersom jag tror Lion är boven) installerat på sig och fungerar då som min mediadator där jag föredrar Plex programvara. Förut kunde man ju ha installera de olika kanalernas Play-tjänster som plugin i Plex men dessa fungerar inte för mig längre, någon som vet varför? Plex fungerar toppen förutom just Play-tjänsterna vilket renderar i att jag får stänga ner Plex och använda en trådlös mus och tangentbord (min iPhone) för att surfa in på Safari och titta på Play. Det är lite omständigt men det fungerar. Nu är jag även väldigt fotbollsintresserad och har abonnemang hos Viaplay och det är där problemen börjar. Datorn verkar inte palla med den tjänsten av någon anledning. Ibland fungerar det bra en längre stund men oftast börjar den hacka och jag måste ladda om sidan för att det ska funka. Och under en match kan jag väl säga att det inte är vidare roligt att behöva göra många gånger, man har missat några mål pga det. Kör jag i min Macbook Pro fungerar det smärtfritt men vill inte ha den ståendes där. Så jag grävde fram min ATV2 som legat i lådan, jailbreakade den och körde in Plex på den. Den vore den schysstaste lösningen om det gick att ordna med just Play-tjänsterna. Fungerar det i XMBC för det installerade jag också på den? Eller får jag helt enkelt hålla tillgodo med den mindre smidiga lösningen jag kör idag? Långt inlägg, sorry för det.

Ursprungligen av CEk:

OK. Min setup ser ut som följande; jag har en Time Capsule som används som router och Time Machine-backup. Till den har jag en USB-driven 500 Gb hårddisk där all film och serier lagras, även det jag jag laddar hem tankas direkt till den. Jag har en Macbook Pro 13 som jag använder som primär dator, inte kopplad till TV:n. Vid TV:n i sovrummet har jag en gammal Macbook (vit sen 06:a) med C2D på 2.0 GHz och 4 Gb minne. Den står där utan nåt annat än Lion (försökt nedgradera men går inte, surt eftersom jag tror Lion är boven) installerat på sig och fungerar då som min mediadator där jag föredrar Plex programvara. Förut kunde man ju ha installera de olika kanalernas Play-tjänster som plugin i Plex men dessa fungerar inte för mig längre, någon som vet varför? Plex fungerar toppen förutom just Play-tjänsterna vilket renderar i att jag får stänga ner Plex och använda en trådlös mus och tangentbord (min iPhone) för att surfa in på Safari och titta på Play. Det är lite omständigt men det fungerar. Nu är jag även väldigt fotbollsintresserad och har abonnemang hos Viaplay och det är där problemen börjar. Datorn verkar inte palla med den tjänsten av någon anledning. Ibland fungerar det bra en längre stund men oftast börjar den hacka och jag måste ladda om sidan för att det ska funka. Och under en match kan jag väl säga att det inte är vidare roligt att behöva göra många gånger, man har missat några mål pga det. Kör jag i min Macbook Pro fungerar det smärtfritt men vill inte ha den ståendes där. Så jag grävde fram min ATV2 som legat i lådan, jailbreakade den och körde in Plex på den. Den vore den schysstaste lösningen om det gick att ordna med just Play-tjänsterna. Fungerar det i XMBC för det installerade jag också på den? Eller får jag helt enkelt hålla tillgodo med den mindre smidiga lösningen jag kör idag? Långt inlägg, sorry för det.

Måste bara tipsa dig om att använda Entertangenten ibland och skapa lite radbrytningar. Ovanstående är otroligt påfrestande att läsa...

/Mod

Ursprungligen av CEk:

Den står där utan nåt annat än Lion (försökt nedgradera men går inte, surt eftersom jag tror Lion är boven) installerat på sig och fungerar då som min mediadator där jag föredrar Plex programvara. Förut kunde man ju ha installera de olika kanalernas Play-tjänster som plugin i Plex men dessa fungerar inte för mig längre, någon som vet varför?

Jag kör Lion med Plex och det funkar alldeles utmärkt.

Om du inte redan har gjort det behöver du installera flash för att åtminstone SVT Play-pluginen ska fungera. De övriga kanalerna har jag inte försökt få ordning på.

Hej. Jag har just installerat plex på nya apple tvn (4.3), jailbreakade med seas0npass och installerade enl. anvisningarna på wikisidan på plexapp.com.
So far so good, men den plockade hem en gammal version av plex, 0.6.7 men när jag kör update och upgrade kommandot i terminalen så verkar inte plex uppdateras till nyare versioner. Någon som har koll på varför?
Tacksam för svar.
/Mattias

Ursprungligen av monophonic:

Hej. Jag har just installerat plex på nya apple tvn (4.3), jailbreakade med seas0npass och installerade enl. anvisningarna på wikisidan på plexapp.com.
So far so good, men den plockade hem en gammal version av plex, 0.6.7 men när jag kör update och upgrade kommandot i terminalen så verkar inte plex uppdateras till nyare versioner. Någon som har koll på varför?
Tacksam för svar.
/Mattias

Det saknas väl en repository som har nyare version antar jag.

Vad är nu det?

Nevermind, löste sig genom att avinstallera och installera om plex.

Bevaka tråden