Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operatörerna förbjuder Viber, Tango och Skype

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Då får du sätta dig lite djupare in i hur en dator fungerar. Det finns mängder med möjligheter att gå runt en eventuell spärr, sålänge man kan köra osignerad kod på telefonen.

Vad hjälper det att du kan köra osignerad kod på telefonen om operatörerna stryper för dem oönskad VOIP-data som passerar genom deras nätverk?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 15:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Då får du sätta dig lite djupare in i hur en dator fungerar. Det finns mängder med möjligheter att gå runt en eventuell spärr, sålänge man kan köra osignerad kod på telefonen.

Det spelar ingen roll vad du kör fôr kod på telefonen om din operatör blockerar dig i sina servrar, vilket han kan. Du kan inte jailbreaka deras routrar. Din jämförelse med MMS är trams eftersom det inte alls handlar om samma sak.

Men nu börjar de hacka på "Ping" och "WhatsApp" också... Och det har jag svårt att förstå

Kontrakten hindrar IP-telefoni | Prisjakt Pryl

Citat:

Sedan länge har det funnits möjlighet att skicka gratis meddelanden till Iphone och Android med applikationer som Ping. Även här används datatrafik och även om inget dataprisavtal används blir kostnaden betydligt lägre per meddelande än med vanligt SMS. Eftersom Android är ett operativsystem som växer otroligt fort och är det andra största operativsystemet för smartphones idag så är det inte oväntat att mobiloperatörerna snabbt vill stoppa denna typ av tjänster.

Hur, rent praktiskt ska operatörerna kunna blockera Viber/Skype/Ping/WhatsApp m.fl.?

Jag ser inte hur det ska gå till..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 14:51

Min gissning är att dessa program använder sig utav en viss "port" och således blockerar dom de portarna i sina system. Eller något liknande?!

Troligen om man kör jailbreak kommer det säkert ändringar så att man kan justera dessa portar isåfall..

Ursprungligen av Cokey:

Min gissning är att dessa program använder sig utav en viss "port" och således blockerar dom de portarna i sina system. Eller något liknande?!

Troligen om man kör jailbreak kommer det säkert ändringar så att man kan justera dessa portar isåfall..

Det är inte så det fungerar, om det skulle vara så så är det bara att ändra ändra port.
Skype t.ex använder portarna slumpmässigt. Lär vara likadant för övriga program.

Så som jag ser det så kan inte operatörerna blockera dessa appar på annat sätt än att kräva att Apple tar bort apparna från AppStore, vilket inte kommer hända.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 17:05
Ursprungligen av keptang:

Det är inte så det fungerar, om det skulle vara så så är det bara att ändra ändra port.
Skype t.ex använder portarna slumpmässigt. Lär vara likadant för övriga program.

Så som jag ser det så kan inte operatörerna blockera dessa appar på annat sätt än att kräva att Apple tar bort apparna från AppStore, vilket inte kommer hända.

Skype använder inte slumpmässiga portar, utan 443 och 80 primärt. Detta är alltså för UTGÅENDE trafik. För inkommande trafik använder dom en massa portar, från 25.000 och uppåt om jag inte minns fel, mest UDP.

Men det spelar ingen roll, precis som Hagelin skrev så är det inga problem att blockera tjänster med paketinspektion, det har brandväggar klarat av dom senaste 5 åren. Då kan skype kommunicera på vilka portar dom vill och operatörern kan ändå i ett nafs blockera det på samma sätt som företag kan blockera MSN och Skype.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 19:24
Ursprungligen av keptang:

Det är inte så det fungerar, om det skulle vara så så är det bara att ändra ändra port.
Skype t.ex använder portarna slumpmässigt. Lär vara likadant för övriga program.

Så som jag ser det så kan inte operatörerna blockera dessa appar på annat sätt än att kräva att Apple tar bort apparna från AppStore, vilket inte kommer hända.

Det är ingen raketforskning att kolla på paketen och se att det är t.ex. Skype trafik och droppa dessa paket.

Ursprungligen av zappee:

Det är ingen raketforskning att kolla på paketen och se att det är t.ex. Skype trafik och droppa dessa paket.

Nej, det är det inte, men det finns fler än just Skype, det var ett exempel.. Om detta skrider till verken hos operatörerna så blir det väl som vanligt, en katt och råtta lek mot alla kunder, fin kundupplevelse.

Ska bli intressant och se hur detta kommer att hanteras utav operatörerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 14:57

Hmm, ja då vet jag inte riktigt.. Ska fråga runt lite på mitt jobb.. (Arbetar hos en operatör)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-18 22:50
Ursprungligen av Cokey:

Hmm, ja då vet jag inte riktigt.. Ska fråga runt lite på mitt jobb.. (Arbetar hos en operatör)

Kan du inte fråga också hur de kan ta så grymt mycket betalt för roaming mellan olika länders operatörer? Det är väldigt oskäligt och känns som rent lurendrejeri.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 23:13
Ursprungligen av kenjon:

Kan du inte fråga också hur de kan ta så grymt mycket betalt för roaming mellan olika länders operatörer? Det är väldigt oskäligt och känns som rent lurendrejeri.

Vänta några år. Det är redan på G. EU kommissionen har redan sagt att roaming avgiften mellan EU länder ska försvinna. Om förslaget går igenom får vi se snart.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vänta några år. Det är redan på G. EU kommissionen har redan sagt att roaming avgiften mellan EU länder ska försvinna. Om förslaget går igenom får vi se snart.

//Rob

Kommer aldrig gå igenom. Du vet hur det är med telefonoperatörer och lobbyismen. Det blir nerröstat direkt. Kostar bara lite mutor och sen är det överstökat.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 00:10
Ursprungligen av PeeMaN:

Kommer aldrig gå igenom. Du vet hur det är med telefonoperatörer och lobbyismen. Det blir nerröstat direkt. Kostar bara lite mutor och sen är det överstökat.

Jo det har du rätt i. Det är ju inte så att operatörerna har blivit tvungna att sänka priser på att telefonera inom EU förut.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 07:33
Ursprungligen av Robo-X:

Jo det har du rätt i. Det är ju inte så att operatörerna har blivit tvungna att sänka priser på att telefonera inom EU förut.

//Rob

Jovisst har de det. Men att de ska kunna ta tiotals kronor per MB är ju löjligt med dagens Internet. Det är ju enbart för att kunna mjölka oss konsumenter på så mycket pengar som möjligt. Och att då klaga på att vi använder VoIP för att spara några kronor....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 09:02
Ursprungligen av kenjon:

Kan du inte fråga också hur de kan ta så grymt mycket betalt för roaming mellan olika länders operatörer? Det är väldigt oskäligt och känns som rent lurendrejeri.

Jag vet tyvärr bara vilka avgifter operatörerna får betala för roamingen. Tyvärr är dom grymt höga därav det höga priset.

Gällande detta med IP-telefoni så är det inget i dagsläget som kommer spärras i nätet.
Däremot är det inte ok att använda det förutom med vissa abonnemang. (t.ex. Abonnemang med fritt tal på redan.)

  • Oregistrerad
  • 2011-01-19 12:05
Ursprungligen av Cokey:

Jag vet tyvärr bara vilka avgifter operatörerna får betala för roamingen. Tyvärr är dom grymt höga därav det höga priset.

Och vad sätter svenska operatörer för pris på roaming då...........

Det enda EU's lagstiftning gjort är att skifta kostnaden till länder utanför EU, dvs. när jag åker till Thailand får jag betala hutlöst, det hjälper ju inte EU's konsumenter (med tanke på att 250.000 svenskar åker dit varje år) - Inte heller hjälper det Thailändare i Sverige, eller Amerikaner i Sverige som får betala hutlösa priser..

Det bästa vore om man införde krav på bilaterala avtal - men det är en helt annan diskussion.

  • Medlem
  • 2011-01-17 16:47

Procera Networks vet tex vad dom pysslar med när det gäller deep packet inspection, väldigt många leverantörer använder deras utrustning för att hålla koll på trafiken.

Home - Procera Networks
PIC

På denna bild kan man se bl.a. Skype Version check. Man har full koll på alla protokoll och tjänster.
http://www.proceranetworks.com/images/stories/products/LiveView-Services-Information_web-overlap.jpg

Tunnel är det ända sättet, om denna "hysteri" skulle bli verklighet.

Någon som vet om eventuell framtida filtrering kan kringgås med en VPN-tjänst?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-17 17:06
Ursprungligen av Hagelin:

Någon som vet om eventuell framtida filtrering kan kringgås med en VPN-tjänst?

Det är väl självklart att det är så, om operatören inte bestämmer sig för att begränsa möjligheten att använda VPNanslutningar.. Det kan också gå att komma runt med proxy om man har tur.

Ursprungligen av studiox:

Det är väl självklart att det är så, om operatören inte bestämmer sig för att begränsa möjligheten att använda VPNanslutningar.. Det kan också gå att komma runt med proxy om man har tur.

Anledningen att jag frågar är att jag fick för mig att jag läst om DPI-lösningar som kunde hantera tunnlar, dvs inte dekryptera själva innehållet men urskilja typen av trafik. Är dock inte alls särskilt kunnig och kan ha missförstått totalt.

Följdfråga: Någon som är insatt i hur mobiloperatörernas nätverk ser ut? Är det praktiskt genomförbart att filtrera trafiken olika beroende på abonnemang? Exempelvis kolla om abonnenten har tecknat tilläggspaket för VOIP-trafik eller bara tillåta VPN-anslutningar på företagsabonnemang?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-17 19:48

Skypeout över 3G är iallafall obrukbart på min iPhone 3G. Har upptäckt att skype generellt fungerar bättre på 3GS och 4.

När ska de sätta åt Whatsapp, MSN och alla andra IM klienter? Man kanske skulle förbjuda Mail också?

Jag har skickat 1500 meddelanden med WA, min fru över 3000. Det är klart att de blir sura för att de förlorar intäkter. Själv är jag ganska nöjd. Det är väl dags att inse att de måste börja ta betalt bättre för datatrafiken. Mina 1500 meddelanden är dock bara 15,3 MB enligt Whatsapp.

Kan tillägga att Studio Ett i P1 hade upp det här i eftermiddags, och ingen av operatörerna ville vara med i programmet. Det luktar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-17 21:02

Så här står det hos de olika operatörerna (och så har det nog varit länge):
Antagligen därför Skype fungerat så dåligt för mig.

Telia Surfa i mobilen - Mobil telefoni - Privat - Telia.se
All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+).

Telenor http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TD22016.pdf
Gäller inom Sverige. IP-telefoni är inte tillgängligt i detta erbjudande. Övriga trafiktyper ingår. Mobilsurf utomlands debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet.

Tele2 Tele2 - Privat - Mobiltelefoni - Snackis Surf
*All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår, utom trafiktypen ip-telefoni. Efter 1 GB begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. Läs mer på tele2.se

Hittade inget hos 3 men letade inte så mycket, de kanske har lite svårt eftersom de sålde skype mobiler tidigare.

Om alla skulle ta och byta till 3 imorgon?

Ursprungligen av Csoft:

Så här står det hos de olika operatörerna (och så har det nog varit länge):
Antagligen därför Skype fungerar så dåligt.

Telia Surfa i mobilen - Mobil telefoni - Privat - Telia.se
All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+).

Telenor http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TD22016.pdf
Gäller inom Sverige. IP-telefoni är inte tillgängligt i detta erbjudande. Övriga trafiktyper ingår. Mobilsurf utomlands debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet.

Tele2 Tele2 - Privat - Mobiltelefoni - Snackis Surf
*All typ av surf i mobilen inom Sverige ingår, utom trafiktypen ip-telefoni. Efter 1 GB begränsas hastigheten till 64 Kbit/s. Läs mer på tele2.se

Hittade inget hos 3 men letade inte så mycket, de kanske har lite svårt eftersom de sålde skype mobiler tidigare.

Om alla skulle ta och byta till 3 imorgon?

Att det står så betyder ingenting. Skype/Viber etc fungerar utmärkt med samliga operatörer.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-17 21:11

Eller så låter de begränsa iptelefoni vid hård belastning med QoS.

Ursprungligen av Csoft:

Eller så låter de begränsa iptelefoni vid hård belastning med QoS.

Det är inte vad operatörerna skriver, ip-telefonitrafiken ingår inte står det klart och tydligt, vilket är ren och skär BS.

Bevaka tråden