Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka Mac mini Server med extern raid

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

NAS med AFP/NFS/CIFS, vilket du nu vill använda.

NAS:en är gjord för att göra det du vill.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-22 17:25

En grej till... Jag inbillar mig att accesstiden är snabbare med en DAS (FireWire 800) än mot NAS med t.ex AFP... Kan detta stämma?

När jag t.ex är ansluten mot servern i det lokala nätverket via afp går det mycket långsammare att bläddra i mappar än osv än om man sitter vid servern direkt. Ibland kan det ta flera sekunder att lista en mapp med många filer t.ex. Men NASarna kanske är bättre på detta?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-22 19:28
Ursprungligen av p2d:

En grej till... Jag inbillar mig att accesstiden är snabbare med en DAS (FireWire 800) än mot NAS med t.ex AFP... Kan detta stämma?

Visst är det så. Jag upplever inte det som ett problem dock. Däremot bör du verkligen se till att köra Gigabit Ethernet överallt och ha stora frames (sk jumboframes) påslaget om du vill ha bra överföring.

Det beror nog på nätverket mera, eller AFP kanske?

Jag märker inga vidare fördröjningar med NFS/CIFS mot min QNAP.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-01-24 11:25

Det fick bli en Promise Smartstor DS4600. Tror helt enkelt att en NAS blir för klumpig eftersom jag egentligen bara behöver en DAS. Återkommer när jag provat lite mer!

Hör av er om det är någon som vill köpa en slö Drobo 2nd gen Firewire 800 .... Drobo i alla ära, den har ju fungerat fantastiskt bra ändå, dock är den på tok för långsam för produktion och serverarbete, men som backup och arkiv är den lysande!

  • Oregistrerad
  • 2011-01-24 15:45

Rapportera gärna lite om hastigheter sen. Vad blev det för kort i mac'en?

  • Medlem
  • 2011-06-23 12:19

Står i skriande behov av att öka disk - hur gick det med Promisen?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-06-27 10:47

Promisen funkar bra tycker jag! Känns väldigt mycket snabbare än Drobon.

Det enda är att, jag tror, den har hängt sig kanske fyra gånger. Den har liksom slutat lysa så att jag fått dra ur strömmen och sätta i igen. Det kan ha varit att den gått ner i något slags sovläge, men då verkar det ha tagit mer än 5 minuter för den att starta så då drog jag ut kontakten.

Jag har inte lagt ner någon energi att undersöka vad det kan vara eftersom det bara hänt 4 ggr.. Men risken finns att det kan ha varit någon strömdipp eller liknande, så nu har jag beställt en UPS för att se om det hjälper

  • Medlem
  • 2011-06-27 17:47

Skönt att höra! Vad har du för diskar och vilken RAID?

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-07-06 01:41
Ursprungligen av lime:

Skönt att höra! Vad har du för diskar och vilken RAID?

Fyra likadana Western Digital. Kommer dock inte ihåg modellnamn :/ .. Men inte de dyraste och inte de billigaste

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-16 12:53

Bumpar den här tråden lite.

Jag har blivit helt frälst i Plex och har börjat 1:1 kopiera alla mina blu-rays till hårddisken. I framtiden tänker jag köpa en macmini som kommer agera media server och klient under en tv. Jag har en j*vla massa blu-ray och behöver rätt bra med utrymme för att få plats med allt. Jag räknar iskallt att filmerna kommer ta minst 10TB när dom väl finns på disk. Kommer fyllas på med 0-8 filmer per månad dessutom.

Satt uppe till halv 4 i morse och surfade efter 5-6 slot DAS:ar med raid5 funktion men hitta inget vettigt. Det måste vara en relativt ny låda då jag tänkt slänga in 3TB diskar. Sen hade jag tänkt koppla det med USB3 eftersom man kan ha rätt bra längder på kablarna. Vill inte höra surret från en raid när man tittar på film! Så 5-6 Slottar, raid5 och helst USB3. (USB3 är bara ett krav för jag inbillar mig att nästa mac mini kommer ha det) Har den inte usb3 så är standarden kompatibel med föregångaren. Jag vill inte ha en NAS utan en DAS.

Någon som hört/läst/vet att en sån här enclosure finns på marknaden? Vill inte köpa en som redan har diskarna i sig eftersom jag väntar på en framtida mac mini.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-16 14:12

Snöa nog in mig på termen DAS när jag sökte info inatt! Hitta en perfekt produkt som dessutom verkar vara väldigt stabil!

5 Slottar, raid5 och usb3!

NAS SYNOLOGY DISK STATION DS1512+ - Hemelektronik - CDON.COM

Ursprungligen av Kenneth M:

Snöa nog in mig på termen DAS när jag sökte info inatt! Hitta en perfekt produkt som dessutom verkar vara väldigt stabil!

5 Slottar, raid5 och usb3!

NAS SYNOLOGY DISK STATION DS1512+ - Hemelektronik - CDON.COM

Är inte USB-portarna till för att koppla in enheter (USB-diskar/skrivare/etc..)? Kanske det du tänkt göra iofs.
NAS = Network Attached Storage.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-16 14:35

Suck...

Nää, dedikerad box för bara filmerna, trodde jag kunde direkt koppla den där med framtida mac mini'n.
The search continues...

Tack för att du påpeka, va millimeter från att beställa...

edit

Jo, jag vet vad nas är och det va därför jag ville ha en das... ordet DS i namnet på produkten fick mig att tänka på DAS och att det gick att direkkoppla. Deras produkter har oftast NS för nas och DS för DAS i produktnamnen..
Hmm.. Måste läsa specen 1 gång till.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-16 14:49

Surt, det verkar verkligen bara vara en NAS...
Ok, nån som känner till en liknande låda som är DAS?

Håll utkik på macsales efter en OWC MEQX2KIT0GB Mercury Elite Pro Qx2... in stock at OWC de kör lite olika rabatter på den ibland. Köpte min för ~ $175 i våras. Tuggar på väldigt bra med 4st Hitachi-diskar a 2TB, raid 5.

Bevaka tråden