Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

McAfee siar om 2011 - virus till Mac

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-01 19:56
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Men vilka har drabbats? OSX.Leap.A krävde en användares aktiva handling för att över huvud taget kunna köras. Den kunde dessutom inte spridas till andra filer och platser än där användaren har skrivbehörighet (med undantag för att den skickades vidare i iChat). Enligt Symantec så smittades 0-49 personer i den statistik som företaget kunde köra fram.

Utvärdering: En relativt oskyldig mask som inte ställde till med några konkreta och kännbara problem.

För övrigt så är det så att det största hotet mot din datormiljö är ditt brist på förstånd. Hittills är vi befriade från olika program som klarar av att köra skadlig kod utan användarens uttryckliga medgivande. Det finns ingen som kan säga om det kommer att fortsätta att vara så i framtiden, men tills dess så avstår jag gladeligen att bry mig om att köra ett antivirusprogram.

Var har jag skrivit att någon har drabbats?
Det var någon som nämnde att det inte fanns några "virus" alls till Mac.

Ursprungligen av zappee:

Var har jag skrivit att någon har drabbats?
Det var någon som nämnde att det inte fanns några "virus" alls till Mac.

Tolkar vi begreppet som det är avsett, och det skall man väl göra eller?, så finns det i dagsläget inga virus til OSX.

Det finns ett fåtal trojaner - alltså program helt utan funktion för replikering/kopiering/spridning som säger sig göra ngt och istället gör ngt elakt.

Sluta sprid skit om att det finns Virus på plattformen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-01 22:43
Ursprungligen av zappee:

Var har jag skrivit att någon har drabbats?
Det var någon som nämnde att det inte fanns några "virus" alls till Mac.

Så det finns inga virus, i praktiken, det är det vi försöker säga. I teorin kan allt hända. Först kallar du en mask för virus, och sen vill du ta samma exempel för att visa att det visst finns faror på mac, även om det är hypotetiskt.

Ja, ingenting är omöjligt. Det är extremt större chans att din hårddisk kraschar. Med samma mentalitet antar jag att du har x antal splitternya hårddiskar redo i garderoben? Eller där kanske du har samma inställning som vi har till virus på macen, att man löser det när det väl blir ett problem på riktigt? Den dagen, den sorgen, med andra ord. Till dess är allt skitsnack om virus på mac bara skrämselpropaganda, inte olikt telefonförsäljare som vill sälja strumpor och tandborstar... dvs de säljer luft.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 18:18
Ursprungligen av Goflorp:

Tolkar vi begreppet som det är avsett, och det skall man väl göra eller?, så finns det i dagsläget inga virus til OSX.

Det finns ett fåtal trojaner - alltså program helt utan funktion för replikering/kopiering/spridning som säger sig göra ngt och istället gör ngt elakt.

Sluta sprid skit om att det finns Virus på plattformen.

Än en gång, jag skrev "virus" eftersom de kallade det så, inte att det var enligt definitionen virus.

Ursprungligen av ibish:

Så det finns inga virus, i praktiken, det är det vi försöker säga. I teorin kan allt hända. Först kallar du en mask för virus, och sen vill du ta samma exempel för att visa att det visst finns faror på mac, även om det är hypotetiskt.

Ja, ingenting är omöjligt. Det är extremt större chans att din hårddisk kraschar. Med samma mentalitet antar jag att du har x antal splitternya hårddiskar redo i garderoben? Eller där kanske du har samma inställning som vi har till virus på macen, att man löser det när det väl blir ett problem på riktigt? Den dagen, den sorgen, med andra ord. Till dess är allt skitsnack om virus på mac bara skrämselpropaganda, inte olikt telefonförsäljare som vill sälja strumpor och tandborstar... dvs de säljer luft.

Jag har inte sagt att det finns massvis med "virus", jag har sagt att det finns.
Det är naivt att tro att det inte finns några hot alls mot mac, många attacker är också plattformsoberoende.

Men visst, vill man inte förstå så...

Man kanske är lite naiv men.... *gäsp*

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-30 12:47

Kommer champagnekorkarna flyga på de stora antivirusföretagen när eller om det första viruset för Mac hittas?

Nämen titta, en tillverkare av antivirusprogramvara säger att det kommer en massa virus till Macen! Bra att det finns objektiva källor utan egenintresse som har vänligheten att varna oss, så vi kan lägga en massa pengar på antivirusprogramvara i god tid. Hur många år i följd har de varnat för den kommande virusvågen nu? Räcker 10 år?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-31 12:23

Det ligger väl en hel del orsak i att på Windows får man skriva i alla mappar och filer, på Mac får man inte det. Man är ju "automatiskt" admin på Windows, men root är inte aktiverat på Mac.

Ursprungligen av kenjon:

Det ligger väl en hel del orsak i att på Windows får man skriva i alla mappar och filer, på Mac får man inte det. Man är ju "automatiskt" admin på Windows, men root är inte aktiverat på Mac.

Det var längesen man automatiskt var admin på Windows, även ifall man är det så kommer man inte åt systemfiler.

Som zappee skrev ovan, anledningen till att det inte finns så mkt malware till Mac OS är för den lilla marknadsandelen, ~5%.

Phishing-attacker fungerar lika bra oavsett plattform. Virus som just fungerar som virus finns väl knappt längre oavsett plattform. Idag handlar det om att tjäna pengar genom phishing osv. Virus gör ingen nytta där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-01 13:19

En mask, därför det stod virus inom "".

men du förklarar ju jävligt dåligt också; Varför envisas med att skriva att det finns "virus" när du lika gärna kan skriva
Att det finns några få trojaner, nån mask och inga existerande virus. Inte ett enda.

jag säger det igen med emfas:

DET FINNS I DAGSLÄGET INTE ETT ENDA VIRUS TILL OSX I DET FRIA. PUNKT.

Däremot är man lika utsatt för phising och instick i Webläsare.

punkt.

"...vill man inte förstå så..."

Vad är det vi inte förstår? Att vi skall sitta här och vara livrädda, tänka oss för på vartenda klick, fullständigt panikslagna och samtidigt vurma för de som sitter med Windowsburkar? Då kan du ju lika gärna sluta köra bil, du kan ju riskera köra på nån.

Vi har gjort ett aktivt val, vi har valt en plattform där virus inte finns.
Den dagen de kommer så kommer det stå med krigsrubriker på sådana pöbelalster som Aftonbladets löpsedel

"Nu kan MAC få virus" kommer det stå. Killen som påvisar det första kommer bli världsbreömd och precis alla PC-muppar i hela riket kommer peta på oss macare och flina och säga "vad var det vi sa för 12 år sedan"

Slappna av, använd din dator, sluta vara rädd.

Om du vill framhärda att det "fJag har inte sagt att det finns massvis med "virus", jag har sagt att det finns." så åligger bevisbördan dig då.

Alltså, BEVISA DET.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 19:04
Ursprungligen av Goflorp:

men du förklarar ju jävligt dåligt också; Varför envisas med att skriva att det finns "virus" när du lika gärna kan skriva
Att det finns några få trojaner, nån mask och inga existerande virus. Inte ett enda.

jag säger det igen med emfas:

DET FINNS I DAGSLÄGET INTE ETT ENDA VIRUS TILL OSX I DET FRIA. PUNKT.

Däremot är man lika utsatt för phising och instick i Webläsare.

punkt.

"...vill man inte förstå så..."

Vad är det vi inte förstår? Att vi skall sitta här och vara livrädda, tänka oss för på vartenda klick, fullständigt panikslagna och samtidigt vurma för de som sitter med Windowsburkar? Då kan du ju lika gärna sluta köra bil, du kan ju riskera köra på nån.

Vi har gjort ett aktivt val, vi har valt en plattform där virus inte finns.
Den dagen de kommer så kommer det stå med krigsrubriker på sådana pöbelalster som Aftonbladets löpsedel

"Nu kan MAC få virus" kommer det stå. Killen som påvisar det första kommer bli världsbreömd och precis alla PC-muppar i hela riket kommer peta på oss macare och flina och säga "vad var det vi sa för 12 år sedan"

Slappna av, använd din dator, sluta vara rädd.

Om du vill framhärda att det "fJag har inte sagt att det finns massvis med "virus", jag har sagt att det finns." så åligger bevisbördan dig då.

Alltså, BEVISA DET.

Sluta häng upp dig på definitioner. McAfee skriver inget om virus utan skriver om botnät och trojaner.

Det du inte förstår är att det finns andra hot en virus, virus är inte ett speciellt stort hot ens mot Windows längre. Det är andra former som har tagit över.

Vem har sagt att ni ska vara livrädda?
Det enda jag försöker säga är att det inte är TOTALT riskfritt (som många tycks tro) att köra mac.

Jag är inte rädd, jag använder min dator och iPhone. Men det betyder inte att jag inte tänker på vad jag gör och skyddar mig.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-02 19:12

Zappee, du slingra dig värre än en mask.

Vad jag hänger upp mig på är att du använder ordet "virus " som om det automatiskt skall införstås att det betyder allt utom Virus....
Det gick ju inte hem hos någon annan än dig själv.

Var tydlig, använd rätt uttryck.

Hur tusan skall vi kunna diskutera saker om vi inte kan vara överens om vad vi diskuterar

Att McAffee skriver om allt utom virus, ja det är ju klart, de kan ju inte påstå att virus finns.

Alla dessa börsnoterade bolag som lever på att sälja en produkt som det inte finns en marknad för över huvud taget.
Dem skall vi alltså lita på att de säger sanningen, att de pratar rent allmänt och inte i egen sak?
Om alla sket i dem skulle de få sadla om helt och hållet, få kicken hela bunten.
Istället uppfinner de konstlade hot och vill att vi skall vara rädda. De åstadkommer en massa rapporter som
egentligen är rena kvacksalveriet

Apple: No longer flying under the radar
Historically, the Mac OS platform has remained relatively unscathed by malicious attackers, but McAfee Labs warns that Mac-targeted malware will continue to increase in sophistication in 2011. The popularity of iPads and iPhones in business environments, combined with the lack of user understanding of proper security for these devices, will increase the risk for data and identity exposure, and will make Apple botnets and Trojans a common occurrence.

Det är ju bara fritt fabulerande.
Snyggt att ungefär "ipad/iphone populatitet i kombination med att användarna är puckon kommer att leda till att Trojaner och Botnets blir vanligt förekommande".

Själv förutspår jag att halva Kalifornien kommer åka ut i havet under 2011

(lika trovärdigt)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-02 21:35
Ursprungligen av Goflorp:

Vad jag hänger upp mig på är att du använder ordet "virus " som om det automatiskt skall införstås att det betyder allt utom Virus....
Det gick ju inte hem hos någon annan än dig själv.

Var tydlig, använd rätt uttryck.

Hur tusan skall vi kunna diskutera saker om vi inte kan vara överens om vad vi diskuterar

Att McAffee skriver om allt utom virus, ja det är ju klart, de kan ju inte påstå att virus finns.

Alla dessa börsnoterade bolag som lever på att sälja en produkt som det inte finns en marknad för över huvud taget.
Dem skall vi alltså lita på att de säger sanningen, att de pratar rent allmänt och inte i egen sak?
Om alla sket i dem skulle de få sadla om helt och hållet, få kicken hela bunten.
Istället uppfinner de konstlade hot och vill att vi skall vara rädda. De åstadkommer en massa rapporter som
egentligen är rena kvacksalveriet

Apple: No longer flying under the radar
Historically, the Mac OS platform has remained relatively unscathed by malicious attackers, but McAfee Labs warns that Mac-targeted malware will continue to increase in sophistication in 2011. The popularity of iPads and iPhones in business environments, combined with the lack of user understanding of proper security for these devices, will increase the risk for data and identity exposure, and will make Apple botnets and Trojans a common occurrence.

Det är ju bara fritt fabulerande.
Snyggt att ungefär "ipad/iphone populatitet i kombination med att användarna är puckon kommer att leda till att Trojaner och Botnets blir vanligt förekommande".

Själv förutspår jag att halva Kalifornien kommer åka ut i havet under 2011

(lika trovärdigt)

Nej, "virus" som att det betyder all form av skadlig kod. Typ AB-formulering.

Så du påstår att alla antivirusföretag är bluff och att det inte finns några hot alls?

Ja, popularitet leder till ökad frekvens av malware.

Bevaka tråden