Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill man surfa anonymt?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Jag pratade inte om ALLA brott, du verkar hänga upp dig på att sätta upp kameror i bostaden.
Jag pratade om brott typ misshandel och rån som sällan löses eftersom Polisen inte har något att gå på.
Frigöra resurser från var?
Sverige är knappast ekonomiskt oberoende.

Jag hänger inte upp mig på att sätta upp kameror i den privata bostaden. Problemet är att du verkar ha hängt upp dig på att en utökad övervakning per automatik gör det enklare att utreda händelser och avsluta brottsutredningar. Och om du nu är en så stor anhängare av olika sätt att övervaka människor så borde du inte ha problem med att detsamma sker i privata bostäder för att "förebygga" våld i hemmet.

Nu är inte 99.se ett forum för att ta en diskussion gällande hur vilka områden som ska prioriteras i statsbudgeten. Därför tycker jag att det räcker med att konstatera att det går att frigöra resurser - beroende på hur man prioriterar i statsbudgeten. Detta är helt oberoende av vilken politisk majoritet som för närvarande innehar regeringsmakten.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 19:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag hänger inte upp mig på att sätta upp kameror i den privata bostaden. Problemet är att du verkar ha hängt upp dig på att en utökad övervakning per automatik gör det enklare att utreda händelser och avsluta brottsutredningar. Och om du nu är en så stor anhängare av olika sätt att övervaka människor så borde du inte ha problem med att detsamma sker i privata bostäder för att "förebygga" våld i hemmet.

Nu är inte 99.se ett forum för att ta en diskussion gällande hur vilka områden som ska prioriteras i statsbudgeten. Därför tycker jag att det räcker med att konstatera att det går att frigöra resurser - beroende på hur man prioriterar i statsbudgeten. Detta är helt oberoende av vilken politisk majoritet som för närvarande innehar regeringsmakten.

Nej, jag har också märkt att vi har kommit väldigt offtopic.

Agree to disagree

Ursprungligen av Stig R:

Vi lever INTE i Sörgården eller Edens lustgård där alla människor endast har ärliga syften. Inse det!

Du satte just fingret på exakt varför jag är emot övervakning och vill vara anonym på internet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-17 15:51
Ursprungligen av Laseranders:

Du satte just fingret på exakt varför jag är emot övervakning och vill vara anonym på internet.

Visst, men jag bryr mej inte om du eller Hells Angels ser att jag surfar på MacWorld och 99.se (och AftonBladet ibland).

Ursprungligen av kenjon:

Visst, men jag bryr mej inte om du eller Hells Angels ser att jag surfar på MacWorld och 99.se (och AftonBladet ibland).

Läste just att Bahnhof kommer göra så att alla deras kunder surfar anonymt, men det är lugnt, Kenjon, vill du bli övervakad kan du bli det, de erbjuder nämligen det som en tilläggstjänst för 50 kronor i månaden

Jag älskar Bahnhof!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-27 12:49
Ursprungligen av Laseranders:

Läste just att Bahnhof kommer göra så att alla deras kunder surfar anonymt, men det är lugnt, Kenjon, vill du bli övervakad kan du bli det, de erbjuder nämligen det som en tilläggstjänst för 50 kronor i månaden

Jag älskar Bahnhof!

Visst, vill de sa att jag surfar på AB och 99.se, så bryr jag mej inte. Men det ska vara gratis.
Och jag känner mej inte alls övervakad. Och tror inte att jag är det heller. Bara för att möjligheten finns betyder det inte att någon gör det. Och skulle de börja titta på vad jag surfar på, tröttnar de efter några minuter eftersom det är helt ointressant.
Men det beror ju förstås på vad man surfar på för sidor....

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-01-12 15:30

Folk vill vara anonyma men ändå sitter de på facebook och fläker sina liv eller lägger ut sina geotaggade kort på flickr.... hycklare...

Ursprungligen av mattem:

Folk vill vara anonyma men ändå sitter de på facebook och fläker sina liv eller lägger ut sina geotaggade kort på flickr.... hycklare...

Vad är hycklande med det? I det ena fallet bestämmer man själv över vilken information man vill förmedla, och i den andra bestämmer staten. Är det inte istället hyckleri att låtsas som om det inte är någon skillnad mellan det?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 18:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är skillnad på att bli övervakad (och därmed inspelad i detta fall) och att bli sedd när man är ute. Det vet du.

Varför är det inte nästa steg? Varför ska vi inte sätta upp kameror i privata bostäder för att det blir enklare att utreda t.ex. våld i hemmet? Den som inte har något att dölja behöver ju som sagt inte vara orolig.

Du kan lika gärna bli mobilfilmad när du är ute och går också, ska vi förbjuda kameror i alla mobiler då också?

För att privata bostäder har man rätt att vara ju PRIVAT. Men på offentlig plats är allt du gör också offentligt, det är stor skillnad på offentlig plats och ditt hem.

Det är inte nästa steg för att det är löjligt och du drar det för långt, det kommer aldrig hända. Det är inte troligt.
Ungefär som, "Jaha, nu har Google monopol på sökmotorer. Nästa steg är att de köper Jorden."

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad är hycklande med det? I det ena fallet bestämmer man själv över vilken information man vill förmedla, och i den andra bestämmer staten. Är det inte istället hyckleri att låtsas som om det inte är någon skillnad mellan det?

Vet du ens vad hyckleri är?
Det är när man förespråkar en sak och gör tvärtemot. Ungefär som att man döljer sin ip-adress men man sprider sina semesterbilder.

"I det ena fallet bestämmer man själv över vilken information man vill förmedla, och i den andra bestämmer staten"
Va? När bestämmer staten vilken information man vill förmedla?

Ursprungligen av zappee:

Du kan lika gärna bli mobilfilmad när du är ute och går också, ska vi förbjuda kameror i alla mobiler då också?
För att privata bostäder har man rätt att vara ju PRIVAT. Men på offentlig plats är allt du gör också offentligt, det är stor skillnad på offentlig plats och ditt hem.
Det är inte nästa steg för att det är löjligt och du drar det för långt, det kommer aldrig hända. Det är inte troligt.
Ungefär som, "Jaha, nu har Google monopol på sökmotorer. Nästa steg är att de köper Jorden."

Det är som sagt skillnad på att bli övervakad och sedd när man är ute. Att en del föredrar att göra vissa inspelningar där främmande människor hamnar i bild är en helt annan sak än att en myndighet eller stat bedriver en systematisk övervakning av sina medborgare. Du vet detta. Försök inte att tillföra nonsensargument.

Jag har lika rätt att vara privat i offentlig miljö som jag har rätt att vara det i min privata bostad. Detta så länge som det inte finns något som gör att jag kan misstänkas för brottslig verksamhet. Och om detta bryts så kan du lika gärna bryta mot rätten att vara privat i den privata bostaden. Då kan vi lika gärna sätta in kameror där för att komma till rätta med våld i hemmet etcetera. Allt annat är inte konsekvent.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-13 03:34
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är som sagt skillnad på att bli övervakad och sedd när man är ute. Att en del föredrar att göra vissa inspelningar där främmande människor hamnar i bild är en helt annan sak än att en myndighet eller stat bedriver en systematisk övervakning av sina medborgare. Du vet detta. Försök inte att tillföra nonsensargument.

Jag har lika rätt att vara privat i offentlig miljö som jag har rätt att vara det i min privata bostad. Detta så länge som det inte finns något som gör att jag kan misstänkas för brottslig verksamhet. Och om detta bryts så kan du lika gärna bryta mot rätten att vara privat i den privata bostaden. Då kan vi lika gärna sätta in kameror där för att komma till rätta med våld i hemmet etcetera. Allt annat är inte konsekvent.

Med samma resonemang kan man säga att du inte skulle ha nåt emot att ha en massa okända människor i ditt hem, eftersom du anser dig kunna vara privat ute på stan.

Reductio ad absurdum - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av zappee:

...
Vet du ens vad hyckleri är?
Det är när man förespråkar en sak och gör tvärtemot. Ungefär som att man döljer sin ip-adress men man sprider sina semesterbilder.

"I det ena fallet bestämmer man själv över vilken information man vill förmedla, och i den andra bestämmer staten"
Va? När bestämmer staten vilken information man vill förmedla?

Kan du ens läsa innantill? Det jag hävdar är hyckleri är "att låtsas", vilket, för att påpeka något som borde vara uppenbart, är just skenheligt, dvs. hycklande.

För övrigt så tror jag inte att syftet med ditt personangrepp är att debattera på riktigt, utan istället är det meningslöst konfliktsökeri och allmän kverulans du ägnar dig åt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 21:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns gott om skäl till att vilja vara anonym på nätet. En av de största heter faktiskt Google... Det pussel som går att lägga med hjälp av den information som Google samlar ihop om oss... är ganska skrämmande.

Du är inte anonym på Google för att du döljer ditt IP.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är som sagt skillnad på att bli övervakad och sedd när man är ute. Att en del föredrar att göra vissa inspelningar där främmande människor hamnar i bild är en helt annan sak än att en myndighet eller stat bedriver en systematisk övervakning av sina medborgare. Du vet detta. Försök inte att tillföra nonsensargument.

Jag har lika rätt att vara privat i offentlig miljö som jag har rätt att vara det i min privata bostad. Detta så länge som det inte finns något som gör att jag kan misstänkas för brottslig verksamhet. Och om detta bryts så kan du lika gärna bryta mot rätten att vara privat i den privata bostaden. Då kan vi lika gärna sätta in kameror där för att komma till rätta med våld i hemmet etcetera. Allt annat är inte konsekvent.

Hur ska du kunna vara privat i offentlig miljö?
Det finns en anledning till att du inte får urinera, ha sex, dricka alkohol på offentlig plats. Du är INTE privat.

Det är STOR skillnad på att övervaka i hemmet och på offentliga platser.
Känner du dig kränkt varje gång du tar ut pengar?
Bojkottar du alla butiker och andra ställe som har kameraövervakning?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kan du ens läsa innantill? Det jag hävdar är hyckleri är "att låtsas", vilket, för att påpeka något som borde vara uppenbart, är just skenheligt, dvs. hycklande.

För övrigt så tror jag inte att syftet med ditt personangrepp är att debattera på riktigt, utan istället är det meningslöst konfliktsökeri och allmän kverulans du ägnar dig åt.

Haha, det där är ju inte ens lönt att bemöta.

Ursprungligen av zappee:

Hur ska du kunna vara privat i offentlig miljö?
Det finns en anledning till att du inte får urinera, ha sex, dricka alkohol på offentlig plats. Du är INTE privat.

Det är STOR skillnad på att övervaka i hemmet och på offentliga platser.
Känner du dig kränkt varje gång du tar ut pengar?
Bojkottar du alla butiker och andra ställe som har kameraövervakning?

Lagstiftningen förbjuder dig från att urinera, ha sexuellt umgänge och att dricka alkohol på offentlig plats (med undantag för det senare som endast gäller på de platser som regleras av ordningslag eller kommunala föreskrifter). Det är en stor skillnad. Jag har hela tiden sagt att man ska kunna göra ingripande när det finns skälig misstanke om brott, vilket innefattar brott som begås mot svensk lagstiftning. Däremot så ska inte ingripande göras när det inte föreligger misstanke om brott, vilket innefattar övervakning.

Jag bojkottar varken bankomater eller butiker som har systematisk övervakning. Däremot anser jag att det är fel, och att vi har en lagstiftning som i många fall legitimerar saker som är fullständigt onödigt eller som man bör vara restriktiv med. Man ska inte lura sig själv och tro att en kameraövervakning är den allra viktigaste faktorn vid brottsutredning.

Fortfarande så är det så att med ditt resonemang så kan du lika gärna förespråka att sätta upp kameror i privata bostäder. Trots allt så kanske det, i din mening, underlättar utredningsarbetet av våld i hemmet och så vidare.

Ursprungligen av zappee:

Du är inte anonym på Google för att du döljer ditt IP.

Givetvis men det hindrar inte att Google är en stor anledning till att vilja vara anonym på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-12 16:49

Det kanske är olika personer?

Man kanske vill avgöra själv vad man vill fläka ut och vad man vill ha privat?

Exakt vem hycklar?

Det finns gott om skäl till att vilja vara anonym på nätet. En av de största heter faktiskt Google... Det pussel som går att lägga med hjälp av den information som Google samlar ihop om oss... är ganska skrämmande.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns gott om skäl till att vilja vara anonym på nätet. En av de största heter faktiskt Google... Det pussel som går att lägga med hjälp av den information som Google samlar ihop om oss... är ganska skrämmande.

Jupp. Googlar man sitt namn kommer det upp en hel del information och det tar inte mer än någon timme eller två att få en karta över hur en person lever och vad den brukar syssla med.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-01-13 10:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Jupp. Googlar man sitt namn kommer det upp en hel del information och det tar inte mer än någon timme eller två att få en karta över hur en person lever och vad den brukar syssla med.

Använd inte googles tjänster då! Säger inte att de andra är bättre, men google är faktiskt inte allrådande på nätet även om man kan tro det nu när sökning på nätet kallas att googla....

Till googles försvar så gör de ju ingen hemlighet att de samlar information som anda gör, t ex facebook...

Ursprungligen av mattem:

Använd inte googles tjänster då! Säger inte att de andra är bättre, men google är faktiskt inte allrådande på nätet även om man kan tro det nu när sökning på nätet kallas att googla....

Till googles försvar så gör de ju ingen hemlighet att de samlar information som anda gör, t ex facebook...

Det är svårt att skydda sig från en sökmotor som indexerar automatiskt. Ens blogginlägg, foruminlägg osv är ju inte direkt något som jag "lägger in på google", det är något google samlar in och lägger i sin sökmotor!

Hur långt har din Peugeot 406 gått nu förresten?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-01-13 14:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är svårt att skydda sig från en sökmotor som indexerar automatiskt. Ens blogginlägg, foruminlägg osv är ju inte direkt något som jag "lägger in på google", det är något google samlar in och lägger i sin sökmotor!

Hur långt har din Peugeot 406 gått nu förresten?

+1 på den...

32 400 mil på ett ungefär. Fina grejer. Beroende på sida du hittade mitt nick på kan du läsa mer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-16 12:16

En sak som missas här tycker jag är viktig. Att montera upp "övervakningskameror" betyder ju inte att man är övervakad, i min mening. Om kamerorna spelar in allt som händer, men ingen människa sitter och tittar på det, tycker jag inte det kränker min personliga integritet.
Om något brott skulle förekomma och Polisen tittar på den inspelningen från en kamera på platsen, då är det väl helt OK.
Att någon skulle sitta och titta på alla kameror hela tiden tror jag inte är realistiskt. Utan de spelar in och innehållet raderas efter ett antal månader. Och då tycker jag det är helt OK att ha kameror uppsatta.

Ursprungligen av kenjon:

En sak som missas här tycker jag är viktig. Att montera upp "övervakningskameror" betyder ju inte att man är övervakad, i min mening. Om kamerorna spelar in allt som händer, men ingen människa sitter och tittar på det, tycker jag inte det kränker min personliga integritet.
Om något brott skulle förekomma och Polisen tittar på den inspelningen från en kamera på platsen, då är det väl helt OK.
Att någon skulle sitta och titta på alla kameror hela tiden tror jag inte är realistiskt. Utan de spelar in och innehållet raderas efter ett antal månader. Och då tycker jag det är helt OK att ha kameror uppsatta.

Det var en vanlig missuppfattning på 80-talet när det skrevs hyllmeter om det framtida Orwellianska övervakningssamhället.
Alla trodde att det skulle sitta ngn myndighetsperson och övervaka dem i bästa Stasistil.

Ingen ser på banden tills det verkligen behövs.

I framtiden kommer säkert kameror att bli intelligenta och själva upptäcka hot och slå larm till människor.
Ingen bryr sig om att se förrän ngn t ex börjar vinka med ett vapen och då larmas det, kameror spelar in och kameror i grupp samarbetar och följer antagonisten.

Det känns bra.

Inte många inlägg i den här tråden som är on-topic. Skäms.

Tråden ska handla om varför man vill surfa anonymt. Det har kommit in rapporteringar om hur offtopic den är nu.

Om trådens ämne ska hållas så brett som det har blivit nu, så måste vi flytta den till Loungen, dit inte alla har tillgång - och det känns aldrig bra att stänga ute några av dem som skrivit i tråden.

Så tillbaka till det ursprungliga ämnet nu, annars får vi nog stänga tråden!

/Mod

Senast redigerat 2011-01-17 07:51

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." - Benjamin Franklin

Jag surfar anonymt därför att det är en grundläggande rättighet, som jag gärna vill behålla.

Ursprungligen av ace4711:

Jag surfar anonymt därför att det är en grundläggande rättighet, som jag gärna vill behålla.

Med risk för att bli idiotförklarad...

Men vilken grundlag ger dig rätt att surfa anonymt?

Ursprungligen av iTiger:

Med risk för att bli idiotförklarad...

Men vilken grundlag ger dig rätt att surfa anonymt?

Det gör Regeringsformen, en av Sveriges fyra grundlagar. Den bygger bland annat på något som kallas legalitetsprincipen, vilket något förenkelt innebär att allt som inte är olagligt (dvs som det inte finns en lag mot) är lagligt.

I Regeringsformen uttrycks den tanke redan i 1 § fjärde stycket, där det heter "Den offentliga makten utövas under lagarna." Rättigheterna preciseras i RF 2 kapitlet.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det gör Regeringsformen, en av Sveriges fyra grundlagar. Den bygger bland annat på något som kallas legalitetsprincipen, vilket något förenkelt innebär att allt som inte är olagligt (dvs som det inte finns en lag mot) är lagligt.

I Regeringsformen uttrycks den tanke redan i 1 § fjärde stycket, där det heter "Den offentliga makten utövas under lagarna." Rättigheterna preciseras i RF 2 kapitlet.

Jag känner till den principen och tar mig friheten att utveckla ditt inlägg lite grann. Det du säger gäller privatpersoner, dvs att allt är lagligt tills det uttryckligen är olagligt. En vacker tanke som dock ibland kan ställa till det lite, t ex vid narkotikaklassade substanser. Omvänt gäller legalitetsprincipen för myndigheter att allt som inte uttryckligen tillåtet är förbjudet.

Med det sagt vill jag invända mot att Regeringsformen ger någon grundlagsskyddad rätt att surfa anonymt. Jag ser då i alla fall ingen sån koppling. Det du säger ger ju snarare myndigheterna rätt att övervaka internettrafiken (de finns ju lagar som reglerar saken).

Så återigen... skyddar verkligen grundlagarna vår rätt att surfa anonymt?

Bifogar ett utdrag av Regeringsformen:

1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga makten utövas under lagarna.

2 § Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.
Det allmänna skall främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.
Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv. Det allmänna skall verka för att alla människor skall kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna skall motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller annan omständighet som gäller den enskilde som person.
Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas.

Ursprungligen av iTiger:

Med risk för att bli idiotförklarad...

Men vilken grundlag ger dig rätt att surfa anonymt?

Vilken grundlag ger dig inte rätt att göra det? Självklart får man surfa hur man vill, det här är inte Kina (än).

Precis som ace4711 och många andra så väljer jag att använda en VPN-tunnel till min HTTP-trafik.

Bevaka tråden