Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air dör vid 43% batteristyrka

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 22:42

Alltså det såg ut så här i 5 sek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-25 22:47

Tänkte passa på att fråga ni som har nya MBA om ni har tappat märkbar batteri kapacitet ?

Visserligen har jag 256 laddcyklar efter 5 månaders intensiv användning.

Min batteri kapacitet ligger nu runt 87 %, börjar kännas lite tröttsamt. Den dalade från 94 % ner till 87 % på en vecka enligt coconutBattery.

Någon annan som har likadana symptom ?

Vilken batterikapacitet i förhållande till laddcyklar har ni på era nya macbook air 2010 ?

Man har ju 1 års garanti så tappar jag under 80 % kapacitet och samtidigt ligger under 300 laddcyklar får Apple fixa ett nytt batteri till mig bums utan snack eller vad tycker ni ?

Kan väl inte vara så svårt att pilla dit ett nytt batteri för en auktoriserad återförsäljare. Jag får ta ett snack med MacForum vid tillfälle.

Jag har optimerat batteriet enligt manual, dessvärre ingen större skillnad. Jag har samtidigt ofta kört batteriet utan nätadapter, och tydligen slits det hårt då, även om det rekommenderas att ladda ur och ladda upp det titt som tätt..

Senast redigerat 2011-05-26 14:49
Ursprungligen av CUBEIS:

Visserligen har jag 256 laddcyklar efter 5 månaders intensiv användning.

Wow! Det var inte dåligt, du har verkligen använt din dator mobilt till 100%, imponerande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-26 14:46
Ursprungligen av Marcus_R:

Wow! Det var inte dåligt, du har verkligen använt din dator mobilt till 100%, imponerande.

Tack

Datorer är till för att användas, kom igen nu inte spara på laddcyklarna era snåljåpar

Min är också ca 5 månader gammal, 99 cykler (används flera timmar om dagen). Jag märker ingen större skillnad mot när den var ny...

Jag tycker jag laddar min hela tiden, kör den utan sladd i skolan, laddar när jag är hemma... Men så många skulle jag nog inte lyckas komma upp i på så kort tid...

Nu använder jag inte min ständigt, men nej har inte märkt någon försämring. Har du provat att kalibrera om batteriet? I.e. fästmannens MacBook Pro (okej inte samma sak, men ändå) laddades aldrig upp helt till 100% så jag följde instruktionerna på Apples hemsida där man körde batteriet ner i botten, så att datorn stängde av sig själv. Sedan lät jag datorn sitta över natten (den skulle vara över 6 timmar utan laddning i alla fall) och sedan laddas upp till fullt, och då betedde sig batteriet normalt igen. Det är möjligt att laddningen inte varade längre, men den rapporterade i alla fall rätt procenttal när den var fulladdad och urladdad.

Ursprungligen av CyberPet:

Det är möjligt att laddningen inte varade längre, men den rapporterade i alla fall rätt procenttal när den var fulladdad och urladdad.

Du kör batteriet till "ändlägena", 0% och 100%
Då får man bättre överensstämmande mellan vad batteriet visar och vad verkligheten inne i batteriet är.
Man får inte ett "bättre batteri" (=mera energi i det).

Ursprungligen av Goflorp:

Du kör batteriet till "ändlägena", 0% och 100%
Då får man bättre överensstämmande mellan vad batteriet visar och vad verkligheten inne i batteriet är.
Man får inte ett "bättre batteri" (=mera energi i det).

Det var väl ungefär det jag sa. Eller hur? "laddningen inte varade längre, men rapporterade mer korrekt". Och eftersom TS säger att den dör vid 43% så borde väl rapporteringen vara lite knasig.

Ursprungligen av CyberPet:

Det var väl ungefär det jag sa. Eller hur? "laddningen inte varade längre, men rapporterade mer korrekt". Och eftersom TS säger att den dör vid 43% så borde väl rapporteringen vara lite knasig.

Var väl trött eller ngt.

Du har helt rätt.

Jag tror inte bara "borde" utan att den är verkligen kass. Den rapporterar 43% när det egentligen är 0%.
Men en kalibrering bygger ju på att alla celler är hela, är en eller flera kass blir det svårt räkna.
En gissing är att flera celler är trasiga i batteriet som det pratas om.

  • Medlem
  • 2011-05-26 21:33

44 cykler och 98% hälsa.

Jag använder sällan datorn "ute på fältet" utan den flyttas mest mellan mina olika boenden när jag jobbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-26 21:33

Jag har kört en batteri optimering en gång enligt CyberPets beskrivning, nämde detta i mitt tidigare inlägg ovan. Jag märkte tyvärr inte någon större förbättring, men pendlar nu mellan 87 % -90 % kapacitet efter 253 laddcyklar.

Ska pröva ytterligare 2 optimeringar enligt Apples anvisningar och se om jag får lite mer kräm i batteriet igen. Jag har en känsla att det börjar sacka av lite för snabbt enligt mitt tycke.

Nu vet jag ju inte hur många laddcyklar ett batteri av MBA storlek ska klara av om man sköter batteriet optimalt, vilket jag tycker jag har gjort ?

Så ni har alla runt 100 % batteri kapacitet enligt cococutbattery på er MBA, ingen som helst sackning för någon ?

En optimering gör inte att du får mer kräm i batteriet, det gör bara att batterimätaren visar rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-26 21:57
Ursprungligen av Capeman:

En optimering gör inte att du får mer kräm i batteriet, det gör bara att batterimätaren visar rätt.

Okey tänkte väl det, den visar 100% vid fullt laddat batteri, då så inte mycket mer att göra än att hoppas att det är en tillfällig svacka hos mitt batteri men tror icke de......

Jag ber att få återkomma i ärendet eftersom det berör många av oss MBA användare, jag ska prata med Apple och MacForum under tidig sommar, och framförallt om kapaciteten dippar ner mot och under 80 % då agerar jag snabbt för ett byte på garantin .

  • Medlem
  • 2011-05-26 22:25

Det kommer knappast att gå på garantin. Inte efter över ett halvår och 200+ cykler.

Precis, det där är inga normala siffror du visar upp - alltså inget du kan skylla Apple eller batteritillverkaren för. Jag skulle vilja säga att det snarare INTE berör nästan NÅGRA av oss MBA-ägare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-26 22:42

Men är det egentligen så konstigt att det blivit som det blivit?

Batteriet har väl en garanterad livslängd på 1000 cykler och du har nu använt ungefär en fjärdedel av detta (250+ cykler). Om den då även visar ca 90% hälsa så ser iaf inte jag några konstigheter i det.

Vidare tror inte jag heller att detta är något Apple kommer godkänna på garantin, ty det är en förbrukningsvara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 07:38

Okey då återkommer jag inte, ska försöka byta mitt batteri på garantin, i vilket fall värt ett försök

Tack för alla uppmuntrande ord

Jag hävdar fortfarande att om batteriet dippar under 80 % kapacitet med under 300 laddcyklar inom 6 månader

då är det något deffekt med batteriet.

Vi får helt enkelt vänta och se

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-27 09:48
Ursprungligen av CUBEIS:

Okey då återkommer jag inte, ska försöka byta mitt batteri på garantin, i vilket fall värt ett försök

Tack för alla uppmuntrande ord

Jag hävdar fortfarande att om batteriet dippar under 80 % kapacitet med under 300 laddcyklar inom 6 månader

då är det något deffekt med batteriet.

Vi får helt enkelt vänta och se

Tycker definitivt att du ska återkomma om du nu ska lämna in den på garantin. Det kan ju hjälpa andra med liknande frågeställning och skulle det dessutom gå igenom så får väl vi som tvivlat äta upp våra ord!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 10:21
Ursprungligen av iPilot:

Tycker definitivt att du ska återkomma om du nu ska lämna in den på garantin. Det kan ju hjälpa andra med liknande frågeställning och skulle det dessutom gå igenom så får väl vi som tvivlat äta upp våra ord!

Risken finns ju att jag får äta upp mina ord också men datorn känns ju så ny och knappt 5 månader gammal, sen vet jag att ett batteri som dippar ner under 80 % kan helt flippa ur plötsligt, så det funkar inte så statiskt korrekt att den tappar 10 % varje kvartal tills det är helt dött om 2-3 år, utan batterina lever sina egna konstiga liv ibland.

Jag har också sett batterier med över 600 laddcyklar som fortfarande ligger över 90 % batterikapacitet och funkar hur bra some helst

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-27 11:21

Hinner du lämna in den innan det har gått 6 månader sitter du i en bättre sits. Du kan hävda produktfel och de måste bevisa att det inte är så. Efter 6 mån måste du bevisa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 14:40
Ursprungligen av kenjon:

Hinner du lämna in den innan det har gått 6 månader sitter du i en bättre sits. Du kan hävda produktfel och de måste bevisa att det inte är så. Efter 6 mån måste du bevisa...

Tack för tipset hade inte riktigt koll på detta

Där är vi nog båda eniga. Kass.

Kruxet - och det var nog det jag ville påpeka - är att det är en stor missuppfattning att man genom att gå igenom proceduren med att kalibrera helt plötsligt "får tillbaka" en massa energi som de lömska batteritillverkarna gömt undan i smyg

Nä, å det hävdade jag inte heller, utan att få korrekt rapportering.

Bevaka tråden