Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver bilråd...

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-12-30 10:02

Bakhjulsdrivna gamla Volvo går ju fetbort på vintern om man inte tycker det är skitkul att sladda runt. Det kanske man gör, tills dess att man får en sladd när man inte leker...

Santa Fe är som det brukar kallas "enhjulsdriven".
Stadsjeepen som fastnar - överallt | Bil | Aftonbladet
Det hela beror på en stendumt 4wd-system (billigt lamell-system). De som kör med såna har nog aldrig behövt prova framkomligheten eftersom de ju är lågbudget-SUVar för wannabe-östermalmare.
Quattro-systemet skall ju vara pålitligt, men tyvärr kostar de ju därefter också. Samma sak med VWs Syncro som också är stabilt, men som sagt, dyrt.
System med lamelldiffar som Haldex (och skiten i Santa Fe) är inga "riktiga" 4wd-system, men de senare Haldex är bra ändå eftersom de har elektronisk styrning och är lite smartare, annars är ju system med lamelldiffar endast 2wd, eller i värsta fall 1wd tills dess att tillräckligt stor differens mellan hjul och axlar har uppstått så att lamellerna greppar i och för över kraften. Då kan det dock vara försent för att komma loss, försent för att undvika sladden, eller i värsta skapar det en sladd. Så här: du kommer i en kurva och får hjulspinn på framhjulen (i stort sett alla dessa system är i grundläget framhjulsdrivna) och du vrider ratten lite mer än vad som behövs eftersom det är en framhjulssladd och du inte riktigt märkte det. Sen helt plötsligt greppar bakhjulen och du får ett kast med bakvagnen och snurrar runt.
Bättre att satsa på ett system som är erkänt bra, som t.ex. Quattro, eller leta reda på en bil med bra framkomlighet ändå, typ gamla SAAB 9000 som med bra däck är rena terrängbilen. Har dessutom trygga vinteregenskaper. Mitt tips är alltså: börja med att hitta en bil med köregenskaper du gillar och känner dig trygg med. Sen kan du prova om deras 4wd är lika bra. Jag känner inget större behov av att släpa runt på 4wd som drar extra soppa (99% av dessa system gör det, oavsett vad de säger) och som kan bli en äckligt dyr sak på verkstaden om det pajjar, i 10 månader om året för att få nöjet att tro mig vara lite säkrare i 2 månader och verkligen behöva systemet en dag om året när jag ändå kunde stannat hemma.

Ursprungligen av bollman:

Det hela beror på en stendumt 4wd-system (billigt lamell-system). De som kör med såna har nog aldrig behövt prova framkomligheten eftersom de ju är lågbudget-SUVar för wannabe-östermalmare.
Quattro-systemet skall ju vara pålitligt, men tyvärr kostar de ju därefter också. Samma sak med VWs Syncro som också är stabilt, men som sagt, dyrt.

Hur är det med 4Matic på Mercedes? Bra eller inte? Bilen kändes stabil som ett lok när vi körde på vintervägarna upp till Jämtland iallafall

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-02 10:24
Ursprungligen av Björnström:

Hur är det med 4Matic på Mercedes? Bra eller inte? Bilen kändes stabil som ett lok när vi körde på vintervägarna upp till Jämtland iallafall

4matic är väldigt kompetent med konstant 4-hjulsdrift. Nackdelen med det är ju en högre bränsleförbrukning, men det vet du ju redan
Det som man snabbt inser när man tittar under en Merca med 4matic är ju att det kan bli _väldigt_ dyrt ifall något går sönder, det är ju stora skillnader på en bil med eller utan 4matic, framförallt då på t.ex. E-klassen. Där går ju t.ex. främre axeln _genom_ oljetråget på motorn Dessutom kan man endast få 4-matic med den 7-växlade automaten eftersom det endast är den som har uttag för främre kraftuttag. Detta innebär ju att man inte kan få 4-matic med de kraftigaste motorerna i utbudet eftersom den 7-växlade inte pallar så mycket effekt. Dock, från 2009 finns den där hybrid-7-växlade även till de starkare motorerna. Speedshift-lådan som är en utveckling till viss del byggd på gamla remdriften, faktiskt.

System med konstant 4-hjulsdrift är ju bäst när det gäller, men kostar som sagt i bränsle. System som i normalfallet är 2wd har sämre framkomlighet men kostar mindre i soppa när man kör "vanligt".

Senast redigerat 2011-01-02 10:37

Nyare Santa Fe har ett annat system.

Statistiken talar något fruktansvärt emot bakhjulsdrivna bilar utan hjälpsystem. En duktig förare i en väntad situation kan för det mesta hantera såna bilar, men olyckstillbud är ju per definition inte väntade och för varje normal förare är alla såna system livräddare – bokstavligt talat.

Personligen är jag övertygad om att bilar utan antisladd/antispinn/ABS etc. inte kommer att få säljas inom låt säga en tioårsperiod. De är allt för farliga för det.

Du har säkert rätt, vad vet jag, men vad jag däremot vet är att dagens bilar med alla dess hjälpsystem har en förödande effekt på hur folk kör och litar på bilen, vilket är helt ok så länge de kör på rätt sida om den osynliga linjen av vad systemet klarar, men den dagen de överskrider den (som mina föräldrars grannar) eller då systemet inte fungerar (för buggar och även virus finns redan i bilars styrsystem) då vill inte jag möta dem på en hal väg.

En bil som min kan vilken halvfuntad förare, som någon gång lekt med gränserna och lärt sej hur man känner av var gränsen går, köra.

Alla de idioter som ligger i 100+km/h på väg 280 (70 väg) med sina Audi och annat bara för att de har alla sina system, tills den dagen då de överskrider gränsen. Inte riktigt samma sak som att sladda lite i 70km/h.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-30 22:28

Bakhjulsdrivna bilar har också värdelös framkomlighet i snö och andra besvärliga väglag. För lätt bak helt enkelt.

  • Medlem
  • 2010-12-31 00:00

Domedagen är nära. Jag läser initierade biltips av Richard Rönnbäck!

Ursprungligen av Baron:

Domedagen är nära. Jag läser initierade biltips av Richard Rönnbäck!

Härligt eller hur? Se det som en illustration av hur värdelös den personliga erfarenheten är som beskrivning av den generella verkligheten.

Och det ligger det säkert något i, precis som bra väg, vackert väder, bra väglag, säkerhetsbälten, bra däck osv osv. har samma effekt, men sammantaget är vinsten större än förlusten med alla såna saker .

Senast redigerat 2011-01-01 15:14

Det är ju inte en fråga om tyckande, utan faktiskt bara om statistik, och där är det helt glasklart. Vill man åka så säkert som möjligt ska man ha en framhjulsdriven bil med alla moderna system som finns. Gjorde alla det skulle cirka 100 liv per år räddas:

vägverket ESP - Sök på Google

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju inte en fråga om tyckande, utan faktiskt bara om statistik, och där är det helt glasklart. Vill man åka så säkert som möjligt ska man ha en framhjulsdriven bil med alla moderna system som finns. Gjorde alla det skulle cirka 100 liv per år räddas:

vägverket ESP - Sök på Google

Säkrast måste ju ända vara häst och vagn.. Ville bara belysa att statistik är alltid statistik. Kör själv framhjulsdrivet och rullgrus är inte så kul.

  • Medlem
  • 2011-01-01 13:38

Jag kör en Saab 9-5 från 03. Den känns som klistrad på vägen oavsett väderlek!

Ja fan, körde t o r Umeå - Södertälje över jul och bägge gångerna prickade jag snöoväder. Vår 9-5 04 gick stadigt som tusan. Perfekt vinter/långfärdsbil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-01 18:17

Saab. Sveriges mest bärgade bil. Tutar varje gång!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-30 09:30

Nu är en bil beställd...det blev en...Nissan Juke...

  • Medlem
  • 2011-01-30 11:15

Hur lyckades du hitta en begagnad Juke för 50.000 kr?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-01-30 17:10

Njae, det gick ju tyvärr inte så den blev ny och liiite dyrare...:)

Snackade med farsan om nyare bilars problem med all elektronik. Hans splitter nya Volvo V70 startade inte för att den stått några dagar. Volvo assistans hämtade bilen och förklaringen var "mjukvarufel". Men det är ok säger han för Volvo täcker allt i 7 år.

Lägg därtill alla andra elektroniska saker. En bekants Passat baklucka slutade fungera för att elkontakten i knappen hade gått sönder. Det gick inte att öppna bakluckan alls, han var tvungen att lämna in bilen på verkstad för att få upp luckan!!

Jag kör Volvo 940 för att jag kan fixa i stort sett allt.

Tillbaka till farsan och han hänvisade till en artikel om Bristol cars (som inte bygger in något skit i sina bilar, helt emot dagens utveckling):
The MD for Bristol cars (Bristol Cars Ltd - Servicing) was asked why Bristol does not adapt a lot of the "gimmicks" that new cars have adopted, for good and bad, and he answered : well car driving is car driving, if you are not capable of putting on the windscreen wipers yourself when it starts to rain (without sensors) then you should ask yourself if you are capable of driving a car.

Jag förutspår en dag då bilar bortom sin garantiperiod kommer att vara omöjliga att sälja, om ens äga och köra.

  • Medlem
  • 2011-02-10 14:16
Ursprungligen av LCR:

if you are not capable of putting on the windscreen wipers yourself when it starts to rain (without sensors) then you should ask yourself if you are capable of driving a car.

Catchy, men verklighetsfrånvänt. Jag använder alltid sensor (när det regnar), men det är förstås inte för att jag inte kan sätta igång den själv utan för att jag inte vill fippla med reglagen mer än jag måste.
Hårdrar man det kan man avvisa antispinn på samma grunder: den som inte kan köra tillräckligt försiktigt på halt underlag kanske inte ska ha körkort. Det tycker jag visserligen inte att de ska ha, men antispinn är ju en bra funktion ändå.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-10 14:26
Ursprungligen av Baron:

Hårdrar man det kan man avvisa antispinn på samma grunder

Bristol har inte antispinn. Kanske har de abs. Allt sådant hålls minimalt enligt ovan nämnda filosofi.

Själv tycker jag regnsensor är det i särklass bästa extrautrustningen. Att slippa reglera detta när det omväxlande regnar hårt, lite eller inget är otroligt skönt.

Ursprungligen av Baron:

Hårdrar man det kan man avvisa antispinn på samma grunder: den som inte kan köra tillräckligt försiktigt på halt underlag kanske inte ska ha körkort. Det tycker jag visserligen inte att de ska ha...

Just detta har länge varit mitt argument, och värre kommer det att bli!

De som idag lär sej köra med en bil med antispin kommer aldrig att kunna köra i svåra (SVENSKA) förhållanden med en bil som inte sköter halva jobbet åt dem!

Ska snart byta tjänstebil och har lånat hem Nya Passat TDI 140 BlueMotion. Några synpunkter? (I och med att trådskaparen köpt en bil nu så snor jag lite mediautrymme..) Vi har "miljöbil" som krav på jobbet.

//Stefan

Hade nya Passat som hyrbil i förra veckan. Tyckte den var trevlig, iofs en bensinare med lite liten motor men skön att sitta i och all upptänklig handikapputrustning invändigt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-10 19:28

Om jag skulle köpa tjänstebil skulle jag kolla på BueMotion, men jag skulle även kolla på Passat EcoFuel som är en kombinerad bensin/fordonsgasbil. Det är dessutom den första gasbilen med en respektabel bensintank så att man klarar sig där det inte finns gas. Om man alltid kör där det inte finns gas är det ju ingen höjdarbil däremot

  • Medlem
  • 2011-02-10 15:06

Jag tror Richard Rönnbäck var inne på detta tidigare, men jag tycker att valet är enkelt mellan "antispinn och få olyckor" och "spinn och många olyckor".
Så länge alla bilar har antispinn behöver kan väl inte lära sig köra i skitsvåra förhålanden? Jag kan inte redigera en tidning med bly eftersom jag gör det med InDesign.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-02-10 15:55
Ursprungligen av Baron:

Jag kan inte redigera en tidning med bly eftersom jag gör det med InDesign.

Dagens bästa...:)

Ursprungligen av Baron:

Jag tror Richard Rönnbäck var inne på detta tidigare, men jag tycker att valet är enkelt mellan "antispinn och få olyckor" och "spinn och många olyckor".
Så länge alla bilar har antispinn behöver kan väl inte lära sig köra i skitsvåra förhålanden? Jag kan inte redigera en tidning med bly eftersom jag gör det med InDesign.

Tills den dagen det blir mjukvaru problem...

Bilar har ju redan virusrisker!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-02-10 15:57

Jag har en Toyota Camry -98. Helt underbar bil både vinter som sommar. Fick den för 60K för några år sen.
Inte så billig att reparera men den går ju aldrig sönder!! Och rostfri!

Ursprungligen av Creops:

Jag har en Toyota...

Toyota: Software to blame for Prius brake problems - CNN

Bevaka tråden