Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinterbilder 2010/2011

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-03 22:38

Vi håller väl i traditionen med säsongsbilder.

Hösten 2008
Vintern 2008/2009
Våren 2009
Sommaren 2009
Hösten 2009
Vintern 2009/2010
Våren 2010
Sommaren 2010
Hösten 2010

Tog den här bilden på vägen till jobbet. Hela Uppsala är som hämtad från Narnia-böckerna.

(tagen med Nikon D40 + Nikkor 35/1.8G)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-04 10:37

Väldigt suggestiva bilder Mattias! Som hämtade från en Tim Burton-film!

Senast redigerat 2010-12-04 22:20
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-04 13:19

Visst är det väl onödigt att ta med bilderna när ni citerar? Jobbigt att kolla in samma bilder hela tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-05 19:33

Besökte Gävle i helgen och passade på att föreviga julbocken (innan den brunnit ned)...

(tagen med Nikon D40 + Nikkor 50/1.8D)

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-12-05 20:02

Tack Dala & Mcus!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-07 20:32

Hagelin:

Mysiga hundbilder! Snyggt med snön som yr i motljus när vovven ruskar sig. Blir som en gloria. Det hade blivit helt annorlunda bilder om du hade använt kortare slutartid så att rörelserna hade fryst eller längre slutartid för att överdriva rörelseoskärpan.

Tredjedelsregeln funkar fint, men hade nog gillat den övre ännu mer om du zoomat in eller beskurit något hårdare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-09 09:48

Tänkte även jag bjuda på några vinterbilder tagna med min iPhone 3GS & Instagram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-10 16:39

Joakimo:

Väldigt vackert snölandskap med härliga färger. Gillar speciellt den där fläcken av belyst mark. Kanske du kunnat tagit med mer av solen och låtit dessa två motiv "spela" mot varandra.

Änglaspelet och tomtarna är också jättefin med mycket fina detaljer och en naturlig "vinjettering" som gör att blicken dras till ljusen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-10 16:28

Mcus, hoppas du inte misstycker med lite (förhoppningsvis konstruktiv) kritik?

Gillar den nedre bäst tack vare motivet och fin komposition (det är annars lätt att trilla dit och placera huvudmotivet i mitten). Den avbildar något verkligen ikoniskt svenskt nu i adventstid. Man nästan känner värmen från elementet när man står och tittar ut på de snötäckta träden.

Den övre, om jag ska vara krass, är lite intetsägande. En mer spännande komposition hade nog förbättrat den. Nu är den lite för "rakt på" och vägen gör att man får ett avstånd till den stora björken (som väl ändå måste vara huvudmotivet). Sepiatoningen och oskärpan gör dessutom att man inte ser den vackra rimfrosten på grenarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 00:08

Hej och tack för tipsen. Jag hade egentligen ingen avsikt att ta en grymt snygg bild utan lekte mest runt med appen Instagram för iPhone. Testade lite filters och så. Mest på kul :). Om jag hade en kamera.. en riktig förstås. Då hade jag ansträngt mig mer för att ta bilderna med mer spännande komposition eller känsla.

Ursprungligen av dala:

Mcus, hoppas du inte misstycker med lite (förhoppningsvis konstruktiv) kritik?

Gillar den nedre bäst tack vare motivet och fin komposition (det är annars lätt att trilla dit och placera huvudmotivet i mitten). Den avbildar något verkligen ikoniskt svenskt nu i adventstid. Man nästan känner värmen från elementet när man står och tittar ut på de snötäckta träden.

Den övre, om jag ska vara krass, är lite intetsägande. En mer spännande komposition hade nog förbättrat den. Nu är den lite för "rakt på" och vägen gör att man får ett avstånd till den stora björken (som väl ändå måste vara huvudmotivet). Sepiatoningen och oskärpan gör dessutom att man inte ser den vackra rimfrosten på grenarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-11 11:12
Ursprungligen av Mcus:

Hej och tack för tipsen. Jag hade egentligen ingen avsikt att ta en grymt snygg bild utan lekte mest runt med appen Instagram för iPhone. Testade lite filters och så. Mest på kul :). Om jag hade en kamera.. en riktig förstås. Då hade jag ansträngt mig mer för att ta bilderna med mer spännande komposition eller känsla.

Men då är 50% lyckade bilder ett bra resultat får jag säga! Själv tar jag nog minst nio misslyckade bilder på en som jag är nöjd med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 12:21

Man får se till att inte vara så självkritisk

Ursprungligen av dala:

Men då är 50% lyckade bilder ett bra resultat får jag säga! Själv tar jag nog minst nio misslyckade bilder på en som jag är nöjd med.

Ursprungligen av Mcus:

Man får se till att inte vara så självkritisk

Tycker huvudsaken när man är ute och knäpper att man kommer hem med åtminstone EN bra bild, sedan kan resten kvitta

Inom foto tycker jag att det är en tillgång att vara självkritisk.
Sedan finns det ju trevliga mellanlägen, att döma ut alla sina foton, eller inga är ju att ta i.

Man är väl nöjd med- som Dala säger, en på 10 ....

Fina bilder här, blir peppad på att ge mig ut med kameran, är isande kall här, men (eller just därför) väldigt vintervackert ute.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-10 19:02

Ute och gick igår, tog bilder med en iPhone 4.

Förresten, vad är max storlek på bilderna?

Högerklickar på en iPhonebild på skrivbordet: 2592 x 1936 pixlar

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-11 00:45
Ursprungligen av Goflorp:

Högerklickar på en iPhonebild på skrivbordet: 2592 x 1936 pixlar

Nja, jag menade hur stora bilder man kan ladda upp hit, naturligtvis...;)
(har för mig att gränsen gick vid runt 100 K förr)

Ursprungligen av Hjopek:

Nja, jag menade hur stora bilder man kan ladda upp hit, naturligtvis...;)
(har för mig att gränsen gick vid runt 100 K förr)

Fan vet, hela forumet är ju nyss uppdaterat/omgjort. Skall kolla i annan tråd. Återkommer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-11 11:15
Ursprungligen av Hjopek:

Ute och gick igår, tog bilder med en iPhone 4.

Förresten, vad är max storlek på bilderna?

Riktigt schysta bilder. Kameran i iPhone 4 verkar vara riktigt bra (åtminstone i bra ljus).

Den här var min favorit:

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-11 17:51
Ursprungligen av dala:

Riktigt schysta bilder. Kameran i iPhone 4 verkar vara riktigt bra (åtminstone i bra ljus).

Den här var min favorit:

Tack, ja den kameran är ganska bra jämfört med 3:ans, jag trixade lite i iPhoto också...:$

Bohålet, Stockholm.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-12-18 11:58

Har julstädat och julpyntat i två dagar

Mysigt!

Kul att kröka ihop planeter... iskallt....

Senast redigerat 2010-12-18 13:09
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-18 14:30

Ett snap-shot med iPhone 4 från mitt hemmakontor på andra våningen.

Bevaka tråden