Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska Apple göra med sina 335 miljarder på bankkontot?

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 15:38

Köp Adobe och få ordning på FLASH på mac en gång för alla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 17:37
Ursprungligen av CUBEIS:

Köp Adobe och få ordning på FLASH på mac en gång för alla

Nej! Ska de köpa Adobe ska de helst göra det för att lägga ner skiten på alla plattformar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 17:57
Ursprungligen av ibish:

Nej! Ska de köpa Adobe ska de helst göra det för att lägga ner skiten på alla plattformar

Ja för CS serien är ju inte allt uppskattad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-26 18:33
Ursprungligen av atomlab:

Ja för CS serien är ju inte allt uppskattad!

Sorry, syftade på flash, men skrev slarvigt. :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 15:58
Ursprungligen av akesson:

Köp Dropbox.

Gör så att all data man har (och då menar jag all) automatiskt hålls 100% synkad mellan alla dina enheter (iOS/MacOS X) via molnet. Dvs om du har två datorer är de (om du vill det) alltid 100% identiska när du slår dig ner vid dem, samma för iOS-produkter.

Äg världen.

I så fall borde dom köpa Amazon, eftersom det är deras teknik som det är byggt på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 16:04

Undrar lite över Sony. Ett japanskt företag till och börja med. Ligger i ett annat land. Tillverkar allt från bilstereos till Playstation. Vore väldigt intressant att följa hur sammanslagningen skulle gå till men jag har svårt att se värdet i en ihopslagning av de två företagen.

Ursprungligen av acke:

Undrar lite över Sony. Ett japanskt företag till och börja med. Ligger i ett annat land. Tillverkar allt från bilstereos till Playstation. Vore väldigt intressant att följa hur sammanslagningen skulle gå till men jag har svårt att se värdet i en ihopslagning av de två företagen.

Det skulle nog bli oöverstigligt komplicerat att förena de olika företagskulturerna. För att inte tala om att enas om ett produktsortiment. Tänk på Apples minimalistiska sortiment i jämförelse med Sonys enorma katalog.

Apple kan nog lära sig en hel del av Sony om tillverkning och distribution, men jag tvivlar på att Apple skulle låta sig inspireras särskilt mycket av Sonys produkter. Många av Sonys prylar konkurrerar direkt med Apples dito medan andra är inom ganska långt från Apples nuvarande arenor. Jag är skeptisk!

Ursprungligen av Chaosstar:

Köpa Corel kanske...

Ja, Corel kunde vara smart. Eller ACDSee (tänk Canvas för Mac igen!).

Ursprungligen av acke:

Undrar lite över Sony. Ett japanskt företag till och börja med. Ligger i ett annat land. Tillverkar allt från bilstereos till Playstation...

o fram till den 22 oktober - Walkman för Band!!

Apple vill kanske köpa den sektionen för sin nästa Retro iPod...:cool:

Sony pulls the plug on cassette Walkmans in Japan, makes epic mixtape -- Engadget

...kanske köper de Bungie: http://www.9to5mac.com/32292/apples-jobs-raged-at-ballmer-over-lost-halo?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+9To5Mac-MacAllDay+%289+to+5+Mac+-+Apple+Intelligence%29

Jag tycker det kan anställa ett gäng människor som kan sitta tillsammans med den ensamma killen som jobbar med Mac OS X Server på halvtid så de kommer någonstans på serversidan. Det har så mycket att hämta igen.

Att man inte kan centralt styra och kontrollera ett företags iPhones/iPads är mer än pinsamt. Det är f-n skandal.
Som det är nu får man använda Microsoft produkter för det.... och hur bra är det?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 16:50

Jobs tar ju inte ut någon lön. Han hade ju kunnat göra det och skänka till välgörenhet, men nej.

Ett annat tips är väl att sänka priset på grejjerna, de ser ju ut att ha rätt bra marginaler just nu

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 16:51

Och jag kan hålla med om att de kunde hyra in 100 killar till serveravdelningen och sätta lite fart!

Köpa Corel kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 20:22
Ursprungligen av Chaosstar:

Köpa Corel kanske...

Är det inte bättre att lura över kompetensen istället? Vad sa Apple med massor av (till största del) PC-program till?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det skulle nog bli oöverstigligt komplicerat att förena de olika företagskulturerna. För att inte tala om att enas om ett produktsortiment. Tänk på Apples minimalistiska sortiment i jämförelse med Sonys enorma katalog.

Apple kan nog lära sig en hel del av Sony om tillverkning och distribution, men jag tvivlar på att Apple skulle låta sig inspireras särskilt mycket av Sonys produkter. Många av Sonys prylar konkurrerar direkt med Apples dito medan andra är inom ganska långt från Apples nuvarande arenor. Jag är skeptisk!

Precis. Skulle inte vilja ha 170k anställda i knät när det är så mycket överlappning och inga direkta vinster (som jag kan se). Sony verkar också gå med förlust hittills under 2010. Nej, det där kommer inte att hända.

Jag tror Apple kommer fortsätta att anställa smarta personer, köpa små till mellanstora företag. Men framförallt, locka till sig smarta människor och fortsätta arbeta på sitt speciella sätt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-26 17:57

Åh! Den sista reklamen där. PRECIS en sån Walkman (Super Walkman? )har jag liggande någonstans, dock inte fungerande längre . Mormor och morfar köpte den till mig när de var i Hong Kong. Herregud vad inne man var då, den var ju typ, en tredjedel så stor som alla andra på den tiden och man kunde fälla ihop den när man inte hade en kassett i och då var den exakt lika stor som ett kassettfodral. Drevs med ett enda AA-batteri.

Ursprungligen av bollman:

Åh! Den sista reklamen där. PRECIS en sån Walkman (Super Walkman? )har jag liggande någonstans, dock inte fungerande längre . Mormor och morfar köpte den till mig när de var i Hong Kong. Herregud vad inne man var då, den var ju typ, en tredjedel så stor som alla andra på den tiden och man kunde fälla ihop den när man inte hade en kassett i och då var den exakt lika stor som ett kassettfodral. Drevs med ett enda AA-batteri.

Det lustiga är att de bästa "walkmans" var Panasonics. Min lever än, och är löjligt liten (mindre än ett kasettfodral...), har automatisk spolning mellan spår osv. Sjukt välbyggd pryl i metall.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 18:09

Jag har svårt att tro att Apple skulle vara intresserade av Dropbox. Skälet till att köpa webbföretag som dropbox eller twitter vad som helst är ju att komma åt användarbasen i första hand. Apple har ju redan en inbyggd användarbas om de skulle vilja sjösätta nått bättre än iDisk.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-26 18:53
Ursprungligen av h_e:

Jag har svårt att tro att Apple skulle vara intresserade av Dropbox. Skälet till att köpa webbföretag som dropbox eller twitter vad som helst är ju att komma åt användarbasen i första hand. Apple har ju redan en inbyggd användarbas om de skulle vilja sjösätta nått bättre än iDisk.

Facebook har en halv miljard användare, hur många kör dot mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 19:08
Ursprungligen av studiox:

Facebook har en halv miljard användare, hur många kör dot mac?

De har antagligen inte råd med facebook, så det är nog rätt egalt.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-26 19:21

En halv miljard KONTON. Hur många som egentligen använder FB vet man ju inte. Jag har genom åren flera konton...använder dom aldrig :-). Testade bara ett par gånger.

Ursprungligen av studiox:

Facebook har en halv miljard användare, hur många kör dot mac?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-28 23:22
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

En halv miljard KONTON. Hur många som egentligen använder FB vet man ju inte. Jag har genom åren flera konton...använder dom aldrig :-). Testade bara ett par gånger.

Så du menar att Apple inte har itunes konton som ligger oanvända? Eller microsoft inte har XBox live konton som inte är använda?

  • Oregistrerad
  • 2010-10-29 04:32

Hur skulle jag kunna mena något så korkat? Vad har det med FaceBook att göra förresten? Och mitt inlägg? Nu fattar jag ingenting.

Ursprungligen av studiox:

Så du menar att Apple inte har itunes konton som ligger oanvända? Eller microsoft inte har XBox live konton som inte är använda?

Ja Facebook skulle förändra en del, vore ett intressant köp.

Vore väl kaxigt att betala tillbaka pengarna som Microsoft "hjälpte" dem med för ett antal år sedan... med ränta.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 00:18

MS köpte väl aktier i Apple och sålde dom sedan? Vanlig affär m.a.o?

Ursprungligen av CyberPet:

Vore väl kaxigt att betala tillbaka pengarna som Microsoft "hjälpte" dem med för ett antal år sedan... med ränta.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-27 08:59
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

MS köpte väl aktier i Apple och sålde dom sedan? Vanlig affär m.a.o?

"The $150 million "investment" in 1997 (actually a patent dispute settlement, nothing to do with antitrust) was in non-voting shares which vested many years ago, and are generally supposed to have been cashed in. Microsoft doesn't have any influence on electing members of Apple's Board of Directors, which is the most important thing to know. The 1997 deal was set up so that they would not."

Ultimata förnedringsgrejen.

Köp Dell, likvidera skiten och se till att aktieägarna får pengarna.

Klä Michael Dell i en tunna och låt honom springa nedför Wall Street.

Ursprungligen av Goflorp:

Ultimata förnedringsgrejen.

Köp Dell, likvidera skiten och se till att aktieägarna får pengarna.

Klä Michael Dell i en tunna och låt honom springa nedför Wall Street.

...eller rulla honom i tjära o fjädrar...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 00:03
Ursprungligen av Goflorp:

Ultimata förnedringsgrejen.

Köp Dell, likvidera skiten och se till att aktieägarna får pengarna.

Klä Michael Dell i en tunna och låt honom springa nedför Wall Street.

Välj något som förtjänat det istället, exempelvis Larry Ellison. Herr dell har gett oss billiga bärbara, stationära, servrar och skrivare i 20 år, han är en hjälte.

Larry säljer snordyra databaslicenser för miljarder, köper upp företag som dom ska ge fan. Köp upp oracle och lägg ner skiten så skulle apple göra alla en tjänst

  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 00:30

Att Apple skulle köpa Sony är ju ett skämt :-D. Inte kan utlänningar köpa japanska bjässar och ikoner. Även om Sony skulle gå på knäna så är vita västbarbarer intevälkomna till bordet - då tar istället Japans unika statskapitalism hand om det. Sony, Panasonic, Mitsubishi, etc - lämnar aldrig Japan. Det vet alla som kan japansk historia och "förstår" Japan. Antingen är amerikanska ekonomijournalister fullständigt ignoranta om andra länders kultur och historia - eller så driver dom med folk.
Om man menar det USA-reggade Sony - film- och musikbolaget - så är det en annan femma. Det var en del av NBC förr (japanerna fick dock inte köpa broadcast-delen - Washington satte stopp för det).

Vad skulle Apple göra med Sony förresten? Ett företag som säljer allt från småprylar till broadcastutrustning där varenda mojäng betingar en halv mille och uppåt? :-D.

Kan någon nämna ETT betydande japanskt företag som ägs av andra än japaner? Som över huvud taget varit till salu? Någonsin?

Det är Japanska företag som köper amerikanska företag. Inte tvärtom.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-29 22:08
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att Apple skulle köpa Sony är ju ett skämt :-D. Inte kan utlänningar köpa japanska bjässar och ikoner. Även om Sony skulle gå på knäna så är vita västbarbarer intevälkomna till bordet - då tar istället Japans unika statskapitalism hand om det.

Snacka om att skjuta sig själv i foten Det finns ett litet svenskt företag, inte speciellt stort men namnet är Ericsson. Det kanske ringer en klocka vad japsarna kan göra tillsammans med andra länder?

Bevaka tråden