Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många USB-hubbar och -anslutningar klarar en MBP?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 18:36

Japp FW är väldigt framstående och USB långt avståndstaget i musikvärlden, men i musik handlar det inte om
enbart stora filer (för det är det ju) utan spelar man in 14 kanaler samtidigt (väl uppmickat trumset t ex) blir det också en fråga
om bandbredd,

FW verkar således vara bättre i bägge avséenden. Som sagt var, det jag undrar är hur spänningskapaciteten utnyttjas om man nu skulle skaffa en hubb med 3-4-5 strömkrävande saker inkopplade, om det skulle vara skillnad mot USB. Shandar säger att problem borde uppkomma med FW med (självklart vore det ju så) men frågan för mig blir då om de uppkommer lika tidigt som på en USB hubb eller om det håller stången längre så att man kan sätta i en del strömberoende saker. Därav min fråga om hur den starkare strömmen utnyttjas. Jag lämnar det till den som känner att han kan svara på det

Men tack för svaret, jag förstår lite av din bitterhet mot USB, jag är lite där själv jag med

Kolla på illustrationen nedan.

Stationära datorn kör allt i en USB-slinga.
Man kan underlätta lite genom att dels segmentera av de strömslukande diskarna på en egen USB-kontakt och
med egen strömförsörjning till hubben. En del diskar har också inbyggt nätagg, då har du inga strömproblem iaf.
Det enda som då bli jobbigt är överföringshastighet, speciellt om man kopierar två saker samtidigt.

Bärbara datorn har en FW.koppling ut till Disk1 och sedan en vidarekoppling till Disk2. Är det 3,5" diskar har
de säkert egen strömförsörjning. Är det 2,5" så klarar kedjan av strömmen (i Ampere) till uppskattningsvis 3-4 diskar.
Allt USB ligger här på sin egen kedja där tangentbord, mus, printer osv kan samsas.
Det är väldigt sällan som man "hubbar" FW, eftersom det man oftast har där är ett par disk.
FW-hubbar brukar bli dyrare efter regeln att begränsad efterfrågan leder till en udda och därmed dur produkt OCH
att det så gott som alltid rör sig om en strömsatt hub (de är ju dyrare även på USB).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-31 09:57

@Jonait: det är egentligen effekten du drar ur en enhet som du ska räkna på. Eftersom strömmen vid 5 V blir mer än dubbelt så hög som vid 12 V vid samma effekt, klarar ju en FW-hub fler enheter utan yttre spänningsadapter. Var det så du menade?
Kopplar du in en enhet på USB som drar 10 W så blir det 2 A i ström. Kopplar du 10 W på FW så blir det bara 0,833 A.
Givetvis måste ju enheterna vara gjorda för 5 resp 12 V.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-31 14:53

Tror jag måste läsa på min ellära. Det var förmodligen så jag menade, ska bara se till att förstå det du skrev helt.

Tack goflorp också för det

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-02-02 18:49

Tänkte bara säga till er alla som medverkat i tråden att

Köpte ny USB hubb idag från märket Plexgear, det är en 7 portars, och den driver mitt MOTU ljudkort, min LaCie 1 TB (ext strömförs), min WD passport 500 (USB ström beroende), mitt USB klaviatur, ett Line6 ljudkort, OCH laddar min iphone 4 hur bra som helst

Säg att USB är skit NU!

Glad som fan är jag. Men otroligt tack till er som bidrog med er kunskap! Lite skam på mig att jag inte gick och köpte en ny för att testa tidigare överhuvudtaget, men nu har man hursomhelst fått lite mer kunskap, och kunskap är ju alltid bra

Så till den som går i funderingarna på USB hubb är mitt råd att köpa en Plexgear (just nu 299:- på Kjell o Company, den rekommenderades även där), eller åtminstone något över 250 spänn, köp iallafall inte en Deltaco UH-710, billigt skräp och jag misstänker att strömadaptern till den inte var annat än en plastlåda ifrån Taiwan utan fungerande innehåll.

Mvh!

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-02-02 19:14

Adaptern som följde med denna är på 5 Volt och 2 Ampere. Tycks vara standard (men i det här fallet med fungerande elektronik)
Kan vara notervärt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 15:46

"Ej bättre börda man bär på vägen än visdom mycken" stod det redan i Havamal.

Tur att jag satsade på FW från början... Men intressanta foruminlägg, man lär sig alltid en massa.

Må gott!

Jag har sett att vissa externa 2.5" HDD med USB använder sig av en Y-USB kabel (dvs två vanliga USB anslutningar som går ihop till en micro-usb eller vad den nu heter som går in i din externa HDD). Denna kabel låter dig mata ström via en kabel och data via den andra. Fiffigt om du kopplar in din 2.5" i en dator vars USB inte ger dig så mycket ström men däremot får du rätt ström från två kopplingar.

Vet inte hur applicerbart detta är för alla externa 2.5" diskar, men det är en lösning som fungerat för mig och räddat mig när en liten extern HDD utan egen strömförsörjning skulle kopplas in i en äldre dator.

Bevaka tråden