Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är media blind ?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-08-22 16:09

Tycker denna sidan är lite kul: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,350208,00.html

Det är ju inte svårt att se vad de använt för dator att skissa av.

Det tillsammans med rubriken gör ironin total.

vänligen
/P

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 16:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Ett virus är specialskrivet för resektive plattform, så ingen vill väl göra ett mail-virus till Mac som FRÅGAR användaren efter SU-login. Att skicka en miljard mail går ju bra att göra utan att vara root, t ex.

Demonerna för trafik in/ut ligger i sektorer av op som bara admin har behörighet att ändra i - för att kunna lägga in ett virus där utan att adminlösen krävs att viruset knäcker behörighetssystemet till att börja med...
Även om man loggar in med adminbehörighet så har man inte - som märks - den behörigheten hela tiden utan att ge passordet... (för varje ny process man nyttjar för given tidsperiod)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Demonerna för trafik in/ut ligger i sektorer av op som bara admin har behörighet att ändra i - för att kunna lägga in ett virus där utan att adminlösen krävs att viruset knäcker behörighetssystemet till att börja med...
Även om man loggar in med adminbehörighet så har man inte - som märks - den behörigheten hela tiden utan att ge passordet... (för varje ny process man nyttjar för given tidsperiod)

True. Motsäger det möjlighten att ett virus/program skickar massa mail till folk i min adressbok? Utan att jag är admin.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
True. Motsäger det möjlighten att ett virus/program skickar massa mail till folk i min adressbok? Utan att jag är admin.

Demonen skall inte ha behörighet till din sektor
[din adressbok - kolla åtkomst och behörigheter (sevärdhet-I) så ser du]
Men det utersluter ju inte möjligheten

Nog för att jag gillar en öppen debatt men hur vore det att hålla sig till tråden. Ett inbördes *hålla med* hjällper oss föga... det är bättre att bearbeta de journalister som vill skriva om Windows sårbarhet. Liksom få dom att begripa att det finns bättre säkrare lösningar. OM man bankar dom i huvudet med att dom är antingen korkade eller okunniga så lär dom inte skriva en rad.

Hur lyder då tråden, jo så här: "Denna tråd är till för att berätta om vilka tidningar som just du skrivit till för att lyfta fram fördelarna med MacOS & MacOS X - följande blev mitt bidrag till de 4:a största svenska dagstidningarna

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Demonen skall inte ha behörighet till din sektor
[din adressbok - kolla åtkomst och behörigheter (sevärdhet-I) så ser du]
Men det utersluter ju inte möjligheten

Men, varför skull det vara en demon? Räcker det inte om det är ett program som är bifogat till ett mail, som jag är puckad nog att exekvera. Programmet kan roa sig med att maila sig vidare till folk i min adressbok, och kanske som extra bonus radera min hemkatalog.

Detta borde gå fint att göra utan att ange adminlösen. Har jag missförstått något så blir jag gärna rättad.

Olle, tråkigt om du känner att vi har snott din tråd. Men, jag tycker just att förstå dom tekniska skillnaderna mellan Mac och PC i detta fall är mycket relevanta. Det är med kunskap i ryggen vi skall argumentera med pressen.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 16:49

Sorry :rolleyes:
*tassar ut och hållet förläget käft i tråden...*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Sorry :rolleyes:
*tassar ut och hållet förläget käft i tråden...*

Pär, kritiken är eller var inte riktad till dig som person... det är mer gruppens oförmåga att passa på att ledsaga de journalister som är möjliga att påverka som gör att jag klagar lite

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 17:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
det är mer gruppens oförmåga att passa på att ledsaga de journalister som är möjliga att påverka som gör att jag klagar lite

Var med på det - och viss kukade tråden ur...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag är inte så säker på att situationen skulle vara mycket bättre om världens datoranvändare körde OS X istället för XP. Dessvärre.

Jag tror du har rätt. Jag börjar tycka mer och mer att den optimala situationen vore bred förekomst av ett antal operativsystem, typ 40 % Windows, 30% Linux, 30% Mac OS och övr *nix.

Idag kan eländet med Windows och pyttemjukprogramvara nog i stor utsträckning förklaras av fenomenet insecurity by ubiquity. Monopol är således inte bara dåligt ur konkurrenssynpunkt.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-23 22:46

Alla har glömt att nämna att ett av de första virusen var skriven av sonen till en av skaparna bakom Multics(förebilden till unix, som skapades av samma personer).

Det den utnyttjade var att när man fingrade(tror jag) personer på andra servrar, så ska förfrågan bestå av ett visst antal tecken. Sonen upptäckte här att man kunde skicka mer till servern(demonen) än vad protokollet innehöll, och eftersom han hade en kopia på programmet så kunde han lista ut var i programmet man kunde placera instruktioner som skulle starta.

Så först skickade han frågan till datorn om någon att fingra, plus massa extra noller tills han kommer till en jämn position räknat i ord(word, indelat i t ex 8 eller 16 bitar, eller valfritt). När sedan programmet skulle återhämta sig från frågan exekverades istället hans instruktioner. Detta fick stora kosekvenser runt om världen.

Sådana missar kan finnas i alla system oavsätt om det är windows eller os x(eller annan unix baserad miljö).

Där emot är risken självklart större för windows eftersom den är så stor att många ser den som lämpligt offer.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 18:29
Citat:

Jornalisterna borde ta med en fotnot som sa något i stil med "Virusproblemet i artikeln gäller endast Microsoft Windows. Mac OS och Linux är ej drabbade". Det behöver inte vara mer än så sen får folk dra egna slutsatser.

Det finns iallafall en Journalist som tar upp det i Washington Post/Tech

Citat:

By Rob Pegoraro
The Washington Post
Sunday, August 24, 2003; Page F07

Between the Blaster worm and the Sobig virus, it's been a long two weeks for Windows users. But nobody with a Mac or a Linux PC has had to lose a moment of sleep over these outbreaks -- just like in earlier "malware" epidemics.

This is not a coincidence.

The usual theory has been that Windows gets all the attacks because almost everybody uses it. But millions of people do use Mac OS X and Linux, a sufficiently big market for plenty of legitimate software developers -- so why do the authors of viruses and worms rarely take aim at either system?

Länk till hela texten
för den som e sugen att läsa hela

//Teeway

Bevaka tråden