Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten kring MacBook Pro vårvintern 2011

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ollebro:

Hoppas verkligen att de går över till AMD och AMD grafikkort istället för att behöva köra Sandy bridge som innebär skitgrafik från intel eller så som de gjorde med senaste 13 tum macbook PRO.

Bortsett från problemen är ju Sandy Bridge annars ett stort kliv framåt i prestanda och den inbyggda grafiken är inte längre usel, om än inte i topp heller.

  • Medlem
  • 2011-02-07 16:05
Ursprungligen av Adrian B:

Bortsett från problemen är ju Sandy Bridge annars ett stort kliv framåt i prestanda och den inbyggda grafiken är inte längre usel, om än inte i topp heller.

Ja grafiken kanske är ok, men att tappa stöd för OpenCL som var en av de stora grejjerna med Snow Leopard? Nej, hoppas verkligen att alla modeller även fortsättningsvis har komplett OpenCL...

Apple bryr sig inte så mycket om OpenCL längre. OpenCL-stödet på ATI-korten på Mac OS X är mycket bristfälligt. Eftersom det inte finns några högprestanda-kort från nVidia till Mac innebär det att om man vill köra OpenCL bör man göra det på Windows eller Linux.

Jag skulle verkligen bli glad om de nya maskinerna har ett bra nVidia-kort!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-03 10:30

Frågan är hur mycket felet på Sandybridge påverkar en MBP. Om jag har förstått det rätt så är felet begränsat till SATA port 2-5, och en MBP har ju enbart behov av port 0-1, en DVD och en HDD (eller SSD).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-07 19:55

Dessutom rykten att det inte går få tag i vit MacBook !

Jag ser det är någonting på gång !

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 20:55

Så det blir inte Sandy Bridge då om detta skulle stämma...

MacRumors väger in med både för- och motrykten så att säga: Best Buy Guesses at a March MacBook Pro Release Date as Supplies Constrain - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 10:12

Intel bekräftade igår att de bara skeppar Sandy Bridge till PC-system som inte påverkas av "buggen".

En uppdatering av chippen börjar skeppas ut först 20 februari.

Intel provides update on support chip design issue

Mer om samma som xtrem länkade till: Intel to Ship Dual-Core Sandy Bridge CPUs on February 20th - Mac Rumors

Det verkar ju lovande. Nu hoppas jag än en gång på februari-mars-lansering

Ännu fler rapporter om att Apple har svårt att få fram [nuvarande] MacBook Pro-modeller just nu: MacBook Pro Shortages Continue as Apple Struggles to Deliver Replacement Machines - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 15:04

Intel har flyttat fram datumet till 14 feb.

Revision ID will change from 04h to 05h
BIOS Update (Revision 1.1.4 of the BIOS Specification Update and Reference Code)
B3 stepping package is pin compatible with B2 stepping package
Minor metal layer change from B2 to B3 improving lifetime wear out with no changes to functionality or design specifications

http://qdms.intel.com/dm/d.aspx/034C09F1-2F86-45A0-8A51-85A33E4B4969/PCN110456-00.pdf

Nytt rykte om uppdaterad MacBook Pro 1 mars:

March 1st as Possible Date for New MacBook Pros? - Mac Rumors

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 15:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nytt rykte om uppdaterad MacBook Pro 1 mars:

Apple resellers vet inget mer än vi.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-18 11:58
Ursprungligen av h_e:

Apple resellers vet inget mer än vi.

Resellers vet inte, men MacBook Pro är slut på Lager hos dom ! Säkert vissa av dom som inte har köpt in stora mängder tidigare.

Ursprungligen av Adrian B:

12 timmar batteritid vore alldeles suveränt! Kan tyngdminskningen tyda på att man tar bort den optiska enheten för gott?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

12 timmar batteritid vore alldeles suveränt! Kan tyngdminskningen tyda på att man tar bort den optiska enheten för gott?

Jag hoppas verkligen på det. Ska bli riktigt spännande att se var vi landar med nästa uppdatering, mycket är så ovisst just nu.

En kinesisk auktoriserad återförsäljare nickade instämmande när jag sa att jag tänker vänta med att införskaffa ny bärbar till mars...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-16 09:37
Ursprungligen av johan_tanying:

En kinesisk auktoriserad återförsäljare nickade instämmande när jag sa att jag tänker vänta med att införskaffa ny bärbar till mars...

Återförsäljarna vet ingenting mer än vi gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-16 16:04

Mac-ryktesbranchen måste vara en av de mer oseriösa formerna av citat journalism slut citat. Den där 9-till-5-artikeln känns ju mest som någon snubbes fria fantasi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 23:03

Riktigt trevligt det här. Men apple sätter griller i mitt huvud. Så som det är nu så är det problem att få tag i en MBP me i-processor. Och jag behöver en ny dator nu!

Air skulle fungera med vill gärna ha lite kraft då Parallels med Win måste köras....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-17 23:48
Ursprungligen av atomlab:

Air skulle fungera men vill gärna ha lite kraft då Parallels med Win måste köras....

Något off-topic, men Internet verkar tycka att Air kan duga till Parallels också.
Kolla t ex Parallels-Benchmarken i Macworlds artikel, 420 sekunder för Core i5 Macbook Pro, 435 sekunder för snabbaste MacBook Air.
Eller det här foruminlägget på Parallells supportforum.
Det beror förstås lite på exakt hur CPU-tunga appar du kör i Windows... kolla i nån av MacBook Air-trådarna här så kanske det finns fler svar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-02-18 16:26
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-18 21:02

Fejkad ! Det ska vara minst i3 processor och framåt när det gäller Pro modeller

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-18 21:24

Det är inte en fejkad bild på nästa MacBook Pro, det är en skärmdump på nuvarande text på malaysiska Apple Store

Ursprungligen av REP:

Fejkad ! Det ska vara minst i3 processor och framåt när det gäller Pro modeller

9To5Mac visar inte specifikationerna på de nya modeller. Syftet med den bild som publiceras är att visa att leveranstiderna på BEFINTLIGA modeller har ökat från den annars normala tiden på 24 timmar. Det är en helt annan sak. Därmed är inte bilden en manipulerad eller felaktig uppgift.

Visserligen lite för tidigt för de kommande MacBook Pro, men ändå:

Apple Tech Watch: OLED Displays, MagSafe Power-Data Connector, Live Device Configuration - Mac Rumors

Visar att Apple tydligen har avsikt att köra optik i LightPeak från början och inte koppar som det först antogs i första revisionen?

Bevaka tråden