Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! IT vill slänga ut våra Macar

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Med den attityden skulle jag aldrig vilja jobba hos dig heller.
Framför allt kan jag tänka mig jobba överallt i hela världen - utom i Stockholm

Låter på dig som du gärna ger dina anställda gammal skit då och vill att det skall vara effektiva, jubla över sitt jobb och vara såååå tacksamma. Hur många anställda har du?

140 nyanställda inom min organisation globalt förra året, varav 90 av dessa i europa. Ingen i Sverige då vi inte behövde några nya lokala resurser här, i år kommer det troligtvis bli en handfull nya anställningar i landet.

Vart personalen sitter är rätt ointressant inom "IT-branschen".

Anställda inom vårt företag har den senaste teknologin som finns på marknaden, oavsett leverantör. iPhone/iPad används flitigt.

Ursprungligen av keptang:

140 nyanställda inom min organisation globalt förra året, varav 90 av dessa i europa. Ingen i Sverige då vi inte behövde några nya lokala resurser här, i år kommer det troligtvis bli en handfull nya anställningar i landet.

Vart personalen sitter är rätt ointressant inom "IT-branschen".

Anställda inom vårt företag har den senaste teknologin som finns på marknaden, oavsett leverantör. iPhone/iPad används flitigt.

Låter ju kanoners bra ju. Kör på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-22 22:57

Lite beror det väl på att man som anställd, när jobbarkompisar och chefer märker att man kan en del om datorer, får göra lite "extra", ta hand om en del felsökande, fixa ditten och datten som är "onödigt" att dra in ITsupporten för. Och då är det ju mycket lättare med ett operativ man brinner för.
Annars håller jag med Richard, så länge man bara jobbar i applikationer "ser" man ju inte operativet bakom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-22 23:01

Omsättningen av anställda är väl viktigare än antalet...

Under 90-talet jobbade jag på ett utbildningsföretag där vi höll enormt mycket arbetsmarknadsutbildningar, som ofta innefattade praktik. Då väldigt många hade svårt att hitta bra praktikplats blev vi som utbildare ansvariga för det, och om jag säger att jag pratat med 1000 arbetsgivare så är det nog lågt räknat.

Min uppfattning utifrån denna tid är att arbetsgivare, många gånger, i väldigt hög grad tonar ner yrkeskunskap och lyfter upp det man med ett samlingsbegrepp kallar "social kompetens".

Om man lyfter det över den specifika individ-nivån, dvs. inte talar om just Goflorp, är min erfarenhet från den tiden att arbetsgivare i väldigt hög grad resonerar så som Keptang gör om arbetstagaren har en profilerad inställning på ett ovanligt område, t.ex. vilken typ av datorer som ska användas, klädsel, etc. etc., dvs. att de då lätt börjar drar slutsatse om personen i stort om t.ex. följsamhet, förmåga att fungera i lag osv. osv.

Samma erfarenhet har jag från de företag jag jobbat, där jag alltid varit inblandad i rekrytering, att personer som har uttalade åsikter kring vad arbetsgivaren uppfattar som en perifer fråga snabbt hamnar i "kanske"- eller "nej"-högen då urvalet görs.

Därmed inte sagt att jag tycker det är önskvärt! Tvärtom skulle jag gärna se att fler företag vågade sig på att ha en lite "spretigare" arbetskraft, men faktum är att Sverige är en otroligt konsensussträvande kultur, på gott och ont.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 16:35

Vad alla antingen ska vara emot eller för - å andra sidan är det så man bygger intressanta diskussioner.

Det är en mycket vriden diskussion eftersom dom som propagerar för "ensidig" IT miljö - är de med lång erfarenhet av IT, de som vill ha en blandmiljö är i denna tråd främst användare. Det innebär trist nog att större organisationer inte ser det individuella behovet i organisationen, utan helt enkelt ser sina medarbetare som två händer, två fötter eller vad man nu har för verksamhet.

Diskussionen som är intressant - som dessutom förs på mycket stora organisationer (där jag själv ofta är en del av diskussionsunderlaget) är följande:

Hur kan vi på bästa sätt motivera och inspirera våra medarbetare, och bygga en kultur som baseras på bolagets vision?

Den frågeställningen är mycket stor, generell och svepande - men det behöver den vara. Alla dina anställda har olika behov, vissa har ett behov av en Appledator, andra av en PC, vissa behöver en veckas extra semester, andra en tjänstebil osv osv.

Jag har i min rekommendation skrivit att "om den anställde kan motivera sitt inköp, och om bolaget kan/vill hantera den typen av kostnad för den specifika anställda så ska inköpet göra - oavsett vad det är"

Sen finns det en massa anledningar till varför man INTE ska ha en Appledator eller dator överhuvudtaget. Men det finns även en massa anledningar till varför man ska ha det.

Vad gäller den interna kompetensen hos IT, så finns det en uppsjö av (bra) IT konsulter som hanterar blandmiljöer, eller rena OSX miljöer.

Jag tycker varken för eller emot för andra - men glöm inte bort att man har människor anställda - inte en flock som ska göra som du säger - den tiden är förbi, anpassa er eller dö säger jag bara.

Kanske hårt, men verkligheten är närmare än man tror…

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-23 17:57
Ursprungligen av Tangen:

Vad alla antingen ska vara emot eller för - å andra sidan är det så man bygger intressanta diskussioner.

Det är en mycket vriden diskussion eftersom dom som propagerar för "ensidig" IT miljö - är de med lång erfarenhet av IT, de som vill ha en blandmiljö är i denna tråd främst användare. Det innebär trist nog att större organisationer inte ser det individuella behovet i organisationen, utan helt enkelt ser sina medarbetare som två händer, två fötter eller vad man nu har för verksamhet.

Diskussionen som är intressant - som dessutom förs på mycket stora organisationer (där jag själv ofta är en del av diskussionsunderlaget) är följande:

Hur kan vi på bästa sätt motivera och inspirera våra medarbetare, och bygga en kultur som baseras på bolagets vision?

Den frågeställningen är mycket stor, generell och svepande - men det behöver den vara. Alla dina anställda har olika behov, vissa har ett behov av en Appledator, andra av en PC, vissa behöver en veckas extra semester, andra en tjänstebil osv osv.

Jag har i min rekommendation skrivit att "om den anställde kan motivera sitt inköp, och om bolaget kan/vill hantera den typen av kostnad för den specifika anställda så ska inköpet göra - oavsett vad det är"

Sen finns det en massa anledningar till varför man INTE ska ha en Appledator eller dator överhuvudtaget. Men det finns även en massa anledningar till varför man ska ha det.

Vad gäller den interna kompetensen hos IT, så finns det en uppsjö av (bra) IT konsulter som hanterar blandmiljöer, eller rena OSX miljöer.

Jag tycker varken för eller emot för andra - men glöm inte bort att man har människor anställda - inte en flock som ska göra som du säger - den tiden är förbi, anpassa er eller dö säger jag bara.

Kanske hårt, men verkligheten är närmare än man tror…

Det handlar om pengar, ska man ha OS X, Windows och några linuxdistar blir det inte billigt att drifta dessa olika miljöer med allt från säkerhet till tillbehör, till applikationer.

Användare och chefer är snabba med att föreslå nya prylar, men när man säger att de gärna får köpa in dem om de tar ansvar för produkten så brukar det bli tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:12
Ursprungligen av zappee:

Det handlar om pengar, ska man ha OS X, Windows och några linuxdistar blir det inte billigt att drifta dessa olika miljöer med allt från säkerhet till tillbehör, till applikationer.

Användare och chefer är snabba med att föreslå nya prylar, men när man säger att de gärna får köpa in dem om de tar ansvar för produkten så brukar det bli tyst.

Jag vet precis vad det handlar om, det är därför jag skrev exakt det jag skrev. Dvs att om företaget kan tillsammans med den anställde motivera kostnaden - så ska den tas - om man inte kan göra det, så ska man inte ta den.

Bara för att IT kostnaden (tex) går ner om man har en homogen miljö så innebär det inte att det är bättre och mer ekonomiskt fördelaktigt för företaget i stort, det finns många andra sätt att se vad det innebär ekonomiskt, några av dessa är:

• Produktivitet
• Företagskultur
• Stolthet/Att känna sig exklusiv
• Image mot kunder och samarbetspartners

osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:16

Ett stort problem generellt med IT avdelningar är att dom har för mycket makt, och att ledningsgruppen inte har kompetensen att ställa dom till svars och ställa rätt krav på IT. Det är kanske det största problemet.

IT har för mycket makt, för att ingen vet tillräckligt att utmana det dom gör.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-23 20:45
Ursprungligen av Tangen:

Ett stort problem generellt med IT avdelningar är att dom har för mycket makt, och att ledningsgruppen inte har kompetensen att ställa dom till svars och ställa rätt krav på IT. Det är kanske det största problemet.

IT har för mycket makt, för att ingen vet tillräckligt att utmana det dom gör.

http://www.99.se/natverk-sakerhet/282960-hjalp-vill-slanga-ut-vara-macar.html#post1964223

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 21:00

Om du undrar varför jag vet så mycket om IT avdelningar? - jag hittade inte riktigt vilken post som var vilken?

Men om det är det så är det för att jag varit IT´s chef under ett antal år - på en väloljad blixt till IT avdelning, om man bortser från vårt första möte - så slutade det med enorm respekt för varandra och varandras roller.

Jag som förändrare, och han som IT chef. detta på ett börsbolag.

Sen boxas jag med IT dagligen i min roll som konsult, varenda dag. ibland har dom rätt ibland har dom fel.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-23 18:15
Ursprungligen av Tangen:

Vad alla antingen ska vara emot eller för - å andra sidan är det så man bygger intressanta diskussioner.

Det är en mycket vriden diskussion eftersom dom som propagerar för "ensidig" IT miljö - är de med lång erfarenhet av IT, de som vill ha en blandmiljö är i denna tråd främst användare. Det innebär trist nog att större organisationer inte ser det individuella behovet i organisationen, utan helt enkelt ser sina medarbetare som två händer, två fötter eller vad man nu har för verksamhet.

Oavsett i vilket forum eller tråd här på 99 så blir det krig när personer säger att företagen är dumma i huvudet som inte tillåter mac och vi andra blir kallade idioter för vi påstår att det är viktigt att ha en bra IT miljö.

Personligen så skulle jag inte ha något emot att släppa IT stödet i överhuvudtaget - alla användare får köpa vilken jävla dator dom vill, men dom får räkna med 0 support från IT.

För er som inte jobbat med IT kan jag berätta följande:

90% av alla support-ärenden är användarrelaterade. dvs. "hur gör jag för att X". Dom vanligaste är.

* Jag kan inte skriva ut
* Hur sparar jag en PDF
* Hur organiserar jag mina mail.
* osv..

Vad gör då IT-avdelningen? Jo man försöker automatisera dom arbetsuppgifterna som tar mycket tid? Det låter väl rimligt att man försöker spara pengar åt företaget? På samma sätt som att Agda på ekonomiavdelningen inser att man kan göra om 3 blanketter till en då personal vill gå på mammaledighet exempelvis?

Detta problem är väldigt enkelt att attakera i en homogen miljö - Skrivare låter man en skrivarserver ta hand om. Beroende på var man sitter på kontoret (information hämtar man från en LDAP) så får man en viss uppsättning skrivare tillgängliga och den som står närmast en blir den förinställda. Klart som korvspad.

PDF löser man genom att se till att man har acrobat reader installerat på alla datorer genom centraliserad programhantering.

Alla dessa uppgifter tar ju tid av IT-avdelningen då man måste testa och verifiera att detta fungerar, märk att jag inte skriver något om varken Windows eller OSX här. Nu.. Om man skulle tillåta Windows, OSX, Linux, Solaris, HPUX osv. i en organisation så borde det ju vara lämpligt att ovanstående fungerade i alla miljöer, ellerhur? Hur ska man då motivera detta inför ledningen att man måste investera 5ggr så mycket pengar på IT. 10 Miljoner blir istället 50 Miljoner som exempel.

Detta fungerar såklart inte, och det är därför man försöker centralisera. Detta kommer aldrig användare, och majoriteten av de personerna som skriver här förstå, alltså vilja förstår. Man vill ha sin mac på jobbet precis som man vill köra en BMW som tjänstebil. När man inte får det blir man grinig som ett litet barn. Jag håller med keptang här och säger att sådana personer anställer inte jag. De får gärna jobba på något annat företag och ta sin jävla mac med sig, för hos mig får dom inget jobb oavsett om dom gnäller på att företagspolicyn inte tillåter BMW, mac eller 12 veckors semester.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:14
Ursprungligen av studiox:

Oavsett i vilket forum eller tråd här på 99 så blir det krig när personer säger att företagen är dumma i huvudet som inte tillåter mac och vi andra blir kallade idioter för vi påstår att det är viktigt att ha en bra IT miljö.

Personligen så skulle jag inte ha något emot att släppa IT stödet i överhuvudtaget - alla användare får köpa vilken jävla dator dom vill, men dom får räkna med 0 support från IT.

För er som inte jobbat med IT kan jag berätta följande:

90% av alla support-ärenden är användarrelaterade. dvs. "hur gör jag för att X". Dom vanligaste är.

* Jag kan inte skriva ut
* Hur sparar jag en PDF
* Hur organiserar jag mina mail.
* osv..

Vad gör då IT-avdelningen? Jo man försöker automatisera dom arbetsuppgifterna som tar mycket tid? Det låter väl rimligt att man försöker spara pengar åt företaget? På samma sätt som att Agda på ekonomiavdelningen inser att man kan göra om 3 blanketter till en då personal vill gå på mammaledighet exempelvis?

Detta problem är väldigt enkelt att attakera i en homogen miljö - Skrivare låter man en skrivarserver ta hand om. Beroende på var man sitter på kontoret (information hämtar man från en LDAP) så får man en viss uppsättning skrivare tillgängliga och den som står närmast en blir den förinställda. Klart som korvspad.

PDF löser man genom att se till att man har acrobat reader installerat på alla datorer genom centraliserad programhantering.

Alla dessa uppgifter tar ju tid av IT-avdelningen då man måste testa och verifiera att detta fungerar, märk att jag inte skriver något om varken Windows eller OSX här. Nu.. Om man skulle tillåta Windows, OSX, Linux, Solaris, HPUX osv. i en organisation så borde det ju vara lämpligt att ovanstående fungerade i alla miljöer, ellerhur? Hur ska man då motivera detta inför ledningen att man måste investera 5ggr så mycket pengar på IT. 10 Miljoner blir istället 50 Miljoner som exempel.

Detta fungerar såklart inte, och det är därför man försöker centralisera. Detta kommer aldrig användare, och majoriteten av de personerna som skriver här förstå, alltså vilja förstår. Man vill ha sin mac på jobbet precis som man vill köra en BMW som tjänstebil. När man inte får det blir man grinig som ett litet barn. Jag håller med keptang här och säger att sådana personer anställer inte jag. De får gärna jobba på något annat företag och ta sin jävla mac med sig, för hos mig får dom inget jobb oavsett om dom gnäller på att företagspolicyn inte tillåter BMW, mac eller 12 veckors semester.

I sak så håller jag med dig, och när du nu utvecklar din ståndpunkt lite så har jag givetvis förståelse för den. Men jag anser fortfarande att många (långt ifrån alla) anställda skulle vara bättre anställda om dom fick förmånen att välja - om företaget vill det.

Ursprungligen av Tangen:

Jag tycker varken för eller emot för andra - men glöm inte bort att man har människor anställda - inte en flock som ska göra som du säger - den tiden är förbi, anpassa er eller dö säger jag bara.

Jag tror få i den här tråden argumenterar för en renodlad tayloristisk arbetsmiljö i Moderna Tider-anda. Det är klart att man får värdera annat än IT:s kostnader för lösningar när man tar ställning till den här sortens frågeställningar.

Men det jag tror en del av oss slås av är den kompromisslösa inställningen i vad som för de allra flesta människor är en totalt perifer fråga. När någon kommer och med hög röst förkunnar att han minsann inte kommer jobba med DEN DÄR datorn, utan prompt ska ha DEN HÄR så frestas man nog att fundera lite extra på vilka andra... icke-flexibla, låt oss säga... personliga egenskaper vederbörande går och bär på.

Ursprungligen av GustafMA:

Men det jag tror en del av oss slås av är den kompromisslösa inställningen i vad som för de allra flesta människor är en totalt perifer fråga. När någon kommer och med hög röst förkunnar att han minsann inte kommer jobba med DEN DÄR datorn, utan prompt ska ha DEN HÄR så frestas man nog att fundera lite extra på vilka andra... icke-flexibla, låt oss säga... personliga egenskaper vederbörande går och bär på.

Ja, lite skrämmande är det faktiskt.

Passar det inte så är det väl bara att byta jobb Gruvan35, ingen lär hindra dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 21:04
Ursprungligen av GustafMA:

Jag tror få i den här tråden argumenterar för en renodlad tayloristisk arbetsmiljö i Moderna Tider-anda. Det är klart att man får värdera annat än IT:s kostnader för lösningar när man tar ställning till den här sortens frågeställningar.

Men det jag tror en del av oss slås av är den kompromisslösa inställningen i vad som för de allra flesta människor är en totalt perifer fråga. När någon kommer och med hög röst förkunnar att han minsann inte kommer jobba med DEN DÄR datorn, utan prompt ska ha DEN HÄR så frestas man nog att fundera lite extra på vilka andra... icke-flexibla, låt oss säga... personliga egenskaper vederbörande går och bär på.

Det gör givetvis inte jag heller, såklart.

Jag tycker inte ens att det är självklart att man ska få en Apple dator eller något annat man vill ha, det man bör försöka åstadkomma med sin organisation (vilket går) är att varje enskild individ antingen i grupp eller enskilt ställer "krav" på sin arbetsgivare att få produkter/tjänster som underlättar deras arbete - och klara av att motivera det.

Om en anställd skulle komma och säga att "jag vill ha en Mac för att jag vill det" så blir h*n utkastad ur kontoret.
Man måste kunna MOTIVERA varför man ska ha det - och det ska vara av gagn för företaget.

easy as that,

edit: Säg inte perifiert till en Art Director som vill ha en Mac (för att h*n har arbetat på en i 15+ år

Tangen, jag tycker du har en poäng, i att de gamla företagen som bygger på auktoritär ledarstil, utbytbar arbetskraft etc. många gånger inte utgör modell för många lite nyare företag.

Samtidigt, jag själv tror att frågan om Mac i hög grad har att göra med identitet och livsstil. Risken finns att man då försvarar sin livsstil så hårt att man får svårare att fungera i ett kollektiv, och alla företag (utom enmansföretag) är per definition kollektiv

Så, jag tror inte att det bara handlar om nytt kontra gammalt, stelt kontra frigjort etc.

Själv är jag så krass att jag tror att det har att göra med tillgång och efterfrågan på arbetsmarknaden. Då det är hög arbetslöshet så har en arbetsgivare inte råd att vara kräsen, och kommer man i det läget och säger att man vill bli särbehandlad så ligger det en i fatet. På motsvarande sätt då det är brist på arbetskraft – då tävlar företagen om vem som kan erbjuda finast och flest förmåner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tangen, jag tycker du har en poäng, i att de gamla företagen som bygger på auktoritär ledarstil, utbytbar arbetskraft etc. många gånger inte utgör modell för många lite nyare företag.

Samtidigt, jag själv tror att frågan om Mac i hög grad har att göra med identitet och livsstil. Risken finns att man då försvarar sin livsstil så hårt att man får svårare att fungera i ett kollektiv, och alla företag (utom enmansföretag) är per definition kollektiv

Så, jag tror inte att det bara handlar om nytt kontra gammalt, stelt kontra frigjort etc.

Själv är jag så krass att jag tror att det har att göra med tillgång och efterfrågan på arbetsmarknaden. Då det är hög arbetslöshet så har en arbetsgivare inte råd att vara kräsen, och kommer man i det läget och säger att man vill bli särbehandlad så ligger det en i fatet. På motsvarande sätt då det är brist på arbetskraft – då tävlar företagen om vem som kan erbjuda finast och flest förmåner.

Jag håller med i stort att bolagen (dom "gamla") balanserar utifrån hur det ser ut på tillgången på personal.

Nej, jag tror inte heller att det handlar om stelhet - men det handlar om att de trögrörliga företagen inte ännu insett att det finns stora ekonomiska fördelar att inte behandla sina anställda som "boskap"

jag återkommer - måste arbeta lite

Se det som att jag är ngt så enkelt som en Taxichaufför då?

Bolaget A. Du skall hålla käften och köra från A till B. Kör våran ostädade Opel Kadett -81:a som startar ibland och har stolar du får ont i ryggen av.

Bolaget B. Hej, vi har Volvo, Saab och Mercedes i bilparken, vilket vill du köra. Du har sim/gymkort och en iphone här. Varsågod.

Vart går man?

Ja, på bolaget A hamnar man som sista lösning....

Det går att ha blandade miljöer inom IT. Det går att ha IT-avdelningar som har begripit vad deras uppgift är (att serva användare).
Det handlar inte om att ge folk precis vad de vill, det handlar om att ha ett utbud som man kan välja från.

Vissa i tråden verkar representera denna gamla modell att "användare är mest till besvär". Det skall bli kul att se om den attityden sitter kvar när det blir svårt få tag på folk som skall sitta såväl i användaränden som i IT-avdelningsänden.
Jag är helt övertygade om att de som kör rigida system med stelbenta lösningar, där allt som inte är med på listan är totalförbjudet helt enkelt kommer outsource:as till Indien.
Hela jävla IT-branchen verkar ju ibland gå ut på det - är det billigare få jobbet gjort nån annanstans = hejdå!

Samtidigt får man ju säga att på sätt och vis fick ju Karl Marx rätt...
Arbetarna får mer och mer makt iom att det är kunskaperna som är värda ngt (enl Marx var det "arbetet").

Antingen kommer företagen tvingas inse att anställda är människor med behov eller så får de se sina anställda ta "sin jävla mac med sig" och gå till konkurrenten tvärs över gatan - för han har fattat galoppen och tillåter att man kör mer än Corporate Stuff from Redmond.

Visst, det går att förstå IT-avdelningarna, men de får i praktiken en enorm makt. Ökade säkerhetskrav ökar makten ytterligare i takt med att myndigheter och EU-kommissionärer varnar för IT-attacker. För att klara säkerheten vill IT ha kontroll, det är detta som har drabbat mig. Att vi som jobbar skulle få välja plattform finns inte på kartan.

IT- vill kunna sköta allt centralt, skjuta på program och dra ner antalet program till ett minimum. IT-påstår att det i vår organisation finns 4 000 applikationer, då räknar man olika versioner som egna appar.

I det här situationen ryker våra macar, inte för att de är ett stort säkerhetsproblem, utan för att vi inte kan kontrolleras. Dessutom ogillar IT Adobes licens- och uppdateringshantering. Så helst skulle de antagligen se att vi klarade vårt jobb med Officepaketet och IE.

Ursprungligen av Gruvan35:

Visst, det går att förstå IT-avdelningarna, men de får i praktiken en enorm makt. Ökade säkerhetskrav ökar makten ytterligare i takt med att myndigheter och EU-kommissionärer varnar för IT-attacker. För att klara säkerheten vill IT ha kontroll, det är detta som har drabbat mig. Att vi som jobbar skulle få välja plattform finns inte på kartan.

IT- vill kunna sköta allt centralt, skjuta på program och dra ner antalet program till ett minimum. IT-påstår att det i vår organisation finns 4 000 applikationer, då räknar man olika versioner som egna appar.

I det här situationen ryker våra macar, inte för att de är ett stort säkerhetsproblem, utan för att vi inte kan kontrolleras. Dessutom ogillar IT Adobes licens- och uppdateringshantering. Så helst skulle de antagligen se att vi klarade vårt jobb med Officepaketet och IE.

Låter ju som en riktigt härlig Fascistoid avdelning.
Tala för fasen inte om vart du jobbar, då får du säkert kicken som "säkerhetsrisk" och "illojal"

Jag tycker så synd om alla som jobbar på arbetsplatser där man är rädd för ny teknik och möjligheter. 95% av alla på mitt jobb använder iPhone, vi använder också iPad på prov, snart blir även det standard. Dock använder vi inte Mac eftersom koncerenen kräver att vi har Windows, men det stör inte mig, när företaget ändå vill använda enkel och bra teknik när det finns möjlighet.

Vi ska snart börja använda appar som gör att vi kan jobba direkt från mobilen, helt underbart.

Jag lider med er alla!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 16:07
Ursprungligen av Gruvan35:

Visst, det går att förstå IT-avdelningarna, men de får i praktiken en enorm makt. Ökade säkerhetskrav ökar makten ytterligare i takt med att myndigheter och EU-kommissionärer varnar för IT-attacker. För att klara säkerheten vill IT ha kontroll, det är detta som har drabbat mig. Att vi som jobbar skulle få välja plattform finns inte på kartan.

IT- vill kunna sköta allt centralt, skjuta på program och dra ner antalet program till ett minimum. IT-påstår att det i vår organisation finns 4 000 applikationer, då räknar man olika versioner som egna appar.

I det här situationen ryker våra macar, inte för att de är ett stort säkerhetsproblem, utan för att vi inte kan kontrolleras. Dessutom ogillar IT Adobes licens- och uppdateringshantering. Så helst skulle de antagligen se att vi klarade vårt jobb med Officepaketet och IE.

Även om ni inte har 4000 appar så kanske ni har 2000, lika stort hästjobb att hantera.

Givetvis vill "IT" hantera allt centralt.

Och ja, Adobe är ett värdelöst företag på många sätt.

Ursprungligen av Tangen:

Ett stort problem generellt med IT avdelningar är att dom har för mycket makt, och att ledningsgruppen inte har kompetensen att ställa dom till svars och ställa rätt krav på IT. Det är kanske det största problemet.

IT har för mycket makt, för att ingen vet tillräckligt att utmana det dom gör.

Är inte det ganska logiskt? Att IT vet mest om IT och därför tar IT-besluten?
Ungefär samma om att ekonomiavdelningen sköter budgeten.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tycker så synd om alla som jobbar på arbetsplatser där man är rädd för ny teknik och möjligheter. 95% av alla på mitt jobb använder iPhone, vi använder också iPad på prov, snart blir även det standard. Dock använder vi inte Mac eftersom koncerenen kräver att vi har Windows, men det stör inte mig, när företaget ändå vill använda enkel och bra teknik när det finns möjlighet.

Vi ska snart börja använda appar som gör att vi kan jobba direkt från mobilen, helt underbart.

Jag lider med er alla!

Handlar inte om att vara rädd för ny teknik, handlar om att det ska vara nyttigt också.

Patrik D, om du läst tråden så har du sett att det handlar om deras stackars Macar. Inte iPhone/iPad.

Vad hade hänt på din arbetsplats om du krävt att arbeta med Mac OS X istället för Windows?

  • Medlem
  • 2011-01-23 23:18

Bara det faktum att vi har olika nivå på Mac OS och olika generationer av hårdvara ställer till det för oss, så jag har ingen förståelse för dem som säger att man som generell princip ska få välja vad man vill jobba med.

Nej, jag tror heller inte man kan förvänta sig att få välja plattform. I vårt fall har vi en väl fungerande som ska slängas ut.
Det märkliga när det gäller IT är att det helt saknas opinion mot den monopolsituation som råder. Med samma argumentation skulle ju livet förenklas och bli billigare på en rad områden. Tänk så mycket billigare reservdelar och verkstadskostnader om det bara funnes ett bilmärke. Eller, spis, kylskåp osv.
Tror det ligger mycket i vad MSBs generaldirektör Helena Lindberg skrev på Newsmill inför Folk & försvar i Sälen, största hotet mot säkerheten är vår entusiasm för IT. Vi låter oss slukas med hull och hår och det normala, kritiska tänkandet har inte en chans.

Är inte nedanstående resonemang logiskt sant?

X = mängden problem en given miljö medför

* Homogen miljö = X
* Blandad miljö utan interaktion = X*2
* Blandad miljö med interaktion X^2

Den enkla uppställningen förklarar för mig t.ex. varför en homogen miljö nästan alltid är att föredra, varför Mac ibland accepteras på en liten avdelning inom företaget, men sen inte inte släpps in på nätverket, samt varför man drar sig för att drifta en blandad miljö med interaktion mellan plattformarna.

Naturligtvis kan man tänka sig att det finns andra aspekter, som väger upp nackdelarna med de ökade problem en blandad miljö medför, t.ex. sånt som personalvård, företagets image etc etc, men för egen del kan jag bara inte förstå hur någon kan bortse från att valfriheten har ett pris.

Jag jobbar på ett litet företag med 5 datoranvändare. Det enda system vi har som alla måste in i är Visma. Jag är den enda som vägrar PC. Chefen tycker att en dator som är nyare än 5 år och kostade mer än 2000:- när den var ny är en onödig lyx.
Sålunda har jag tagit min jobbdator och parkerat hemma för min fru att surfa på och utföra bankärenden på samt ringa ett och annat samtal via Skype på. Jag har för egna pengar köpt en MacBook Pro 13", installerat VMWare Fusion 3 på den för att kunna köra Visma under Windows. Sedan har jag beställt en 24" Cinema-skärm, tangentbord, Magic Trackpad, en TimeCapsule och 8 GB minne till MBP'n på företagets bekostnad. Jag har sällan eller aldrig några problem. Får dock ständigt springa runt hos kollegor som sitter handfallna inför något skumt Windows-felmeddelande. Eller som nu sist, ekonomidamens PC tvärdog. Kutade bort till MediaMarkt och köpte en skräp-pc för 3000:-, lade in all mjukvara. Sen får hon ett jätteproblem. Hon kan inte göra utbetalningar därför att namnet på hennes användarkonto innehåller ett Ä. Tror ni man kan byta namn på ett användarkonto i Windows 7? Nej, det kan man inte. I alla fall inte som vanlig dödlig. Lösning, lägg upp ett till konto till henne där namnet inte innehåller ett Å, Ä eller Ö. Nästa problem, den gamla damen är helt förvirrad när hon ska leta upp sina filer med alla dessa mappar med olika användarnamn etc. Det är så man kan spy. Jag har nu förkunnat att om jag ska lösa problem åt folk här så ska deras datorer vara försedda med äpplen och vara gjorda ur ett stycke aluminium.
Har dessutom en iPhone och en iPad, båda betalda av undertecknad, som jag använder flitigt i jobbet. Företagets Nokia N8 fungerar perfekt som "paper weight".

@pmarriott Ert handhavandefel har knappast något med plattformen att göra. Ganska off-topic.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-24 10:10
Ursprungligen av keptang:

@pmarriott Ert handhavandefel har knappast något med plattformen att göra. Ganska off-topic.

Det håller jag nog inte med om.
Ju enklare GUI ett OS har, desto mindre handhavandefel blir det. Men om det är vanligare med åäö-fel på Windows än på Mac vet jag inte. Men min erfarenhet lutar nog åt det hållet...

Bevaka tråden