Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför alla som har en Mac Pro bör skaffa SSD

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ännu en som glömmer momsen när han ska jämföra priser...

6619 är ju bara dagens valutakurs rakt av - nettopris i USA, utan moms och frakt.
14000 är priset i Sverige inklusive moms och inklusive Apples valutamarginaler.

$1400 kostar disken på Apple Store USA. Fortfarande mycket dyrare än $995, men inte lika stor skillnad som du försöker framställa det som.

Förlåt.

8273 istället för 14000.

Det gör Apples pris på 14000 betydligt bättre.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 11:11
Ursprungligen av keptang:

Förlåt.

8273 istället för 14000.

Det gör Apples pris på 14000 betydligt bättre.

Om du följde min länk så hade du fått sett vad en disk faktiskt kostar i Sverige. Jag kan sätta en balja rotmos på om du åker till Japan eller Taiwan så kan du får den för 6500, fast du kostar väl en biljett dit 12.000.......

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-21 09:41

Köpte en ny MBP med Apples orginal SSD. Sjukt snabb på att starta nu och att inte behöva bry sig om att HDn har stannat innan man slår ihop den och går är underbart.

Din sökning var inte riktigt korrekt (innehöll SSD på PCI Express-kort osv..). Här är en som visar motsvarande diskar i sverige på Prisjakt.
Solid State-diskar (SSD) - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

På MacBook Pro 13 så tar Apple 15120:- för att uppgradera från 320GB SATA till 500GB SSD.
29% dyrare än att köpa en 500GB Kingston SSD-disk, då får man även en 320GB SATA över.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-21 11:55
Ursprungligen av keptang:

Din sökning var inte riktigt korrekt (innehöll SSD på PCI Express-kort osv..).

Visst, och på vilket sätt gjorde din sökning att mitt konstaterande att du inte får en SSD disk för under 10.000 inte längre var korrekt?

Alltså angående det här med Apples SSD Disk .. Jag har som sagt även en MacBook Pro 17 tummare som jag beställde med Apples SSD för snart 2 år sedan ... det var dyrt .. väldigt dyrt ... för SSD alternativ till MBP var nytt då ... ...

Visst blev jag lite imponerad av Apples SSD jämfört med att jag kört HDD innan på bärbart ..

MEN nu var det så här att jag nyligen även gick över till SSD på min stationära ... och då valde jag en vertex 2 ... och J*vlar va snabbt det blev .. LÅNGT LÅNGT LÅNGT snabbare än jag upplevt på SSD på min MacBook Pro ...

så till er som köpt eller kör med en Apple SSD så kan jag bara säga att det finns mycket mycket snabbare SSD diskar än Apples och att ni kommer bli lika imponerade av prestanda ökningen när ni gick från Apples HDD - > Apples SSD . som när ni går från Apples SSD till tex Vertex 2 ..

jag har gjort en del XBecnh tester och min Apple SSD varierar mellan 50-90 poäng medan Vertexen ger runt 350 poäng ... och jag UPPLEVER att min nya SSD är 4x-6x snabbare än Apples ... och jämfört med en vanlig HDD .. ja aldrig mer blir det HDD ...

nästa köp blir att bytta min Apples SSD (Toshiba SSD) på min MBP 17 Unibody till en vertex 2 på 240 GB ...

bara så ni vet ...

Ett par inlägg raderade. Släpp det där sidospåret nu.

Tråden handlar om att alla bör uppgradera till SSD. Låt oss fortsätta med det. Apple har alltid varit dyra på disk- och minnesuppgraderingar - det är väl ingen nyhet för någon här.

/Mod

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-30 15:37

Då var den nya disken installerad och kan bara håll med "gotfredsen". Sjukt snabb och tyst. Vad som förvånar mig dock är att det inte verkar vara snabbare uppstartstid än med HDD. Skit samma ifs då jag bara startar om datorn när uppdateringar kräver detta.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-03 11:16

visst blir man sugen på en SSD. Men jag uppgraderade nyligen min macbook 13" till en större disk så jag
fotar mycket och det tar plats! satte i en 640gb och har just nu bara 260 gb ledigt.
Visst man kan ju använda sig av en extern, men då försvinner ju ändå snabbheten om jag ska
hålla på att kopiera över alla bilder till en extern så fort jag varit ute och fotat lite.
Men min macbook är ganska seg ibland, kan det bero på en full hårddisk eller
bör man omformatera ibland? har inte gjort det än och datorn är väl snart 3 år tror jag..

När 500 GB kostar ett par tusen slår jag till. Jag behöver 500 GB som start/app-disk.
Mediadiskarna är raidade terrabytare 7200 rpm.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-03 12:08
Ursprungligen av Zimmerman:

När 500 GB kostar ett par tusen slår jag till. Jag behöver 500 GB som start/app-disk.
Mediadiskarna är raidade terrabytare 7200 rpm.

Var det inte herr Zimmerman som nämnde att det inte spelar någon roll om en MacPro kostar 30.000 eller 60.000 - det är ju inga pengar ändå i sammanhanget? I så fall är det väl bara att pynta lite pengar så har du din 500G disk.

Min budget är bränd. Då vänder man på slantarna tills nästa budgetstålar kommer. Det är helt normalt. Alla pros - åtminstone dom i företag med budgetar - känner till detta.
För mig på mitt jobb har det förresten alltid varit av betydelse om ett verktyg kostar 30 elller 60 tusen. Du blandar ihop mig med generella teser om en värld - t.ex. vad utrustning för videoproduktion kostar och hur löjligt liten del av kostnaden som utgörs av en dator. Det har med läsförståelse att göra.

Ursprungligen av studiox:

Var det inte herr Zimmerman som nämnde att det inte spelar någon roll om en MacPro kostar 30.000 eller 60.000 - det är ju inga pengar ändå i sammanhanget? I så fall är det väl bara att pynta lite pengar så har du din 500G disk.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-03 23:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Min budget är bränd. Då vänder man på slantarna tills nästa budgetstålar kommer. Det är helt normalt. Alla pros - åtminstone dom i företag med budgetar - känner till detta.
För mig på mitt jobb har det förresten alltid varit av betydelse om ett verktyg kostar 30 elller 60 tusen. Du blandar ihop mig med generella teser om en värld - t.ex. vad utrustning för videoproduktion kostar och hur löjligt liten del av kostnaden som utgörs av en dator. Det har med läsförståelse att göra.

Tack, jag har jobbat som IT-chef ett par år så du förstår nog vad det betyder i form av budgetarbete (och i form av att sätta budget för alla datorinköp. Min läsförståelse är det inget fel på. Citat från dig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, 50 (+ moms) är min budget.

Fö. så går det alldeles utmärkt att få igenom inköp utanför budget om dom är motiverade, men jag misstänker att det kanske inte är så motiverbart att köpa en 0.5Tbyte SSD.....

Du citerar mig: "Nej, 50 (+ moms) är min budget."
Men hur får du detta till att jag sagt: "det inte spelar någon roll om en MacPro kostar 30.000 eller 60.000".
Nog är det krux med läsförståelsen alltid :-D.
Lägg inte ord i andras mun - det är ouppfostrat. Sådant fick jag lära mig redan som barn.

Ursprungligen av studiox:

Tack, jag har jobbat som IT-chef ett par år så du förstår nog vad det betyder i form av budgetarbete (och i form av att sätta budget för alla datorinköp. Min läsförståelse är det inget fel på. Citat från dig.

Fö. så går det alldeles utmärkt att få igenom inköp utanför budget om dom är motiverade, men jag misstänker att det kanske inte är så motiverbart att köpa en 0.5Tbyte SSD.....

  • Oregistrerad
  • 2011-04-04 15:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Men hur får du detta till att jag sagt: "det inte spelar någon roll om en MacPro kostar 30.000 eller 60.000".

Nåja, jag får min matematik till att 50.000 + moms (62k ink moms) nog allt borde betyda att du visst kan köpa en macpro för 60k ellerhur? Fast anledningen till att du inte vill köpa en SSD nu är att din chef inte vill ge dig några pengar, men det glömde du visst nämna i ditt inlägg

//
barnet

Du är som en politiker :-D. Du ger dig inte. Var kommer detta ifrån - som du påstår att jag sagt:
"det inte spelar någon roll om en MacPro kostar 30.000 eller 60.000".
Varför erkänner du inte att du lagt ord i min mun? Vad är det som är så svårt med det? Alla fuckar väl upp då och då. Var en man.

(nu kommer snart ett gäng och säger att jag ska ge mig - trots att jag är den utsatta - jag slår vad - kolla in)

Jag HATAR när folk lägger ord i min mun - eller medvetet feltolkar för att misskreditera mig. Det är fult, fult, fult. Demagogi.

Ursprungligen av studiox:

Nåja, jag får min matematik till att 50.000 + moms (62k ink moms) nog allt borde betyda att du visst kan köpa en macpro för 60k ellerhur? Fast anledningen till att du inte vill köpa en SSD nu är att din chef inte vill ge dig några pengar, men det glömde du visst nämna i ditt inlägg

//
barnet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-04 15:30
Ursprungligen av Zimmerman:

När 500 GB kostar ett par tusen slår jag till. Jag behöver 500 GB som start/app-disk.
Mediadiskarna är raidade terrabytare 7200 rpm.

Jag behöver egentligen inte så stor men hjärtade ändå. Jag har idag en 200GB disk. 25GB är för Windows och sedan har jag 75GB ledig. En man med små lagringsbehov.

Senast redigerat 2011-04-05 19:21

Kruxet är Final Cut Studio och Logic Pro (+ extra ljudbibliotek) - och dessa mjukisars enorma baser med tillbehör/filer som läggs factory preset i startdiskens bibliotek. Jag antar att man kan styra om detta till extern med alias/symlink, men jag orkar inte jiddra med detta nu (har i alla fall all video stock på extern terrabajtare :-).
Jag har alltså bara OS och apps (med tillbehör) på startdisken och jag har märkt att 500 GB (har 1 TB nu) är nedre gränsen för att också kunna växa där. Den största SSD'n verkar vara 480 GB...men för dyr idag...eller så blir det januari 2012.

(jag har ju också Adobe CS5 Master Collection och en helvetes massa andra program. Jag har pluggar till Photoshop som slukar ett par gig :-D. En del mjukvarusamplers till Logic är också ena riktiga monster med enorma ljudbibliotek).

Ursprungligen av acke:

Jag behöver egentligen inte så stor men hjärtade ändå. Jag har idag en 200GB disk. 25GB är för Windows och sedan har jag 75GB ledig. En man med så lagringsbehov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-05 19:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Kruxet är Final Cut Studio och Logic Pro (+ extra ljudbibliotek) - och dessa mjukisars enorma baser med tillbehör/filer som läggs factory preset i startdiskens bibliotek. Jag antar att man kan styra om detta till extern med alias/symlink, men jag orkar inte jiddra med detta nu (har i alla fall all video stock på extern terrabajtare :-).
Jag har alltså bara OS och apps (med tillbehör) på startdisken och jag har märkt att 500 GB (har 1 TB nu) är nedre gränsen för att också kunna växa där. Den största SSD'n verkar vara 480 GB...men för dyr idag...eller så blir det januari 2012.

(jag har ju också Adobe CS5 Master Collection och en helvetes massa andra program. Jag har pluggar till Photoshop som slukar ett par gig :-D. En del mjukvarusamplers till Logic är också ena riktiga monster med enorma ljudbibliotek).

Ah, sitter varken med hela Final Cut Studio, Logic eller Pluggar. Kör blygsamt på Photoshop CS4.

Det har kommit nya modeller av Intel X25 320 serie som är snabbare och har 2x livslängd. Storlekar på upp till 600GB.
Tycker ni att man klarar sig med 160GB för system och program utan att det blir slö eller ska man satsa på minst 300GB?

Ursprungligen av Alex Freeman:

Det har kommit nya modeller av Intel X25 320 serie som är snabbare och har 2x livslängd. Storlekar på upp till 600GB.
Tycker ni att man klarar sig med 160GB för system och program utan att det blir slö eller ska man satsa på minst 300GB?

Jag beställde en 160GB idag, räcker för system och program.

Men om du känner att det inte räcker just dig, köp en 300GB.

Ursprungligen av keptang:

Jag beställde en 160GB idag, räcker för system och program.

Det vore intressant att få veta vad du tycker om det var värt att uppgradera och om din variant av 2,5 till 3'5 HDD anpassning.

Jag tänkte på att den kommer att sakta ner så småningom när den fylls på med tiden.

Jag installerade just en OWC SSD 120 GB i min MacBook Air (inte min Mac Pro) men... vilken uppgradering!
http://www.99.se/macbook-air/237877-byta-harddisk-i-macbook-air-3.html#post1983675

  • Medlem
  • Spånga
  • 2011-04-05 11:45

Anledningen till att jag nu kör Mac är att min OCZ Vertex 2 120Gb bara la av. Då körde jag Ubuntu, och en dag i januari när jag skulle dra igång efter julledigheten så var disken tom. Sopren, inte ett spår efter filsystem eller filer fanns det trots att jag letade med diverse olika diskverktyg. Händer för ganska mångam mer finns att läsa här http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?81628-Vertex-2-120GB-Suddenly-quot-No-bootable-devices-quot-error mina inlägg någonstans i mitten av tråden under username loftux.

Meningen är nu inte att skrämma upp er som valt att köra en sådan disk. Det verkar bara hända Ubuntu och Windowsburkar vad jag kan se i tråden. Kan vara bra att vara noggran med backupen dock. Mitt första inlägg på 99.se blir ett skrämselinlägg men eftersom jag känner till detta fel, och flera tittar på den disken, så kan det vara bra att känna till.

Inget ont som inte har något gott med sig, kör nu Mac efter att många kollegor tjatat på mig och jag behövde något pålitligt snabbt. Och eftersom jag var van vid ssd som blev det en Macbook Air. Inget jag ångrar idag.

Bevaka tråden